Bootable USB voor het overzetten van data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 10:11
Graag wil ik een bootable USB stick maken (zoals vroeger XP Portable) om eenvoudig data te kunnen kopiëren vanaf een harde schijf.

Normaliter haal ik de schijf eruit en hang ik deze aan een andere PC, echter betreft het hier een all-in-one met Msata schijf erin en daarop Windows 10. Kortom; een hoop werk.

Via Ubuntu lukt het niet, omdat die de bestandsindeling/schijfindeling van een Windows PC niet herkend. Dus de data niet benaderbaar. Bestaat er een andere eenvoudige mogelijkheid om een bootable USB te maken waarna ik bij de file mappen kan en over kan zetten op externe schijf?

Kreeg het zelf niet via Google gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je use case voor het overzetten, en waarom zou dat niet gewoon via een netwerk kunnen :?

Verder: windows 10 zit je met bestands rechten en evt zelfs disk encryptie (BitLocker) te kijken. Dus met een bootable USB stick die NTFS wel ondersteunt wil het nog steeds niet zeggen dat je de bestanden kunt benaderen.

Makkelijkste lijkt me simpelweg een lokale share aanmaken en daarvan via het netwerk de bestanden van benaderen.

Maar nogmaals: wat probeer je precies te bereiken, en waarom? Iets meer context lijkt me zinnig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 10:11
The Eagle schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:16:
Wat is je use case voor het overzetten, en waarom zou dat niet gewoon via een netwerk kunnen :?

Verder: windows 10 zit je met bestands rechten en evt zelfs disk encryptie (BitLocker) te kijken. Dus met een bootable USB stick die NTFS wel ondersteunt wil het nog steeds niet zeggen dat je de bestanden kunt benaderen.

Makkelijkste lijkt me simpelweg een lokale share aanmaken en daarvan via het netwerk de bestanden van benaderen.

Maar nogmaals: wat probeer je precies te bereiken, en waarom? Iets meer context lijkt me zinnig.
Excuses; Windows start niet meer op en herstellen via systeemherstel e.d. lukt helaas niet meer. Vandaar dat ik op zoek ging naar een snelle manier om de bestanden te redden waarna ik hem kan herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Nagedacht om een live versie van bijvoorbeeld Ubuntu te gebruiken? Dat werkt net zo en is legaal. De xp boot in principe niet.

https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started

In theorie moet ntfs werken met Linux.

Update, had je post niet goed gelezen.

En herstellen met een installer usb werkt dat niet voor Windows? Je bent niet per definitie je data kwijt zover ik weet. Dus een verse installatie van dezelfde Windows versie

[ Voor 40% gewijzigd door mmniet op 16-02-2024 16:24 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
Je zou ook zoiets kunnen gebruiken:
https://www.bol.com/nl/nl...nch-ssd/9200000092906933/

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JGg9zzZlGrP/1200x1183.jpg

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

martijn22222 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Excuses; Windows start niet meer op en herstellen via systeemherstel e.d. lukt helaas niet meer. Vandaar dat ik op zoek ging naar een snelle manier om de bestanden te redden waarna ik hem kan herinstalleren.
Ah zo. Dan zou ik denk ik gewoon clonezilla pakken om de interne schrijf te clonen naar een lege usb schijf, en dan van daar uit verder.

Overigens: klinkt alsof je disk vol zit met herstel bestanden en Windows updates. Heb ik vroeger onder XP ook eens moeten fixen, dan doet ie idd niks meer. Dus zou even checken hoeveel ruimte er nog is na clonen.
Of desnoods even met media recovery USB stick aan de slag om de status te bekijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden (heel veel) meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
In Rufus zit een optie om een Windows To Go stick te maken. Ik denk dat dit is wat je zoekt.

https://www.intowindows.c...-windows-to-go-usb-drive/
Pagina: 1