Mechanische ventilatie perilex naar gewonen stekker omzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-07 10:19
Ik heb in mijn huis mechanische ventilatie, met een 4 standen schakelaar in de badkamer.
Wij gebruiken eigenlijk maar 2 standen, Uit of stand 4 (max aan).
Nu wil ik de 4 standen schakelaar omzetten naar een gewone schakelaar.

Dit is de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO4Xb70hTB1npgGw9fLjPwQ84Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktcTHEpRIMLDqeOh1utdFBtI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de aansluitingen op de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhLXd__kzyPQKUyItAXQqSNj0sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T12jpcIvd2RYZwgryjfxJABF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de perilex stekker van de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJFNj4H3V5GohgomzJUKh0g-QNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1Gdh2jmm02odUy2avchrlxN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de 4 standen schakelaar in de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK0HA-6jxFG9q9-i3xdihKqhdTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIkgO5f01erhihrNGiNTFm32.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is dus, kan ik dit omzetten naar een 2 standen schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Is UIT echt uit, of is het de laagste stand?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
@blackhawk180
Gezien de leeftijd (1998) zal dit een AC-motor versie zijn. Die hebben een redelijk hoog verbruik.
Mijn advies zou zijn om hem te vervangen voor een DC-motor versie:
https://www.warmteservice...ening-375-m3-h/p/85150275

Met de huidige energieprijzen heb je hem relatief snel terugverdiend. Daarnaast krijg je er een afstandsbediening waarmee je makkelijk kan schakelen tussen laag en hoog.

ps; waarom zou je überhaupt van 4 naar 2 standen willen gaan? Zoveel moeite is het toch niet om van de ene uiterste stand naar de andere uiterste te gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 17-02-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je de mechanische ventilatie alleen gebruikt voor in de badkamer: neem een vochtgestuurde box. Bijvoorbeeld een Itho CVE-S box met afstandsbediening. (heb ik zelf ook...) Ding draait standaard in een lage stand en bij het douchen toert die vanzelf op naar de hoogste stand. De afstandsbediening hangt in de badkamer tegen de wand geplakt maar wordt weinig gebruikt, ding regelt zichzelf wel.

Linkje naar een dergelijke box: https://www.ventilatiesho...ief-rft-afstandbediening/

Per definitie zou ik de perilex laten zitten en absoluut niet vervangen door een euro-stekker WCD. De kans dat er later iemand een ander apparaat op aansluit is aanwezig. Om problemen te voorkomen: lekker via een perilex laten gaan, dat is in ieder geval een stuk duidelijker dat die situatie niet standaard is.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 17-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Je zou dit inderdaad op een gewone schakelaar kunnen zetten maar ik denk dat @chrisborst zijn advies nog veel beter is mb.t. verbruik en bij de nieuwe box zit inderdaad een afstandsbediening (met de drie standen en een timer) die je in de badkamer kan plakken.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
chrisborst schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:00:
@blackhawk180
Gezien de leeftijd (1998) zal dit een AC-motor versie zijn. Die hebben een redelijk hoog verbruik.
Mijn advies zou zijn om hem te vervangen voor een DC-motor versie:
https://www.warmteservice...ening-375-m3-h/p/85150275

Met de huidige energieprijzen heb je hem relatief snel terugverdiend. Daarnaast krijg je er een afstandsbediening waarmee je makkelijk kan schakelen tussen laag en hoog.

ps; waarom zou je überhaupt van 4 naar 2 standen willen gaan? Zoveel moeite is het toch niet om van de ene uiterste stand naar de andere uiterste te gaan?
Bedankt voor deze info. Gezien de leeftijd is dit wellicht de beste optie.
De reden dat ik over wil naar 2 standen is omdat ik er dan een timer aan kan hangen.
met die timer zet je hem dan aan en na een half uur gaat hij dan automatisch uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
blackhawk180 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Bedankt voor deze info. Gezien de leeftijd is dit wellicht de beste optie.
De reden dat ik over wil naar 2 standen is omdat ik er dan een timer aan kan hangen.
met die timer zet je hem dan aan en na een half uur gaat hij dan automatisch uit.
Goed nieuws dan, de MV boxen met afstandsbediening hebben al een ingebouwde timer. 1x drukken 10min op max, 2x drukken 20min op max en je raad het al 3x drukken 30min op max.
Er zijn ook versies met een vochtmeter, dan gaan ze automatisch aan en uit op basis van luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImAuBkNfIVKPzxiRhhpvT7Luz5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ApqN5Ugvx40af3rZRmCoKT3p.png?f=user_large

