Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 16:20
Sinds kort kopieert mijn pc bestanden belachelijk traag vanaf mijn NAS, ongeveer 11,3MB/s.
Iemand hier ervaring mee en weet je hoe dit op te lossen?
...

Hardware:
PC NUC13ANBi7, Windows 11 Pro 23H2 volledig up-to-date
NAS Truenas draait virtueel op NUC8i5BEH
Netwerk utp bedraad gbe
...
Ervaringen tot nu toe:
speedtest.net op NUC13 geeft me netjes ca 1gbs snelheid up en down, dus netwerk interface doet z'n werk.
Kopiëren van bestanden van truenas netwerk share naar de NUC8 geeft me een kopieersnelheid van ca 400MB/s. Dat is de snelheid die ik verwacht, omdat ik 4 schijven in de externe case heb zitten.
Voorheen haalde ik deze snelheid van kopiëren ook tussen de NUC13 en Truenas netwerk share.
Meerdere bestanden tegelijk kopiëren resulteert in totale snelheid van wederom ongeveer 11,3MB/s. Het lijkt of de snelheid wordt afgeknepen. :?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou een mod vragen om je topic te verplaatsen naar Serversoftware en clouddiensten aangezien het probleem ook aan de NAS kant kan zitten. Dat je intern op je NAS tussen de SMB share en iets anders op die NUC8 met 400MB/s per seconden kan kopiëren is prima maar daar komt dan geen netwerk bij kijken.

400MB/s over een 1Gbit interface (je switch doet 1Gbit?) zou ik namelijk heel knap vinden, dat komt overeen met bijna 4Gb/s

Je dient dan wel meer informatie te geven over welke versie van Truenas je draait en hoe je config eruit ziet.
Misschient staat de virtuele nic van je NAS wel op 100Mbit ingesteld of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
Intern is het een 10gbit lijn. Dat heb ik er niet bij verteld, maar verklaart wel de snelheid van de transfer. Het ging me erom dat ik daarmee kon laten zien dat de nas en smb implementatie in combinatie met een andere Windows 11 pro machine gewoon hoge snelheden haalt.
Trouwens ook mijn iPhone kan via wifi behoorlijk hogere transfers halen dan die 100mbit dus het lijkt echt te liggen aan die nuc13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
Nou, ik weet niet wat het probleem was, maar het is verdwenen.
Geen driverupdate, of zelfs maar een herstart geweest, maar over de gbit lijn wordt weer probleemloos een groot bestand gekopieerd van NAS => nuc13 op ca 106 to 113 MB/s; de volledige lijn wordt dus weer gebruikt :)