Haakse slijper 230mm geschikt voor stoeptegels/allround

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-06 09:14
Ik ben toe aan een nieuwe haakse slijper omdat mijn oude is stukgegaan.
(was een 125mm voor allround klusjes)

Nu vraag ik me af of een grotere met 230mm schijf zoals de makita GA9010CFY dan ook geschikt is om stoeptegels/bestrating door te slijpen.

(eventueel icm met de inval/zuigkap 198440-5)

Bestratingklus betreft een huis tuin en keukenklus voor eigen tuin.
Verder gebruik ik dan de haaks slijper voor andere werkzaamheden (doorslijpen staal, of een keer een sleuf in een muur maken. Soms gebuik de slijper een weeken intensief om daarna weer 2 jaar in de kast te late liggen.

Dus koop ik weer een 125mm model en huur een stenenslijper voor mijn tuinklus......of koop ik een 230mm model en gebruik die voor al mijn klusjes.

Iemand ervaring mee met een 230mm machine?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een 230 mm exemplaar is meestal veel te lomp en groot voor huis- tuin- en keukenklusjes. Ik heb gewoon een 125 mm ding en als het groter moet huur of leen ik wel wat. Moet er niet aan denken om bij kleine klusjes als afbramen zo'n grote slijper te moeten gebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb zelf tuintegels geslepen met een 125, en dat ging vaak net niet. Ik kwam er net niet helemaal doorheen, en moest ene tweede keer slijpen via de achterkant.

Een 230 machine zal dat makkelijk in èèn keer kunnen. Echter, het zijn ook wel een een stuk zwaardere machines. Dat ben je snel zat, en ook meer stof en meer herrie.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:54
Stoeptegels slijpen met een 230mm is te doen, maar het is geen leuk werk en ook niet supersnel. En voor veel andere kleine klusjes is een 230mm simpelweg een enorm lomp apparaat.

Als je het gevoel hebt dat je 125mm te klein voor jou is, dan moet je een grotere kopen. Is behalve de stoeptegels de 125mm prima voor jou dan gewoon weer een goede 125mm kopen. En of je dan een steenslijper huurt, of een 230mm erbij koopt is aan jou. Ik heb zelf een 125mm en een 230mm maar als het even kan pak ik de kleine. En als je de 230mm verder hoogst zelden gebruikt dan hoef je ook geen duur apparaat te kopen, koop dan een topcraft o.i.d.

(En koop mondkapjes en hairconditioner...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

Voor het geld van een 230mm huur je denk ik ook gewoon een goede diamant cirkelzaag/tegelslijper (nat)

Nat slijpen scheelt zo veel stof.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tegels wil je eigenlijk alleen knippen of nat zagen. Fijner voor de buren ook.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 10:37
evilution schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:26:
Tegels wil je eigenlijk alleen knippen of nat zagen. Fijner voor de buren ook.
Als je de tegel 'bewaterd' en met een reguliere slijptol aan de slag gaat valt het wel mee. Even tegen de buren zeggen dat er wat overlast kan zijn voorkomt irritaties :D

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 00:04
voor tuintegels is zn 230mm parkside met hun goedkope diamant schijven een prima oplossing. Recent veel gebruik van gemaakt. Ik ben er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
230 mm is voor sommige klussen erg handig ja, maar ik zou toch altijd een 125 slijper in mijn schuur willen hebben liggen. Een 125mm slijper is nog handzaam te noemen en kan je met 1 hand bedienen, dat is bij 230mm wel een beetje anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou een 125mm variant kopen.

En voor je tuinklus voor 1 dag een tegelzaag huren met bewatering.. even al je passtukjes op maat zagen en terugbrengen..

Of je zoekt op marktplaats een 2de hands 230mm.. zo vaak gebruik je hem toch niet..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Bedankt voor jullie reacties!

Ik vervang dan mijn oude slijper weer voor een 125mm model, en voor de stenen zie ik wel (huur iets of koop wat goedkoops_

Mijn oude was een 750w (blauwe bosch), is een makita 18V LXT te vergelijken qua kracht? Een DGA 505 of 506 bijvoorbeeld.

(ik heb al meer spul op het LXT 18v 5Ah platform)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slijptol op accu is leuk voor erbij (ik heb er zelf ook 1 met 5Ah) maar een beetje serieus slijpen heb je meer aan 230v imho, je blijft accu's wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Om even op de tweaker tour te gaan: wat is er kapot gegaan aan jenoude blauwe Bosch?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Speeddragon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 02:30:
Om even op de tweaker tour te gaan: wat is er kapot gegaan aan je oude blauwe Bosch?
Vlammen/vonken aan de achterkant eruit en de zekering uit de meterkast. Ding is al zeker 25 jaar oud en ik had m (20 jaar terug?) overgenomen, voor 10 of 15 gulden, van iemand die op de bouw heeft gewerkt en wat anders ging doen.

