Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Aangezien voordeur en trap direct tegen de muur aanstaan is binnenzijde isoleren geen optie.
Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar nog geen bedrijf gevonden in regio Leeuwarden die dit doet.

En dan is de vraag natuurlijk of het uberhaubt wel kan. Het gaat om een muur uit 1900 waarbij de bakstenen niet zo recht gemetsetd zijn als tegenwoordig gedaan wordt. Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MURzhr4vxa01o-_boLhuFepwHck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9M2k00HAkL0xkcOh7rxw72P.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat gaat prima, sterker nog is een technisch betere oplossing. Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
Het liefst zo laag mogelijk, maar wat moet, moet
Het zou een optie zijn om het zelf te doen, alleen dan wel met het zelfvertrouwen dat ik het ook goed doe anders is het alsnog duur geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Mag dit wel? Zo te zien heb je hier te maken met een doorgang/overpad of is dit jouw eigen grond met toegang tot je eigen tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Eens met bovenstaande, als je gaat isoleren moet je de isolatie ook waterdicht afwerken- isolatie houdt niet van regen en zonneschijn.
Dan ben je zomaar 15-20 cm verder, past je fiets + kont dan nog wel door het pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Onregelmatige muren is niet zo'n heel groot probleem omdat het isolatiemateriaal best wel wat oneffenheden kan wegwerken. Tenzij er natuurlijk allerlei rare uitstekende bakstenen of zo zijn, maar dan heb je eerst andere problemen op te lossen.

Als ik de foto zo bekijk dan is de grootste uitdaging de hoeveelheid ruimte. Hoe dikker hoe beter, maar zelfs met de dunste vormen van isolatie zet je al gauw 10 centimeter of meer tegen de muur aan. De gemiddelde fiets heeft een stuur van 75cm. Dus ik schat dat deze gang max een meter breed is. Als je er dan nog wilt blijven lopen dan blijft er niet veel meer over voor een fatsoenlijke laag isolatie + afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
Dat is inderdaad ook nog een goed punt. De steeg dient alleen als nooduitgang en de fietsen staan al sinds ik hier woon (bijna een jaar) in deze positie.

De steeg is niet van mij, maar van 3 verschillende huisjesmelkers waar ik liever geen toestemming aan vraag. Las ergens dat in Belgie tot 14 cm gedoogd moet worden. Hoe het in Nederland zit kan ik niet vinden.

Waar ik aan denk ik Pir plaaten 80 mm en dan afwerken met crepi. Er komt dan Rd 3.65 bij wat ruim voldoende is aangezien het om de overloop/gang gaat. Evt zou 60 mm met 2,75 een optie zijn.

Dit weegt wel mee in mijn overweging het zelf te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan wordt (als iemand het al opvalt), maar als dat wel het geval is heeft het mij max een rug gekost en kan ik het materiaal waarschijnlijk alsnog hergebruiken in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe werk je het dan aan de boven/onderzijde af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
Direct even gemeten. De steeg is circa 125 cm breed.

Over de afwerking heb ik nog niet nagedacht. Is dit moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Anske schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:34:
Dat is inderdaad ook nog een goed punt. De steeg dient alleen als nooduitgang en de fietsen staan al sinds ik hier woon (bijna een jaar) in deze positie.

De steeg is niet van mij, maar van 3 verschillende huisjesmelkers waar ik liever geen toestemming aan vraag. Las ergens dat in Belgie tot 14 cm gedoogd moet worden. Hoe het in Nederland zit kan ik niet vinden.

Waar ik aan denk ik Pir plaaten 80 mm en dan afwerken met crepi. Er komt dan Rd 3.65 bij wat ruim voldoende is aangezien het om de overloop/gang gaat. Evt zou 60 mm met 2,75 een optie zijn.

