Vraag

• Arretje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 15:25
Mijn vraag
Ik heb advies nodig.
In mijn huis liggen twee lagen plavuizen met daarover laminaat.
Ik wil graag vloerverwarming aanleggen en had bedacht om de bovenste laag plavuizen weg te breken en dan te laten frezen door de onderste laag plavuizen. Nu blijkt dat laatste een probleem en werd me geadviseerd om ook de onderste laag weg te breken.
Dan kom ik al dik 20mm lager uit.
Als er gefreesd wordt, dan is dat voor 16mm buis 16-18mm diep.
Daar gaat de buis in, de bovenzijde ligt dan vrijwel gelijk met vloerniveau, die smeer je aan de bovenzijde aan tot vloerniveau en dan gaat er 3mm egaline over.
Nu bedacht ik: stel ik leg op de schoongehakte vloer een dunne rvs vlechtmat en verbind daar de buis aan. Dan stort ik een laag fijn beton tussen de buizen tot bovenzijde buis en dek de boel af met 3 mm egaline. Dan heb ik in mijn gedachte dezelfde "constructie" en ingebrachte diepte als wanneer er gefreesd wordt. De hechting op het oude beton kan ik met allerlei middeltjes verbeteren. Scheelt frezen én een 20mm hoogteverschil.

Ik hoor graag of dit wel/niet een haalbaar plan is en waarom.

Liefst reacties beperken tot een technisch advies.

Alle reacties

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Google.
hoe diep moet vloerverwarming liggen ?

antwoord.
De beste diepte is ongeveer vijf centimeter diep.

Jouw situatie,
"dan gaat er 3mm egaline over."

Je vraag.

Nee.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
3dmazter schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:06:
Google.
hoe diep moet vloerverwarming liggen ?

antwoord.
De beste diepte is ongeveer vijf centimeter diep.

Jouw situatie,
"dan gaat er 3mm egaline over."

Je vraag.

Nee.
Euh.. als je hem laat in frezen en daarna opvult met lijm of egaline, dan haal je de 5cm ook niet bepaald...

LG Therma V HM091MR.U44

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
Maar in jouw geval zou droogbouw vloerverwarming ook een oplossing zijn. Google daar eens op.

[ Voor 26% gewijzigd door AppieK op 15-02-2024 20:31 ]

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arretje
Thanks AppieK,

Droogbouw had ik inderdaad al bekeken en lijkt ook een goed idee maar ik begreep dat het minder efficient is in combinatie met een warmtepomp. Ik denk dat dat is omdat er minder warmte in het beton gebuffferd wordt.
De warmte gaat dus directer door de laminaatvloer naar de omgeving. Dat is aan de ene kant gunstig maar aan de andere kant zorgt dat, lijkt me, voor meer gependel van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arretje
Hoi 3dmatzer,

Ik kan niet zoveel met je antwoord want het gaat nogal langs mijn vraag heen.
Zoals gezegd, infrezen maakt sporen van 16-18mm diep voor 16mm buis, dat smeer je dan aan de bovenkant dicht met een speciale specie en dan 3mm egaline.
Dat is een bestaand en goed werkend systeem.
Dus 50mm is dan een leuk antwoord maar niet voor mij.
Daarnaast heeft 50mm ook te maken met een minimale dekkingsdikte die je boven een wapeningsmat nodig hebt ivm met corrosie van die mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat ze niet willen frezen in plavuizen is logisch, de kans dat daar na het frezen en vullen nog het een en ander aan werking door de verwarming (en afkoeling daarvan) gaat breken is vrijwel 100%, dan zit je met losse vloerdelen erboven. Ook is voor door plavuizen frezen een veel krachtiger frees nodig die ook nog eens harder slijt.

Wat ga je als vloer leggen? Wij hebben op onze vloerverwarming (ingefreesd, zeg 0-5mm onder de egalinelaag afhankelijk van de plek) plak-PVC liggen en dat gaat prima.

Welke aanvoertemperatuur ga je gebruiken?

Anyway, je vraag:
De vraag is of (zelfs met versterkende vezels erin) een nieuwe deklaag van een centimeter of drie goed gaat hechten. Beton is dan misschien niet de beste optie (dat krijg je ook moelijk egaal genoeg om dan met 3mm egaline strak te zijn), dus ik zou eerder denken aan cement met dergelijke vezels of dezelfde reparatiemortel als ze gebruiken om gefreesde gaten te dichten (hoewel sommigen daar weer tegellijm toepassen).

Is het geen optie de vloer nog dieper te verwijderen en eventueel zelfs te isoleren, of is dat al gedaan?

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 20-02-2024 17:07 ]

Pagina: 1