Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming: erg warm in de huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkjansen1000
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-03-2024
Goedeavond,

Ik heb een vraag over de vloerverwarming van mijn nieuwe huurwoning. Het is erg warm in mijn nieuwe woning, gemiddeld 22 of 23 graden. Dit terwijl ik de thermostaat aan de muur op de laagste stand heb staan.

Ik heb 47 m2 en het is een goed geïsoleerd huis (energielabel A+). In de afgelopen twee weken heb ik 1 GJ aan warmte gebruikt.

Ik heb al geprobeerd om de flowmeters op 0.5 te zetten, maar de temperatuur blijft erg hoog.

Het viel mij net op dat geen enkel lampje op de Wilo Para pomp licht geeft. Het lijkt mij dat er wel lampjes horen te branden.

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat het minder warm wordt?

Ik heb geprobeerd om contact te krijgen met de monteur die hoort bij de huurwoning, maar die reageert niet.

Zie hieronder hoe de installatie eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmJ6y5zpp7POjcXdjWO7zQIS0vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKVB6Xt3SpdjVwg7Zg6eEVI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2MaF7_e6RoEkpqx_nA8ea0ntIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nSjAGoo62oHwVqhiv3EPZ8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqmF07rsP-_f--hdOpKUWTbTnVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xPXHb3tmdTDDT155WpQ1hhn.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten jullie extra informatie nodig hebben, laat het mij weten!

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
heb je een foto van de thermostaat?

• Henkjansen1000
Yes, zie de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mlt7cXHZCzrR2PyvJlPvjkedV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMToeFKEDJtXY90YGmK2CAdn.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
Is de thermostaat wel aangesloten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Henkjansen1000 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:20:

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat het minder warm wordt?

Ik heb geprobeerd om contact te krijgen met de monteur die hoort bij de huurwoning, maar die reageert niet.
Dien een klacht in bij je verhuurder. Op deze manier stook je je ongans en zal je een flinke rekening krijgen. Geef aan dat je dit opgelost wilt zien en dat je de extra kosten a.g.v. deze storing niet wenst te betalen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Henkjansen1000
Yaksa schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:36:
Is de thermostaat wel aangesloten?
Ik heb de thermostaat verder niet gebruikt. Toen ik merkte dat het zo warm was in de woning, heb ik hem van 1 (waar die opstond toen ik de sleutels kreeg) naar de laagste stand gezet. Ik heb niet het idee dat dit veel uitmaakte qua warmte.
Microkid schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Dien een klacht in bij je verhuurder. Op deze manier stook je je ongans en zal je een flinke rekening krijgen. Geef aan dat je dit opgelost wilt zien en dat je de extra kosten a.g.v. deze storing niet wenst te betalen.
Ik heb een email verstuurd. Van buren hoor ik dat het enige tijd kan duren voordat de verhuurder reageert. Ik heb net ook van de buren te horen gekregen dat het bij veel mensen warm is (22-23 graden), maar dat ze aan het eind van het jaar altijd geld terugkrijgen (van het geld dat ze hebben voorgeschoten voor warmte). Wij krijgen warmte van de verhuurder. Ik kan me niet voorstellen dat ik geld terugkrijg, als ik in 2 weken al 1 GJ heb verbruikt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
1 GJ voor de maand februari tot nu toe klinkt niet veel voor je (hoofd-?) verwarming. Dat je zo weinig verbruik hebt, komt door de combinatie goede isolatie en relatief klein woonoppervlak.

Dat staat natuurlijk los van je comfort, je hebt het (te) warm, en je wilt dat verminderen. Ik zie op je foto's geen klep die mogelijk aangestuurd kan worden door de thermostaat. Die kan eventueel ergens anders zijn geplaatst. Je kunt eens kijken of je die klep kunt vinden, en daar dan wat foto's van plaatsen.

Maar in beginsel zou je verhuurder je hiermee moeten helpen inderdaad...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
1 gj is 278 kWh, of 30 m3 gas

Gas kost op het moment 25 ct per m3,
Dus je hebt in een van de koudste maanden voor €7.50 verwarmd.

Ik kan nu niet zeggen dat dat duur is.