Dit weegt wel mee in mijn overweging het zelf te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan wordt (als iemand het al opvalt), maar als dat wel het geval is heeft het mij max een rug gekost en kan ik het materiaal waarschijnlijk alsnog hergebruiken in het dak.
Juridisch is dit niet zomaar mogelijk, al helemaal niet omdat de steeg dus kennelijk niet van jou is. Zomaar je muur opdikken over de erfgrens heen lijkt mij juridisch niet toegestaan. Als het een soort overpad situatie is, mag je hier ook niet zomaar iets aan veranderen. Als je geen gedoe wilt hebben met huisjesmelkers, zou ik zeker niet zomaar buitenisolatie zonder toestemming plaatsen. Erachter komen doen ze toch wel.

Ik zou hier vooral kijken naar bestaande isolatie systemen. BIjvoorbeeld Sto Isoned, wat op basis van EPS is wat ze vervolgens bepleisteren. PIR is niet zo eenvoudig te bepleisteren door de aluminium cachering. Dit is echter niet iets wat je zonder ervaring zelf kan doen. Waterdichting en aansluitingen rondom (en vooral bovenaan) zijn cruciaal. Je dak moet bijvoorbeeld aangepast worden zodat water absoluut niet tussen de isolatie en je huidige gevel kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
hm adhv jullie reacties misschien toch nog maar een keer binnen isoleren overwegen. Ik heb alleen maar 3 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Buitenom is absoluut het mooiste hoor. Dus als alle juridische obstakels uit de weg zijn genomen is dat natuurlijk de mooiste optie. Alleen is dit niet een klusje wat met 1000 euro klaar is.

Dit soort systemen worden vaak aangebracht door gevelstucadoors, dus als je bedrijven zoekt kan je vooral daar op zoeken. De dakaansluiting naar de gevel verleggen is dan weer iets voor een aannemer/timmerman.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb hier ook een buitenmuur buitenom geïsoleerd met 10 cm pir en onder de grond met 10 cm xps.
Daarna afgewerkt met een houten gevelbekleding.

Dit was wel op eigen grond overigens.

35 m2 was ik een paar duizend armer.
En de muur is een kleine 15 cm "opgeschoven"

Energie verbruik van de woning is aanmerkelijk lager geworden en het comfort een stuk hoger.

Voorheen kwam er kou van die muur binnen.

Was een halfs steens muur met klamp en nul isolatie.
Nu hoort hij bij de verwarmde massa van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BrsjJOLC9btsZYzf4MWyptVJGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Musn8LzXiYYC08g6brTgRE2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsPkaawbHHtUZXUuXAIH6ywK3GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTCoplhbMhP1pf7uh6sv34E7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAzRZ00eQKyEnFEWL7pngen37cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBqNLHZ9fheZpp8o5iDFigFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rksz_MNIse_oGFHT7xzPXpYFQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUtxNgPNfhIlJib7ZuBvqMwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj9zXGIU1X2zaqatUWqUSxBJCJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PswFfeXuFaxpFYlf8uC5NHiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEznbnHtVgGDFvPF4Z_4Agf3EqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk5z2HhRZZzu0eDUegwq11xF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt5wMpNOkYTD5UtrGhejEWcsMH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26nBpKRMMx9T3DbdLE68BKXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk99__FM2kgHrAHHh1OBust5iDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i57ySYkF5KVx5wAF2m6ocCsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNqx3jrVGO71VqhYR2-BEb7HUsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx6Mu6ICX1wIhKAi3zm7zKo9.jpg?f=fotoalbum_large

.

[ Voor 76% gewijzigd door Ronald.42 op 16-02-2024 17:23 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
Ziet er erg mooi uit Ronald. Erg fijn om foto voor foto inzicht te krijgen in het proces.
Adhv bericht frennek toch contact opgenomen met stucadoor.
Goede nieuws is dat het hem lukt om een rd van 2.58 te behalen met minder dan 10 cm.
10 cm durf ik nl wel te vragen, niet geschoten is altijd mis.

