Eigen intern glasvezelnetwerk (bedrijventerein en woning)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:20
Beste Tweakers

heeft iemand ervring met zelf glasvezel aansluiten?

Op de boerderij van mijn ouders is al een tijdje glasvezel. er staan 2 huizen en een schuur. één huis staat fysiek tegen de schuur dus dit huis (nr5) heeft de hoofdaansluiting van de Glasvezel. de schuur en nr5 zijn nu verzekerd van goed internet.

het andere huis (nr3) moet verbonden worden zodat er een goed lokaal netwerk ontstaat. (natuurlijk niet om één abbo te delen ;) )

ik heb er nu een Powerbeam opgehangen zodat het draadloos gaat. maar we hebben nogal wat storing.

Tijdens het aanleggen van het glasvezel hebben we voor een kratje bier en een zak patat een extra lijntje laten leggen van nr5 naar nr3 dus we hebben gewoon de mogelijkheid om glasvezel aan te sluiten.

Wat heb ik nodig om dit te doen?
2x glasvezelswitch
2x stekker om aan de glasvezel te persen/klikken
gereedschap om gasvezel te persen/klikken

Heeft iemand tips over hoe dit werkt?

Geen idee of het de moeite is om er gereedschap voor aan te schaffen. ik ben een beetje de wizkid van de polder dus als ik dat kan mag ik het waarschijnlijk ook bij andere bedrijven gaan doen. dus vind het niet erg om er iets voor aan te schaffen.

Groetjes Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Youtube staat vol met filmpjes hoe je glasvezel last. Voor vier stekkers zou ik iemand inhuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
Glasvezel lassen dat was de term die ik zocht ;) Tweakers staat er vol genoeg van zie ik al! topic kan wel dicht geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Resume:
Aan beide kanten een switch met minimaal 1 SFP slot. SFP+ als je onderling 10Gbps wilt
2x SFP module. Multimode of single mode, dat hangt af van het soort kabel dat je koopt.
2x doosje aan de muur met LC stekkers.
2x LC<>LC patchkabel van hetzelfde soort als de kabel onder de grond.
1x monteur voor de fiber. :P

Glasvezel is van nature verkeer in een enkele richting, voor up en download heb je dus twee fibers nodig. Als de kabel tussen de twee huizen aangelegd is door degene die ook het spul in de straat legt (KPN/Delta/ODF) dan heb je mogelijk een enkele fiber liggen. Hiervoor heb je BiDi SFP's nodig. Dat zijn SFP's die een enkel stekkertje hebben en verkeer in twee kleuren licht over de fiber sturen, bijvoorbeeld blauw(1310nm) voor upload en groen(1500nm) voor download. Let er op dat je dan niet twee dezelfde koopt, de andere kant moet namelijk de kleuren precies andersom gebruken. Upload aan de ene kant is download aan de andere kant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je bare fibers hebt liggen (dwz geen connectors) dan zul je die er eerst aan moeten laten zetten. Dat kun je niet zelf. Althans, met wat training en de juiste apparatuur wel natuurlijk maar dan ben je zo een halve ton verder; het is goedkoper om er iemand voor te laten komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
Bedankt @jadjong

heel interessant om dit soort kennis op te doen.
ik probeer jullie wel een beetje op de hoogte te houden. ook wat betreft kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even stapje terug:

Bedoel je met "glasvezel aansluiten":
1) een point-to-point verbinding maken om de huidige draadloze verbinding naar netwerk achter aansluiting van nr 5 vervangen?
of
2) een eigen aansluiting bij de provider realiseren voor nr 3?

Eerste optie is betrekkelijk eenvoudig en staat geheel los van glasvezelaansluiting van de provider. Zie post van @jadjong , met kanttekening dat je wel degelijk over een enkele vezel tweerichtigsverkeer met BiDi-SFP+ (elke richting op andere frequentie op het glas) kunt realiseren.

Tweede optie is een nope - een provider gaat geen verbinding realiseren op glas dat ze niet zelf gelegd hebben, of in ieder geval gebeurd is door aannemer van hen die gecertificeerd is conform hun normen en voorschriften.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
@dion_b

Het gaat om optie 1, dus geen paniek ;)
afspraak om de glas kabel in bedrijf te stellen is gemaakt dus ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Even voor de achtergrond: wat is de afstand tussen beide huizen? Dus nr3 en nr 5?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
@shure-fan hemelsbreed 50m, maar zit een dikke betonnen erf tussen. dus via glasvezels is het met een omweg gedaan en is het zo'n 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Wat een gedoe (en kosten). Waarom niet een site to site vpn? Heb je de bandbreedte of lage latency nodig?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:38

nelizmastr

Goed wies kapot

sig69 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:04:
Wat een gedoe (en kosten). Waarom niet een site to site vpn? Heb je de bandbreedte of lage latency nodig?
Ook met een site to site vpn heb je een kabel nodig tussen nr 3 en 5 of op nr 3 een eigen internetverbinding en dan ook nog een router die een beetje goede doorvoer over IPSec kan. Valt tegen hoeveel routers meer dan 100Mbps doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
markkkooo schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:36:
@shure-fan hemelsbreed 50m, maar zit een dikke betonnen erf tussen. dus via glasvezels is het met een omweg gedaan en is het zo'n 100m.
De reden dat ik het vraag: is vanwege je powerbeams..

Je zegt in je openingspost dat de powerbeams storing veroorzaken,

Een powerbeam is een krachtig apparaat wat bedoelt is voor een verbinding van vele kilometers,
Een powerbeam die storing veroorzaakt “spuugt” over het algemeen teveel vermogen uit, wat resulteert in een ontvanger die contstant een veel te hard signaal binnenkrijgt. (Vooral omdat het over 100m gaat en niet vele kilometers,

Ga dus eerst het vermogen van de powerbeams maar eens terugschroeven naar nul, daarna verder kijken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1