Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Heeft er iemand ervaring met deze verrekijkers?
Ik zoek zo een verrekijker om tijdens het wandelen zo nu en dan eens wat vogels te kunnen spotten.
Nu kwam ik op dit model uit: https://www.kamera-expres...ium=cpc&utm_term=12208061
Ik heb deze al eens kunnen uittesten via een kennis die er eentje bezit. Voor mij is dit perfect en zou deze eigenlijk ook willen aanschaffen. Mijn budget is ronde de 500 euro.
Hier en daar lees ik wel als minpunt dat de rubber coating kan beginnen kleven na enkele jaren.
Dus hier ontstaat wat twijfel.

Nu zie ik de nieuwere modellen, maar wil ik in hetzelfde budget blijven lijkt mij de canon 10x20 IS: https://www.kamera-express.be/canon-10-x-20-is de enige optie te zijn. Hopelijk heeft deze een betere afwerking en niet in die zelfde coating.

Wel weet ik niet of er een groot verschil is tussen de 30mm lens en 20mm lens.
Ik kan alleen maar oordelen over deze 30mm lens welk ik mijn doelstelling perfect vind.
Mijn twijfel is de iets oudere 10x30ii of de nieuwere 10x20 IS.

[ Voor 6% gewijzigd door wes40 op 16-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Wat het beste werkt is gaan kijken, zelf testen wat het verschil is, bijvoorbeeld hier: https://www.vogelinformat...optiek-is-de-beste-keuze/
Dit soort keuzes zijn heel persoonlijk en ook afhankelijk van wat je ermee wilt doen.
Ik kan deze aanbevelen: https://www.vogelinformat...ijkers/bynolyt-tx-8x42hd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Archer_VC10 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:12:
Wat het beste werkt is gaan kijken, zelf testen wat het verschil is, bijvoorbeeld hier: https://www.vogelinformat...optiek-is-de-beste-keuze/
Dit soort keuzes zijn heel persoonlijk en ook afhankelijk van wat je ermee wilt doen.
Ik kan deze aanbevelen: https://www.vogelinformat...ijkers/bynolyt-tx-8x42hd/
Het moet er eentje zijn met stabilisatie zoals deze canon. Dit was voor mij de doorslag toen ik de 10x30ii kon testen van een collega.
Ik weet nergens een winkel in de buurt die dergelijke canon verkoopt. Dus daardoor ik hier deze vraag stelde.
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwchess
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tegenwoordig is de Kite APC een veel betere keuze. Bij vogelbescherming te koop onder de naam Raaf.
Zie https://www.vogelbescherm...arch/result/?q=raaf%20apc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Dat geloof ik zeker. Geen echte vogelaar maar 1000+ euro is wat te veel van het goede om zo nu en dan te gebruiken. Ik wou gewoon weten of er veel verschil zit tussen een 10x20 en een 10x30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
wes40 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:17:
Dat geloof ik zeker. Geen echte vogelaar maar 1000+ euro is wat te veel van het goede om zo nu en dan te gebruiken. Ik wou gewoon weten of er veel verschil zit tussen een 10x20 en een 10x30.
Het belangrijkste verschil is dat de opening aan de voorkant groter is. Het eerste getal is de vergrotingsfactor (10) en daarna de opening in millimeter 20 en 30. Je mag ervan uitgaan dat groter beter is.
Hier staat trouwens een test van de 10x30 en die komt er best wel goed uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Sodela schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Het belangrijkste verschil is dat de opening aan de voorkant groter is. Het eerste getal is de vergrotingsfactor (10) en daarna de opening in millimeter 20 en 30. Je mag ervan uitgaan dat groter beter is.
Hier staat trouwens een test van de 10x30 en die komt er best wel goed uit...
Ik vonde de 10x30 anders ook wel dik ok. Maar als de 10x20 (nieuwer model) bijna evengoed zou zijn dan wil ik deze. Nog net iets compacter dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Die stap van x30 naar x20 zorgt voor minder licht. Ik heb ook het idee dat deze gestabiliseerde kijkers door de stabilisatie (en de kosten hiervan) minder (goed) glas gebruiken om zo de prijs wat te drukken. Dat lees je hier ook: https://www.frankwandelt....jkers-van-dit-moment#a101

