Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-11-2024
Mijn vraag:
Hoe kan ik mijn RAM op 3000 mhz laten werken zonder dat mijn computer hiervan een blue screen krijgt?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 Home

RAM:
Corsair vengeance LPX 3000 mhz (2x8GB DDR4)
Corsair vengeance LPX 3000 mhz (1x8GB DDR4)

Moederbord.
ASRock AB350 PRO4

CPU:
Ryzen 7 2700X

GPU:
GTX1660TI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

TL;DR: RAM werkt niet, bluescreen.

Een poosje geleden viel het mij op dat mijn RAM op iets meer dan 1000mhz werkte, in plaats van de 3000mhz waarvoor ik deze toen der tijd heb aangeschaft.
Gisteren heb ik geprobeerd het aan te passen in de BIOS, vervolgens start hij wel op maar na het laden van het Asrock logo krijg ik een blue screen.

Ik dacht dit zal wel te maken hebben met de RAM configuratie en heb de 2 RAM stickjes die bij elkaar horen op A1 en B1 gezet en de single stick op plek A2. Dit werkte niet dus ik probeerder XMP 1 maar ook dit zorgde weer voor een blue screen.
Dus vervolgens de 2 stickjes op A2 en B2 gezet en de single stick op B1. Maar ook weer hier zorgde het voor een blue screen, met of zonder XMP1.
Een aantal keren gaf mijn BIOS aan dat ik i.p.v. 24 GB RAM, 54 GB RAM heb maar ik zou echt geen flauw idee hebben waarom dit gebeurd.

Tot slot heb ik de RAM sticks weer op de orginele plek gezet maar ook dit lijkt niet meer te werken. Ik ben nu ten einde raad en weet niet zo goed meer welke vervolg stappen ik moet nemen op dit op te lossen.

Misschien totaal niet relevant maar ik heb een klein jaartje geleden Windows 10 overgezet van mijn HDD naar SSD omdat mijn HDD nog maar op 700 RPM draaide (ik meen het, echt maar 700 RPM 8)7 ). Het ging voor even goed maar sinds een aantal maanden start mijn computer relatief snel op maar zodra ik bijvoorbeeld discord en firefox tegelijk opstart, duurt het een eeuwigheid voordat 1 van de 2 opstart. Ook lopen sommige programma's ineens super willekeurig vast waarbij het programma ook zo nu en dan helemaal crashed.

Elke hulp wordt er gewaardeerd, alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Je bent RAM aan het mixen, want niet uit 1 kit, en daar houdt Ryzen niet van. Daarnaast is Ryzen geen vriend van Corsair RAM. Je hebt dus al 2 problemen.
Loopt het met de 2x8GB kit in A2 en B2 wel stabiel?

Wat is het exacte modelnummer en versie nummer van beide kits?

Versienummer vind je als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
En hoe heb je de snelheid in de BIOS aangepast? Via XMP/EXPO/DOCP of zelf snelheden ingegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYswXpmF-p3t1s_K2Rjz4OrBXJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuFn7fURRjXzjh8DD7NmOI2y.jpg?f=fotoalbum_large
Als het goed is, is de bovenste CMK16GX4M2D3000C16 Versie 4.32 (wel x2 want de sticks zijn identiek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4rhoAZ3jvPzU2auieaY36SH1-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKDy42LiYePTpM4ZVbEGNExt.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is dan CMK8GX4M1D3000C16 Versie 4.32

En wat betreft A2 en B2, B2 wordt niet geregistreerd als ik in de BIOS kijk. Dus ik ben bang dat B2 stuk is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Dat had ik allereerst gedaan d.m.v. XMP 2.0 Profile 1. (afbeelding hieronder)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9TEmFU6fldRd8AoC311KSFhAZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8auItHxtOMJVinG5gFR9jGKF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, dat hielp niet dus had ik de OC Mode Change Switch 1 keer aangepast naar AMD CBS Setting. Maar daardoor werd het alleen maar erger, inmiddels staat die wel weer op de ASrock settings (zie foto hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgnglXHp03iWKWvvwUFfTO7HVdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwcHz0gwpZ8zJz4mRC4BXqjF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX6K6U35tkFdI_Vgd0NSjBR_-tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YbgAW4l8Tju8s1N05vkppZu.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest heb ik geen instellingen veranderd als het gaan om snelheden of voltages, dus alleen het standaard profiel toegepast (XMP 2.0 Profile 1)

