Ik zoek een?
Nieuwe tv voor de woonkamer.
Wat is je budget?
Ik dacht met zo'n 1000-1500 euro mooi uit te komen. Max is toch wel 2000 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment hebben we een 42 inch Panasonic Vierra plasma uit 2009. Hij doet het nog goed, maar inmiddels is de beeldkwaliteit enorm verbeterd en gebruiken tv's minder stroom. Daarnaast wonen we in een grotere woning (grotere kijkafstand) en begrijpen de kinderen dat ze niet met de auto's over het scherm mogen rijden en dat het geen touchscreen is. Tijd voor een nieuwe dus.
We kijken vooral 's avonds naar series/films op netflix/disney. Daarnaast kijk ik graag naar de F1 via F1tv en soms staat er sport op (schaatsen, atletiek). De kinderen kijken regelmatig overdag en ik verwacht binnen een paar jaar dat ze ook willen gamen (wanneer komt die nieuwe Switch?).
Ook de nieuwe TV moet weer jaren mee gaan. Ik vind het dus niet erg om wat meer uit te geven voor iets dat langer mee gaat. Daarmee bedoel ik niet per se de laatste technologie, wel de degelijkheid zodat het blijft werken.
Energieverbruik let ik graag op bij aanschaf.
Op dit moment is de kijkafstand ruim 3 meter. We verwachten in de toekomst de bank naar achteren te verplaatsen waardoor er nog 2 meter bij komt.
De kijkhoek waarop we kijken is zeker kleiner dan 45 graden.
De TV staat aan de achterkant van de woonkamer, de tuin ligt op oost-zuid-oost. Ook 's zomers hebben we dus niet vaak/veel volle zon in de woonkamer, daarnaast hebben we een zonnescherm en gordijnen die niet verduisterend zijn.
Op dit moment gebruiken we een Yamaha RX-V479 met een set Tannoy speakers in stereo opstelling. Ik verwacht da de versterker wellicht ooit vervangen gaat worden, maar er zal een stereo opstelling blijven.
Verder is er een dvd/blueray speler gekoppeld (ook al een wat oudje voor die paar CD's/DVD's die we hebben) en een Linux PC'tje met AMD CPU met igpu welke we gebruiken om vanaf te streamen.
Tot slot: ik wil de nieuwe tv eigenlijk op een standaard hebben staan en niet hoeven op te hangen aan de muur. Dit omdat onze woonkamer een uitbouw heeft en de tv net op de overgang van de oorspronkelijke muur naar de uitbouw staat. Dat betekent dat de muur daar in de diepte verspringt, en we hebben een prima meubel staan.
Wat heb je zelf al gevonden?
Eerst wat bevindingen:
Ik kwam eerst uit bij de Sony XR-65X90L wat een enorme vooruitgang zou zijn en mooi binnen het budget past. Maar zie mijn bevindingen: oled geeft mooier beeld en heeft betere kijkhoeken en is net zo veilig (inbranden, zonlicht).
Daarom kijk ik nu naar een Sony XR-65A80L. En ik spiek naar de LG C3 en G3 (die wel ineens bij HDR veel stroom lijkt te verbruiken). Hier de vergelijking in de pricewatch.
Welke vragen heb je hier nog over?
Nieuwe tv voor de woonkamer.
Wat is je budget?
Ik dacht met zo'n 1000-1500 euro mooi uit te komen. Max is toch wel 2000 euro.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment hebben we een 42 inch Panasonic Vierra plasma uit 2009. Hij doet het nog goed, maar inmiddels is de beeldkwaliteit enorm verbeterd en gebruiken tv's minder stroom. Daarnaast wonen we in een grotere woning (grotere kijkafstand) en begrijpen de kinderen dat ze niet met de auto's over het scherm mogen rijden en dat het geen touchscreen is. Tijd voor een nieuwe dus.
We kijken vooral 's avonds naar series/films op netflix/disney. Daarnaast kijk ik graag naar de F1 via F1tv en soms staat er sport op (schaatsen, atletiek). De kinderen kijken regelmatig overdag en ik verwacht binnen een paar jaar dat ze ook willen gamen (wanneer komt die nieuwe Switch?).
Ook de nieuwe TV moet weer jaren mee gaan. Ik vind het dus niet erg om wat meer uit te geven voor iets dat langer mee gaat. Daarmee bedoel ik niet per se de laatste technologie, wel de degelijkheid zodat het blijft werken.
Energieverbruik let ik graag op bij aanschaf.
