Klein maar hoog wastafelkastje met laden, onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-12 15:07
Voor de badkamer ben ik op zoek naar een wastafelmeubel. Het probleem is dat we met zeer beperkte ruimte zitten. De ideale afmeting zou 60 cm breed en 40 cm diep zijn.

Het kastje dat er nu zit heeft ongeveer die afmetingen; en is dus eigenlijk perfect, alleen is de wastafel erg laag en het kastje begint te slijten (plastic laag laat los, naden gaan open, kwestie van tijd voordat er water in het hout zit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3A-Rr56qGNhL5Cvgn66kMdeUqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajHZ2KFhLJb0GmHrgFtD6XCm.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een nieuw kastje vind ik laden mooier dan deurtjes. Dat kan ik nog wel vinden, maar alleen met twee lades, en dus een hoop open ruimte er onder. De afvoer loopt recht naar beneden de vloer in, dus dan heb je een lang stuk afvoer in het zicht en dat is lelijk.

Kastjes met 3 lades bestaan ook, maar die zijn allemaal 48 cm diep, en dat is te veel. Dan moet ik draaiend de douche in iedere ochtend. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUJ18cysnQ_Zbu0YH7vG23lOWeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Wg3hQvxFtqYEeE1NER0o5cm.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk het enige wat ik kan vinden is precies zo'n zelfde kastje als we hebben bij de Praxis. Goedkoop, en lage kwaliteit. Bij badkamerzaken is alles minstens 48 cm diep, of maar 2 laden hoog.

Weet iemand waar een kastje te koop is wel die maten heeft?

Of zijn er nog andere oplossingen waar ik niet aan gedacht heb?

Alle reacties

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-12 19:52
Ik zal niet linken, maar op Amazon.DE staat er eentje van 35 diep, 60 hoog.

"VBChome Moduo Slim Bathroom Wash Basin with Base Cabinet and 2 Drawers"

Wel aan de prijzige kant.

Ah.. en zwevend, dus je zou de leiding mogelijk zien, dus niet ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIMCwmUU4Dkb8V-Z34YEZ-WtQ7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pc73264V9Fym5vlkJBzz1wU8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door naenee op 16-02-2024 13:05 ]

• Hagdos
Dat formaat, met twee lades, heeft de badkamerzaak ook veel. Maar met 3 zie ik nergens, en ik weet niet waarom.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hagdos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:13:
Dat formaat, met twee lades, heeft de badkamerzaak ook veel. Maar met 3 zie ik nergens, en ik weet niet waarom.
Heb je geen hobbyzaak in de buurt die simpelweg de zijkanten + bovenkant even voor je op maat zaagt? Dan koop je gewoon het kastje met 3 lades wat je wil, en laat je de buitenkant en de lades even op maat zagen.

Kost iets meer moeite, maar geeft je een stuk meer opties.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hagdos
Dat is wel een goeie optie Jeroen! Op maat zagen lukt me zelf misschien ook nog wel, of met wat hulp van handige vrienden.

Waar ik me dan zorgen om maak is de vochtbestendigheid; je hebt dan een open zijde van het hout (MDF waarschijnlijk) waar vocht in kan trekken. Dan zou er eigenlijk een nieuwe band op moeten, maar hoe makkelijk dat is weet ik niet.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
Hagdos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:28:
Voor de badkamer ben ik op zoek naar een wastafelmeubel. Het probleem is dat we met zeer beperkte ruimte zitten. De ideale afmeting zou 60 cm breed en 40 cm diep zijn.

Het kastje dat er nu zit heeft ongeveer die afmetingen; en is dus eigenlijk perfect, alleen is de wastafel erg laag en het kastje begint te slijten (plastic laag laat los, naden gaan open, kwestie van tijd voordat er water in het hout zit).
(…)
Of zijn er nog andere oplossingen waar ik niet aan gedacht heb?
Als je de wastafel nu erg laag vindt, is dit misschien het moment om de wastafel hoger te bevestigen, zodat je ook in een ander assortiment onderkasten belandt? De kraan komt bij jou niet uit de muur, dus verhogen is niet erg ingewikkeld (hooguit langere aanvoerslangen). Of evt een nieuw meubel mét wastafel?

Ik vond deze (42 diep, in totaal 82 hoog met wastafel meegerekend). Deze heeft deurtjes, maar met een heel lage plint. Kun je dus makkelijk een uitsparing in maken en je ziet niks van de afvoer.

Kijk ook even bij de wastafelonderkasten van Ikea (bijv deze), daar zie ik kastjes met aan de binnenzijde ruimte voor de leidingen.
Laden zijn overigens lastig als de afvoer er echt dwars doorheen moet, dat maakt de laden instabiel. Maar Ikeakasten laten zich wel makkelijk aanpassen, misschien kun je die als basis gebruiken. Ikea verkoopt overigens ook dat band om op maat gemaakte zijkanten weer dicht te maken. Bouwmarkten hebben dat uiteraard ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 16-02-2024 15:47 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hagdos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:25:
Dat is wel een goeie optie Jeroen! Op maat zagen lukt me zelf misschien ook nog wel, of met wat hulp van handige vrienden.

Waar ik me dan zorgen om maak is de vochtbestendigheid; je hebt dan een open zijde van het hout (MDF waarschijnlijk) waar vocht in kan trekken. Dan zou er eigenlijk een nieuwe band op moeten, maar hoe makkelijk dat is weet ik niet.
De open kant zit aan de achterkant. Als je je wastafel laat zitten, en die is netjes afgekit, is dat een minder issue. Anders strijk je er gewoon wat kantenband tegenaan, dat heeft iedere bouwmarkt wel liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hagdos
Toke_gt schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Als je de wastafel nu erg laag vindt, is dit misschien het moment om de wastafel hoger te bevestigen, zodat je ook in een ander assortiment onderkasten belandt? De kraan komt bij jou niet uit de muur, dus verhogen is niet erg ingewikkeld (hooguit langere aanvoerslangen). Of evt een nieuw meubel mét wastafel?
Verhogen is inderdaad niet zo moeilijk, ik zoek daar dus een nieuw meubel bij. Deze is redelijk versleten, als ik toch aan de slag ga wil ik geen tijd steken in oud spul. Een nieuw meubel mét wastafel is ook prima.
Ik vond deze (42 diep, in totaal 82 hoog met wastafel meegerekend). Deze heeft deurtjes, maar met een heel lage plint. Kun je dus makkelijk een uitsparing in maken en je ziet niks van de afvoer.
Dat lijkt redelijk op wat we nu hebben en wat de Praxis heeft. Ik heb liever iets met laden.
Kijk ook even bij de wastafelonderkasten van Ikea (bijv deze), daar zie ik kastjes met aan de binnenzijde ruimte voor de leidingen.
Laden zijn overigens lastig als de afvoer er echt dwars doorheen moet, dat maakt de laden instabiel. Maar Ikeakasten laten zich wel makkelijk aanpassen, misschien kun je die als basis gebruiken. Ikea verkoopt overigens ook dat band om op maat gemaakte zijkanten weer dicht te maken. Bouwmarkten hebben dat uiteraard ook.
De afvoer kan wel naar de achterkant gelegd worden, dan moeten de laden 25 cm diep zijn op een 30cm kastje oid. Alleen het bovenste laatje zal dat niet gaan, ik zie daar meestal een gekke split in inderdaad.
Pagina: 1