Ik heb momenteel 1 RAM stick in de computer zitten, ik zet er gelijk ook wel een afbeelding bij van dat overzicht. Misschien dat je er iets aan hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZcnM4GSx1hq-M6f5Ph7P66CWLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8sMp2l9LfpVOWJoEXMYkHJi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Floki16 op 16-02-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Uszka schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:22:
Je bent RAM aan het mixen, want niet uit 1 kit, en daar houdt Ryzen niet van. Daarnaast is Ryzen geen vriend van Corsair RAM. Je hebt dus al 2 problemen.
Loopt het met de 2x8GB kit in A2 en B2 wel stabiel?

Wat is het exacte modelnummer en versie nummer van beide kits?

Versienummer vind je als volgt:

[Afbeelding]
Floki16 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
Als het goed is, is de bovenste CMK16GX4M2D3000C16 Versie 4.32 (wel x2 want de sticks zijn identiek)

[Afbeelding]
Dit is dan CMK8GX4M1D3000C16 Versie 4.32

En wat betreft A2 en B2, B2 wordt niet geregistreerd als ik in de BIOS kijk. Dus ik ben bang dat B2 stuk is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Dagion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:11:
En hoe heb je de snelheid in de BIOS aangepast? Via XMP/EXPO/DOCP of zelf snelheden ingegeven?
Floki16 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:15:
Dat had ik allereerst gedaan d.m.v. XMP 2.0 Profile 1. (afbeelding hieronder)[Afbeelding]

Maar goed, dat hielp niet dus had ik de OC Mode Change Switch 1 keer aangepast naar AMD CBS Setting. Maar daardoor werd het alleen maar erger, inmiddels staat die wel weer op de ASrock settings (zie foto hieronder. [Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor de rest heb ik geen instellingen veranderd als het gaan om snelheden of voltages, dus alleen het standaard profiel toegepast (XMP 2.0 Profile 1)

Ik heb momenteel 1 RAM stick in de computer zitten, ik zet er gelijk ook wel een afbeelding bij van dat overzicht. Misschien dat je er iets aan hebt.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Mijn stappenplan zou zijn:
1. BIOS resetten naar defaults
2. Slot A2 en B2 uitblazen
3. Contactpunten van je geheugenkit (2x8 dus) schoonmaken met alcohol
4. Testen in A2 en B2, werkt het wel, mooi, werkt het niet zou ik de kit in A1 en B1 testen
5. XMP aanzetten als stap 5 is gelukt, maar de snelheid bij DRAM frequency (1 regel onder XMP) op 2933MHz instellen

Extra latje lijkt dezelfde snelheid en versie als je kit (maar ik ben al even uit de Corsair typeaanduidingen), die zou ik achter hand houden als backup of verkopen.

Eventueel de BIOS nog updaten als er iets van memory stability is verbeterd, maar gezien je 2700X wellicht niet 6.00 of hoger installeren (alhoewel het wel prima werkt om een upgrade uit te voeren naar 5xxx Ryzens).

[ Voor 20% gewijzigd door Dagion op 16-02-2024 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Drie sticks op 3000MT/s (dus niet MHz, het geheugen draait op 1500MHz) is langzamer dan twee op 2133MT/s omdat je geheugen terugvalt naar single channel.

