eventuele upgrade van systeem niet helemaal tevreden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-07 18:42
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

een aantal extra componenten of iets dat me systeem soepeler laat lopen want wil best veel gamen alleen bijna in alle spelen lagged het spel zelfs op medium of low settings dus of iets is niet goed afgesteld of er moet iets bij of vervangen worden maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

tussen de 100 en 250 euro iets meer zou ook geen probleem zijn maar probeer wel onder de 500 euro te blijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

niet echt maar wil wel niet me hele systeem overhoop gooien dus als het even kan wel de dingen erin laten als dat mogelijk is die erin zitten of het moet beter zijn natuurlijk

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Asus Prime B450M-A
Gigabyte Geforce GTX 1660 Super OC 6G
WD Blue 3,5 ( CMR 64MB Cache 7200 RPM ) 1TB
Cooler Master Silencio 352
Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 Version B
2x8MB Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Be Quiet Straight Power 10 400 W
Crucial MX200 2,5 250GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

De onderdelen zijn redelijk op elkaar afgestemd, maar ik denk dat optimalisatie geen kwaad kan. Zijn alle nodige drivers geïnstalleerd?
Geen idee? Mijn voorstel

[ Voor 6% gewijzigd door Ludwig005 op 17-02-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
Ludwig005 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:49:
De onderdelen zijn redelijk op elkaar afgestemd, maar ik denk dat optimalisatie geen kwaad kan. Zijn alle nodige drivers geïnstalleerd?
Geen idee? Mijn voorstel
gelukkig maar heeft lang geduurd voordat ik dacht de perfecte combinatie vond om spellen te spelen op medium tot hoog instellingen maar dat gaat dus niet en ik zou niet weten hoe dat van github werkt dus straks doe ik iets verkeerds dus ik weet niet of er nog andere oplossingen zijn of verbeteringen door te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
draai user benchmark eens en post een screenshot

En welke games speel je en op welke resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
1)
Draai deze test dan weet je precies waar je aan toe bent: https://www.userbenchmark.com/ Je kunt het rapport hier delen met de link.

2) Op welke resolutie game je? Op 1920x1080 of op 2560x1440?

3) Je cpu kan een veel snellere gpu aan. Om alle games in 1920x1080 op 60 fps te krijgen moet je eerder denken aan een RTX 4060 welke 2x sneller is dan je 1660 super. Zie https://www.techpowerup.c...rtx-4060-gaming-x/21.html

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Userbenchmark??
Is alleen goed om te weten welke CPU's men werkend heeft gekregen met welke systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
is goed om te testen of het systeem presteerd naar behoren per onderdeel ,alleen daarvoor hoor.
Dat is ook het enige .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

ruud1985 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:55:
[...]

gelukkig maar heeft lang geduurd voordat ik dacht de perfecte combinatie vond om spellen te spelen op medium tot hoog instellingen maar dat gaat dus niet en ik zou niet weten hoe dat van github werkt dus straks doe ik iets verkeerds dus ik weet niet of er nog andere oplossingen zijn of verbeteringen door te voeren
Korte uitleg:
Dat ene script van github is een powershell script. Open een powershell venster met admin rechten, kopieer en plak daarna het gegeven commando erin. Druk enter.
Wie dat uitvoert krijgt een programma te zien dat men met enkele klikken toelaat om instellingen aan te passen in windows die je prestaties er vooruit op laten gaan(bij de tab 'tweaks'). Zoals disable telemetry en services to manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
sdk1985 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:03:
1)
Draai deze test dan weet je precies waar je aan toe bent: https://www.userbenchmark.com/ Je kunt het rapport hier delen met de link.

2) Op welke resolutie game je? Op 1920x1080 of op 2560x1440?

