Time Machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 11:38
Dag mensen

Ik heb een macbook. Twee jaar geleden heb ik een externe hd gekocht:
https://www.westerndigita...dd?sku=WDBBGB0040HBK-EESN

Geen SSD en dus een harddrive maar wel veel terabytes, hij staat zeker nog niet vol.

Vaak wordt er een reservekopie gemaakt van alles op de macbook. Als ik een reservekopie wil ophalen activeer ik Time Machine en kan ik via de tijdlijn aan de rechterkant tot enkele maanden teruggaan, maar niet direct tot een jaar of verder. Zou dit komen omdat het lang duurt om dit op te halen vanwege geen SSD maar 'gewone' haddrive?

Of hoe kan ik bestanden van in het begin terughalen?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Als het kan een bijkomende vraag: kan er perfect tegelijkertijd een Time Machine backup gemaakt worden terwijl je bezig met met de mac, en eventueel met de documenten waarvan een backup wordt gemaakt ?

Volgens deze link wil?
https://support.apple.com...kups%20will%20be%20faster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
2e vraag ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dellete schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:07:
Dag mensen

Geen SSD en dus een harddrive maar wel veel terabytes, hij staat zeker nog niet vol.

Vaak wordt er een reservekopie gemaakt van alles op de macbook. Als ik een reservekopie wil ophalen activeer ik Time Machine en kan ik via de tijdlijn aan de rechterkant tot enkele maanden teruggaan, maar niet direct tot een jaar of verder. Zou dit komen omdat het lang duurt om dit op te halen vanwege geen SSD maar 'gewone' haddrive?

Bedankt!
De timemachine maakt dagelijks een back-up, dat neemt nogal wat ruimte in. Als de Time Machine vol zit wordt de oude data overschreven. Ook kun je instellen hoe lang back-ups bewaard moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
je kunt ook (handmatig) een keer per week/maand de timemachine bu laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt!

De schijf is niet vol..

Ik vind niet direct terug bij de Time-Machine voorkeuren waar ik kan instellen hoelang backup bewaard moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
peter-rm schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:20:
je kunt ook (handmatig) een keer per week/maand de timemachine bu laten lopen.
Zo doe ik het! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
dellete schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:07:
Dag mensen

Bedankt!
Net even geprobeerd maar het kan inderdaad even duren voordat 'ie alles heeft geladen. Ik heb ook een HDD en het is inderdaad niet snel: de laatste paar dagen zijn snel te benaderen maar een paar maanden terug duurt even.

Time machine zou uiteindelijkj wekelijkse backups moeten bewaren.

Je kan ook via Finder je Time machine backups benaderen. Dan zie je een folder voor elke backup die Time machine gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
pagani schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:15:
[...]

De timemachine maakt dagelijks een back-up, dat neemt nogal wat ruimte in. Als de Time Machine vol zit wordt de oude data overschreven. Ook kun je instellen hoe lang back-ups bewaard moeten worden.
Ik vind niet direct terug waar men kan instellen hoe lang backups bewaard moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
dellete schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik vind niet direct terug waar men kan instellen hoe lang backups bewaard moeten worden?
Dat kan je niet instellen. Time Machine bewaart uiteindelijk wekelijkse backups en verwijdert de oudste backups als de schijf vol raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

De timemachine maakt dagelijks ieder uur een incrementele een back-up,
Daarna wordt het een en ander opgeruimd en krijg je een overzicht per dag in de timeline te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is iets complexer dan dat:
Er wordt in Time Machine automatisch elk uur een reservekopie gemaakt van de laatste 24 uur, elke dag van de laatste maand en elke week van alle vorige maanden. Wanneer de reservekopieschijf vol is, worden de oudste reservekopieën verwijderd.
:)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De timemachine maakt dagelijks een back-up, dat neemt nogal wat ruimte in.
Ik ken Time Machine verder niet maar het lijkt me een redelijke aanname dat Time Machine dagelijks alleen de gewijzigde bestanden backupt en niet alles wat op de computer staat. De eerste backup is dan wel groot maar daarna komt er niet veel meer bij als je een gemiddelde computergebruiker bent. Op een HDD van meerdere TBs moet je dan vele jaren aan data kunnen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 19:45
Time Machine maakt snapshots tussen de reservekopieën in. Die snapshots zijn de "wat grotere" backups, namelijk opstartbare images.
Pagina: 1