Waarom zie ik geen floppy drive (A) icoontje in verkenner?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een tijdje terug een pc-tje overgenomen, die een soort van hybride vormt tussen het nog hebben van een IDE aansluiting voor zowel FDD's als HDD's, maar ook sata poorten. Het is een i5 quad core op 3,3Ghz en draait prima Windows 10.

Maar de floppy drive komt niet zichtbaar in Windows verkenner, ook reageert de drive niet als je er een floppy insteekt.

In de Device Manager staat ie wel omschreven als "Floppy Controller" en in de bios heb je 3 opties voor de floppy controller "Enabled, Automatic en Disabled". Geen idee wat het verschil tussen de 1e twee opties zijn maar in beide gevallen wordt de floppy drive niet herkend. Tenminste, je ziet geen A drive in de verkenner en via een dos prompt kun je ook niet bij A: komen.

Google resultaten geven aan dat Windows 10 gewoon een floppy drive moet herkennen als vaste drive en je zelfs nog diskettes kunt formatteren als je perse wil. Heeft iemand een idee waarom de Floppy drive niet verschijnt in verkenner? En verdere meningen lopen wat uiteen maar een echt antwoord zit er niet tussen.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Zit de flat cable voor de floppy drive wel goed in het moederbord, en de stroomkabel ook?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
De floppydrive is ook op de voeding aangesloten met de kleine 4-pin voedingsconnector? En je hebt de bandkabel niet verkeerd om zitten? Is dit er eentje met aansluitingen voor 2 floppy drives (en dus 3 connectoren), en gebruik je de buitenste?

/edit: Bedenk me net nog, in de bios moet je niet alleen de floppy disc controller inschakelen maar waarschijnlijk bij het opslaggedeelte ook instellen welk type drive er aan hangt. Dus bv dat A: een 1.44MB 3.5" floppydrive is.

[ Voor 32% gewijzigd door Nielson op 16-02-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48
Nvm niet goed gelezen

[ Voor 75% gewijzigd door reller op 16-02-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:54
Snowwie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:09:
In de Device Manager staat ie wel omschreven als "Floppy Controller"
Is er ook een driver toegewezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
In Windows 10 staat de floppy disk service op Manual, die moet je op Automatic of Always zetten

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2024 09:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
@Yaksa De power connector kan er maar op 1 manier in, tevens de IDE kabel, die heeft namelijk 1 gesloten poortje zodat je de kabel er niet omgekeerd in kunt drukken.
@Nielson Zie hierboven, ja de floppy drive stekker is aangesloten. Gezien het feit dat het maar 1 connector is ga ik er ook vanuit dat die bedoeld is voor 1 floppy drive. De bios biedt geen optie tot het selecteren van een floppy drive, enkel het inschakelen, uitschakelen of op automatisch zetten van de Floppy Controller, maar niets over drive letters en/of grootte (1,44MB)
@hcQd Ja, zie hieronder: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0aHH1JQNktNQRXTc1Qz1wKjk.jpg

@Ben(V) Waar precies? Ik heb wel een service bestand voor een floppy drive, sfloppy.sys, maar deze wordt nergens geactiveerd, tenminste niet als ik kijk in het opstart gedeelte van de services? (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/duWPhzUmqJNpJpA9F1nt6xxq.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Er zitten nog wel eens verschillen in de FDD kabels, dat weet ik uit het verleden.
Ontbrekende pinnetjes, aders die wel of niet aangesloten zijn, de rode lijn aan de andere kant.
Weet je zeker dat je de juiste kabel hebt die zowel voor de diskette drive als het moederbord wordt aanbevolen?
Want dat de stekker er in past zegt nog niet alles.
En je zou ook nog even kunnen kijken of de drive in de bios wel op Enabled staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Snowwie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:45:
@Nielson.. De bios biedt geen optie tot het selecteren van een floppy drive, enkel het inschakelen, uitschakelen of op automatisch zetten van de Floppy Controller, maar niets over drive letters en/of grootte (1,44MB)
Dat lijkt me sterk, een bios moet weten of er een 720K of 1.44MB 3.5" of bv 1.2MB 5.25" drive is aangesloten, dat is bij floppies geen pnp. Welk mb is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
Misschien heb je hier wat aan.
https://batcmd.com/windows/10/services/flpydisk/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Zit er in je BIOS misschien ook nog een optie voor BIOS Floppy Seek?
Dan kan je bij opstarten eventueel horen of de disk drive wordt geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Staan de master-slave jumpers goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nielson schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:20:
[...]
Dat lijkt me sterk, een bios moet weten of er een 720K of 1.44MB 3.5" of bv 1.2MB 5.25" drive is aangesloten, dat is bij floppies geen pnp. Welk mb is het?
Het moederbord type is een Intel DQ67OW (SKTH). De bios, deze, en dit zijn de enige opties die ik zie: (zie ook 3e plaatje iets verder naar beneden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/a5PRR7AgUvw0n3PVHA1Ym9AV.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EuUzDALVvXyKmr5DyeDKN0U1.jpg
Ben(V) schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:50:

