Kan deze schoorsteen nu naar beneden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 10:18
We zijn as we speak de schouw aan het slopen en we vragen ons of af of het laatste deel van de schoorsteen er nu ook af kan. Naar mijn idee heeft dat laatste gedeelte wat nu nog over is geen dragende functie, maar ik ben geen deskundige. De grijze stenen zitten deels ook in de binnenmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgKOdiaYen5XSappP1JQUoDzBq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BV73M8DL6b017h6UMMqyur4m.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c1W4n5e4KrZR5R7uAOm7L8xSSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XeczmU1V0qIl7UcAkdLwG7wY.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9-XaSFeZvAa9nP4kY3kU8t8uIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecbmkTMJDuTKLQVribej0umy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07qzHq5iXuwgdxetzJMIHph2B0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVvQ9iJslr0NxRyFuErNPww2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LTaYSRvKee7ZJgxB33eGEIhfV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zq03yJ0THe6Z1W59fs6GYb32.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82KMrWrK89Dljgh-s5-O9M59F6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TRVfnOisYwvizgvFlBXJBoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRzV48XYD2sPcqfa1OIe2KAsbUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXPsCh9kcZ0RJAIHrXP3v31p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Justevo op 17-02-2024 15:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:54
Ik zou hier niet op advies afgaan van een tweaker maar een constructeur benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
Volgens de tekeningen loopt het schoorsteenkanaal door tot op de zolder.
Je bent beneden begonnen met slopen?
Ik zou even stoppen en wat @Milo85 ook zegt, iemand die er echt verstand van heeft naar laten kijken voordat (in het ergste geval) het hele kanaal naar beneden komt zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Op de tekeningen lijkt de schoorsteen geen dragende functie te hebben doordat er een raveling omheen is gemaakt. Gezien de huidige staat van de openhaard, kan deze ook niet heel veel meer dragen op het moment.

Ik begrijp uit je verhaal dat deze dus al van boven naar beneden is gesloopt tot dit punt?

De schoorsteen lijkt dus geen dragende functie te hebben, maar hij moet wel zichzelf dragen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik denk dat het kan. Beter ik zou het doen..
Maar wel filmen en posten wanneer het niet kon.

Alle gekheid, de schouw lijkt weinig functie te hebben los van rook.
Alle balken lijken op de tekening er omheen gezet te zijn.
Maar waarom deze vraag tijdens en niet voor het sloopwerk?
Als hij wel dragend is was je nu al genaaid geweest

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
Justevo schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:20:
We zijn as we speak de schouw aan het slopen en we vragen ons of af of het laatste deel van de schoorsteen er nu ook af kan. Naar mijn idee heeft dat laatste gedeelte wat nu nog over is geen dragende functie, maar ik ben geen deskundige. De grijze stenen zitten deels ook in de binnenmuur.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ook geen expert, maar het lijkt op een constructie die ik ook in m'n vorige huis had. Daar hebben we het ook weg gehaald, maar ook op de eerste verdieping. Bij mij zaten de stenen met metalen haken in de muur verankerd, dus vallen deed het niet.

Alleen het stuk naar buiten hebben we laten zitten. Dit wel even van onderen verstevigd, zodat het niet door kon zakken in de toekomst.

Maar zoals gezegd, ik ben geen expert op dit gebied.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Civiel ingenieur hier, dus niet bouwkundig. Ik beoordeel wel eens vaker betonconstructies voor onderhoudswerkzaamheden.

Zie niet in hoe dit metselwerk dragend kan zijn, dat horen de buitenmuren te zijn.
Constructief zou je nooit een schoorsteen als dragend ontwerpen, vanuitgaande als "stijve kern".
Lijkt letterlijk tegen de muur aangemetseld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Donderstraaltje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:25:
Civiel ingenieur hier, dus niet bouwkundig. Ik beoordeel wel eens vaker betonconstructies voor onderhoudswerkzaamheden.

