vraag over firmware upgrade tplink archer c2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik overweeg mijn TPLink archer c2 thuisrouter the upgraden qua firmware (van 0.9.1 naar 0.9.5).

Ik heb nieuwe firmware gevonden op de tplink site, maar na het lezen van de upgrade beschrijving in de zip file heb ik twijfels.

Mijn vragen:

1) Kun je ergens op de router de huidige versie veiligstellen in een .bin file voor een rollback?
2) Als er iets mis gaat met de nieuwe firmware, kun je dan überhaupt nog terug naar de oude versie?
3) Als de firmware niet goed aanslaat of net voor een verkeerd hardware type is, kun je na de upgrade nog een nieuwe versie remote vanaf je computer inspoelen of is je router dan in principe "dood"?
4) Ben je al je netwerk instellingen kwijt na de upgrade of blijven die bestaan?
5) Werkt de instellingen backup .bin file altijd feilloos (als de instellingen weg zouden zijn) of moet je alles toch nog met de hand opnieuw instellen/nalopen.
6) Is het mogelijk om verkeerde firmware op de router te zetten (verkeerde hardware versie oid). Of bevat het update mechanisme een test die dat tegenhoudt.

Ik heb het met verschillende tv's meegemaakt dat een firmware upgrade de tv er niet beter op maakt (een onstabieler OS en features die verdwijnen).

De kernvraag is denk ik: als het nu goed werkt, "niet aankomen" of "altijd upgraden" in het kader van veiligheid?

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.

MvG,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
1 meestal kan dat niet maar mogelijk kan je die downloaden op de TP-link site. Zelf heb ik wat ervaring met de switches van TP-link en die firmwares zijn er te vinden.

2 geen idee of dat bij deze router het geval is. 3x kijken of je echt de goede firmware hebt dan is de kans op een fout tijdens flashen niet zo groot.

3 Google: bricked archer c2 dan kom je vast een heel eind

4 vaak blijven netwerk instellingen staan maar niet altijd, vaak is het niet te garanderen dat de instelling goed werken en wordt een factor default aanbevolen.

5 meestal werkt dit goed maar een setje screenshots kan dan uitkomst bieden. Bij een nieuwe firmware kan je het waarschijnlijk beter vanuit de screenshots doen aangezien een upload van de settings een factor default waarschijnlijk weer ongedaan maakt, al is het mogelijk ten dele.

6 mogelijk kan dat bij een archer, dat durf ik niet te zeggen, vandaar 3x controleren of je werkelijk de goede versie hebt.

Zorg dat je een backup plan hebt voor als het werkelijk fout gaat. Mogelijk een oude desktop met router software er op of een oude router die je i.i.g. interconnectiviteit kan geven om de zaken te fixen.

Ik snap dat het spannend is maar na de eerste upgrade zal je meer vertrouwen krijgen in je acties.

Ik zie dat er verschillende versies van de router zijn: v1, v2 enz, deze verschillen zijn soms groter dan de verschillen tussen modellen dus let goed op dat je de juiste firmware gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door k-janssen op 17-02-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Wat zit er in die nieuwe versie dat voor jouw nuttig is?
Als er niets inzit wat voor jouw van belang is en dat is meestal zo met zo'n klein versie verschil gewoon niet aan beginnen.
En kijk uit dat je de firmware voor de hardware versie die jij hebt gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.