Zou "AHCI" mode misschien de "IDE" interface van de floppy dwarsbomen? Zo maar een gedachte

Misschien heb je hier wat aan.
https://batcmd.com/windows/10/services/flpydisk/
Geeft een "Forbidden Access" aan, wat het ook mag zijn?? :?
Yaksa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:57:
Er zitten nog wel eens verschillen in de FDD kabels, dat weet ik uit het verleden.
Ontbrekende pinnetjes, aders die wel of niet aangesloten zijn, de rode lijn aan de andere kant.
Weet je zeker dat je de juiste kabel hebt die zowel voor de diskette drive als het moederbord wordt aanbevolen?
Het is dezelfde kabel die ik eerder gebruikt heb bij dezelfde floppy drive. De oorspronkelijke pc die er bij hoorde had het loodje gelegd en vandaar de 'transplantatie' van het hele geheel, floppy drive + kabel naar de andere pc. Ik weet ook dat er voor HDD's verschillende kabels waren, dikkere en dunnere IDE kabels, voor FDD kabels heb ik nooit verschillen kunnen opmerken.
Want dat de stekker er in past zegt nog niet alles.
Als de FDD eerder met dezelfde kabel heeft gewerkt, dan lijkt me de kabel niet het probleem, misschien het moederbord? ... maar....
En je zou ook nog even kunnen kijken of de drive in de bios wel op Enabled staat.
Zie hieronder: (Automatic of Enabled maakt geen onderscheid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SdPMkIpPkLIE04GisXSfjEID.jpg
The_Doman schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:58:
Zit er in je BIOS misschien ook nog een optie voor BIOS Floppy Seek?
Dan kan je bij opstarten eventueel horen of de disk drive wordt geactiveerd.
In de bios heb ik nergens een dergelijke functie kunnen vinden. :|
Tweaker626 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:17:
Het is maar 1 floppy drive met maar 2 uiteinden aan de kabel, niet als met vroeger hdd's die jumpers hadden voor master/slave op de IDE kabel, heb ik nooit master/slave jumpers gezien op floppy drives.
--------------------
Op moment van schrijven probeer ik eens Windows XP te installeren, het schijnt dat de meningen mbt Windows 10 en floppy drives nogal verdeeld zijn, sommigen zeggen dat de floppy drive in het begin van Windows 10 nog wel ondersteund werden, maar later niet meer. Maar goed, in Windows 7 was de floppy drive ook niet zichtbaar en dat biedt voor de huidige installatie van Windows XP niet veel soeps, denk ik. Maar, beter proberen en zeker weten. Als ook in WinXP de floppy niet zichtbaar is, zal ik het toch ergens hardware matig moeten zoeken. Windows 98 zal zeker niet werken op deze machine. Hehe, als Windows XP al werkt zal het nog feest worden met de drivers, maar dat maakt niet uit. Als ik maar toegang tot de floppy heb. :-)
---
Update 3:53 - Windows XP installatie afgerond, geen floppy drive zichtbaar.
Dus, het zal wel iets hardwarematig moeten zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Snowwie op 18-02-2024 03:53 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druganov
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-02 13:42
Floppydrives horen een luid onmiskenbaar geluid te maken tijdens het BIOS opstartproces, n.l. de header die een floppy aan het scannen is, of er een floppy in zit of niet.