Zie niet in hoe dit metselwerk dragend kan zijn, dat horen de buitenmuren te zijn.
Constructief zou je nooit een schoorsteen als dragend ontwerpen, vanuitgaande als "stijve kern".
Lijkt letterlijk tegen de muur aangemetseld te zijn.
Die grote grijze blokken zitten halfsteens in de muur gemetseld en het rookkanaal is nog wel aanwezig op de eerste verdieping en zolder. Evenals de schoorsteen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
jack zomer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:15:
Ik denk dat het kan. Beter ik zou het doen..
Maar wel filmen en posten wanneer het niet kon.

Alle gekheid, de schouw lijkt weinig functie te hebben los van rook.
Alle balken lijken op de tekening er omheen gezet te zijn.
Maar waarom deze vraag tijdens en niet voor het sloopwerk?
Als hij wel dragend is was je nu al genaaid geweest
Er stond een enorme bakstenen schouw omheen uit de jaren '80. We wilde een aantal stenen eruit halen om te kijken hoe het er van binnen uit zag. Toen zagen we het rookkanaal helemaal los van de bakstenen staan en konden we dus de hele schouw eromheen weg slaan, die diende alleen maar als sier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een fatsoenlijke aannemer zal eigenlijk altijd stempelen.

Dan kun je veilig alles wegkappen, mocht er toch iets serieus te voor schijn komen, dan kun je dat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06 10:15
Justevo schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:04:
[...]
Die grote grijze blokken zitten halfsteens in de muur gemetseld en het rookkanaal is nog wel aanwezig op de eerste verdieping en zolder. Evenals de schoorsteen op het dak.
Ik zou eerst eens heel goed kijken hoe het in elkaar zit allemaal want nu draagt alles dus op de verdiepingsvloer? Misschien al eerst informeren of iemand stempels heeft want dit kan potentieel instabiel en dus wel gevaarlijk zijn...

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Justevo schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:04:
[...]
Dat de blokken halfsteens in de muur zitten wilt niet direct iets zeggen, maar is wel wat je verwacht in geval van dragend. Zelf zou in de constructie zoals ik hem nu zie, met zelfs verschillende metselstenen, niet als dragend bestempelen.

Hoe zou ik zo iets ontwerpen in geval van dat het dragend zou moeten zijn? die blokken rondom het kanaal en dan ter afwerking met metselstenen als voorzetwand. Dat lijkt op de tekeningen ook zo ongeveer bedoeld te zijn, maar is niet wat ik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Vogels60 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:31:
[...]

Ik zou eerst eens heel goed kijken hoe het in elkaar zit allemaal want nu draagt alles dus op de verdiepingsvloer? Misschien al eerst informeren of iemand stempels heeft want dit kan potentieel instabiel en dus wel gevaarlijk zijn...
Het achterste gedeelte wat tegen de muur aan zit staat nog. Maar het gaat er dus om of het rookkanaal zichzelf kan dragen aangezien hij dus niet op de verdiepingsvloer steunt. Als dit echt dragen zou zijn dan zouden er naar mijn idee niet allerlei verschillende stenen en cement op het onderste gedeelte worden gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Justevo op 18-02-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Donderstraaltje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Dat de blokken halfsteens in de muur zitten wilt niet direct iets zeggen, maar is wel wat je verwacht in geval van dragend. Zelf zou in de constructie zoals ik hem nu zie, met zelfs verschillende metselstenen, niet als dragend bestempelen.

Hoe zou ik zo iets ontwerpen in geval van dat het dragend zou moeten zijn? die blokken rondom het kanaal en dan ter afwerking met metselstenen als voorzetwand. Dat lijkt op de tekeningen ook zo ongeveer bedoeld te zijn, maar is niet wat ik zie.
Het lijkt zeker niet dragend inderdaad, de vraag voor ons is of het rookkanaal zichzelf kan dragen als we het op de eerste verdieping en zolder laten zitten. En omdat het halfsteens erin zit lijkt het mij dat het kanaal zichzelf daardoor kan dragen.

