Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:48
Goedemiddag,

Ik heb sinds gisteren een CV ketel met een raar kuurtje. :P

De ketel verwarmt zonder problemen mijn CV installatie maar als er warm water gevraagd wordt in het huis dan gaat van van status 1 naar 4 naar 7 en weer terug naar 1 en dan naar 0 Soms bereikt die ook de status 8 maar toch weer naar 0.

Er komt dan wel warm water uit de leiding, maar na een kort poosje toch weer koud en weer lauw en dan weer heet en heel snel weer koud.

De driewegklep kan het probleem niet zijn, want anders had ik überhaupt geen warm water gehad uit de kraan/douche.

Heb het even gefilmd wat die precies aan het doen is tijdens een vraag van warm water:
(Kachels in huis hebben allemaal tado en die heb ik voor de testen ook volledig uitgezet zodat de kachels geen warm water zouden vragen) Dus die is puur enkel op de vraag van wat water uit de kraan.

Tot 45 seconden blijft de ketel op 0 terwijl de douche gewoon aanstaat en warm water vraagt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Waarschijnlijk de flowsensor die niet goed blijft functioneren waardoor de ketel denkt dat er geen warmwater vraag meer is en er mee ophoud.

Als je de warmwater kraan openzet duwt die plotselinge stroom de veer van de flowsensor in en laat daarmee de ketel laat aanspringen.
Als die veer te slap geworden is of een andere defect zakt die weer in en stopt de ketel met branden.

Kan ook door verkalking komen, geef eens een paar tikken ertegen als het optreedt om te kijken of het kalkaanslag is.

[ Voor 114% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2024 22:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Temperatuur sensor die niet goed werkt kan ook nog...

404 Signature not found

• marcel19
Ben(V) schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:18:
Waarschijnlijk de flowsensor die niet goed blijft functioneren waardoor de ketel denkt dat er geen warmwater vraag meer is en er mee ophoud.

Als je de warmwater kraan openzet duwt die plotselinge stroom de veer van de flowsensor in en laat daarmee de ketel laat aanspringen.
Als die veer te slap geworden is of een andere defect zakt die weer in en stopt de ketel met branden.

Kan ook door verkalking komen, geef eens een paar tikken ertegen als het optreedt om te kijken of het kalkaanslag is.
Ik ga er denk ik even vanuit dat dit de flowsensor is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfZaIAz3blCwb6_wovtSi0Y7DuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKEAV3AQ233NB0POzVP5YcxP.jpg?f=fotoalbum_large
En dan snap ik wel waarom er problemen zijn.

Is di schoon te maken dat die het weer gaat doen, of moet ik gewoon een nieuwe kopen?

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-11 12:18
Je weet dat je ivm de nieuwe gasketelwet als particulier niet zelf je ketel mag repareren tenzij gekwalificeerd? - CO gecertificeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door GroeneWandelaar op 18-02-2024 08:51 ]

• marcel19
GroeneWandelaar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:50:
Je weet dat je ivm de nieuwe gasketelwet als particulier niet zelf je ketel mag repareren tenzij gekwalificeerd? - CO gecertificeerd.
Nee dat wist ik niet. Maar wat kan het kwaad als ik een sensor vervang die je letterlijk los kan klikken en eraf kan halen? zonder dat je daar gereedschap voor nodig hebt.

Of moet ik serieus een bedrijf laten komen wat me minimaal 80 euro kost aan voorrijd kosten en eerste uur monteur + het onderdeel?

• Ben(V)
marcel19 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Ik ga er denk ik even vanuit dat dit de flowsensor is:
[Afbeelding]
En dan snap ik wel waarom er problemen zijn.

Is di schoon te maken dat die het weer gaat doen, of moet ik gewoon een nieuwe kopen?
Dat is denk ik de elektronica ervan, kun je schoonmaken met WD40 en afborstelen.

Dit is het binnen werk van de flow sensor waar ik het over had.
https://www.warmteservice...QwaXLgBhVMXBoCSucQAvD_BwE

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2024 09:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
marcel19 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Nee dat wist ik niet. Maar wat kan het kwaad als ik een sensor vervang die je letterlijk los kan klikken en eraf kan halen? zonder dat je daar gereedschap voor nodig hebt.

Of moet ik serieus een bedrijf laten komen wat me minimaal 80 euro kost aan voorrijd kosten en eerste uur monteur + het onderdeel?
Ja serieus moet dat. Misschien beter niet hier posten dus :)
De connector is ook aardig groen, vervangen lijkt mij wel het beste.
Setje is 100 euro zo te zien incl het kabeltje.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 18-02-2024 09:44 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:52
Aan de corrosie te zien lekt er iets aan je rechter hydroblok.

Als de lekkage uit de stroming sensor komt waar je hall sensor op geklikt was, dan ben ik bang dat het hele hydroblok vervangen zal moeten worden. Gewoonlijk kan de stroming sensor uit het hydroblok gedraaid worden, maar uit mijn evaring breken deze vaak af als de lekkage al lang bezig is geweest waardoor een gedeelte achter blijft en er niet uit gehaald kan worden.