Ik zal m een keer openmaken kijken of ik wat geks zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik heb 2 jaar geleden aardig wat stoep en grindtegels moeten slijpen met een 125mm slijper; wát een werk; vaak van beide kanten moeten slijpen anders brak de tegel op de verkeerde plek :(
Zelfs met wat water er bij koste het ook veel dure slijpschijven, ik had toen een 230mm moeten nemen.

Met huren betaal je je scheel aan slijpkosten, méér dan wat de schijf kost in de regel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou voor dit echt geen sluiptol kopen. Ik zou gewoon een benzine slijper huren, zoiets als dit: https://www.boels.com/nl-...er-350-mm-benzine/p/10959

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Ik heb het idee dat het misschien gewoon de koolborsteltjes zijn die verder dan versleten waren.

Die zijn goed te verkrijgen en dat zie je best wel snel!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Side_swipe
RaZ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:45:
Ik zou voor dit echt geen sluiptol kopen. Ik zou gewoon een benzine slijper huren, zoiets als dit: https://www.boels.com/nl-...er-350-mm-benzine/p/10959
Dankjewel, inderdaad huren of een goedkopie kopen.

• Side_swipe
Speeddragon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:04:
Ik heb het idee dat het misschien gewoon de koolborsteltjes zijn die verder dan versleten waren.

Ik maak m wel eens open. Nu heb ik wel in mijn hoofd om er dan evengoed een 18V makita DGA505ZJ /
DGA506ZJ te kopen voor een klein klusje lijken ze mij wel makkelijk.

Vraag me af of die 18V apparaten te vergelijken zijn met een 750w machine met snoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:21

Smurf

Detri

Gewoon beide?
Ik heb de accu slijptol van DeWalt voor het dagelijkse werk, en nog een grote slijper voor de grotemannenklussen. Geen idee meer welk merk, maar de schijf die erop zit is bijna net zo duur als de machine. Heb dat ding ooit eens gekocht voor een tuinklus: Deel van het terras eruit en daar bloembakken van stapelstenen maken. Dat was zo'n weekendklus over meerdere weken/maanden (middagje hier, ochtendje daar) dus dan is kopen al gauw voordeliger dan huren.

)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:37

Sharky

Skamn Dippy!

Side_swipe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:11:
Ik ben toe aan een nieuwe haakse slijper omdat mijn oude is stukgegaan.
(was een 125mm voor allround klusjes)

Nu vraag ik me af of een grotere met 230mm schijf zoals de makita GA9010CFY dan ook geschikt is om stoeptegels/bestrating door te slijpen.

(eventueel icm met de inval/zuigkap 198440-5)

Bestratingklus betreft een huis tuin en keukenklus voor eigen tuin.
Verder gebruik ik dan de haaks slijper voor andere werkzaamheden (doorslijpen staal, of een keer een sleuf in een muur maken. Soms gebuik de slijper een weeken intensief om daarna weer 2 jaar in de kast te late liggen.

Dus koop ik weer een 125mm model en huur een stenenslijper voor mijn tuinklus......of koop ik een 230mm model en gebruik die voor al mijn klusjes.

Iemand ervaring mee met een 230mm machine?
Zijn wij geen dorpsgenoten? Ik heb deze liggen, mag je wel lenen:

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/GA9012CF01_C1L0.jpg

This too shall pass

• Side_swipe
Smurf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:31:
Gewoon beide?
Ik heb de accu slijptol van DeWalt voor het dagelijkse werk, en nog een grote slijper voor de grotemannenklussen. Geen idee meer welk merk, maar de schijf die erop zit is bijna net zo duur als de machine. Heb dat ding ooit eens gekocht voor een tuinklus: Deel van het terras eruit en daar bloembakken van stapelstenen maken. Dat was zo'n weekendklus over meerdere weken/maanden (middagje hier, ochtendje daar) dus dan is kopen al gauw voordeliger dan huren.
En hoe is zo'n accu machine vergelijkbaar met een snoer. Te vergelijken met een 750w (lichtste type)?

En qua accu tijd, red je een kwartier slijpen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Side_swipe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:33:
[...]

En hoe is zo'n accu machine vergelijkbaar met een snoer. Te vergelijken met een 750w (lichtste type)?

Fatsoenlijke slijper op accu hoeft echt niet (veel) onder te doen voor een exemplaar op snoer hoor..
YouTube: By FAR the Best Angle Grinders Yet: Bosch, Ridgid & DeWALT Flexvolti...
YouTube: German Metabo Grinders are Ridiculous, vs M18, DeWALT, Ryobi & Kobalt

Ik heb er zelf een van Einhell op 18V. Met een fatsoenlijke accu qua formaat kom je daar echt een heel eind mee. Kwartier red ik makkelijk in ieder geval, maar ligt er ook aan wat je slijpt.

Overigens heb ik een 230mm gewoon op snoer van Parkside. Voor die 2x op 10 jaar dat je hem nodig hebt..

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 22-02-2024 13:39 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een 125m slijptol op accu (4Ah), maar deze is inderdaad heel snel leeg als je serieus aan het werk gaat. Slijpen/schuren kost nou eenmaal heel veel energie. Accu is wel makkelijk voor de snelle kleine klusjes.