3) Je cpu kan een veel snellere gpu aan. Om alle games in 1920x1080 op 60 fps te krijgen moet je eerder denken aan een RTX 4060 welke 2x sneller is dan je 1660 super. Zie https://www.techpowerup.c...rtx-4060-gaming-x/21.html
ik speel op 1920x1080 en meestal zet ik hem op automatisch fps instellen in games

en hieronder de benchmark gegevens

UserBenchmarks: Game 61%, Desk 82%, Work 57%
CPU: AMD Ryzen 5 3600 - 86.8%
GPU: Nvidia GTX 1660S (Super) - 72.2%
SSD: Crucial MX200 250GB - 74.9%
HDD: WD Blue 1TB (2012) - 64.3%
HDD: Seagate Expansion 1TB - 28.5%
RAM: Crucial BL8G32C16U4B.M8FE1 2x8GB - 53.1%
MBD: Asus PRIME B450M-A

en deze totale leek is het ook idee om extra ram erbij in te zetten weet niet of dat helpt en zo ja welke ram zou het beste zijn en compatibel met mijn systeem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Kan je eens even linken naar je result.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-09 20:33

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Ken de benchmark persoonlijk niet, maar die score van de reepjes geheugen klinkt wat raar. Wel dual channel en de juiste snelheid? Snel geheugen dat op 2133mhz is blijven hangen en op single channel staat is alsnog traag.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
Wolvganger schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:41:
Ken de benchmark persoonlijk niet, maar die score van de reepjes geheugen klinkt wat raar. Wel dual channel en de juiste snelheid? Snel geheugen dat op 2133mhz is blijven hangen en op single channel staat is alsnog traag.
ik zag al in de resultaten dat ik xpm aan moest zetten maar kan die nergens vinden in me bios en hier het linkje naar mijn resultaten dat ik me dram aan moest zetten zeg maar dus dat gedaan weet niet of het wat helpt

https://www.userbenchmark.com/UserRun/67304612

[ Voor 14% gewijzigd door ruud1985 op 19-02-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ruud1985 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:04:
[...]

ik speel op 1920x1080 en meestal zet ik hem op automatisch fps instellen in games

en hieronder de benchmark gegevens

UserBenchmarks: Game 61%, Desk 82%, Work 57%
CPU: AMD Ryzen 5 3600 - 86.8%
GPU: Nvidia GTX 1660S (Super) - 72.2%
SSD: Crucial MX200 250GB - 74.9%
HDD: WD Blue 1TB (2012) - 64.3%
HDD: Seagate Expansion 1TB - 28.5%
RAM: Crucial BL8G32C16U4B.M8FE1 2x8GB - 53.1%
MBD: Asus PRIME B450M-A

en deze totale leek is het ook idee om extra ram erbij in te zetten weet niet of dat helpt en zo ja welke ram zou het beste zijn en compatibel met mijn systeem zijn
Userbenchmark laat je zien hoe goed je component presteert ten aanzien van andere mensen die hem ook getest hebben. Je CPU scoort nu boven gemiddeld (71%). Daar zit je probleem niet. Tevens betekent dit dat de lage score van je ram (3% dus zwaar onder aan het presteren) ook niet je probleem zijn. Sneller ram faciliteert immers de cpu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfLS3qNPvDx8sji7mZsmhY0a8F0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvvw7xHMrHmR0ff6zaYFsQQW.png?f=user_large

Meer dan 16 GB ram gaat weinig doen voor je game ervaring.

Verder doet je 1660 super het onder gemiddeld en die was al niet bijster snel, zie eerdere reactie. De beste resultaten ga je IMO bereiken door de 1660 super te vervangen voor een RTX 4060. Je kunt je 1660 Super verkopen. Dan valt het nog binnen je budget.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 19-02-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat de GPU onder verwachting presteert, betekent dat niet dat hij gebottlenecked wordt door de CPU? En dat dus juist de CPU vervangen moet worden?

Dat was een open vraag, ik heb geen ervaring met userbenchmark.

Op 1920x1080 zou de 1660 super het toch wel moeten trekken op medium tot low. Hoe goed die presteert ligt natuurlijk sterk aan de specifieke games maar ik zou verwachten dat op low geen enkele game te zwaar zou moeten zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
CPU en videokaart is niets mis mee.
Het BIOS van het moederbord is stokoud dus moet worden geupdate.
Opslag laat lage of zelfs geen waarden zien. De SSD zit te vol. Check de opslag met Crystal Disk Manager.
RAM test ook niet bijster hoog. Aan de snelheid van 3200 MT/s is te zien dat XMP/DOCP aan staat echter kan dat net zo goed in single channel modus zijn. In welke van de 4 sloten van het moederbord zit het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
lijkt er sterk op dat de ram single channel draait inderdaad,ik zou dus eerst kijken of ze wel in de goede slots zitten

