USB female beschadigd, hoe te repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54
Mijn vraag
Ik heb een elektrische fiets met een USB-A poort op de accu. Vorige week heb ik mijn fietslamp daarop aangesloten door er een USB-kabel aan te solderen. Dat werkte prima dus ik gisteren op pad in het donker. Bij de eerste keer rondtrappen bleef mijn trapper aan het kabeltje hangen en werd de USB-plug uit de poort getrokken. Gerukt eigenlijk.

Als ik de lamp weer inplug dan doet ‘ie het niet meer. Als ik ‘m in een andere USB-poort plug dan doet ‘ie het wel. De lamp is dus goed ✅

Toen ben ik in de USB-poort gaan kijken; daar is wel het een en ander verbogen…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWfCDi6yIhXHy7_yqKX6XDOOyYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwNNva2LoWXHGo5U51VMtqu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gLt4SImM-MDrie-EnxWZqAxL2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LVgkysbk0ltZBarlb08luBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGUbizBiviI6zxTHhEaTDYm1iY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YclWmJQ4pRjQ2KprJqqGWoNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJmsH8AMqaB_JRDRxf6_fuK5_-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa8qgg9E4ISwUP7sGota9wlC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb geprobeerd om ze recht te buigen maar ik kan niet goed zien welke kant ze op moeten. Ook is het lastig werken natuurlijk in zo’n klein gebiedje.
Ik kan het niet goed zien maar hadden deze dingen alle vier dezelfde vorm, een dubbel gevouwen koperdraadje?

Ik zou die connector willen vervangen maar ik kom niet goed in de accu, ook niet na het losdraaien van alle schroeven die ik tegenkom.

Ik heb alleen de buitenste twee connecties nodig omdat ik alleen de stroom af wil nemen, ik zou dus de middelste twee weg kunnen laten. Het is de vraag of ik daar bij kan met een kniptangetje…

Wat kan ik nú het beste doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Het hele plastic binnenwerk is weg.
De socket vervangen is het beste denk ik. Toch even kijken of hij open kan?
Ontlaad hem wel eerst!

Hij maakt nu ook sluiting, dus je moet wellicht even kijken of er geen smd fuses geploft zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:26

odan

The dark side is within all!

Ten eerste wat voor fiets heb je dat de lamp niet al aangesloten zat op de accu?

betreffende de poort, die moet helemaal vervangen worden. Als je dat zelf wilt gaan doen doe aub voorzichtig.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik vermoed een gevalletje 'jammer joh', Daar mist inderdaad een behoorlijk stuk van de connector. Als die accu gesealed is dan kun je dat waarschijnlijk het beste zo laten.

Zelf zou ik waarschijnlijk de pinnetjes afknippen/breken, je hebt zo kans dat je sluiting maakt met de 5V tegen het huis van de connector.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:16
Als je de poort niet kan/wil vervangen kan je proberen een female USB kabel te verbinden (solderen?) aan de overgebleven pootjes?
Dat dan op een of andere manier verder afdichten/zekeren (hotglue?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmmvYzYejFM_-f9ZT3RSwt5ufOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8taFQw1ennGEhsaU2YYeezMA.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h-g-mSfy_0tCKpfzWi-2rqeH34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byBICiI5DoIl6zZpXy57DIoF.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 17-02-2024 20:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hkuit
odan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:56:
Ten eerste wat voor fiets heb je dat de lamp niet al aangesloten zat op de accu?

betreffende de poort, die moet helemaal vervangen worden. Als je dat zelf wilt gaan doen doe aub voorzichtig.
Zelfgebouwde e-bike; fiets van Marktplaats, accu uit Duitsland, bafang motor uit het verre oosten. De koplamp heeft een eigen accu maar dit leek me handiger. Dat was het ook, tot ik ging trappen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Gewoon openschroeven en er een nieuwe USB-aansluiting op solderen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Puch-Maxi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:28:
Gewoon openschroeven en er een nieuwe USB-aansluiting op solderen :).
Ja, jouw handtekening stelt niet voor niks 'my favorite programming language is solder' :)
Ik heb wel te maken met een plastic behuizing die niet open wil en een, nu nog, opgeladen accu erin, die ook ergens met die usb-aansluiting is verbonden. Dat maakt het voor een amateur toch een extra uitdaging.

Maar ik kan het niet uitstaan dat m'n goede idee (gebruik de usb) na één poging al weer vastgelopen lijkt te zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:53
Hkuit schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Maar ik kan het niet uitstaan dat m'n goede idee (gebruik de usb) na één poging al weer vastgelopen lijkt te zijn...
Was het dan wel echt zo'n goed idee? Maar dat is meer een filosofische vraag

Als de behuizing niet open wil is de oplossing van The_Doman in "USB female beschadigd, hoe te repareren" een goede. Pinnetjes rechtbuigen zodat ze elkaar en de usb-behuizing niet raken en er draden aan solderen. Aan die draden kan je dan weer elke connector solderen die wilt.
Kan je ook een andere connector kiezen kleiner is en minder logge kabels heeft dan USB A, heb je minder kans dat je er nog een keer aan blijft hangen

Anoniem: 361276

Die accu zit heel waarschijnlijk om deze waterdicht te krijgen ook rondom vastgelijmd. Beetje met föhn en pielen krijg je die waarschijnlijk wel open daarna hele usb port vervangen.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:55
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 01:30:
Die accu zit heel waarschijnlijk om deze waterdicht te krijgen ook rondom vastgelijmd. Beetje met föhn en pielen krijg je die waarschijnlijk wel open daarna hele usb port vervangen.
Ik verwacht eerder ultrasoon gelast. Dat krijg je zonder schade niet open.

Mij lijkt, gezien de pinnetjes er nog in zitten de beste aanpak is om het plastic blokje na te maken er er in te lijmen en daarna de pinnetjes er weer zo goed als kwaad weer op te leggen. Als deze het weer doet er een USB A naar USB A in te lijmen (mits deze contact maakt natuurlijk) en daarna er niet meer aan te komen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06
Voordat je verder gaat, zou je eerst eens moeten meten of er nog wel spanning op de verbogen pinnen staat.
Als er inwendig een zekering is doorgebrand, kan je daar ook niet bij en heb je niets meer aan die USB aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 22-02-2024 11:27 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
De pinnetjes staan altijd in een soort van "haarspeldje" met een boogje naar boven, waar de Male over heen schuift.

Dit boogje staat altijd naar boven. (bol) vanaf de helft. Voor een quick fix kan je het recht buigen en een stukje plastic op maat snijden en er tussen drukken. Dit is echter wel een "poolse" fix. en vervanging zou ik echt aanraden ivm potentieel sluitingsgevaar en dus brandgevaar.
Pagina: 1