Het heeft ook invloed op de uittredepupil (zie hier: https://www.thijsschouten...rs/#De%20uittrede%20pupil), die is bij een 10x20 kijker maar 2mm, bij de 10x30 kijker is deze 3mm. Dat betekent simpelweg dat de plaatsing voor je ogen veel preciezer moet zijn, je ziet sneller zwarte randen. Hoe groter dit getal, hoe makkelijker je de kijker gebruikt, doordat je niet eerst een paar minuten moet schuiven om de kijker goed te positioneren. Bij mijn eigen kijker is deze 5,25mm.

Stabilisatie zorgt er voor dat je een kijker met een sterkere vergroting makkelijker kan inzetten, het helpt ook tegen trillende, minder stabiele, handen. Maar voor hetzelfde geld koop je een niet-gestabiliseerde kijker die een veel helderder, scherper beeld geeft, zonder lensfouten. Het is jouw geld.... maar ik zou echt gaan vergelijken en testen voordat je zo'n ding koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

In mijn ervaring met diverse gestabiliseerde kijkers van Canon is de IS sowieso erg goed, maar de goedkopere hebben beduidend meer last van chromatische abberatie (blauwe en oranje randen bij contrastrijke overgangen) en afvallende scherpte vanaf het midden.
De dure kijkers zijn daarnaast ook groot en zwaar.

Met het uitgeven van een dergelijk bedrag zou ik toch wat moeite doen om zelf een vergelijkende test te kunnen doen en aan de hand daarvan bepalen welke het beste voor je is.
En dat kan prima een van deze kijkers zijn.

Met de 10x30 kun je langer blijven kijken als de schemer invalt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
DirtyBird schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:20:
In mijn ervaring met diverse gestabiliseerde kijkers van Canon is de IS sowieso erg goed, maar de goedkopere hebben beduidend meer last van chromatische abberatie (blauwe en oranje randen bij contrastrijke overgangen) en afvallende scherpte vanaf het midden.
De dure kijkers zijn daarnaast ook groot en zwaar.

Met het uitgeven van een dergelijk bedrag zou ik toch wat moeite doen om zelf een vergelijkende test te kunnen doen en aan de hand daarvan bepalen welke het beste voor je is.
En dat kan prima een van deze kijkers zijn.

Met de 10x30 kun je langer blijven kijken als de schemer invalt.
Zou deze graag testen. Maar waar? Online genoeg te vinden. Ik zoek nog even verder welke winkels deze verkopen.
Is niet de bedoeling om te blijven kijken als de schemer invalt. Dus bij mooi weer tijdens een wandeling.
Toch bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

wes40 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Zou deze graag testen. Maar waar? Online genoeg te vinden. Ik zoek nog even verder welke winkels deze verkopen.
Is niet de bedoeling om te blijven kijken als de schemer invalt. Dus bij mooi weer tijdens een wandeling.
Toch bedankt voor de info.
Hebben de grotere camerawinkels dit niet in de vitrine? Camerawinkels organiseren ook wel eens dagen waarop fabrikanten hun spullen laten zien, bijv. icm een productpresentatie en een natuurwandeling, en waar je dan ook eea kunt uitproberen. Misschien eens bij cameranu of kamerexpress vragen of er nog zoiets in de pijplijn zit komende tijd.
Tot slot kun je natuurlijk ook nog een hele zwik bestellen en terugsturen wat niet bevalt :p maar dat gaat wel een flinke stap verder.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 21:15

Zeeuw

5.6

wes40 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Zou deze graag testen. Maar waar?
In Budel zit een fotowinkel met een heel assortiment aan kijkers. Heb er daar een gekocht, maand of zes geleden. Ze laten je uitgebreid testen, ook de populaire merken die men hier vaak noemt.
Ik ben voor de Opticron 10x42 gegaan voor een prijs onder de internet prijzen!
Daar kun je de manen van Jupiter mee zien, een Airbus A380 op kruishoogte mee spotten en heel veel vogels mee bekijken!