• marcel19
Ben(V) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Dat is denk ik de elektronica ervan, kun je schoonmaken met WD40 en afborstelen.

Dit is het binnen werk van de flow sensor waar ik het over had.
https://www.warmteservice...QwaXLgBhVMXBoCSucQAvD_BwE
Dit dingetje wat je op de foto ziet gaat rood branden als er warm water gevraagd wordt.
Deze zit om dat binnenwerk heen wat jij doorstuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn2BsYIa1TLStWcRe9MvGy55Ybg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vheAuDmdRSiMIJaXj19Nk5uM.png?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Nee dat is de elektronica van de halsensor.

Als de warmwater kraan open gaat dan zal de flowsensor gaan bewegen en dat wordt gedetecteerd door een hall sensor die erop zit met een clip en dat wordt via wat elektronica uitgelezen..
Schoonmaken van die print kan geen kwaad maar meestal is het het binnen werk van de flowsensor dat problemen geeft.

Je kunt die flowsensor eruit draaien en schoonmaken.

• marcel19
Ben(V) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:46:
Nee dat is de elektronica van de halsensor denk ik.

Als de warmwater kraan open gaat dan zal de flowsensor gaan bewegen en dat wordt gedetecteerd door een hall sensor die erop zit met een clip en dat wordt via wat elektronica uitgelezen..
Schoonmaken van die print kan geen kwaad maar meestal is het het binnen werk van de flowsensor dat problemen geeft.

Je kunt die flowsensor eruit draaien en schoonmaken.
Dus de flowsensor waar die hal sensor op zit kun je er gewoon uit draaien?

• marcel19
badboynova schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:44:
Aan de corrosie te zien lekt er iets aan je rechter hydroblok.

Als de lekkage uit de stroming sensor komt waar je hall sensor op geklikt was, dan ben ik bang dat het hele hydroblok vervangen zal moeten worden. Gewoonlijk kan de stroming sensor uit het hydroblok gedraaid worden, maar uit mijn evaring breken deze vaak af als de lekkage al lang bezig is geweest waardoor een gedeelte achter blijft en er niet uit gehaald kan worden.
Nee, er lopen airco slangen boven en die hebben ooit een keertje gelekt. (vanuit het dak)
En dat is in de CV terecht gekomen. Daar komt het beetje vocht dus vandaan :)

• Ben(V)
Ja wel even voor de zekerheid de hoofdkraan van het water dichtdraaien en aftappen anders loop je kans op een waterballet.
Zet even op een lager punt een warmwaterkraan open dan loopt de leiding die kant op leeg.

PS.
Zie je dat ledje uitgaan voordat de ketel afslaat?
Een paar tikken met een hamertje en een schroevendraaier tegen het huis van de flowsensor wil ook wel een helpen.

Ik had hier het omgekeerde effect als ik de warmwaterkraan dicht draaide bleef de ketel voor warmwater branden tot hij in de beveiliging schoot.
Was opgelost met een paar tikken op de flowsensor.

[ Voor 81% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2024 09:59 ]

• marcel19
Ben(V) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:49:
Ja wel even voor de zekerheid de hoofdkraan van het water dichtdraaien en aftappen anders loop je kans op een waterballet.
Zet even op een lager punt een warmwaterkraan open dan loopt de leiding die kant op leeg.

PS.
Zie je dat ledje uitgaan voordat de ketel afslaat?
Een paar tikken met een hamertje en een schroevendraaier tegen het huis van de flowsensor wil ook wel een helpen.

Ik had hier het omgekeerde effect als ik de warmwaterkraan dicht draaide bleef de ketel voor warmwater branden tot hij in de beveiliging schoot.
Was opgelost met een paar tikken op de flowsensor.
Ledje blijft branden. Maar ik hoor een soort van tikkend geluid als ik de warm water aanzet. Lijkt te komen bij die sensor vandaan.

Zal later vandaag eens tegenaan tikken.

Wilde net weer warm water gebruiken, gebeurd nu helemaal niks meer. Ketel gaat ook niet meer uit 0 stand. Led van die sensor gaat wel gewoon aan.

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 18-02-2024 10:36 ]

• Ben(V)
Als de sensor led wel aangaat en aanblijft lijkt het alsof het iets anders is.
Kan ook een verstopping in het hydroblok zijn.
De flowsensor eruit draaien als tikken niet helpt is dan ook de eerste optie, daar kan de verstopping ook zitten, maar kan ook bij de driewegklep zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2024 11:02 ]

• marcel19
Ben(V) schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:01:
Als de sensor led wel aangaat en aanblijft lijkt het alsof het iets anders is.
Kan ook een verstopping in het hydroblok zijn.
De flowsensor eruit draaien als tikken niet helpt is dan ook de eerste optie, daar kan de verstopping ook zitten, maar kan ook bij de driewegklep zitten.
Nieuwe Remeha hall sensor S59133 besteld (want dat was het onderdeel wat zo onder de corrosie zat.
En hopa, alles doet het weer zoals het hoort :)

Thanks voor de hulp en tips.
Pagina: 1