Daarnaast een 230mm Einhell op 230V voor het doorslijpen van tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:21

Smurf

Detri

Side_swipe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Ik had hiervoor een el-cheapo bosch slijptol met snoer. De DeWalt doet zeker niet onder voor deze. Ok het toerental is misschien wat lager dan een machine op stroom, dus ja, je zal er wat langer over doen. Maar, en nu komt de clou dus eigenlijk, dat is altijd nog sneller dan dat ik eerst een verlengsnoer moet gaan uitrollen omdat ik weer ergens in een onmogelijk hoekje even een schroef, spijker, draadeind, stuk steen of wat dan ook wil weghalen.
Het gemak waarmee je een draadloze machine er even bij pakt is gewoon weegt voor mij een stuk zwaarder dan pure performance vergeleken met de 230V versie. Ik sta niet stationair op 1 plek, maar ben elke keer ergens anders in huis met een (meestal klein) klusje bezig.

Denk dat met een kwartier de batterij inderdaad wel leeg raakt of zal zijn. Even wisselen en weer door. Ik sta ook eigenlijk nooit stationair non-stop slijpwerk te doen. En als dat wel een keer voor komt? Heb 4 batterijen bij mn 18v set gereedschap, en tijdens het klussen ligt er altijd wel 1 op de lader. Die is vaak wel weer vol voordat de volgende leeg is.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Smurf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Ik had hiervoor een el-cheapo bosch slijptol met snoer. De DeWalt doet zeker niet onder voor deze. Ok het toerental is misschien wat lager dan een machine op stroom, dus ja, je zal er wat langer over doen. Maar, en nu komt de clou dus eigenlijk, dat is altijd nog sneller dan dat ik eerst een verlengsnoer moet gaan uitrollen omdat ik weer ergens in een onmogelijk hoekje even een schroef, spijker, draadeind, stuk steen of wat dan ook wil weghalen.
Het gemak waarmee je een draadloze machine er even bij pakt is gewoon weegt voor mij een stuk zwaarder dan pure performance vergeleken met de 230V versie. Ik sta niet stationair op 1 plek, maar ben elke keer ergens anders in huis met een (meestal klein) klusje bezig.

Denk dat met een kwartier de batterij inderdaad wel leeg raakt of zal zijn. Even wisselen en weer door. Ik sta ook eigenlijk nooit stationair non-stop slijpwerk te doen. En als dat wel een keer voor komt? Heb 4 batterijen bij mn 18v set gereedschap, en tijdens het klussen ligt er altijd wel 1 op de lader. Die is vaak wel weer vol voordat de volgende leeg is.
Ik heb ook vaak dit soort kleine klusjes, ff een draadeind doorslijpen of ergens een hoekje afhalen.
:)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Ik heb hier vorig jaar voor het leggen van een terras zo'n grote Bosch gekocht. Prima ding om betonbandjes maar ook waaltjes mee te snijden enzo.

• Side_swipe
Sharky schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Zijn wij geen dorpsgenoten? Ik heb deze liggen, mag je wel lenen:

[Afbeelding]
Ik zit in Vaassen :)

Nog niet nodig direct op dit moment. Die 230mm was meet voor de toekomst omdat mijn huidige stuk is gegaan.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:56
Huren kan maar ik mocht hier ook los op 25m fundament. De basisblokken daarvoor moesten ook passend gemaakt en ook al waren het maar 4 hoeken en wat pas stukjes zon 230mm slijper doet het dan erg fijn.
Ik heb "gewoon" een GWS 24-230 JZ van Bosch blauw gekocht. Stoffen deed het wel maar stenen beetje nat maken scheelt. Ja apparaat is niet licht maar gaat als boter en het niet hoeven draaien omdat je er niet door komt is pre.
Vervolgens blijkt zo'n 230mm slijper dan toch ook vaak weer handig voor iets anders omdat je hem toch hebt liggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Speeddragon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:04:

Ze lijken niet versleten.. eerlijk gezegd geen verstand van
koolborstels. De "rotor" (?) dus waar de koolborstels tegenaan komen lijkt wel wat ingesleten maar weet niet of dat normaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSeUwyXyHbDUpAZQwZitDyb9lSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twifWNRq28OSX8p9zDrcJyJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BppGg4wDRbXTRuNtzejOA5w-t_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaBF8ev80oysimMFrEdSljr9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
voor de rest niks geks...Volgende stap met een multimeter de schakelaar doormeten.

Er kwamen wel vonken uit toen ik stuk ging. Er vielen kleine stukjes conifeer uit (zou dat het kunnen zijn?)
AFgelopen zomer wat betongaas weggeslepen wat gebruikt werd om planten aan te binden en er stonden ook coniferen in de weg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVo29KQNTLgBP3FOrDRw9CtBCU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgKfoS3XhrudPaNqjhOfMI37.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_7Nph6K_YACcZSok_UzHnvDPHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF3Ofjz9AvMqK4KYEedGPkYX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1