Frame164 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:59:
De angst die nu bestaat voor AI en robotisering was er al toen de eerste machines kwamen. En toen de eerste computers op de werkvloer kwamen. Ondertussen is er meer werk dan ooit tevoren. En tekorten in veel sectoren. Door AI en robotisering goed in te zetten komt menskracht beschikbaar voor zaken die nu blijven liggen en niet te automatiseren zijn of waarbij automatisering (nog) niet wordt geaccepteerd. We zullen wel goed moeten kijken hoe we het qua inkomens en belasting gaan doen als gevolg van deze veranderingen.
In mijn opinie zijn er een aantal zaken in je post waar één en ander op aan te merken valt.
Om in te haken op de eerste regel, denk ik persoonlijk helemaal niet zozeer dat er veel sprake is van angst. Maar een beter vooruitziende blik.
Het is ten eerste al naïef om te denken dat voorgaande ontwikkelingen geen werkgelegenheid van de maatschappij hebben ontnomen. Wij werken inmiddels geen 7 dagen per week, 52 weken per jaar meer een 12-urige werkdag zoals ooit ook bij ons normaal was.
Het één is echter niet direct gevolg van het ander, er is in zekere zin sprake van een wisselwerking. Zoals nu ook gewoonweg het geval is. Automatisering wordt deels opgevangen om personeelstekort door reducties in arbeidstijden te ondervangen. En deels wordt door automatisering bepaalde beroepsgroepen verminderd relevant gemaakt.
Dit haakt dan ook eigenlijk gelijk in op je volgende punt. Er is niet meer werk dan ooit tevoren. Er wordt minder gewerkt dan ooit tevoren.
We zijn inmiddels op een punt gekomen dat men circa 36 ~ 40 uur beschouwd als een voltijdse werkweek. En zelfs dit beperkte aantal uren werkt meer dan de helft van de maatschappij al niet meer.
Zou bij ons op de afdeling iedereen voltijd gaan werken, dan hebben we niet langer sprake van openstaande vacatures, dan kan circa 25 - 30% van het personeel de deur gewezen worden want is men boventallig. Huidige tekorten zijn in veel sectoren dan ook enkel en alleen het gevolg van bepaalde maatschappelijke keuzes.
En ondanks dat er dus in absolute zin als gevolg hiervan tekorten zijn, zie je gelijktijdig wel een roep voor betere beloning. Ten opzichte van circa 30 jaar geleden, is de financiële positie van de gemiddelde starter tenslotte ongunstiger geworden. Betere beloning, tegen toenemend minder uren. Dat is de verwachting.
Dit is hetgeen tegelijkertijd de stimulans vormt om automatisering in toenemende mate in te gaan zetten. Om de menselijke factor meer en meer te gaan vervangen. Maar waarmee het vooruitzicht dus is om meer en meer de menselijke factor af te kunnen gaan schrijven in loop der jaren.
BroWohsEdis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:58:
Maar het is toch niet onrealistisch om te denken dat over 5 jaar een accountant of een advocaat maar 20 uur per week hoeft te werken omdat AI zo geavanceerd is en het meeste denkwerk kan overnemen?
Ik denk dat een universal basic income op termijn onvermijdelijk is.
Zeker. Hoewel ik qua termijn niet zozeer geloof in de gestelde 5 jaar, deel ik wel de visie dat op termijn automatisering als een soort sleepnet door de grote aantallen aan toepassingen in ontwikkeling met 30 - 50 jaar een groot aandeel van onze werklast wegnemen. Maar waarin ik niet voorzie dat hier een gelijkwaardig aantal werkuren voor terug gecreëerd wordt.
Komen tot een vorm van UBI is mijn inziens dan ook essentieel.
Maar de huidige politieke visie in deze, met name met oogpunt op de komende ontwikkelingen in de velden van robotica en AI, ontbreken nog. Hier zou men naar mijn mening pro-actief mee om moeten gaan. Nu al komende tot een systeem waarin bepaald gaat worden, wat is een geschikte "inkomstenbelasting" die je kunt gaan verlangen voor 1 FTE productie door een geautomatiseerd systeem.
Niet enkel en alleen omdat e.g. een metselrobot of accountant AI 1 metselaar of 1 accountant komt te vervangen, maar omdat dit soort systemen een ware voltijd werkweek kunnen kennen. Een accountant AI hoeft niet te slapen, hoeft niet te eten, etc. Deze kan 168 uur in de week functioneren. En de productie capaciteit kan op basis van hardware ontwikkelingen exponentieel toe blijven nemen.
Gezien de termijnen waarin gedacht moet worden om door regulatie en wetgeving te komen op idealiter internationaal niveau, is een afwachtende houding in deze vanuit de politiek wachten op problemen. De realiteit komt je gewoonweg in te halen.