Laatste redding laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JorritCraw
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-04 19:36
Mijn situatie:
Vorige week liep mijn laptop ineens compleet vast. Ik kon niks meer doen en heb toen mijn laptop opnieuw opgestart via de aan en uit knop. Hij startte normaal op, maar na 30 seconde liep hij weer vast, waarna er allemaal rechthoeken met allerlei kleuren in beeld kwamen. Dit proces herhaalde zich een aantal keer, totdat ik verschillende blauwe WIndows schermen kreeg met Critical_Proces_Died en nog wat errors. Toen ik die schermen eenmaal kreeg, kwam ik niet meer uit het windows startup scherm.

Vanuit het blauwe startup scherm heb ik vanalles geprobeerd: startup repair, oude windows update terugzetten, dingen vanuit cmd voor mijn ssd, nieuwe windows via usb installeren, nieuwe ssd gekocht, accu losgekoppeld en dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Het windows setup scherm loopt niet vast, maar bij de meeste mogelijkheden aanklik krijg ik direct een melding dat het niet mogelijk is. Als ik wel iets kan uitvoeren, zoals windows installleren via USB, loopt hij weer helemaal vast na een halve minuut.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Lenovo 15Are05(3,5 jaar oud) met windows 11

Iemand enig idee wart ik nog kan proberen? Ik ben er al redelijk wat tijd aan kwijt en het lijkt er op dat niks gaat werken(moederbord/RAM probleem)?

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:42

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

"windows setup scherm loopt niet vast, maar bij de meeste mogelijkheden aanklik krijg ik direct een melding dat het niet mogelijk is"
Welke foutmeldingen komen er naar boven? Zijn het steeds dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritCraw
Ludwig005 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:21:
"windows setup scherm loopt niet vast, maar bij de meeste mogelijkheden aanklik krijg ik direct een melding dat het niet mogelijk is"
Welke foutmeldingen komen er naar boven? Zijn het steeds dezelfde?
Bij de opties die niet mogelijk zijn krijg ik meldingen als deze: "De pc kan niet worden hersteld met Opstartherstel. Klik op 'Geavanceerde opties' als u andere opties wilt proberen om uw pc te herstellen of klik op 'Afsluiten' als u de pc wilt uitschakelen.
Logboekbestand: C:\WINDOWS\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt"

Maar het grootste probleem is dat hij gewoon elke keer vastloopt als ik wel een van de opties uit kan voeren. Als ik hem dan opnieuw opstart krijg ik "Er is een probleem met uw apparaat en dit moet opnieuw worden opgestart. De computer wordt automatisch opnieuw opgestart, critical_proces_died" te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Gaat het er hier nu om om de bestaande Windows installatie te reparen/gegevens te herstellen of doe je een hele schone installatie?
Als een schone Windows installatie van USB niet werkt/vastloopt moet je het wel zoeken in een hardware probleem.

Je kan een WinPe omgeving proberen om te zien of je laptop daarmee wel goed opstart en toegang te krijgen tot de schijf / de status daarvan op te vragen?
Hiren’s BootCD PE is een bekende basic WinPe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:06
Als ik het zo lees denk ik dat de mobo dood aan het gaan is door kortsluiting vanuit de GPU oid.

Lastige is dat het een laptop betreft, je kan dan niet even makkelijk de hardware components swappen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritCraw
The_Doman schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:40:
Gaat het er hier nu om om de bestaande Windows installatie te reparen/gegevens te herstellen of doe je een hele schone installatie?
Als een schone Windows installatie van USB niet werkt/vastloopt moet je het wel zoeken in een hardware probleem.

Je kan een WinPe omgeving proberen om te zien of je laptop daarmee wel goed opstart en toegang te krijgen tot de schijf / de status daarvan op te vragen?
Hiren’s BootCD PE is een bekende basic WinPe.
Ik heb zowel een herstel en schone installatie(via usb)van windows op mijn normale ssd geprobeerd. Toen dat niet werkte heb ik een nieuwe SSD gekocht en geprobeerd om Windows hier op te installeren. Dit proces start, totdat hij enkele minuten bezig is en weer compleet vastloopt.

Het lijkt mij niet logisch dat het aan de twee SSD's ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 06:45
Begin eens met een Memtest
https://www.memtest86.com/

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritCraw
Duke of Savage schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:51:
Als ik het zo lees denk ik dat de mobo dood aan het gaan is door kortsluiting vanuit de GPU oid.

Lastige is dat het een laptop betreft, je kan dan niet even makkelijk de hardware components swappen en testen.
Ik vrees er wel voor. Het gene wat ik zelf kan vervangen zijn de SSD en batterij. Een nieuwe SSD heeft het probleem niet opgelost en het ontkoppelen van de batterij heeft ook niks gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritCraw
Ik heb het uitgeprobeerd. Bij de eerste poging liep hij binnen één minuut vast en bij poging twee kreeg ik na 8 minuten zwart scherm. Ik doe vanavond nog wel even een poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JorritCraw schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:02:
Ik heb het uitgeprobeerd. Bij de eerste poging liep hij binnen één minuut vast en bij poging twee kreeg ik na 8 minuten zwart scherm. Ik doe vanavond nog wel even een poging.
Wat ik lees heeft de laptop vast op het MB gesoldeerd geheugen?
Als er extra geheugen is bijgeplaatst is kan je dit eens verwijderen/herplaatsen om te zien of dat verschil maakt.
Dat Memtest vastloopt kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben dan een probleem met het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorritCraw
The_Doman schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Wat ik lees heeft de laptop vast op het MB gesoldeerd geheugen?
Als er extra geheugen is bijgeplaatst is kan je dit eens verwijderen/herplaatsen om te zien of dat verschil maakt.
Dat Memtest vastloopt kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben dan een probleem met het geheugen.
Zit inderdaad vast op het moederbord.

Het is erg lastig om uit te vinden waar het aan ligt, kan elke chip op het MB zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 23:21
Naast brakke scherm scharnieren zie ik dit probleem heel vaak bij dit soort Lenovo laptops. Het is meestal een losse 2de videochip/geheugenchip die niet meer met alle soldeer padjes is verbonden op het moederbord of de apu/cpu zelf gaat spontaan stuk.
Pagina: 1