Procedure opheffen account onnodig moeilijk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.562 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij feedback over het account systeem van Tweakers.net.

De procedure om je account op te heffen is onnodig moeilijk te vinden - verstopt in lange privacy en beleids-teksten en verloopt via de minimale juridische eisen d.m.v. een mail met 30 dagen respons tijd enzovoorts.

Topics die hetzelfde aangaan worden allemaal gesloten, gesprekken hierover zijn blijkbaar niet gewenst.

Dit vind ik Tweakers-onwaardig.
Je account opheffen, inclusief (eventueel manueel) verwijderen van je toegevoegde gegevens zoals posts en reacties, zou met een optie moeten zijn je profiel-pagina, dat kan zelfs bij de grote (non)privacy-data bedrijven zoals Google Reddit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je gaat hier de discussie weer krijgen tussen de waarde van een community (en dus de posts) en privacy. Er is al meermaals door Tweakers aangegeven dat daar de wet wint en de community (en behoud van posts) voorgaat.

Zelf heb ik als workaround eens nagedacht over het maken van een tool die een voor een alle posts van je account opent en stript, maar dan mis je alsnog alle quotes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
Je gaat hier de discussie weer krijgen tussen de waarde van een community (en dus de posts) en privacy. Er is al meermaals door Tweakers aangegeven dat daar de wet wint en de community (en behoud van posts) voorgaat.
Het behouden van de forum posts/reacties kan ik begrijpen omdat dit Tweakers interessant/waardevol houdt voor andere gebruikers. Het moeilijk maken (of "niet makkelijk maken" zo je wilt) van het verwijderen en onmiddelijk anoniemiseren van je account vind ik kwalijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:23:
dat kan zelfs bij de grote (non)privacy-data bedrijven zoals Google Reddit etc.
offtopic:
Om hier even heel kort door de bocht op in te haken; klopt, en dat is ook ondoordacht/bloedirritant.

Here is how you can *fix problem*
u/[deleted]
[removed]

1e reactie: Thanks this helped!

|:(

Het gaat hier om een discussiefora, daar waar geen naar een uniek persoon te herleiden gegevens staan zou niks verwijderd moeten worden. Dat zorgt voor gaten in de discussies.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het opheffen ergens via het account zou moeten kunnen, handmatig moeten mailen is niet echt meer van deze tijd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:32:
Het moeilijk maken (of "niet makkelijk maken" zo je wilt) van het verwijderen en onmiddelijk anoniemiseren van je account vind ik kwalijker.
Het onmiddellijk anonimiseren van een account kan je natuurlijk wel al zelf. Door de informatie uit je profiel te verwijderen / vervangen. Ook kan je een nickchange aanvragen (stel dat je "KeesJanssen" als nick hebt gekozen).

Het verwijderen van al je posts is niet wenselijk voor een discussie forum. Ook het anonimiseren van alle posts die je over de jaren hebt gemaakt is niet 1-2-3 gedaan. Dus daar kan best wat tijd overheen gaan. Het is dan ook dat het hele proces niet met een druk op de knop gedaan kan worden - en juist een echte aanvraag misschien niet "makkelijk" is maar je juist wel extra laat nadenken of je dat echt wilt.

De noodzaak om het met 1 druk op de knop jouw account op te kunnen heffen / anonimiseren is niet nodig (in mijn persoonlijke visie). Je doet dat namelijk slechts 1 keer in je leven (als het goed is).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
pagani schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Zelf heb ik als workaround eens nagedacht over het maken van een tool die een voor een alle posts van je account opent en stript, maar dan mis je alsnog alle quotes.
Vziw worden die posts dan gewoon teruggezet door een admin.

Maar goed, het opheffen van het account is toch niet zo moeilijk? Volgens de algemene voorwaarden gewoon een mail sturen. En als ik Google op "Tweakers account verwijderen" of "Tweakers account opheffen" krijg ik dat antwoord ook als eerste resultaat. En als ik bij mijn account instellingen kijk wordt daar ook netjes verwezen naar de AV.

Het enige kritiekpunt wat ik zo zou kunnen bedenken is dat er een iets beschrijvendere tekst mag staan op die laatste pagina. In plaats van alleen "Hey, zoek het daar maar....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Vziw worden die posts dan gewoon teruggezet door een admin.
Daar is dan de vraag of dat mag. Als gebruiker heb ik (ook volgens de voorwaarden) het recht om mijn post aan te passen. Nou kunnen admins volgens mij posts ook "vast zetten" om wijzigingen te voorkomen. Daar kom je wel in een grijzer gebied qua regelgeving.

Maar je zou natuurlijk ook een tooltje kunnen maken dat enkel zaken weghaalt die kunnen verwijzen naar je persoon (woonplaats/omgeving/werkplekken en geschiedenis/mailadressen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bottom line is: Al je posts en reacties die je ooit op Tweakers neerzet die:
1) blijven voor altijd "eigendom" van Tweakers en je kunt ze niet meer verwijderen
2) blijven voor altijd gekoppeld aan elkaar en dit is voor iedereen zichtbaar

Als er iets in je leven of inzichten veranderd waardoor je spijt hebt van het verstrekken van kleine privacy gevoelige gegevens in het verleden, die samen bekeken veel over je vertellen, dan kun je daar bij Tweakers (DPG?) niets meer aan doen.

Dat zit me niet lekker. Zeker niet na 20 jaar dit account te hebben gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik kom er nu ook achter dat ik oude posts in gesloten topics niet kan opschonen waar wel bijvoorbeeld mailadressen in staan. Toch maar eens een mod lastig vallen dan.

Het nare aan het geheel is ook dat destijds Tweakers (met alle respect voor Femme) een hobbysite was waar een kleine community elkaar vond, of het nou om computerzaken ging, andere hobbies of zelfs nsfw.

