Wisselschakeling met aan beide zijden een geaarde WCD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
In de garage kan 1 lamp bedient worden m.b.v. een schakelaar voor bij de kanteldeur en een schakelaar achterin bij de deur naar de tuin. Bij deze achterdeur zit ook een geaard WCD.
Nu wil ik voorin de garage bij de kanteldeur ook een WCD plaatsen. Daar zat eerst een driedelige buitenkabel (zwart, blauw, aarde) waarvan de kleuren misbruikt werden. Ik heb hier nu een 5 aderige buitenkabel naartoe gebracht met het idee dat ik hier nu ook een extra WCD (geaard) kan bij plaatsen.

Maar volgens mij kom ik nu nog steeds een ader (zwart terug richting lamp) te kort, of maak ik een denkfout?

Beste antwoord (via Prutsky op 17-02-2024 14:44)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:24

tozzke

aka tozzert

Je zou dan de schakeling aan moeten passen naar een "spaarwisselschakeling"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:24

tozzke

aka tozzert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
De 3 aders voor stopcontact gebruiken (groengele blauw bruin), de zwarte en grijze voor de wisselschakeling. Kant lamp gaat het wisselcontact naar de lamp, andere kant gaat het wisselcontact aan bruin.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:22
naftebakje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:57:
De 3 aders voor stopcontact gebruiken (groengele blauw bruin), de zwarte en grijze voor de wisselschakeling. Kant lamp gaat het wisselcontact naar de lamp, andere kant gaat het wisselcontact aan bruin.
Beetje vaag omschreven, maar denk dat je de "vereenvoudigde wisselschakeling" of "wisselschakeling met omloopdraad" of "spaarwisseschakeling" bedoeld, google op één van bovenstaande dan gaat het zeker lukken.

Wat wel een punt van aandacht is is dat sommige combi schakelaars met wcd al intern zijn doorverbonden op het P contact.

Hier een simpel schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGtPgXz-qUiFR1YRyxHN3gY9FK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/t0192xRnLlO6XjqtwE2HHyvb.gif?f=user_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
tozzke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:21:
Dit was inderdaad de oplossing. Bedankt!