Stille laptop/pc voor thuis werkplek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 11:14
Goedenavond
Ik zoek voor mijn thuis werkplek een stille (fanless) laptop of (mini)-pc.

Het systeem moet aan het volgende voldoen:
- 2 x usb-c, waarvan 1 via thunderbolt naar mijn hp z40c monitor gaat voor audio, netwerk en beeld
- 4k video zonder haperingen op dit scherm kunnen draaien
- een beetje rare...maar een powerknop aan de buitenkant zodat deze aan kan zonder het scherm open te klappen
- windows 11
.....en dus stil...

Ik heb een x1 nano en surface pro 8 geprobeerd
X1 nano kan het scherm niet op 4k aansturen, de surface pro 8 gaat dan juist enorm blazen

Iemand met een suggestie hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Waarom zou een X1 Nano (waar we ondertussen aan gen 3 zijn en je geeft niet aan welke je hebt geprobeerd) geen 4K kunnen aansturen?

Het ding ondersteunt gewoon Thunderbolt 4 en Displayport 1.4.

De monitor is overigens, met zijn 5120x2160 een 5K-monitor, er zijn immers 5K pixels in de breedte.

In de hoogte is het de hoogte die past bij een 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
White Feather schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:07:
Waarom zou een X1 Nano (waar we ondertussen aan gen 3 zijn en je geeft niet aan welke je hebt geprobeerd) geen 4K kunnen aansturen?

Het ding ondersteunt gewoon Thunderbolt 4 en Displayport 1.4.

De monitor is overigens, met zijn 5120x2160 een 5K-monitor, er zijn immers 5K pixels in de breedte.

In de hoogte is het de hoogte die past bij een 4K.
Het gaat om de X1 nano van de 1e generatie met een i7 processor.
Ik zoek dus een systeem laptop/desktop met afdoende power om dit beelscherm aan te sturen met 4k filmpjes (bv. youtube als test) maar wel stil blijft.
Ik heb een aantal systemen getest, en tot heden werkt de surface laptop studio het stilst.
Hier zit echt een H-processor in, en soms moet de Fan toch nog redelijk aan slaan.

Iemand met een suggestie aangezien ik niet verwacht dat ik de eerste ben die dit zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Hetgeen jij zoekt is dus een igpu die ondersteuning heeft voor de AV1- en VP9-codecs.

Dat is namelijk het verschil tussen 2 vingers in de neus en de cpu keihard laten werken om de codecs softwarematig te berekenen.

De X1 nano versie 1 heeft een 11e generatie Intel (Tiger Lake) en die heeft dezelfde support als de allernieuwste 14e generatie (zelfs iets meer omdat er een oude codec uitgehaald is).

Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Wikipedia: Intel Graphics Technology

Wikipedia: Intel Quick Sync Video
Version 8 (Tiger Lake, Rocket Lake, Alder Lake, Raptor Lake)
The Tiger Lake, Rocket Lake, Alder Lake & Raptor Lake microarchitectures implementation adds VP9 12-bit & 12-bit 4:4:4 hardware decoding and HEVC 12-bit 4:2:0, 4:2:2 and 4:4:4 hardware decoding.[22] Gen12 Xe will also support native AV1 decode, which includes 10-bit 4:2:0 16K stills and 10-bit 4:2:0 8K, 4K and 2K video.[23] Hardware encoding for VP8 was dropped and hardware decoding is only available on Tiger Lake.
Beiden kunnen dus VP9 en AV1 decoderen in de formats die YouTube gebruikt. Het zou dus gewoon moeten werken.

Misschien is het een software-issue:

https://community.intel.c...on-Iris-Xe-is/m-p/1541167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
En wellicht een mini pc als optie?
Ik heb gemerkt dat het aansturen van de monitor op 4k video elke laptop laat aanslaan op de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mini pc is prima te doen, die kan je of onder je scherm of achter je scherm hangen.

Vraag is, wat is je budget?
Gebruik je hem ALTIJD met die schermen? Dan iseen itx systeem stiller en beter.

* gezien x1 boven 2k uitkom, mini pc zonder GPU zal onder 1000 zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
99ruud99 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:55:
Mini pc is prima te doen, die kan je of onder je scherm of achter je scherm hangen.

Vraag is, wat is je budget?
Gebruik je hem ALTIJD met die schermen? Dan iseen itx systeem stiller en beter.
Altijd met dit scherm ja!
Zijn er kant en klare silent (fanless) oplossingen met voldoende performance of kom je op zelfbouw?
Budget is gelukkig variabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou niet voor fanless gaan, maar juist met een grote fan. Die hoor je haast niet. Fanless heeft behoorlijk koelblok nodig.
Pagina: 1