Scorebord interface, wat is het meest gebruiksvriendelijke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HnD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 20:22
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om het scorebord van de sportvereniging een update te geven en nu sta ik voor de keuze wat slim is met betrekking tot de bediening van het scorebord.

Hiervoor had ik een los bedieningskastje gemaakt met touchscreen LCD. Echter is de helderheid van het LCD te laag om goed zichtbaar te zijn bij direct zonlicht.

Nu zit ik te twijfelen wat handig is, weer een los bedieningskastje eventueel met fysieke knoppen of iets als een epaper scherm of toch gaan voor een wifi/bluetooth achtige oplossing icm mobiel.

Bij hebben natuurlijk voor en nadelen, ik had eerst voor een los kastje gekozen omdat dan duidelijk is wat nodig is om het scorebord te bedienen, het draadloos bereik van het kastje is ruim voldoende, en heeft geen last van software updates die dingen stuk maken.

Na een jaar in gebruik heb ik gemerkt dat er toch ook wat nadelen aan kleven, zoals al genoemd is het zicht in fel zonlicht matig. Maar ook zit er af een toe een kleine lagg op, hij moet even synchroniseren. Dit is niet heel veel maar in een tijd dat iedereen gewend is dat z'n mobiel direct doet wat hij/zij wil komt het nog wel eens voor dat de score dubbel verhoogd wordt. Ook gaan mensen vrij hard drukken op het touchscreen wat ook niet echt helpt;) Kortom genoeg dingen die anders kunnen/moeten.

Maar een hufter proof ontwerp blijkt nog niet zo makkelijk, helemaal als je er iets meer functionaliteit in wilt hebben dan alleen de score. Denk bijvoorbeeld aan stopwatch/timer, opslaan scoreverloop etc.

Dus dan ook maar weer eens kijken naar wifi/bluetooth mogelijkheden. Dan kan iedereen vanuit z'n eigen mobiel het scorebord bedienen, is vaak nog wel oke af te lezen in zonlicht. Raakt niet kwijt, en heeft responsiviteit wat ze gewend zijn. Ook zou je nog wat makkelijker statistieken kunnen delen/opslaan.

Nadelen zijn er natuurlijk ook, eerste puntje is bereik, als je langs het veld staat/op de bank zit sta je zo'n 50 meter van het scorebord. Dit is wel open veld maar het blijft wel een stukje, helemaal als de antenne binnen geplaatst wordt, scorebord hangt aan de gevel van de kantine.

Verder ik wel een beetje met updates, als ik een webpagina laat serveren waar je op kunt inloggen valt het misschien wel mee maar als je een losse app op je mobiel moet hebben om het via bluetooth te doen ben ik toch bang dat op een gegeven moment dingen stuk gaan ivm updates. Om nog maar niet te spreken dat mensen een losse app op hun mobiel moeten krijgen.

Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor het serveren van een webpagina, tijd geleden dat ik dat heb gedaan maar geven de meeste browsers nu niet een onveilig website melding als het niet met https geserveerd wordt? Dan kun je natuurlijk wel weer zeggen, ja dat moet je even negeren maar ik wil juist dat dat soort onduidelijkheid er niet is.

Ook zit je natuurlijk met het puntje dat je juist niet wil dat iedereen zomaar op het scorebord kan, nu is dat ook wel weer af te vangen met een wachtwoord oid maar goed dat gaat dan weer te koste van het gebruiksgemak.

Tenslotte ben ik mij er bewust van dat het een vak apart is om een degelijke interface op te tuigen;)

Nou heel verhaal voor een relatief simpel ding zou je zeggen, heeft iemand hier ervaring mee of mening over? Ik hoef echt geen compleet uitgewerkt plan maar even wat sparren is nog nooit iets slechter van geworden.

Alvast bedankt!
Wytse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Bij dergelijke dingen ga ik nu standaard naar de webinterfaceoplossing, als je een website test en aan de niet-nieuwste html specs laat voldoet gaat het eigenlijk niet stuk (een html1.0 website laad nog steeds perfect in elke moderne browser).

Http/https is wat lastiger, maar http gaat nog steeds prima, de melding dat het onveilig is krijg je momenteel volgens mij alleen op het login scherm.
Https is vrijwel onmogelijk om goed werkend te krijgen in een afgeschermd netwerk, dus als dat een vereiste wordt is een internetlink dat ook...

Qua dekking is ook te overwegen om een 'echt' wifi aan te leggen, met mesh-ap's kan je vrij makkelijk dekking maken over grotere afstanden.

Als er overigens een internetlink is, kan je ook de website 'internet-facing' maken, en de mobiel via 4g laten praten, dan heb je geen dekkingprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HnD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 20:22
Ah top! Dan zoek ik het eerst in die richting, desnoods haal ik nog een tweedehands accespoint oid om het bereik te verbeteren mocht dat niet voldoende zijn.

Echt online had ik nog niet aan gedacht, er een "gratis" internet verbinding aanwezig door de lokale internetboer. Betekend wel dat als je internet wil je eerst terecht komt in een capative portal. Opzich onthoudt hij de verbinding wel maar af en toe kom je toch weer in die portal terecht voordat je verbinding kunt maken. Dus dat is ook niet echt een stabiele oplossing helaas.

Ik sleutel eerst wel iets in elkaar via een webinterface en mocht dat niet voldoen dan kijken we dan wel weer verder.