Dat moet in dit geval slot a2 en b2 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:30
Misschien ben je ook wel zaken vanaf de HDD aan het draaien in plaats van de SSD. Ik zou eerder een 1TB m.2 aanschaffen, clean install uitvoeren, je geheugen nakijken qua settings en de BIOS updaten voor je meer eraan uit gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Uszka schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:15:
CPU en videokaart is niets mis mee.
Het BIOS van het moederbord is stokoud dus moet worden geupdate.
Opslag laat lage of zelfs geen waarden zien. De SSD zit te vol. Check de opslag met Crystal Disk Manager.
RAM test ook niet bijster hoog. Aan de snelheid van 3200 MT/s is te zien dat XMP/DOCP aan staat echter kan dat net zo goed in single channel modus zijn. In welke van de 4 sloten van het moederbord zit het RAM?
Bios update je alleen bij problemen, SSD is nog altijd 100x sneller dan wat we vroeger op een HDD zette. CPU presteert prima ondanks de trage geheugen prestaties.

Niks hiervan gaat tegenvallende performance in games oplossen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:49

Esumontere

Floep, banaan.

Wat bijzonder triest dat er hier op Tweakers mensen een waardeloze website als user benchmark aanraden. Als je je ook maar een beetje inleest weet je dat dat totaal onbetrouwbaar is. Zie ook YouTube: Userbenchmark - the April Fools that never ends om maar een voorbeeld te noemen. Of de gemiddelde reactie onder dit nieuwsbericht: nieuws: UserBenchmark gaat 12 euro per jaar vragen voor captchavrije toegang

@OP Wat voor spellen speel je? En wat verwacht je van je systeem? En in de categorie je kunt het maar gevraagd hebben: zit de kabel van je beeldscherm aangesloten op de videokaart en niet op het moederbord?

[ Voor 33% gewijzigd door Esumontere op 19-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Esumontere schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:50:
Wat bijzonder triest dat er hier op Tweakers mensen een waardeloze website als user benchmark aanraden. Als je je ook maar een beetje inleest weet je dat dat totaal onbetrouwbaar is. Zie ook YouTube: Userbenchmark - the April Fools that never ends om maar een voorbeeld te noemen. Of de gemiddelde reactie onder dit nieuwsbericht: nieuws: UserBenchmark gaat 12 euro per jaar vragen voor captchavrije toegang

@OP Wat voor spellen speel je? En wat verwacht je van je systeem? En in de categorie je kunt het maar gevraagd hebben: zit de kabel van je beeldscherm aangesloten op de videokaart en niet op het moederbord?
Het helpt als je snapt wat er mis is met userbenchmark en wat er niet mis mee is.
Om snel te identificeren of de PC performance correct is of niet is userbenchmark perfect.
Om componenten te vergelijken of reviews/aanbevelingen op te doen is het een waardeloze k-site.

Ik ben het een beetje zat dat er bij het woord "userbenchmark" er meteen een batsign gaat naar mensen die zeggen dat we ons moeten schamen voor userbenchmark en dat we dit moeten aanraden.
Zo werkt het niet, begrijp wat het probleem is en waar het probleem NIET is.

Daarentegen zodra ze heel naar gaan doen om inzicht te krijgen is het wel snel klaar met userbenchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Iets met klok en klepel?

De ophef over userbenchmark gaat altijd over een Intel vs AMD verhaal. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Het gaat hier over hoe presteert de 3600 van @ruud1985 ten aanzien van andere mensen met een 3600. Daar is userbenchmark perfect voor. Je ziet een keurige curve, meestal een mooie bell curve of studentverdeling. Daarmee weet je precies of je onder presteert, boven presteert of presteert zoals verwacht.

Zie hier bijvoorbeeld mijn oude overgeclockte pc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJCDKh4OPh2SgUTyQSmvQ9ROTuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPqSZgqgGg9ZEbMCrywwnr5E.png?f=fotoalbum_large

Deze 2500K scoort 100th percentile wat betekent dat het de snelste 2500K is van alle tests. De gemiddelde 2500K presteert een stuk lager. Alsnog scoort hij slechts 498 punten op de heavy test en daarmee is de cpu an sich anno 2024 natuurlijk niet snel. Je weet dus dankzij userbenchmark dat er letterlijk niets extra's uit deze cpu te persen is.
En in de categorie je kunt het maar gevraagd hebben: zit de kabel van je beeldscherm aangesloten op de videokaart en niet op het moederbord?
Een Ryzen 5 3600 heeft geen IGP/APU dus dat is uberhaupt geen optie. Tevens zien we in userbenchmark dat de GPU wordt aangesproken.

