NAS schijven vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:09
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
NAS schijven voor in een synology 918+ minimaal 12TB

Wat is je budget?
ongeveer 5-600 euro voor 2 schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
keuze is tussen seagate of WD. Allebei krijgen behoorlijk slechte reviews. Seagate lijkt net wat meer DOA’s te hebben “shucken” is evt ook een optie

Synology NAS 918+ hier staat vooral data op opgeslagen en nemen 2 camaras permanent op op
Op dit moment bestaat het systeem uit 2x 6TB en 2x 12TB. Ik wil de 2x 6 vervangen voor minimaal 2x 12TB. De 2x 12 zijn geshucked. Maar ik zag in de pricewatch dat shucken niet zo heel veel meer scheelt met “echte” NAS schijven. Echter zowel WD red als seagate ironwolf krijgen behoorlijk slechte reviews.
Het NAS systeem staat 24/7 aan. Wat is op dit moment de beste optie voor NAS schijven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
heb zelf goede ervaring met wd-red plus de wd80efzz (8Tb), ook de oudere wd30efrx series liepen jaren zonder problemen. het is alweer meer dan 8 jaar geleden dat ik een wd defect had.

als je de nas in werkkamer/woonkamer hebt staan, de seagate exos is vrij luidruchtig, maar heeft wel goede grote disks (zoon heeft 8x exos 18TB in nas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@peter-rm @Kasper1985 de nieuwe WD hebben een feature dat ze na 3 draaitijd jaar gaan piepen over "vervangen" als je op je Syno --> volume hardware manager --> wd special functie --> aanzet .. (hierom adviseert men ze niet meer te kopen, waar ik verdeelt over ben)

advies ---> niet aanzetten (=geen probleem na 3 jaar)

ik heb zelf seagate(s) gehad die na verloop van tijd tikken/storingen begonnen te geven, dit heb ik nooit met WD schijven gehoord en eerlijk gezegd meeste WD schrijven die ik in de afgelopen jaren heb gehad (prive/zakelijk) hebben nog nooit kuren vertoont en zijn eigenlijk preventief vervangen.

Andere merken heb ik minder positieve ervaringen over.

Maar na dit alles gezegd te hebben, iedereen kan andere ervaringen hebben met disk-merken, en een NAS / RAID = geen backup dus zorg dat je een backup op alternatieve methode(s) maakt van je data.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 19-02-2024 01:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Kasper1985 Geen idee waar jij die "behoorlijk slechte reviews" vandaan haalt?
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001)

Heb zelf 4 stuks Ironwolf 6TB en bevalt prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:09
Microkid schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:40:
@Kasper1985 Geen idee waar jij die "behoorlijk slechte reviews" vandaan haalt?
uitvoering: Seagate IronWolf Pro, 12TB (ST12000NT001)

Heb zelf 4 stuks Ironwolf 6TB en bevalt prima.
Ja sorteer die reviews op laagste aantal en je ziet “onbetrouwbaar” “DOA” etc etc. Bij andere varianten met meer reviews nog meer negativiteit.

Als ik puur op basis van reviews moest kiezen zou ik seagte links laten liggen. Vandaar dat ik ook opzoek ben naar andere ervaringen/adviezen.
Exos wordt ‘t dus niet. NAS staat in een kast naast de slaapkamer en geluid is nu prima maar veel luider moet ‘t niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
@vso de problemen met de WD-Drive-Analyser in combinatie met een synology nas waren mij bekend. Nascompares heeft daar ook een artikel aan gewijd.
https://nascompares.com/2...gs-should-you-be-worried/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kasper1985 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Ja sorteer die reviews op laagste aantal en je ziet “onbetrouwbaar” “DOA” etc etc. Bij andere varianten met meer reviews nog meer negativiteit.

Als ik puur op basis van reviews moest kiezen zou ik seagte links laten liggen. Vandaar dat ik ook opzoek ben naar andere ervaringen/adviezen.
Exos wordt ‘t dus niet. NAS staat in een kast naast de slaapkamer en geluid is nu prima maar veel luider moet ‘t niet worden.
Op basis van professionele ervaring zou ik geen Seagate nemen. Ik heb tot 3 schijven in een RAID 6 zien falen tijdens een rebuild.

Ik zal wel met schijven uit rampzalige jaren gewerkt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/data/publish/193/f68e8b7d1ae000159043530cd75c175b9872cd/backblaze2014.jpg

Hoe is het tegenwoordig?

Afbeeldingslocatie: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2024/02/1-2023-AFR-by-Drive-Model.png
https://www.backblaze.com...aze-drive-stats-for-2023/
Pagina: 1