Hallo mede-tweakers,
Een kleine 3 jaar geleden heb ik bij Azerty een prebuild PC gekocht. De pc heb ik een in de tussentijd enkel een RAM en CPU-cooler upgrade gegeven. De laatste tijd kriebelt het toch wel om de pc wat te gaan upgraden. De huidige specs staan hieronder.
Ik zoek een?
Ik twijfel momenteel tussen een upgrade van CPU, MB en RAM óf een GPU upgrade.
Wat is je budget?
600 eu, enige rek mogelijk als het duidelijk meerwaarde biedt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope geen voorkeuren. Waar mogelijk sta ik open voor 2e hands.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming op 1440p: Cod, BF2042, Hell Let Loose, Anno 1800 & Cities Skylines II. Daarnaast wordt het systeem gebruikt voor het verwerken/bewerken van foto's en andere designdingetjes in de Adobe programma's.
Voor de mogelijke CPU-combo upgrade kwam ik tot onderstaand lijstje:
- Voornamelijk over de CPU twijfel ik. Sla ik met de 7700 de juiste weg in? Of kan ik beter voor een andere variant kiezen?
- Ik heb de 5800X3D overwogen, maar als ik toch geld uitgeef upgrade ik liever gelijk naar AM5.
- In het huidige systeem heb ik geen MB met Wifi/bluetooth waar voornamelijk de bluetooth wel wordt gemist. Als ik dan toch voor een MB upgrade ga, zou dit fijn zijn als aanwezig is. Ook hier zit ik niet perse gebonden aan het gekozen moederbord.
Wat betreft een mogelijke GPU-upgrade keek ik naar een RX 7800XT of Nvidia tegenhanger. Met het huidige budget is de GPU al wat lastiger, maar hier sta ik ook prima open voor een 2e hands GPU. Voor welke GPU hierbij de beste keuze is, ontvang ik graag wat advies van jullie.
Ik zou dus graag advies ontvangen van jullie of het slimmer is voor een CPU-combo upgrade of kan ik beter mijn GPU upgraden? En denk ik bij beide opties aan de juiste hardware, of zijn er betere opties beschikbaar?
Bedankt alvast!
Een kleine 3 jaar geleden heb ik bij Azerty een prebuild PC gekocht. De pc heb ik een in de tussentijd enkel een RAM en CPU-cooler upgrade gegeven. De laatste tijd kriebelt het toch wel om de pc wat te gaan upgraden. De huidige specs staan hieronder.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Moederborden | MSI MPG B550 Gaming Plus | € 114,95 | € 114,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0) | € 799,76 | € 799,76 |
1 | Behuizingen | Sharkoon TG5 Pro RGB | € 87,89 | € 87,89 |
1 | Monitors | Samsung C27JG56QQU Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Toetsenborden | Corsair K68 (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Logitech G502 Hero Zwart | € 40,40 | € 40,40 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 97,- | € 97,- |
1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis 7 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Silverstone DA750 Gold | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 100,74 | € 100,74 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 127,49 | € 127,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.639,93 |
Ik zoek een?
Ik twijfel momenteel tussen een upgrade van CPU, MB en RAM óf een GPU upgrade.
Wat is je budget?
600 eu, enige rek mogelijk als het duidelijk meerwaarde biedt.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope geen voorkeuren. Waar mogelijk sta ik open voor 2e hands.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming op 1440p: Cod, BF2042, Hell Let Loose, Anno 1800 & Cities Skylines II. Daarnaast wordt het systeem gebruikt voor het verwerken/bewerken van foto's en andere designdingetjes in de Adobe programma's.
Voor de mogelijke CPU-combo upgrade kwam ik tot onderstaand lijstje:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 248,69 | € 248,69 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 194,- | € 194,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 119,90 | € 119,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 562,59 |
- Voornamelijk over de CPU twijfel ik. Sla ik met de 7700 de juiste weg in? Of kan ik beter voor een andere variant kiezen?
- Ik heb de 5800X3D overwogen, maar als ik toch geld uitgeef upgrade ik liever gelijk naar AM5.
- In het huidige systeem heb ik geen MB met Wifi/bluetooth waar voornamelijk de bluetooth wel wordt gemist. Als ik dan toch voor een MB upgrade ga, zou dit fijn zijn als aanwezig is. Ook hier zit ik niet perse gebonden aan het gekozen moederbord.
Wat betreft een mogelijke GPU-upgrade keek ik naar een RX 7800XT of Nvidia tegenhanger. Met het huidige budget is de GPU al wat lastiger, maar hier sta ik ook prima open voor een 2e hands GPU. Voor welke GPU hierbij de beste keuze is, ontvang ik graag wat advies van jullie.
Ik zou dus graag advies ontvangen van jullie of het slimmer is voor een CPU-combo upgrade of kan ik beter mijn GPU upgraden? En denk ik bij beide opties aan de juiste hardware, of zijn er betere opties beschikbaar?
Bedankt alvast!