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 20-02-2024 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
sdk1985 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Bios update je alleen bij problemen, SSD is nog altijd 100x sneller dan wat we vroeger op een HDD zette. CPU presteert prima ondanks de trage geheugen prestaties.

Niks hiervan gaat tegenvallende performance in games oplossen toch?
BIOS update zou ik juist wel doen, de versie die nu draait heeft nog geen optie voor Re-size BAR support. Geheugen is ook best vaak blij met BIOS updates, bovendien kost dit TS geen geld (wel tijd, of om zich in te lezen, of om iemand te zoeken die hem kan assisteren).

Net als je SSD controleren, koeling nakijken (userbenchmark zegt natuurlijk weinig over een load die langer duurt), geheugenplaatsing en timings controleren, eventueel clean install uitvoeren. Zorgen dat je basis goed is toch, voor je verder gaat upgraden?

Sowieso is het wel handig om de temperaturen te weten, Silencio 352 is nou niet bepaald een airflow wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-09 12:57
Het zou mij weinig verbazen als jouw lag* komt doordat jouw games wellicht op je HDD staan geinstalleerd?
Je zou kunnen overwegen om voor 80-120 euro een 1tb SSD te kopen, deze naast je huidige SSD in je kast te plaatsen en je games daarop te installeren. Zo verhelp je ook het probleem wat Uszka aanhaalt, je maakt dan ruimte vrij op je huidige SSD. Die gebruik je dan enkel voor Windows en de nieuwe SSD voor games.

*lag heeft met internet connectiviteit te maken, niet met frames per seconde

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
shadvet schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:48:
Het zou mij weinig verbazen als jouw lag* komt doordat jouw games wellicht op je HDD staan geinstalleerd?
Je zou kunnen overwegen om voor 80-120 euro een 1tb SSD te kopen, deze naast je huidige SSD in je kast te plaatsen en je games daarop te installeren. Zo verhelp je ook het probleem wat Uszka aanhaalt, je maakt dan ruimte vrij op je huidige SSD. Die gebruik je dan enkel voor Windows en de nieuwe SSD voor games.

*lag heeft met internet connectiviteit te maken, niet met frames per seconde
Games zijn niet afhankelijk van de snelheid van een harde schijf. Daarvoor hebben we het RAM geheugen en VRAM en daarom heb je laadtijden voor je game opstart. Alle benodigde assets worden dan in het geheugen geladen. Wat een SSD doet is de laadtijden versnellen door dat de data sneller in het geheugen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
sdk1985 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Games zijn niet afhankelijk van de snelheid van een harde schijf. Daarvoor hebben we het RAM geheugen en VRAM en daarom heb je laadtijden voor je game opstart. Alle benodigde assets worden dan in het geheugen geladen. Wat een SSD doet is de laadtijden versnellen door dat de data sneller in het geheugen komt.
dus als ik het goed begrijp kan ik beste nog wat extra ram erbij in prikken en zo ja welke zou dan het beste zijn voor mijn systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
ruud1985 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:09:
[...]

dus als ik het goed begrijp kan ik beste nog wat extra ram erbij in prikken en zo ja welke zou dan het beste zijn voor mijn systeem
Nee, je kunt beter eerst je huidige systeem nakijken zonder zomaar iets nieuws te kopen.
- BIOS updaten
- Temperaturen controleren
- Geheugen (denk ik) in de juiste bankjes klikken (maak eens een foto van de binnenkant)

En den ben ik nog steeds van mening dat (een clean install op) een nieuwe m.2 SSD de beste aanschaf is voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ruud1985 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Nee
sdk1985 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:44:
[...]
Meer dan 16 GB ram gaat weinig doen voor je game ervaring.

Verder doet je 1660 super het onder gemiddeld en die was al niet bijster snel, zie eerdere reactie. De beste resultaten ga je IMO bereiken door de 1660 super te vervangen voor een RTX 4060. Je kunt je 1660 Super verkopen. Dan valt het nog binnen je budget.

Pagina: 1