Maar ik heb gisteren contact gezocht voor een constructieberekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
Zoals ik de tekeningen lees (maar ik ben geen deskundige), draagt het rookkanaal geen vloeren of dakconstructie.

Maar ik zie wel dat ter plaatse van het rookkanaal de fundering breder gemaakt is. Dat duidt er mijns inziens op dat de constructie zo ontworpen is dat het hele rookkanaal zelfdragend is vanaf de fundering.
Wat TS wil is het slopen van het rookkanaal op de begane grond. Met als resultaat dat de delen van het rookkanaal daarboven alleen nog aan de woningscheidende muur hangen. En daar lijkt het dus niet op ontworpen.

Wel verwacht ik dat je probleemloos het hele rookkanaal vanaf dak tot aan fundering kunt slopen wanneer je bovenaan begint. Alleen dan moet je daarna wel een gat in je dak dichten. En omdat het aangezicht van je woning daardoor wijzigt, is een omgevingsvergunning daarvoor nodig.

Een andere optie is om (bijvoorbeeld op zolder, vlak onder het dak) met een driehoekige staalconstructie aan te brengen waar het stuk schoorsteen wat door het dak naar buiten steekt goed te laten afsteunen op de muur.

Zomaar alles weghalen lijkt hier in elk geval een slecht plan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Ivow85 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:43:
Zoals ik de tekeningen lees (maar ik ben geen deskundige), draagt het rookkanaal geen vloeren of dakconstructie.

Maar ik zie wel dat ter plaatse van het rookkanaal de fundering breder gemaakt is. Dat duidt er mijns inziens op dat de constructie zo ontworpen is dat het hele rookkanaal zelfdragend is vanaf de fundering.
Wat TS wil is het slopen van het rookkanaal op de begane grond. Met als resultaat dat de delen van het rookkanaal daarboven alleen nog aan de woningscheidende muur hangen. En daar lijkt het dus niet op ontworpen.

Wel verwacht ik dat je probleemloos het hele rookkanaal vanaf dak tot aan fundering kunt slopen wanneer je bovenaan begint. Alleen dan moet je daarna wel een gat in je dak dichten. En omdat het aangezicht van je woning daardoor wijzigt, is een omgevingsvergunning daarvoor nodig.

Een andere optie is om (bijvoorbeeld op zolder, vlak onder het dak) met een driehoekige staalconstructie aan te brengen waar het stuk schoorsteen wat door het dak naar buiten steekt goed te laten afsteunen op de muur.

Zomaar alles weghalen lijkt hier in elk geval een slecht plan.
Dank voor je feedback. Het lijkt er inderdaad op dat het zo laten niet voldoende zal zijn.

We willen het rookkanaal op de 1e verdieping en zolder niet weghalen omdat die ruimtes onlangs door de vorige bewoners volledig opgeknapt, gestuct en afgewerkt zijn.

We hebben al reactie van een bouwkundige ontvangen en die gaf aan dat we minstens het rookkanaal op de 1e verdiepingsvloer moeten laten steunen door extra houten balken te plaatsen. Dat gaan we dan ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Enige ondersteuning door de omringende balklaag klinkt inderdaad als een prima oplossing om het krachtmoment die anders op de muur zou werken eruit te halen. Het is nou ook weer ook geen gigantische schoorsteen, dus het extra gewicht wat op de balken komt te rusten is wel behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:40

Rzaan

Altijd zoekende

Sowieso van bovenaf alles slopen. Dan kun je steeds zien wat er in de vloer bloot komt te liggen.
Dat beetje extra stucwerk zal je financieel de kop niet kosten. Sterker nog, in the end wordt je huis wat meer waard.
Wel de schoorsteen ook weghalen (minder kans op lekkage) en als dat niet kan een goede constructie in het dak.

Wij hadden een soortgelijk iets. Tekeningen zeggen niet alles, want tijdens de bouw wordt er vaak vanaf geweken.
Ingeschakelde constructeurs hadden geen x-ray ogen en komen ook niet veel verder dan 'misschien...'
Pagina: 1