Ontvette wanden en plafond weer schoonmaken met water??

Pagina: 1
Acties:

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met een efficiëntie-probleem: ik lees online dat als je wanden en plafonds ontvet (met bv. St Marc) dat je daarna ook nog moet 'naspoelen met water' want anders blijft er de ontvetter erop zitten.

Zijn hier wel eens klussers geweest die hier schijt aan hadden en wat waren de gevolgen hiervan? Het lijkt me zo sterk dat muurverf loslaat door een beetje ontvetter dat achterblijft...

Zit hier ook nog verschil in spackwerk en glad stucwerk en wand/plafond?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:23
Mijn verf plakt nog steeds aan de muur, zonder naspoelen met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:52
Hier heb ik er ook nog nooit last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01
St marc afspoelen? Nog nooit gedaan, gaat al een leven goed

[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 15-02-2024 21:37 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Nog nooit gedaan of van gehoord. Dus niet nodig. Staat ook op geen enkele verfpot.

Uitzondering is als je frituurvet van de muur poetst met pure St. Marc. natuurlijk - dat zou ik naspoelen. Maar normaal ontvetten met St Marc heeft geen naspoelen nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:44
Blaze85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:49:
Ik zit met een efficiëntie-probleem: ik lees online dat als je wanden en plafonds ontvet (met bv. St Marc) dat je daarna ook nog moet 'naspoelen met water' want anders blijft er de ontvetter erop zitten.
Zijn hier wel eens klussers geweest die hier schijt aan hadden en wat waren de gevolgen hiervan? Het lijkt me zo sterk dat muurverf loslaat door een beetje ontvetter dat achterblijft...
Zit hier ook nog verschil in spackwerk en glad stucwerk en wand/plafond?
Hangt natuurlijk helemaal af van welke ontvetter je gebruikt en op welke ondergrond je gaat schilderen. Er zijn (geconcentreerde) ontvetters die diep in de onderliggende laag kunnen komen en daar in door kunnen blijven werken. Maar als het goed is merk je dat al bij het ontvetten zelf, wanneer er maar verf af blijft komen dan is of je ontvetter te sterk, de onderlaag is niet goed 'dood' geschuurd of het is een (oude) verfsoort die er helemaal af had gemoeten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:10
Ja, St. Marc moet je naspoelen met water. Bij een ontvetter als B-Clean of Universol hoef je niet na te spoelen. Volgens mij staat het bij St. Marc ook gewoon achter op de fles.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:58
Specifieke opmerking bij een online verfwinkel over St Marc,

"LET OP: ALTIJD nawassen met handlauw water. De ontvetters in St. Marc laten altijd residueen van alkalische fosfaten achter op het hout/schilderwerk. Deze deeltjes kunnen bij felle zon inbranden in de ondergrond en/of een zwakkere schakel zijn in het verfsysteem!"

Dus altijd nawassen blijkbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koop gewoon een ander ontvettings product wat je niet hoeft te spoelen, waarom mensen zo gek zijn van st marc heb ik nooit begrepen, juist vanwegen dat je het moet naspoelen. Zelf heb ik meestal universol.

Niet naspoelen gaat vast ook vaak goed, net zoals ontvetten "vergeten" ook niet altijd een probleem geeft, maar ik zou daar de beslissing om St. marc wel of niet na te spoelen niet vanaf laten hangen.

[ Voor 67% gewijzigd door twain4me op 16-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties _/-\o_
Jammer dat die schijtzooi van een St. Marc zo gepromoot wordt, beetje een miskoop dit :|
Ik ga over op Universol :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Blaze85 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:05:
Bedankt voor alle reacties _/-\o_
Jammer dat die schijtzooi van een St. Marc zo gepromoot wordt, beetje een miskoop dit :|
Ik ga over op Universol :9~
Mijn reactie ging over St. Marc. Ik heb het hele huis opnieuw gedaan van plintjes tot vers gestucte muren.

Alles ontvet met St. Marc zonder naspoelen.

De enige plek waar de verf loslaat is op de voorgegronde houten deurkozijnen. Maar de verf blijft in ieder geval zitten op de grondlaag.

Er zijn inmiddels aardig wat liters st marc doorheen gegaan en het kost net niks bij de action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik heb toch nog even de fles St Marc erbij gepakt hier,
Dat is overigens de 1ltr fles van Action.

Hierop staat specifiek op dat naspoelen noodzakelijk is voor oppervlakken die in aanraking komen met voedsel.

Bij gewone te schilderen oppervlakken staat dat niet genoemd.
Ik verdun het trouwens altijd, ondanks dat op de fles staat onverdund toepassen.
1 dopje op +/- een liter water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51

de Peer

under peer review

JDillinger schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:40:
Nog nooit gedaan of van gehoord. Dus niet nodig.
Dat lijkt me niet de juiste conclusie. Wellicht is het niet hoogst noodzakelijk, beter is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet wel verdunnen, niet puur gebruiken. 1.5 dop op 5liter water.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ontvet eigenlijk nooit en de verf blijft ook altijd plakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheGhostInc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:30:
Ik ontvet eigenlijk nooit en de verf blijft ook altijd plakken :+
Als je het niet doet merk je dat wel na aantal maanden.
Muren kun je ook met afwassopje reinigen, en met natte doek afnemen en laten drogen.
Hout moet je nadien ook afnemen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junior1981
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-04 11:46
Maar wat ik me dus afvraag, moet je St Marc dan ook naspoelen als je het verdund gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 16:12
junior1981 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:46:
Maar wat ik me dus afvraag, moet je St Marc dan ook naspoelen als je het verdund gebruikt?
St Marc gebruik je bijna altijd verdund, lees de beschrijving op de verpakking. Antwoord is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
junior1981 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:46:
Bij Toolstation kun je voor 12 euro een fles Universol 1:100 concentraat kopen, daar kun je een miljoen vierkante meters or so mee doen. Bij Gamma etc. word je gescammed met 5:1 concentraat.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaze85 op 03-04-2025 12:08 ]

Pagina: 1