Tevens moet er een groen lampje gaan knipperen aan de voorkant.

Laat eens een foto zien hoe hij qua bekabeling aangesloten zit, want ik vertrouw het niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druganov
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-02 13:42
Tweaker626 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:17:
Bestaan niet voor floppydrives, da's alleen voor IDE apparaten op dezelfde bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:06
Floppy drives worden aangesloten met een speciale flatcable, dit is niet hetzelfde als een IDE kabel! Hij is een paar aders smaller en er zit een draai in tussen de laatste 2 connectors. Voor zover ik weet heeft een floppy kabel ALTIJD 3 connectoren. Het uiteinde bij de draai moet aan de A-drive, de middelste aan de B-drive (als je die hebt) en de andere aan de controller. Dus check nog even of je de juiste kabel gebruikt en of je de juiste connectoren op de juiste plek hebt zitten.

Als ik me goed herinner blijft het floppy drive lampje branden als je de kabel er verkeerd om in steekt, dus check dat ook even, het lampje hoort uit te zijn tenzij de drive wordt aangesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb hier een video gemaakt van de situatie, er lijkt zo op het oog niets verkeerd te zijn. De kabel bestaat idd uit 3 losse kabels die uitkomen in een 4 pin configuratie, en de floppy 'ide' kabel lijkt er ook goed in te zitten.
Denk dat de floppy drive misschien zelf dood is, maar dat is wel vreemd want ik heb em voor een half jaar terug nog gebruikt. (in de oudere pc, voordat die de geest gaf)

Geen monetization op deze video, dus geen reclames:

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 18-02-2024 06:33 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 17:52
Snowwie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:33:
Ik heb hier een video gemaakt van de situatie, er lijkt zo op het oog niets verkeerd te zijn. De kabel bestaat idd uit 3 losse kabels die uitkomen in een 4 pin configuratie, en de floppy 'ide' kabel lijkt er ook goed in te zitten.
Denk dat de floppy drive misschien zelf dood is, maar dat is wel vreemd want ik heb em voor een half jaar terug nog gebruikt. (in de oudere pc, voordat die de geest gaf)

[YouTube: Floppy Probleem - Tweakers Only]
Dit moet wel een defecte fdd zijn als ik het filmpje zo bekijk.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:21

Santford

FP PowerMod
Je zou nog even kunnen controleren of de solderingen van de pin header van de power connector nog goed zijn.
Ik heb meer dan eens gezien dat die van de printplaat gebroken waren door het eruit trekken van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Snowwie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:33:

[YouTube: Floppy Probleem - Tweakers Only]
Zoals @PhilipsFan al zei, dit lijkt geen floppykabel maar een IDE kabel. Weet je zeker dat je de goede kabel gebruikt?

Ik ben kabels gewend zoals je die hier ziet. Maar wellicht is de twist alleen nodig als je een kabel voor twee drives hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 18-02-2024 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 07:43
Een kabel zonder twist geeft je een B: drive. Tenzij het moederbord specifiek een optie heeft om dat weer softwarematig te veranderen naar een A: drive. De kabel in de video heeft wel het juiste aantal pins, maar mogelijk kan deze BIOS helemaal geen B: drive herkennen. Kwam deze kabel bij het moederbord?

[ Voor 23% gewijzigd door OnTracK op 18-02-2024 12:29 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:21

Santford

FP PowerMod
In het filmpje is het niet goed te zien, maar staan die twee buitenste pinnetjes niet wat ver naar buiten gebogen waardoor ze naast de connector uitkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKboMZ8AQnr4HtLHHnxc81682Xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tTRVtHvrKkqNfxEG465RqcE7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou het even wat gerichter gaan aanpakken en 1 voor 1 de opties nalopen om zo dingen uit te sluiten.

Een diskette drive kabel heeft een twist in de kabel, die mis ik bij de jouwe
Een diskette drive zou alleen al bij stroom krijgen iets moeten doen dácht ik? Maar weet niet meer zeker.

Ik zou zeker een defecte drive niet uitsluiten.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat kleinigheden samengevat, soms misschien open deuren intrappen.