Of je neemt 4 sticks van 8 of je neemt er 2 van 16 als je meer dan 16GB nodig hebt, al is eerder de 2700X aan vervanging toe met zijn niet geweldige single core prestaties.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18
Je draait op een 1e generatie moederbord (350 chipset) met een 2e generatie Ryzen.
Ik kreeg mijn 2600X niet stabiel boven de 2900MT/s
Terwijl mijn 5900X makkelijk voorbij de 3200MT/s gaat

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Dagion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:51:
4. Testen in A2 en B2, werkt het wel, mooi, werkt het niet zou ik de kit in A1 en B1 testen
5. XMP aanzetten als stap 5 is gelukt, maar de snelheid bij DRAM frequency (1 regel onder XMP) op 2933MHz instellen

Extra latje lijkt dezelfde snelheid en versie als je kit (maar ik ben al even uit de Corsair typeaanduidingen), die zou ik achter hand houden als backup of verkopen.

Eventueel de BIOS nog updaten als er iets van memory stability is verbeterd, maar gezien je 2700X wellicht niet 6.00 of hoger installeren (alhoewel het wel prima werkt om een upgrade uit te voeren naar 5xxx Ryzens).
Ik heb de bovengenoemde stappen gevolgd.

Allereerst heb ik de BIOS gereset d.m.v. de load UEFI Defaults optie onder het kopje "boot"
Vervolgens heb ik de sticks die bij elkaar horen in A2 en B2 gedaan en tot mijn verbazing werd B2 ook gedetecteerd. Echter heb ik ze niet eerst schoongemaakt me alcohol omdat ik dat niet in huis heb op het moment.
Via OC Tweaker heb ik XMP aangezet en ook DRAM frequency op 2933MHz gezet , de settings opgeslagen en de pc opnieuw opgestart waarna de blue screen alsnog verscheen ;(

Ik heb toen weer in de BIOS gekeken om te kijken of ik nog opmerkelijke dingen kon zien na het aanpassen van de settings. De stick die eerder op B2 gedetecteerd was, is ineens verdwenen en de stick op plek A2 heeft volgens de BIOS een geheugen van 56039MB. (zie onderstaande foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7y8TTSkhtlb7P7sNzyaKqqg_2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIDqIwFv9073IB29TE7VhiNo.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste kan ik de BIOS inderdaad nog update maar mijn vraag hierbij is:

Kan ik de BIOS wel updaten als ik niet in windows kan?

Edit: mochten er dingen echt vreselijk verkeerd geschreven zijn, excuus ik heb dyslexie. Ik hoop dat het te begrijpen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Floki16 op 16-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
GarBaGe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:32:
Je draait op een 1e generatie moederbord (350 chipset) met een 2e generatie Ryzen.
Ik kreeg mijn 2600X niet stabiel boven de 2900MT/s
Terwijl mijn 5900X makkelijk voorbij de 3200MT/s gaat
Is de beste optie dan om zowel het moederbord als de CPU de vervangen? Zoja, welke combinatie raad je dan aan.

Met het oog op de GPU, stel dat ik inderdaad besluit om beide te vervangen, creëert het dan niet een bottleneck omdat mijn GPU dan achterblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Dan zou ik gewoon de snelheid in stapjes verlagen tot het stabiel is, die hoeveelheid geheugen is wel vreemd (heb ik nog nooit gezien, dus wellicht is er nog wat anders aan de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floki16
Dagion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:00:
Dan zou ik gewoon de snelheid in stapjes verlagen tot het stabiel is, die hoeveelheid geheugen is wel vreemd (heb ik nog nooit gezien, dus wellicht is er nog wat anders aan de hand).
Ja ik zou inderdaad ook echt niet weten waarom de BIOS zoveel geheugen aangeeft. Maar ik zal in ieder geval in kleine stapjes verlagen.

Hoe weet ik wanneer het stabiel genoeg is, zal dan de blue screen verdwijnen en start windows dan weer normaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Dagion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:51:

Waarom niet 6.00 of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Ryzen 7 2700X is Pinnacle Ridge, waarom het afgeraden wordt geen idee maar ik zou dan weinig zin hebben om het daily te gebruiken. Upgraden naar een 5xxx serie zou ik wel aandurven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaEIoGK8i2Pvwz00ZVlMp3LUck0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grSKqXJQ6ewmY1n5AIgDbkux.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1