Schrok alleen wel heel erg van de kosten. Ik moet al gauw aan 10.000 denken.
Hij gaat dan:
- Uitgraven tot fundering
- Isoleren tot fundering
- Noppenfolie aanbrengen tot fundering vanaf het maaiveld
- Isolatieplaten 8cm aanbrengen met mortel lijm en vervolgens pluggen boren
- Eerste laag net over de gehele gevel aanbrengen
- 2e laag afschuren
- Na week drogen 2 keer afcoaten

Ik wil absoluut mijn steentje bijdragen aan het mileu, alleen de terugverdientijd wordt zo wel heel erg lang.
Ronald, je gaf aan een paar duizend... Ging dit ook naar de 10.000? De helft zou ik er denk ik wel voor over hebben, maar mijn eerste reactie op 10.000 was dat je daar volgens mij net zo goed een nieuwe muur voor neer kunt zetten. De muur is immers 120 jaar oud en vraag me af of hij dat nog waard is. Of denk ik weer te simpel?

[ Voor 3% gewijzigd door Anske op 19-02-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:57
Is ongeveer dezelfde prijs als die ik geoffreerd kreeg enkele maanden geleden. Inderdaad best duur (en dat is nog exclusief afwerking van dakoverstek).

Voordeel is wel dat de (mag ik zeggen) lelijke muur een stuk mooier oogt en de scheuren zijn weggewerkt. Voor het oog aantrekkelijk, voor isolatie aantrekkelijk. Voor de financiën minder aantrekkelijk.
Anske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:24:
Ziet er erg mooi uit Ronald. Erg fijn om foto voor foto inzicht te krijgen in het proces.
Goede nieuws is dat het hem lukt om een rd van 2.58 te behalen met minder dan 10 cm.

Hij gaat dan:
- Isoleren tot fundering
- 2e laag afschuren

Ik wil absoluut mijn steentje bijdragen aan het mileu, alleen de terugverdientijd wordt zo wel heel erg lang.
Ronald, je gaf aan een paar duizend... Ging dit ook naar de 10.000? De helft zou ik er denk ik wel voor over hebben, maar mijn eerste reactie op 10.000 was dat je daar volgens mij net zo goed een nieuwe muur voor neer kunt zetten. De muur is immers 120 jaar oud en vraag me af of hij dat nog waard is. Of denk ik weer te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Anske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:24:

Hij gaat dan:
- Isoleren tot fundering
- 2e laag afschuren

Ik had deze reactie gemist en zie hem nu voorbij komen.

Isolatie 10 pir dubbelzijdig alu 20euro/m2
Isolatie 10 xps van het maaiveld tot onderkant fundering 20euro/m2
Ventilatie latten geïmpregneerd 2 euro per meter
triple rhombus douglas 30euro/m2 (of goedkoper als je even googled)
Plus dan nog isolatie pluggen, lange schroeven en rvs spijkers.
Paar bussen pur en alu tape.

Dus reken maar uit..

Mijn hout kwam van de veiling had ongeveer 3 keer zoveel dan nodig het restant heb ik weer verkocht voor bijna de aankoopprijs van de hele partij 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 22-07-2024 11:17 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Anske schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:39:
Aangezien voordeur en trap direct tegen de muur aanstaan is binnenzijde isoleren geen optie.
Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar nog geen bedrijf gevonden in regio Leeuwarden die dit doet.

En dan is de vraag natuurlijk of het uberhaubt wel kan. Het gaat om een muur uit 1900 waarbij de bakstenen niet zo recht gemetsetd zijn als tegenwoordig gedaan wordt. Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]
In Duitsland doen ze niet anders. Na de oorlog is er in de jaren '50 en '60 heel veel gebouwd zonder inachtneming van isolatie. Daar kwam na de oliecrisis langzaam verandering in. Zo goed als alle woning en flats zijn voorzien van een dikke, 100 mm of meer, laag isolatie aan de buitenkant waar vervolgens een pleisterlaag tegenaan is gesmeerd zodat het er exact hetzelfde uitziet als voor die tijd, alleen is de buitenkant ietsje gegroeid.

Doorgaans worden grote blokken EPS met PUR op de bestaande muur gelijmd. Eigenlijk vrij simpel.
Pagina: 1