De controller moet aan staan. Dus auto of enable is beiden goed.

Pin 1 = gemarkeerde draad op de kabel. Een andere positie is fout. Zonder uitzondering, tenzij je een geknutselde kabel hebt.

De kabel heeft een twist, die zit het dichtst bij het uiteinde dat in de fdd gaat. Niet het dichtst bij het moederbord, dat werkt niet.

De bios heeft ook meestal ergens een aanduiding dat de fdd aanwezig is en zo ja, met welke capaciteit. Met een dergelijk moederbord twijfel ik wel: mogelijk detecteert deze automatisch dat er een drive is naar kan enkel onderweg met een 1.44 drive. Geen probleem.

Uiteraard heeft een fdd voeding nodig. Enkel +5v en gnd is voldoende, maar vast werkt de 12v lijn ook.

Windows 10 moet een driver van internet plukken, die zit er niet meer standaard in. Een live Linux cd zou mogelijk wel automatisch detecteren. Een Dos boot disk zou ook moeten starten als de bios zijn werk doet.

Licht het lampje op als je de computer opstart met diskette er in?

Sidenote:
Mogelijk moeten de koppen van de drive worden schoongemaakt met een wattenstaafje en isopropyl. Maar dat mag het detecteren van de drive niet in de weg staan.

De zoek actie hoeft niet per se geluid te geven, dat kan in veel oude biossen van P4 en later worden uitgeschakeld.

Mogelijk heeft de bios slechts halve, brakke ondersteuning: wel de controller aangetrokken, maar verder geen actieve detectie meer. Zou knullig zijn, maar niet ondenkbaar. Immers was de fdd al lang op zijn retour en zeiden meer echt toegepast.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als de PC aan staat en de drive heeft voedingsspanning, dan zal hij elke keer als je er een nieuwe floppy in stopt die floppy 1 rondje laten draaien. Dat is iets wat je kunt horen (en zien). Dit moet de drive ook doen als de flatcable niet eens is aangesloten.

Normaal gesproken zal een PC bij het opstarten vanuit de BIOS een "seek" doen op alle aangesloten floppydrives, dus nog voordat Windows begint met starten. Zolang je dit niet hoort, zit er nog een belangrijke oorzaak van je probleem in de BIOS settings.

Je noemt het steeds een "IDE kabel", maar op je filmpje is duidelijk te zien dat het een gewone korte floppykabel is want hij heeft maar 34 aders. Een ouderwetse IDE kabel zou 40 aders hebben en dat is dit duidelijk niet.

Een floppydrive voor een PC staat standaard hardwarematig ingesteld als "drive B" en door hem dan aan te sluiten op een kabel met een twist wordt het ofwel: na de twist drive A, ofwel voor de twist drive B. Jouw kabel heeft geen twist en dan wordt het dus een drive B, maar het moet verder wel gewoon werken. Je hebt de kabel zo te zien op de goede manier in de drive zitten en ook in het moederbord.

De pinnetjes op je floppydrive zijn zo te zien een beetje krom; het lijkt er op dat het voedingsstekkertje er ooit op z'n kop in gezeten heeft. Afhankelijk van de toleranties van het specifieke voedingsstekkertje gaat dat soms heel gemakkelijk, het verschil is dan niet te voelen als je niet goed kijkt. Als dat gebeurt, dan gaat de floppydrive zonder meer kapot omdat je 5 Volt en 12 Volt verwisselt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowwie
Het probleem is verholpen, het lag inderdaad aan de kabel. En om het even samen te vatten hieronder de verschillen:

Ik heb een andere kabel gevonden, eentje met zelfs een label erop: diskette
De bovenste is de 'oude' kabel, de onderste de nieuwe. De nieuwe kabel heeft inderdaad de eerder genoemde 'twist' die de oude kabel niet had. Ik noemde die oude kabel ook simpelweg "IDE" omdat naar mijn beleving elke kabel van dit type, deze kleur en vorm een "IDE" kabel is. Geef het beestje maar een algemene benaming zal ooit in het ver verleden wel mijn gedachten zijn geweest.
Opmerking: de zwarte stip op de oude kabel (links) is geen gat, maar gewoon een stip van een stift oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nm2MOC7l89ef7dUYp45uvGIq.jpgklikbaar

