Zigbee Radiatorknoppen icm HA icm Houtkachel met CV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronjd
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste,

Even een aparte vraag, op dit moment hebben wij door het huis Tado, dit werkt niet. Tado is in ons huis erg ongeschikt, buiten het feit dat het totaal geen info teruggeeft, (wordt CV aangestuurd in algmeen, status ketel etc) random opeens een radiator open draait (schema's staan uit, en dan opeens gaat de badkamer stoken naar 15 graden) batterijen die snel leeg gaan, (geen repeater functie) ondanks de geadviseerde batterijen en dat ze ook nog eens na mijn mening snel kapot gaan (nu al 2 van de 15 moeten vervangen) heb ik problemen dat Tado niet met een houtkachel overweg kan gaan die gekoppeld is aan de CV.

Ik wil graag op bepaalde plekken de radiator open zetten als de houtkachel aan is. Dit om te kunnen stoken zonder kosten en om de kachel te beschermen aangezien deze de warmte kwijt moet.

Als ik dit met Tado doe en een radiator op bijvoorbeeld 25 graden te zetten dan begint de Gas CV ook op te warmen. Dan zou ik een relay tussen de ketel en tado zitten alleen gaat tado de kraan dicht draaien als de temperatuur bereikt is. Niet dat we heel snel naar de 25 graden gaan, maar dat het kan gebeuren kan tot vervelende situaties leiden.
Daarnaast zou het erg vriezen kan aan de andere kant van het huis een vorst situatie onstaan omdat ik de CV "loskoppel".

Ik zou graag mijn knoppen willen vervangen door Zigbee of Zwave. Voorkeur is geen wifi, dat gebruikt veel te veel stroom en is daarnaast ook te zwaar vind ik persoonlijk.

Ik zou graag het volgende willen:
  • een knop, dat ook met repeaters kan werken een open protocol dus zoals zigbee, of zwave of Wifi als het moet)
  • een goede uithoudings vermogen met de accu of batterijen.
  • Mogelijkheid tot het kunnen instellen van een temperatuur. ook zonder limiet van bv 25 graden.
  • Mogelijkheid tot het kunnen instellen van ga gewoon XXX% open.
  • Een eigen lokale hub die ook de CV ketel kan aansturen. zodat zou HA ermee stoppen dat het systeem kan doorwerken en geen vorst schade kan veroorzaken.
  • Geen Cloud als voorkeur
  • Geen Cloud als voorkeur
Ik weet dat deze eisen best hoog zijn, maar ik hoop dat er misschien zo een systeem bestaat.
Het mag ook een combinatie zijn van verschillende merken en protocollen, ik heb aanwezig:

- Compleet bedraad huis voor Netwerk.
- Volledig dekkend WiFi, Zigbee en Zwave.
- KNX

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
Merci!

Aron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronjd
Blijkbaar een complexe vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Misschien een overweging om eens een gewone basic model zigbee huiskamerthermostaat van AliExpress te proberen? Zolang je zorgt dat je alles "uit" zet als bijvoorbeeld 10ºc kan die het prima vorstvrij houden. Dan ben je er alvast voor de helft. Zigbee radiatorknoppen met een goede batterij-levensduur zullen toch ook wel te vinden zijn denk ik.

Disclaimer: ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronjd
Daar heb ik zelf ook vaker aan gedacht. maar dan zit ik nog met de CV aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Wat voor CV-aansturing zit je aan te denken? Als je geen modulerend systeem hebt is bij mijn weten gewoon wel verwarmen of niet verwarmen. Ofwel de huidige temperatuur uitlezen en dan een doeltemperatuur ruim genoeg erboven instellen is aan, doeltemperatuur eronder instellen is uit.

Als je wel een modulerend systeem hebt, kan een EMS gateway wellicht nuttig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronjd
ik heb een modulerend systeem, (opentherm/nefit) maar het is zo dat ik de radiator open moet kunnen zetten, maar dat de CV niet aangestuurd moet worden. maar als het bijvoorbeeld vorst beveiliging is dan moet wel de CV actief worden en ook de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
Kijk hier eens tussen https://www.zigbee2mqtt.i...vices/#s=Radiator%20valve

Bijv deze ondersteund bijv een force ope en force close commando
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_thermostat.html

[ Voor 41% gewijzigd door SalexSun op 19-02-2024 19:28 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Ik denk dat je dat met een EMS gateway en zigbee radiatorknoppen prima kunt bereiken. Ze werken al als afzonderlijke systemen via HA, dus wat betreft
de radiator open moet kunnen zetten, maar dat de CV niet aangestuurd moet worden
zit het wel goed.
De vorstbeveiliging lijkt me ook eenvoudig: zorg dat zowel je ketel (dus kamerthermostaat) als je radiatorknoppen nooit helemaal uit staan, maar stel ze in op een doeltemperatuuur van 5 of 10 graden als je niet wilt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronjd
Je hebt helemaal gelijk, nadeel is dat het een systeem is dat afhangt van HA. Dat was het mooie aan Tado. deze kon onafhankelijk werken. maar ik denk dat het onmogelijk is een systeem dat dit wat we besproken ondersteund maar ook nog autonoom is.
Pagina: 1