Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvon_86
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06-2024
Mijn vraag

Mijn vader werkt onder de CAO Groente- en Fruitverwerkende industrie.
Hij is process operator in de coldstore (de hoogbouw vriezer opslag van de productie).
Al enige jaren ligt zijn salaris buiten de cao loonschalen. Hij kreeg altijd wel de jaarlijkse cao verhoging en de eventuele verhoging vanuit het bedrijf.

Nu is het zo dat er sinds de nieuwe CAO in zijn loonschaal een trede bij is gekomen, wat nu dus betekend dat hij niet meer buiten de cao schaal valt met zijn salaris maar in die nieuwe trede.
Alle collega's hebben de CAO verhoging gehad alsook een trede omhoog gegaan, waardoor ze nu dus in dezelfde loontrede terecht zijn gekomen als mijn vader.
Deze collega's zijn er dus redelijk op vooruit gegaan door deze verhogingen.
Mijn vader heeft wel de CAO verhoging gehad maar is niet omhoog gegaan in trede omdat er geen hogere trede is. Hij heeft er dus minder voordeel bij.

Nu is mijn vraag hierover:
Is het nu niet zo dat hij ook gewoon omhoog zou moeten met zijn loon net zoals de rest van zijn collega's ondanks dat hij geen trede meer verder kan.
Hij heeft altijd buiten de cao schaal verdient dus lijkt mij dat hij daar ook in mee moet groeien en buiten die schaal hoort te blijven.
Lijkt me vreemd dat hij stil blijft staan tegenover anderen doordat er ineens een trede bij is gekomen.

Beste antwoord (via Yvon_86 op 21-02-2024 17:10)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dat is een beetje het probleem van loonschalen en treden die vast liggen. Zit je op de hoogste trede dan is er geen stap verder. Die is alleen in een hogere functie met een hogere loonschaal.

Werkgevers kunnen daar wel met een toeslag van afwijken. Dat zie dan ook vaak gebeuren wanneer een ‘onmisbare’ werknemer ‘vast’ zit in de schaal (en er geen promotie naar een andere functie mogelijk/wensbaar is).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:59
Nee in principe niet. Maar een gesprek voeren kan altijd natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:48
Nope, einde loonschaal ga je ook niet verder naar de volgende.

Hij kan aangeven dat hij dit niet fijn vindt en vragen om een persoonlijke toeslag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dat is een beetje het probleem van loonschalen en treden die vast liggen. Zit je op de hoogste trede dan is er geen stap verder. Die is alleen in een hogere functie met een hogere loonschaal.

Werkgevers kunnen daar wel met een toeslag van afwijken. Dat zie dan ook vaak gebeuren wanneer een ‘onmisbare’ werknemer ‘vast’ zit in de schaal (en er geen promotie naar een andere functie mogelijk/wensbaar is).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Helaas voor je vader is dat niet vanzelfsprekend...

Als je eenmaal buiten de loonschalen valt (en er geen intern salarishuis is), dan heb je niks om op terug te vallen. Alles wat je er al boven kreeg is "extra". Dat er nu door een nieuwe trede ineens weer binnen de CAO loonschalen valt, staat daar los van.
Ik begrijp wel dat het wrang kan aanvoelen, dat collega's er wel wat bij krijgen, maar ook dat is wat het is.

Jij groeit ook niet altijd even hard door zoals je studiegenoten of collega's. Sommige mensen groeien harder dan de ander. En soms sta je gewoon even stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit is het effect van CAO's waar je puur door ancienniteit stappen omhoog gaat. Uiteindelijk kom je aan de grens van je schaal en stopt de groei, daar bovenuit groeien is dan een "kadootje" van de werkgever of het effect van salarishuiswijzigingen.

Op zich (mening) logisch, immers is er bij veel uitvoerend werk (magazijnwerk, productie etc.) vrijwel geen toegevoegde waarde voor een specifieke functie boven zeg 5-10 jaar ervaring. Iemand die 20 of 30 jaar dezelfde klus doet doet dat niet inherent beter dan iemand die dat vijf jaar doet. De extra beloning is dan meer een waardering voor het aanblijven bij het bedrijf.