Aanvankelijk zag ik geen verschil, ze pasten beide, totdat bij nadere inspectie ik wel degelijk een verschil zag, namelijk het opgevulde 'gaatje' op plek '3' bij de nieuwe kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/v4oKbUJGrero9BHLvmMl8WFi.jpgklikbaar

Enigszins verward dacht ik, hoe kunnen dan beide kabels passen? Totdat ik de aansluiting op het moederbord eens nader bekeek. En ja, daar mistten dus 2 pinnen, dan ook logisch dat beide kabels passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HTjIy4TABjmGKfR2hcpim7Gm.jpgklikbaar

Ik heb nu alle drives getest die ik hier liggen had, van de 10 wilden er 2 niet booten (IO error en/of no boot disk found - Ik gebruikte een WinME opstart MSDOS diskette) en 1 floppy drive waarvan de connector aan de achterkant niet compatible was met deze kabel.

Ook weer opgelost dan; voor wie ooit nog gaat rommelen met een floppy drives, inderdaad, check die kabels en de pins/gaten, dat het wel matched. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 19-02-2024 14:34 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
Het is wellicht offtopic, maar in een PC met USB-poorten zou ik niet eens een floppydiskdrive willen hebben, om geen enkele mij bekende logische reden (anders dan "hobby").
Het is verouderde en inmiddels overall onbetrouwbaar geworden tecnnologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Renault schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:28:
Het is wellicht offtopic, maar in een PC met USB-poorten zou ik niet eens een floppydiskdrive willen hebben, om geen enkele mij bekende logische reden (anders dan "hobby").
Een goede reden lijkt me dat je nog oude software en bestanden op floppy hebt. Of gewoon dat je een oude PC in min of meer originele staat wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Renault schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:28:
USB is ondertussen ook wel erg ouderwets, als de pc met het internet verbonden is doe je toch alles in cloud? ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
LordSinclair schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:29:
[...]

USB is ondertussen ook wel erg ouderwets, als de pc met het internet verbonden is doe je toch alles in cloud? ;)
Ikzelf doe helemaal niets in de cloud. Backups gebeuren lokaal en op meerdere aparte computers/servers en sowieso 1 externe harde schijf.

De floppy drives had ik gekocht in de hoop ooit deze te kunnen ombouwen naar Commodore Amiga drives. Dat vereist wat soldeerwerk, maar in essentie zijn de drives die zowel voor pc als de Amiga worden gebruikt zo goed als gelijk. Amiga floppy drives zijn in de jaren 90 behoorlijk 'getrashed' terwijl pc floppy drives, vooral die gemaakt zijn in 2000,2001 zo goed als ongebruikt zijn gebleven sinds de invoering van Windows XP. Floppy drives waren er nog wel, maar het installeren ging vanaf cd-rom (later dvd-rom) en op een harde schijf. Volgens mij was zelfs Windows 98 (se) bootable vanaf cd-rom? Ik weet het niet meer zeker, wat ik wel weet is dat ik vaak een ms-dos diskette had om met FDisk de hdd eerst te partioneren om vervolgens Windows 98 (se) vanuit dos te installeren. :-)

Ach ja....de 'makkelijkere' tijden. (niet echt) :P

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
Ahaa, het is dus voor de hobby, okee.

Is voor jou een 3,5" USB-diskettedrive geen oplossing (aangenomen dat je geen 51/4" nodig hebt)?
(Die heb zelfs ik nog liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Renault schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:10:
Ahaa, het is dus voor de hobby, okee.

Is voor jou een 3,5" USB-diskettedrive geen oplossing (aangenomen dat je geen 51/4" nodig hebt)?
(Die heb zelfs ik nog liggen.)
Ik denk niet zo'n drive makkelijk om te bouwen is voor Amiga gebruik, aangezien de connectoren voor zowel data als stroom compleet anders zijn. Maar misschien dat iemand in de Amiga community wel een keer opties ziet om zo'n specifieke drive om te bouwen naar een Amiga drive. Dan kunnen die Amiga's nog heel lang mee.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1