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Er is een verrekijker topic waar heel veel uitgelegd wordt. Daarnaast zijn er nog een aantal losse topics waarin ook veel uitgelegd wordt.

Zoals hierboven gezegd is het zeker bij een kijker erg goed om te testen. Hoe groot voor jou de meest fijne uittrede pupil is hangt af van meerdere factoren. Leeftijd, tijd van kijken, jaargetijde, vergroting ect.
Toen ik zelf mijn kijker ging kopen kreeg ik er van de winkel 4 mee en ben ik 3 uur lang op pad geweest waarbij ik alles heb kunnen vergelijken. Ik kwam thuis met een totaal ander model dan waar voor ik kwam.

Ik weet niet waar je vandaag komt, die winkel in Maarssen (tussen Amsterdam en Utrecht) is zeker een aanrader. Veel kennis, ervaring en ook heel veel op voorraad. En dus totaal niet moeilijk met een kijker meegeven om te testen.

De canon 10x20 snap ik persoonlijk niet. Bij een x20 kijker verwacht ik een erg compacte kijker die je in je jaszak zou kunnen stoppen. Zoals de swarovski CL pocket of CL curio. Die CL pocket is dan zelfs al een x25. Je levert in op kijkgebied maar daar krijg je erg compact voor terug,
Die Canon lijkt echter totaal niet compact.. Waarom zou je inleveren terwijl je er geen compacter model voor krijgt.
Dat canon er IS in stopt begrijp ik vanuit hun kant. Echter voegt het mijn inziens niet heel veel toe.
Een rustig beeld krijg je door hoe de kijker zelf vasthoudt, de vervorming naar de rand van het beeld, de algemene kwaliteit van het glas, de uittrede pupil en de vergroting. Dat zowel Swarovski als Zeiss (en volgens mij ook leica) geen stabilisatie bieden zegt volgens mij al genoeg.

Met een budget van 500 euro zou ik veel sneller kijken naar een gebruikte van een goed merk, of richting een Zeiss Terra gaan (cameranu heeft een erg groot aanbod).

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind stabilisatie wel degelijk van toegevoegde waarde in een kijker. Als je weet waar je naar kijkt is het wellicht minder relevant, maar juist als je iets zoekt is het heel fijn als je goed kunt zien wat beweegt en wat niet, en dat je niet wordt gehinderd door je eigen bewegingen.
Of het de meerprijs waard is, is uiteraard een tweede en erg persoonlijk. Maar man, door zo'n Canon* IS kijker kijken is zoveel rustiger dan door een niet-gestabiliseerde kijker!
En als je vanuit een rijdende auto of varende boot gaat kijken is het het verschil tussen wel of niet gebruik kunnen maken van je verrekijker :)

*Ik noem specifiek Canon omdat ik daar ervaring mee heb, maar andere merken zijn ongetwijfeld minstens zo goed.

[ Voor 8% gewijzigd door DirtyBird op 18-02-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Intussen kan ik een weinig gebruikte Kite optics apc stabilised 10 x 30 van eind 2019 op de kop tikken niet ver van mijn deur.
Misschien is dit een iets beter merk dan deze Canons? En toch ietsje beter dan een 10x20?

[ Voor 3% gewijzigd door wes40 op 18-02-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wes40
Intussen de 2de hands Kite optics apc 10x 30 gekocht. Voor ons meer dan voldoende.
Pagina: 1