* pagani is van mening dat we van ancienniteit af moeten en iederen puur op functioneren moeten waarderen

Als je terug gaat kijken in het werkverleden van je vader zul je overigens ongetwijfeld ook meermaals zien dat hij juist geprofiteerd heeft van dergelijke wijzigingen (hij zat niet voor niets boven de hoogste schaal). Die extra's verdient hij dus al jaren of zelfs tientallen jaren. Nu pas kunnen (jongere/andere) werknemers ook tot dat bedrag groeien.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 16-02-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad.

Als ik bij indiensttreden kan kiezen tussen nu instappen in de hoogste trede en dan zien dat er jaarlijks bij mij bijna niets bijkomt maar bij de collega's wel; of instappen in een laagste trede en elk jaar een stuk meer verdienen, dan zou ik het wel weten: nu alvast meer verdienen en blij zijn dat de minder ervaren collega's op termijn langszij komen.

Anders is het zaak om naar een andere functie door te groeien of er taken bij te nemen als is opgenomen dat je dan een schaal omhoog kunt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:47
En waar iedereen weer overheen praat is dat de CAO het minimale is wat je werkgever behoord te doen.
Ze mogen je dus gerust meer loon geven een trede verzinnen en wat niet. Dat staat helemaal los van de verplichtingen die er al zijn.

Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar het valt en staat bij gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:19
T-Forever schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:13:
En waar iedereen weer overheen praat is dat de CAO het minimale is wat je werkgever behoord te doen.
Ze mogen je dus gerust meer loon geven een trede verzinnen en wat niet. Dat staat helemaal los van de verplichtingen die er al zijn.

Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar het valt en staat bij gunnen.
Daarom zijn er binnen sommige bedrijven ook nog bedrijfsCAO's die meer doen dan de sector CAO voorschrijft. Helaas is zelfs daar ook niet altijd de mogelijkheid om met aparte toeslagen te werken, des te groter het bedrijf des te meer standaardisering in beloningen is mijn ervaring.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:44
De hoofdvraag is (vind ik) waarom zou je vader meer moeten verdienen dan zijn collega's? Die komen ook niet meteen in die hoogste schaal terecht en zijn nu ook aan het eind van hun salarisbreedte. Net als je vader, alleen zit die al wat langer aan het einde.
Mijn insteek is altijd: als je aan het eind van de bandbreedte zit, en je wil meer verdienen, zul je een overstap moeten maken naar een andere functie. Je kan nou eenmaal niet altijd blijven groeien in salaris (buiten inflatie) op dezelfde functie.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
T-Forever schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:13:
Dat is niet zo bij een Standaard CAO , daar mag de werkgever ook niet afwijken als het ten gunste van de medewerker is.

Natuurlijk kun je het gesprek aangaan en hopen dat je iets krijgt, maar een CAO is niet zomaar slechts de ondergrens.

Zie bijvoorbeeld: https://www.digipacct.nl/...ndaard-en-een-minimum-cao

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 16:45

PinusRigida

I put the p in pool.

Er is een CAO, CAO's worden sectoraal onderhandeld tussen werkgeversafvaardiging voor de sector en werknemersorganisaties, heb je - heeft je vader- deze vraag al gesteld aan de werknemersorganisatie?! Ik neem aan dat hij lid is?

Werd je vader geëvalueerd en was dit een positieve of negatieve evaluatie, in het eerste geval zie ik niet in waarom hij geen trede zou stijgen tenzij het plafond bereikt is... maar nogmaals: dit zal de werknemersorganisatie hem wel duidelijk maken, zij hebben de CAO onderhandeld en hebben alle nodige info om hem bij te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 16-02-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:44
Als het je om het geld te doen is moet je het gewoon hard spelen. Niet vragen om loonsverhoging maar eisen. Dan moet je natuurlijk ook wel echt bereid zijn om te vertrekken als het antwoord nee is. Even er van uitgaande dat je vader goed functioneert en ze hem niet liever kwijt dan rijk zijn is het aantrekken van nieuw personeel veel duurder dan je bestaand personeel neer belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 21:06
Mania-92 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:37:
Als het je om het geld te doen is moet je het gewoon hard spelen. Niet vragen om loonsverhoging maar eisen. Dan moet je natuurlijk ook wel echt bereid zijn om te vertrekken als het antwoord nee is. Even er van uitgaande dat je vader goed functioneert en ze hem niet liever kwijt dan rijk zijn is het aantrekken van nieuw personeel veel duurder dan je bestaand personeel neer belonen.
Ik weet niet hoe oud de vader is, maar natuurlijk wel een groot risico, zeker als je nog maar ca. 10 jaar tegen je pensioenleeftijd hangt.
De vraag is of je iets beters anders of vergelijkbaars kan terugvinden op zo'n leeftijd. Want bij een nee kan je arbeidsrelatie ook verstoord raken met alle gevolgen van dien, zeker als je iets eist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:34
Mania-92 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:37:
Als dat is hoe je in je werk, tegenover (!) je werkgever staat, kan je misschien beter gelijk naar een andere werkgever gaan zoeken... Realiseer je dat eisen betekent dat je je werkgever voor het blok zet. Vroeg of laat krijg je die bal een keer teruggekaatst.
Cheezborger schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Ik weet niet hoe oud de vader is, maar natuurlijk wel een groot risico, zeker als je nog maar ca. 10 jaar tegen je pensioenleeftijd hangt.
De vraag is of je iets beters anders of vergelijkbaars kan terugvinden op zo'n leeftijd. Want bij een nee kan je arbeidsrelatie ook verstoord raken met alle gevolgen van dien, zeker als je iets eist.
Daar zou ik me als operator in de voedingsmiddelenbranche dan weer geen zorgen om maken. Ten eerste gaat de oude werkgever behoorlijk zijn best moeten doen om weer een goede operator in die vriezer te krijgen, zo'n werkomgeving gaat je niet in de koude kleren zitten (pun intended :*) ).
Bovendien zijn er zoveel voedingsmiddelenproducenten die zitten te gillen om ervaren operators, dat leeftijd echt geen probleem is. Sterker, operator is bij uitstek een functie waarbij meer ervaring echt wel wat toevoegt. Oudere operators hebben vaak meer overzicht en een relaxtere houding, omdat ze alles al een keer meegemaakt hebben. Raken niet zo gauw van hun stuk als er wat misgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 16-02-2024 15:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:44
Wild Chocolate schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Als dat is hoe je in je werk, tegenover (!) je werkgever staat, kan je misschien beter gelijk naar een andere werkgever gaan zoeken... Realiseer je dat eisen betekent dat je je werkgever voor het blok zet. Vroeg of laat krijg je die bal een keer teruggekaatst.
Ik zie dat toch heel anders. Een professionele werkgever ziet het al als een puur zakelijke overeenkomst: werknemer levert arbeid en werkgever betaald een vergoeding. Er is helemaal niets mis mee om er als werknemer ook zo in te staan. Sterker nog in mijn ervaring is dat óók voor een werkgever prettig en is het de beste manier om als werknemer je eigen belangen te borgen.
Uiteraard bedoel ik niet dat je schreeuwend bij je leidinggevende met de vuist op tafel moet slaan. Maar het is gewoon prima om aan te geven dat je een betere vergoeding verwacht en dat je anders genoodzaakt bent een deurtje verder te kijken. Zo zal werkgever andersom ook met jou omgaan als je het veld moet ruimen vanwege bijvoorbeeld een reorganisatie.
Cheezborger schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Vandaar natuurlijk ook de belangrijke toevoeging dat je je eis wel moet kunnen en willen waarmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Mania-92 op 16-02-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een functie buiten cao kent gewoon individuele afspraken over hoe en wat. Beloning is apart vastgelegd.
Dus is simpelweg wat je afspreekt tussen werknemer en werkgever, als was er geen cao.
En ja, dat werkt twee kanten op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1