Op dit moment is de kijkafstand ruim 3 meter. We verwachten in de toekomst de bank naar achteren te verplaatsen waardoor er nog 2 meter bij komt.
De kijkhoek waarop we kijken is zeker kleiner dan 45 graden.
De TV staat aan de achterkant van de woonkamer, de tuin ligt op oost-zuid-oost. Ook 's zomers hebben we dus niet vaak/veel volle zon in de woonkamer, daarnaast hebben we een zonnescherm en gordijnen die niet verduisterend zijn.
Op dit moment gebruiken we een Yamaha RX-V479 met een set Tannoy speakers in stereo opstelling. Ik verwacht da de versterker wellicht ooit vervangen gaat worden, maar er zal een stereo opstelling blijven.
Verder is er een dvd/blueray speler gekoppeld (ook al een wat oudje voor die paar CD's/DVD's die we hebben) en een Linux PC'tje met AMD CPU met igpu welke we gebruiken om vanaf te streamen.
Tot slot: ik wil de nieuwe tv eigenlijk op een standaard hebben staan en niet hoeven op te hangen aan de muur. Dit omdat onze woonkamer een uitbouw heeft en de tv net op de overgang van de oorspronkelijke muur naar de uitbouw staat. Dat betekent dat de muur daar in de diepte verspringt, en we hebben een prima meubel staan.
Wat heb je zelf al gevonden?
Eerst wat bevindingen:
- Zeker high end modellen geven tegenwoordig best een aardig geluid, maar een externe receiver/speakers of een soundbar blijven aan te raden.
- Er gaan verhalen dat Oled slecht tegen direct zonlicht kan of sneller kan inbranden, maar dit lijkt tegenwoordig niet meer zo'n probleem. En ook in mijn situatie geen belemmering.
- De beeldkwaliteit en kijkhoek van lcd zou minder zijn dan oled, wel is de techniek goedkoper. Energieverbruik van LCD las ik ergens dat die lager zou zijn, maar als ik specificaties van huidige modellen vergelijk zie ik dat niet terug. Ook lijkt dit te liggen aan de omstandigheden (de lichtsensor in de tv is input voor de benodigde helderheid, hogere helderheid is meer stroomverbruik)[/l]
- Energieverbruik loopt vooral op met de grootte van het scherm. Als ik de fabrikanten mag geloven zou bij meer dan 2,5 meter kijkafstand een 85 inch optimaal zijn. De consumentenbond heeft een ander advies waar ik zelf meer in geloof. 65" vind ik eigenlijk al groter dan ik had gedacht, maar dat is waar ik nu naar kijk.
- High-end is buiten mijn budget. Populair is de LG C3 serie of de Samsung Neo. Sony maakt Tv's met goede verwerking voor films, Panasonic lijkt niet mee te kunnen. LG en Samsung leveren veel features voor minder geld.
- Ik koop een TV het beste vanaf mei wanneer de nieuwe modellen zijn aangekondigd en de prijzen van het jaar ervoor dalen. Dat gaat meer op voor LG/Samsung dan voor Sony tv's'/li]
Ik kwam eerst uit bij de Sony XR-65X90L wat een enorme vooruitgang zou zijn en mooi binnen het budget past. Maar zie mijn bevindingen: oled geeft mooier beeld en heeft betere kijkhoeken en is net zo veilig (inbranden, zonlicht).
Daarom kijk ik nu naar een Sony XR-65A80L. En ik spiek naar de LG C3 en G3 (die wel ineens bij HDR veel stroom lijkt te verbruiken). Hier de vergelijking in de pricewatch.
Welke vragen heb je hier nog over?
- Wat verklaart de hogere prijs van Panasonic/Sony tov LG/Samsung? Zijn ze duurder door de wisselkoersen, of is de kwaliteit (in termen van levensduur) beter? Ik heb graag wat over voor een betrouwbare tv die bij aanschaf iets duurder is.
- Klopt het dat ik bij een Sony tv minder advertentie/privacy uitdagingen met de smart-tv functies heb? (ik heb wel een pihole draaien)
- Kloppen mijn bovenstaande bevindingen?
- Zou de XR-65A80L een goede keus voor mij zijn, of adviseren julie iets anders? Ik heb wat moeite met deze conclusie. Zou ik dan toch voor een XR-65X95L gaan, ook al is dat een LCD en valt deze op dit moment nog buiten mijn budget? (in mei misschien niet meer) Of moet ik de conclusie niet zo negatief lezen, het barst namelijk ook van de zeer positieve reviews online, bijvoorbeeld deze. Daar wordt echter ook de LG C3 weer aangehaald, is dat dan toch de betere keus?