Limbeckx schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:29:
Ik wil niet perse over de specifieke voorbeelden praten maar ik merk bij mezelf dat ik geen idee meer heb wat echt is en wat nep op het internet...
De vraag is: hebben jullie dit ook en zo ja; hoe ga je er mee om?
Allereerst, ik heb dat ook, en mijn indruk is dat iedere moderne mens die aan de veelvoud van informatie (en de algoritmes die zulke informatie naar boven 'pushen' welke sterk ingericht zijn om extreme meningen te bevoordelen) dat heeft;
Het soms ook aan een information-overload blootstaan
Maar een belangrijk element hierin is dat het vrijwel altijd gaat over 'meningen en opinies'... inclusief het aspect dat mensen bepaalde feiten aantwijfelen omdat het soms niet past bij hun al vaststaande mening.
Het is goed te beseffen dat je dat zelf ook zult doen... om een mening te vormen kan het voorkomen dat je bepaalde informatie krijgt die je misschien ook je eigen mening in twijfel doet trekken...
Dat is niet slecht, maar juist goed.
Besef hoe waardevol en veelbetekenend het kan zijn niet dogmatisch aan een mening vast te blijven hangen:
Bijvoorbeeld het voorbeeld dat je noemt over een spel dat in de markt gezet wordt en waarover je reviews kunt lezen, maar ook een risico bestaat dat en betaalde marketingcampagne die beinvloed...
Dat staat los ervan dat je nog altijd zelf kunt bepalen of een bepald spel je bevalt of niet...
Het kan zelfs zijn dat je initieel een spel leuk vind, maar dat dat initiele positieve gevoel tussentijd verandert, en je uiteindelijk tot de conclusie komt dat dat spel toch minder is dan je eerst dacht....
Prima conclusie is dat dan; Je hebt zal zelfstandig iets getest, verschillende opinies en ervaringen meegewogen en uiteindelijk daar een persoonlijk oordeel over gevelt.
Ook met bepaalde politieke meningen is dat het geval... pas vooral op voor het idee dat je moet 'vasthouden' aan zaken die je voorheen voor waar aangenomen hebt...
het is een populair idee (overigens juist heel sterk bij mensen die in bepaalde complottheorie-cirkels en fabeltjes-fuiken rondhangen) dat je eenmaal een 'Waarheid' moet kiezen en daarna zou kunen zeggen dat "Ik heb het altijd al juist gezien".
Tijdens de corona-periode volgde ik een podcast van een zeer hoog aangeziene duitse viroloog (eentje die in 2003 de eerste SARS-Cov geidentificeerd had)..
Deze gaf ook iedere podcast weer aan waarin hij zijn mening veranderd had en stelde dat je "nooit een wetenschapper moest geloven die zijn oordeel nooit aanpaste aan nieuwe informatie"..
Zijnomgeang met nieuwe informatie was er niet op gericht dat wat hij al wist bevestgd te willen zien, maar vooral sterk erop gericht of er nieuwe informatie mischien bepalde zaken die voorheen als 'dogma' golden zou kunnen aantasten.
Ikzelf vind dat een erg interssante aanpak en poog dat zelf ook te doen...daarmee bezoel ik niet dat ik voortdurend van mening wissel, maar wel dat ik probeer zo min mogelijk dogmatisch te denken en veel meer pragmatisch ook mijn eigen mening probeer verder te vormen en aan te passen aan nieuwe informatie
[
Voor 5% gewijzigd door
RM-rf op 16-02-2024 10:58
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen