Woning verkopen zonder woonvergunning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesseldH
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-02 16:51
Hi,

Kleine background. Ouders besloten 4 maanden voor corona huis te verkopen en een nieuwbouw huis te bouwen. Stuk grond gekocht en aan de slag. Toen kwam corona. één ouder de baan kwijt dus minder inkomen, alles werd duurder en gezeik met aannemers. In de knel gekomen door financien etc. Nu, 3 1/2 later huis nog niet af maar wonen er al wel. Ouders door financiele stress en andere oorzaak op het punt te scheiden. Vader beweert dat omdat er geen woonvergunning is dat als we de boel verkopen dat de bank waar ze de hypotheek hebben een boete van zoveel duizende euros oplegd. Waarom? geen idee. Vervolgens na informeren zegt hij ook dat we geen woonvergunning kunnen krijgen dus dat ze (mijn ouders) falliet gaan. Ik kan hier zelf niks van vinden op het internet en ik ben gewend dat hij alles een beetje uit proportie trekt.

Hoeveel hiervan klopt? Lijkt me namelijk stug dat een huis waarvan alleen nog gemetseld moet worden geen woonvergunning kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesseldH
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-02 16:51

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat een klote situatie zeg, lijkt me heel moeilijk om. mee te maken.

Een woonvergunning bestaar niet als begrip in NL. Wat je hebt is een Omgevingsvergunning en die is nodig VOOR start bouw want als die er niet us krijg je sowieso nooit een hypotheek of een aannemer, dus je kunt er van uit gaan dat dit deel er wel is. Die kun je gewoon opvragen uit archief gemeente. We hebben dus vooral vooraf een vergunningstraject maar het is niet zo dat je na dr bouw nog een keer naar de gemeente moet en moet bedelen of je alsjeblieft een 'woonvergunning' mag.

[ Voor 58% gewijzigd door Fr33z op 16-02-2024 04:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat bedoelt je vader met woonvergunning?
Is het huis illegaal gebouwd?
Voldoet het niet aan het bouwbesluit?
Is er een andere reden om aan te nemen dat er delen illegaal zijn?

Want zoals fr33z al aangaf, alle vergunningen moeten geregeld zijn VOOR de bouw...

De bank geeft je geen boete, maar het zal wel wat doen met de waarde van het huis als het illegaal is gebouwd. De koper zal namelijk het omgevingsplan moeten laten wijzigen, met als risico dat als dit niet lukt alles afgebroken moet worden.

Mijn tip, ga naar de gemeente en vraag om hulp. De situatie dreigt te complex te worden om in emotionele toestand zelf overzicht in te houden. Bij de gemeente werken mensen die dit dagelijks doen voor hun brood en emotioneel niet betrokken zijn bij de situatie.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 16-02-2024 05:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 08:26

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Waar het hier om gaat is denk ik een gereed melding van de woning. Als onderdeel van de vergunning dienen er tijdens de bouw meerde inspecties plaats te vinden. En dient er een eindrapport gemaakt te worden waarin alle tekeningen, berekeningen en de afwijkingen hierop (beschrijving situatie “as built”) plus de resultaten van de tussentijdse keuringen zijn opgenomen.
Na de eindrapportage aan of door Bouw- en woningtoezicht” wordt er pas een gereed melding gedaan en wordt het huis “vrijgegeven voor bewoning”.

Als dat nog niet gedaan is kan dat meerdere problemen geven met de bank, verzekeraars en de gemeente. Dus het is wel zaak om na te gaan dat dit is gebeurd. Anders zal de waarde een heel stuk lager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Ze kunnen de woning altijd laten taxeren als zijnde een bouwopject en dan weet je of de hypotheek op het huis hoger is dan de geschatte waarde en of er dus een restschuld overblijft.
Als je gaat scheiden sowieso verstandig om een taxatie te laten maken.
Ik zou zo niet weten wat voor boete de bank op zou kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07

Yucon

*broem*

Is zo'n woonvergunning niet een persoonsgebonden iets? Ik ken het van sommige gemeenten waar ze willen dat bewoners een bepaalde binding met het huis/omgeving hebben of in een bepaalde doelgroep vallen. Maar het is niet eens overal het geval. In dat laatste geval kan het ook zijn dat pa iets op internet gelezen heeft en jij vervolgens niet kunt vinden om dat het bij jullie niet eens van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:43
Tweak-Freak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:02:
Waar het hier om gaat is denk ik een gereed melding van de woning. Als onderdeel van de vergunning dienen er tijdens de bouw meerde inspecties plaats te vinden. En dient er een eindrapport gemaakt te worden waarin alle tekeningen, berekeningen en de afwijkingen hierop (beschrijving situatie “as built”) plus de resultaten van de tussentijdse keuringen zijn opgenomen.
Na de eindrapportage aan of door Bouw- en woningtoezicht” wordt er pas een gereed melding gedaan en wordt het huis “vrijgegeven voor bewoning”.

Als dat nog niet gedaan is kan dat meerdere problemen geven met de bank, verzekeraars en de gemeente. Dus het is wel zaak om na te gaan dat dit is gebeurd. Anders zal de waarde een heel stuk lager zijn.
Volgens mij zet je dit te zwaar aan. Einde bouw moet direct gemeld worden maar het is toch niet zo dat op dat moment een dossier aangeleverd moet worden wat de gemeente op dat moment uitgebreid gaat beoordelen? Dit dossier wordt tijdens de bouw al gemaakt op basis van de vergunningsaanvraag, de aan te leveren stukken tijdens de bouw, de gemelde afwijkingen en de toezichtsmomenten door de gemeente. Als het goed is, tenzij de bouw zelf gedaan is en hierbij niet de meldingen uit de vergunning zijn gedaan, is de eindmelding een formaliteit.

Ook onder de omgevingswet (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen WKB), die hier niet van toepassing is ivm overgangsrecht, vindt toezicht tijdens de bouw plaats.

Maar TS kan altijd even langs de gemeente gaan vóór verkoop (zou ik iig zeker doen). Dan kan de afdeling toezicht en handhaving verklaren of aan de toezichtsmomenten en indieningsvereisten tot op dit moment voldaan zijn. En zeker ook langs de hypotheekverstrekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

Yucon schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:25:
Is zo'n woonvergunning niet een persoonsgebonden iets? Ik ken het van sommige gemeenten waar ze willen dat bewoners een bepaalde binding met het huis/omgeving hebben of in een bepaalde doelgroep vallen.
Dat is een huisvestingsvergunning, of die benodigd is verschilt inderdaad per gemeente. Om een willekeurig voorbeeld te noemen, Texel vereist die bijvoorbeeld o.a. voor koopwoningen tot €600.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bedoel je niet dat het gebouwd is als recreatiewoning, maar dat ze er wonen? Dat komt wel meer voor maar is niet de bedoeling en mag officieel niet van de gemeente. Het huis is dan wel verkoopbaar, maar minder waard omdat de nieuwe eigenaar er ook niet officieel in mag wonen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:26
Zou het kunnen dat je vader bedoelt dat de bank een boete oplegt als blijkt dat het geld uit de hypotheek niet heeft geleid tot een formeel bewoonbaar huis? De bank heeft geld verstrekt met als uitgangspunt dat daarmee een huis wordt gebouwd dat af is en bij verkoop een bepaald bedrag opbrengt. Nu is geld uit hypotheek op (?), het huis is niet klaar en bij verkoop levert het veel minder op. Bij zelfbouw vraagt een bank meestal om een afbouwgarantie. Mogelijk is die er niet, of komt de boete daar juist uit voort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
WesseldH schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:26:
Vader beweert dat omdat er geen woonvergunning is dat als we de boel verkopen dat de bank waar ze de hypotheek hebben een boete van zoveel duizende euros oplegd.
Wat ik wel weet, is dat de bank bij hypotheekverstrekking eist dat er een woonvergunning is en overhandigd kan worden. Waarom weet ik niet.

(Ik werk in het notariaat en maak ook hypotheekakten op. In de instructies staat dat. Meer weet ik er niet van).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

bvdbos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:41:
[...]

Volgens mij zet je dit te zwaar aan. Einde bouw moet direct gemeld worden maar het is toch niet zo dat op dat moment een dossier aangeleverd moet worden wat de gemeente op dat moment uitgebreid gaat beoordelen? Dit dossier wordt tijdens de bouw al gemaakt op basis van de vergunningsaanvraag, de aan te leveren stukken tijdens de bouw, de gemelde afwijkingen en de toezichtsmomenten door de gemeente. Als het goed is, tenzij de bouw zelf gedaan is en hierbij niet de meldingen uit de vergunning zijn gedaan, is de eindmelding een formaliteit.

Ook onder de omgevingswet (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen WKB), die hier niet van toepassing is ivm overgangsrecht, vindt toezicht tijdens de bouw plaats.

Maar TS kan altijd even langs de gemeente gaan vóór verkoop (zou ik iig zeker doen). Dan kan de afdeling toezicht en handhaving verklaren of aan de toezichtsmomenten en indieningsvereisten tot op dit moment voldaan zijn. En zeker ook langs de hypotheekverstrekker!
Zal wellicht per gemeente verschillen maar dit zijn de regels in mijn gemeente. Zelf onlangs een huis gebouwd. Wij konden ons zelfs niet inschrijven als bewoners op het nieuwe adres zonder deze eindrapportage en gereedmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15
Vooraf: schrijf altijd fatsoenlijk Nederlands zodat de kans het grootst is dat de lezer het correct begrijpt. Pas dus geen stacato schrijfstijl toe, maar schrijf zoveel mogelijk zinnen met onderwerp en persoonsvorm.

Dan het probleem: de 'woonvergunning' is een detail en waarschijnlijk bijzaak.

Het gaat om de gewenste uitkomst en die is hier niet duidelijk. Wil men verkopen of er blijven wonen?

Als je er wilt blijven wonen dan is het zaak om het tegen minimale kosten af te bouwen. Dan kan het afgemeld worden. De bank in dit scenario zal vooral willen dat er voldoende onderpand is en dat de hypotheek wordt voldaan.

Als je wilt verkopen dan zijn er meerdere scenarios. Een logische stap is om een makelaar aan te laten geven waarvoor het in niet afgebouwde en in afgebouwde toestand verkocht kan worden.

In zijn algemeenheid wil de bank gewoon zijn geld terug en is niet primair geïnteresseerd in het innen van boetes.

Mocht er een onafhankelijke adviseur zijn gebruikt voor de hypotheek dan is dit het moment om advies in te roepen over de situatie. Mocht de geldgever de adviesdiensten gegeven hebben dan iets voorzichtiger zijn en alsnog onafhankelijk advies overwegen.

Het is essentieel dat bovenstaande stappen rationeel doorlopen worden. Alle informatie moet ook verzameld worden: financieel, woningwaardes, afbouwkosten, financieringsvoorwaarden, gemeentelijke regels, etc.

De belangrijkste factor is hoe de verkoopwaarde van het huis zich verhoudt tot de hypothecaire lening.

De woonvergunning als term wordt genoemd bij een aantal hypotheekverstrekkers op de website. Deze verwijst naar de gemeentelijke huisvestingsvergunning. Dat heeft niets van doen met nieuwbouw.

Als je wilt weten wat vader kan bedoelen dan kom je uit bij de hypotheekvoorwaarden. Deze kun je om te beginnen eens nauwgezet doorlezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2024 20:06 ]

Pagina: 1