Dat alles inmiddels van DPG is (en DPG dus in feite al die posts heeft kunnen kopen) is ... bijzonder.

De boel op kunnen schonen of anonimiseren zou dan het minimale moeten zijn wat er gedaan kan worden. Dat er niemand 19k+ posts van mij gaat doorspitten snap ik, en zeker niet alle quotes daarvan, maar ik zou wel verwachten dat ik een lijstje aanlever van x posts met persoonlijke gegevens van mij erin en dat die (automatisch) geanonimiseerd worden.

In de early 00s wilde ik nog best (bijvoorbeeld) mijn naam en mailadres toevertrouwen aan een hobbysite en zelfs in posts plaatsen, maar dat zou ik (ook destijds) op een site van DPG nooit doen.

[ Voor 84% gewijzigd door pagani op 16-02-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Het gaat hier om een discussiefora, daar waar geen naar een uniek persoon te herleiden gegevens staan zou niks verwijderd moeten worden. Dat zorgt voor gaten in de discussies.
Ook de schrijfstijl van iemand is vaak herleidbaar naar een uniek persoon. Bij genoeg samples kan je daar hele interessante zaken uit destilleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

pagani schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:03:
De boel op kunnen schonen of anonimiseren zou dan het minimale moeten zijn wat er gedaan kan worden. Dat er niemand 19k+ posts van mij gaat doorspitten snap ik, en zeker niet alle quotes daarvan, maar ik zou wel verwachten dat ik een lijstje aanlever van x posts met persoonlijke gegevens van mij erin en dat die (automatisch) geanonimiseerd worden.
Dat doen we ook regelmatig als daar een verzoek voor binnenkomt. We verwachten dan inderdaad wel dat wij niet 19k posts moeten gaan doorspitten, dus dat lijstje zal je zelf moeten aanleveren. We zijn als mods echt niet de flauwste. Complete posts leeghalen doen we echter niet, en als je met een lijst van honderden posts aan komt dan kan je ook wel een beetje aversie verwachten (wij doen dit immers ook in onze vrije tijd).

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:01:
Bottom line is: Al je posts en reacties die je ooit op Tweakers neerzet die:
1) blijven voor altijd "eigendom" van Tweakers en je kunt ze niet meer verwijderen
2) blijven voor altijd gekoppeld aan elkaar en dit is voor iedereen zichtbaar

Als er iets in je leven of inzichten veranderd waardoor je spijt hebt van het verstrekken van kleine privacy gevoelige gegevens in het verleden, die samen bekeken veel over je vertellen, dan kun je daar bij Tweakers (DPG?) niets meer aan doen.

Dat zit me niet lekker. Zeker niet na 20 jaar dit account te hebben gehad.
Dat lijkt me vooral iets om je te realiseren voordat je het op internet slingert... Want ook al haal je je posts leeg, is er ook nog een goede kans dat het terug te vinden is via een wayback-machine of iets dergelijks.

Zouden een hoop sociale media ook een stuk gezelliger van worden, als mensen zich gewoon gaan gedragen alsof ze met elkaar in 1 ruimte zijn...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 22:25
Zonder dit bericht te kapen oid.
Maar ik kom er zelf niet echt uit. Om mijn tweakers account op te zeggen moet ik naar privacy@tweakers.net en niet naar de DPGsite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SamSid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
Maar ik kom er zelf niet echt uit. Om mijn tweakers account op te zeggen moet ik naar privacy@tweakers.net en niet naar de DPGsite?
In onze AV, Lid 12 staat beschreven hoe je je account kunt opzeggen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:09
SamSid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
Volgens de AV van Tweakershttps://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/
12 Opheffen Account
12.1 Het Lid heeft het recht om zijn persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Leden kunnen dit voor het grootste deel zelf, bijvoorbeeld via de My Tweakers pagina. In de gevallen dat dit op deze manier niet mogelijk is, kan er een gespecificeerd verzoek tot DPG Media worden gericht om persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Hiervoor kun je een email sturen naar: privacy@tweakers.net.

DPG Media zal in beginsel binnen vier weken op een verzoek tot inzage of correctie verzoek reageren. In geval van een verzoek tot verwijdering zal DPG Media de betreffende persoonsgegevens zo spoedig mogelijk verwijderen, tenzij en voor zover de wet verplicht om de betreffende persoonsgegevens te bewaren of er (andere) dringende redenen zijn die zich tegen verwijdering verzetten. DPG Media stuurt na uitvoering van een verzoek tot verwijdering een bevestigingsbericht. Indien DPG Media de betreffende persoonsgegevens (gedeeltelijk) niet heeft verwijderd, stuurt DPG Media het Lid een bericht waarin zij toelicht waarom niet (volledig) aan het verzoek kon worden voldaan.

Indien DPG Media niet of niet volledig kan vaststellen op welke persoonsgegevens een verzoek tot inzage, correctie of verwijdering betrekking heeft, kan DPG Media het Lid vragen om zijn verzoek (nader) te specificeren. De uitvoering van het verzoek wordt dan opgeschort op totdat de bezoeker de (nadere) specificatie heeft verstrekt.

12.2 Door het Lid geplaatste Content kan bij de opheffing van het Account niet worden verwijderd. Tweakers zal de aan het Account gekoppelde persoonsgegevens anonimiseren zodat de Content niet langer naar het Lid herleidbaar zijn.

12.3 Tweakers en de Crew zijn niet gehouden tot vergoeding van kosten of schade van het Lid in verband met het opheffen van een Account op welke reden dan ook.
dus ja; privacy@tweakers.net mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
TS is inmiddels geanonimiseerd en de rest is inmiddels wel duidelijk lijkt me.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.