------------

Edit: belastingen vergeten, ik keek snel op site van vattenfall.

Als ik mijn Belgische tarief pak voor feb 2024:

1 kWh gas kost €0,0765
Dus 1 gj kost € 21.27

Natuurlijk kan Eneco extra winst maken, maar warmtenetten zijn toch verbonden aan gasprijs?

[ Voor 44% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2024 10:52 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:35:

Behalve dat een GJ bij bijvoorbeeld Eneco richting de 50 euro gaat.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
99ruud99 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:35:

25 ct inkoop zonder de belasting ja, daar komt nog bijna een euro belasting bovenop.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:52
Bij de zwarte klep motor zie ik op je foto's een groene aanslag wat kan duiden dat het bij de koppeling heeft gelekt. Mogelijk je klep defect geraakt en in een stand staat waardoor hij niet volledig afsluit en hierdoor blijft door verwarmen.

• Henkjansen1000
Gameboy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:20:
1 GJ voor de maand februari tot nu toe klinkt niet veel voor je (hoofd-?) verwarming. Dat je zo weinig verbruik hebt, komt door de combinatie goede isolatie en relatief klein woonoppervlak.

Dat staat natuurlijk los van je comfort, je hebt het (te) warm, en je wilt dat verminderen. Ik zie op je foto's geen klep die mogelijk aangestuurd kan worden door de thermostaat. Die kan eventueel ergens anders zijn geplaatst. Je kunt eens kijken of je die klep kunt vinden, en daar dan wat foto's van plaatsen.

Maar in beginsel zou je verhuurder je hiermee moeten helpen inderdaad...
Oh, ik dacht dat 1 GJ voor een klein goed geïsoleerd huis best veel was. Dit is mijn eerste ervaring met een huurhuis, dus ik weet er niet zoveel van.

Hoe ziet zo'n klep eruit? Als ik het Google wordt het niet echt duidelijk voor mij.

Alvast bedankt!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:24
Ergens in een van de leidingen in je huis, die je vloerverwarmingsverdeler van water voorzien, moet een klep zitten. Hoe die eruit ziet, kan ik je niet vertellen. Vandaar het advies om de hele leiding langs te gaan voor zover mogelijk.

Maar het blijft een kwestie voor je verhuurder, die moet jou kunnen helpen met je vragen/problemen die met je verwarming te maken hebben.

Zelf hobbyen lijkt me niet handig in deze situatie. Schrijf je verhuurder aan, via e-mail. Geen reactie, schrijf een aangetekende brief met verwijzing naar je e-mails.Nog steeds geen reactie? Dan kun je uiteindelijk zelf iemand inhuren die je verwarmingssysteem kan onderzoeken en eventueel je probleem verhelpen. De rekening(en) kun je dan naar je verhuurder sturen lijkt me.

Zorg ook voor een rechtsbijstandverzekering, en lees goed de voorwaarden hierbij. Het kan zijn dat je wachttijd hebt voordat je een geschil kunt melden, wat dan soms ook nog eens niet nu al actueel mag zijn.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-11 13:38
Is het stadsverwarming? Waarschijnlijk is je afsluiter stuk. Die blijft dan open staan en reageert niet meer op de thermostaat. Vervangen kost een 200 euro.

Laatst bij de hand gehad bij een vriendin die hetzelfde had - radiatoren bleven maar loeien ook as ze de thermostaat op 0 zette. Zij kon vervolgens wel de radiatoren met de hand regelen. Even iets meer werk maar is wel effectief.

Wat jij kan doen is zolang het niet gerepareerd is je vloerverwarming helemaal dicht draaien en weer openzetten als het te koud wordt. Niet handig maar bespaart kosten.

Voorbeeld van zo'n klep:
https://www.installatieva...7hugntiXiq2RoCt7MQAvD_BwE

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30
Misschien is dat ook wel de reden dat de pomp van de vvw uit staat? Geen warmte meer rondpompen, zo gedaan door een vorige huurder?

Op die pomp zouden wel wat lampjes moeten gaan branden. Of is-ie voorzien van een pompschakelaar die pas bij een bepaalde aanvoertemperatuur gaat werken?
Pagina: 1