Deze knop heeft dus al die timer (die ik zoek).
Wat voegt dan die perilex stekker en stopcontact nog toe op de nieuwe ventilator?

Wat is dan verstandig? Op de nieuwe ventilator de gewone stekker zetten of de perilex stopcontact verbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:30
blackhawk180 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:11:

Wat is dan verstandig? Op de nieuwe ventilator de gewone stekker zetten of de perilex stopcontact verbouwen?
Geen van beide, nieuwe box plaatsen gewoon met perilex en de afstandsbediening met timer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon op de perilex drukken.. dan kan je als de batterij leeg is... of je eens wat anders hebt waarom de box even lekker aan het werk moet altijd nog de schakelaar :?

of je moet de perilex naar een standaard WCD ombouwen... en de schakelaar en draden verwijderen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Het stopcontact (perilex) is verbonden aan de huidige 4 standenschakelaar.
Als ik alleen de ventilator vervang en die dus met zijn perilex stekker aansluit op het huidige stopcontact.
Dan gaat die toch alleen aan als ik de 4 standenschakelaar gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik heb ook de originele standenschakelaar (1,2,3) in de keuken en een "nieuwe" box met RF-afstandsbediening.
Afstandsbediening werkt ongeacht de stand van de schakelaar.
Alleen kan het zijn dat de stand op de standenschakelaar niet meer overeenkomt met de actuele stand van de box, omdat deze is aangepast via de RF-afstandsbediending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een 4-standen schakelaar is dan ook het bijzonder. ik zie er ook een N op zitten, dat is helemaal bijzonder. Staat er een typenummer op?

Normaal heb je geen "uit" stand op de schakelaar van de mechanische ventilatie. Eén pin van de Perilex hoort dan ook altijd spanning te hebben. Zou dus zelf ook ipv de Perilex te vervangen juist de schakelaar vervangen door een normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Septillion schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:25:
Een 4-standen schakelaar is dan ook het bijzonder. ik zie er ook een N op zitten, dat is helemaal bijzonder. Staat er een typenummer op?

Normaal heb je geen "uit" stand op de schakelaar van de mechanische ventilatie. Eén pin van de Perilex hoort dan ook altijd spanning te hebben. Zou dus zelf ook ipv de Perilex te vervangen juist de schakelaar vervangen door een normale.
Deze schakelaar heeft 4 standen, waarbij ik vermoed dat stand 0 de uit stand is.
De ventilator gaat pas wat dan als we hem verdraaien naar stand 1,2 of 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:09
Wat ik zelf heb gedaan, is het Perilex stopcontact vervangen met een gewoon EU stopcontact en daar een gewone moderne ventilatiebox aansluiten met een EU stekker :P

De oude schakelaar is weg en daar is die draadloze schakelaar opgeplakt.

Sowieso vind ik die perilex stekkers ook maar een beetje verwarrend, volgens mij is er geen 'standaard' welke stand bij welke 'pool' van Perilex past. Wat mij betreft is een 5-polige perilex voor kookplaten en niet voor ventilatieboxen :7

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:30
blackhawk180 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:58:
Het stopcontact (perilex) is verbonden aan de huidige 4 standenschakelaar.
Als ik alleen de ventilator vervang en die dus met zijn perilex stekker aansluit op het huidige stopcontact.
Dan gaat die toch alleen aan als ik de 4 standenschakelaar gebruik?
Nee je kan ze gewoon beiden gebruiken als je dat wil. Ik heb zelf de 4 standenschakelaar (bij ons in de keuken) uiteindelijk bij een keuken verbouwing helemaal verwijderd. Betreft stand 0 durf ik per type niet met zekerheid te zeggen maar normaal gesproken zegt men dat je nooit de ventilatie helemaal uit moet zetten qua schimmelvorming etc.

Zit hij bij jou alleen in de badkamer of ook in de keuken/wc beneden etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:14
Richh schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:47:
Wat ik zelf heb gedaan, is het Perilex stopcontact vervangen met een gewoon EU stopcontact en daar een gewone moderne ventilatiebox aansluiten met een EU stekker :P

De oude schakelaar is weg en daar is die draadloze schakelaar opgeplakt.

Sowieso vind ik die perilex stekkers ook maar een beetje verwarrend, volgens mij is er geen 'standaard' welke stand bij welke 'pool' van Perilex past. Wat mij betreft is een 5-polige perilex voor kookplaten en niet voor ventilatieboxen :7
Ongeveer hetzelfde gedaan hier, maar een box met perilex aangesloten en de perilex intern zo bedraad dat die altijd max aansturing krijgt in de box. De draadloze schakelaar en de computer regelen wel dat die verschillende standen heeft.

De verschillende merken ventilatieboxen hebben allemaal een andere aansluitschema voor de perilex inderdaad. Hier ging ik van merk A naar B en moest ik de technische dienst van de verkoper bellen om een pdfje te krijgen met het juiste aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Ik heb de ventilator gekocht en geplaatst.

Wat een verschil van geluid in de hoogste stand... :)
Voor nu nog aangesloten met de bijgeleverde euro stekker.
Met de afstandsbediening op auto stand, zou het nu simpel moeten zijn... er niet meer naar hoeven omkijken en niemand die de schakelaar vergeet aan te zetten.

Bedankt voor alle ideeën

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
blackhawk180 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:44:
Ik heb de ventilator gekocht en geplaatst.

Wat een verschil van geluid in de hoogste stand... :)
Voor nu nog aangesloten met de bijgeleverde euro stekker.
Met de afstandsbediening op auto stand, zou het nu simpel moeten zijn... er niet meer naar hoeven omkijken en niemand die de schakelaar vergeet aan te zetten.

Bedankt voor alle ideeën
daar zitten ook nog 2 potmeters in, voor de laagste mode en hoogste mode.. geloof mij als je die voor Hoog nog een slinger geeft maakt die wel meer geluid....

maar goed zolang je geen vocht issues krijgt mooi afblijven :Y anders kan je hem altijd nog een tandje gas bij geven :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Ik heb een vraag over de RF afstandbediening in dit topic geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KokovD
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-05 10:43
Ik heb via Marktplaats 2 itho daalderop ventilatie boxen aangeschaft. De eerste bleek nog geen interne vochtsensor te hebben, maar wel een eurostekker.
De tweede heeft wel de vochtsensor, maar de perilexstekker. Ook twee afstandsbedieningen erbij. 1 met 3 standen en een timer en de ander met 2 standen, timer en auto functie. We hebben nu nog geen ventilatiebox dus elektrisch moet het nog aangelegd worden. Nu wil ik liever de eurostekker gebruiken op de box met vochtsensor. De stekkertjes op de printplaat zijn zo uit te wisselen, dat past.

De fase van de eurostekker zou dan op de L3 pin uitkomen (hoogste stand voor de schakelaar). Kan ik dat straffeloos uitproberen? Of is er risico dat de printplaat het begeeft?
Bedankt voor jullie hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t_6kF84eJYi8HWenbDcQWvePpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdaMrxxSLd5XWwueHI8bqOcB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KokovD
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-05 10:43
Mijn eigen vraag opgelost, haha. Er blijkt een “verloopsnoer” te koop te zijn bedoelt om de perilexkabel los te koppelen en een nieuwe met randaarde aan te sluiten.
Ik weet niet of het mag,een link plaatsen naar een commerciële partij maar dit is de bron van mijn info:
https://www.groene-energi...tekker-met-randaarde.html

Net gelijk getest en het werkt. Na koppeling van de afstandsbedieningen blijkt ook dat feilloos te werken.
Pagina: 1