Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-11 14:19
Ik wil graag zonnepanelen laten leggen op mijn woning. Ben er niet zo in thuis, maar vind het wel allemaal erg interessant en wil het graag gaan begrijpen, als een echte tweaker. Bedankt voor de hulp.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCOqSnfVHwMpqztQXd-OsCSZZFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlVuIjX3eqtyq0jKWrGavrlG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sExK67QuXrbe_EQATwqt9gpWsDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/149huC0wovvOj3PGWJAswe3V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSEaGs7h3tA6PPiEMSLHQKLpJDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjGwStksUXXZ3E4NGKJY4WPl.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin pannendak oost: 24m2 incl. dakkapel
Schuin pannendesk west: 24m2 incl. dakkapel
Plat dak west (op 6m hoogte): 12m2
Schaduw
Misschien wat boomtoppen aan de westkant, maar valt mee denk ik. Misschien als de zon heel laag staat.
Jaarverbruik
4600 kWh, dit is nog excl. elektrische auto. Dan verwacht ik ~7500 kWh.
Geen plannen voor warmtepomp of andere grote elektriciteitsverbruikers.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A
Krachtstroom voor inductie
Budget en doel
Budget is flexibel, maar het moet wel een goede investering zijn.
Doel is besparen op elektriciteitskosten en het huis "verslimmen" om op de juiste momenten energie te verbruiken.
Vind het ook belangrijk dat het er nog een beetje oke uitziet op de oostkant (straatkant) met rode dakpannen
Wie gaat het project uitvoeren
Een erkend bedrijf.
Bijhouden van data
Weet niet echt wat de opties zijn hiervoor.
Reeds verkregen offertes
- 13x 440Wp, 1x omvormer (oostkant) + 7x omvormer (westkant): €6.249
- 12x AIKO 440 Wp + 1x Solis 2-strings: €4.769
- 12x AIKO 440 Wp + 12x Enphase: €6.204
Regio
Haarlem

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 15-02-2024 19:03 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
offerte 2 is de enige die je aan zou moeten spreken, die andere twee zijn geldklopperij.
Die Solis is een 1 of 3 fase?

• mrwiggs
RobertV70 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:29:
offerte 2 is de enige die je aan zou moeten spreken, die andere twee zijn geldklopperij.
Die Solis is een 1 of 3 fase?
Dank voor je reactie. In de offerte staat “Solis Single Phase Inverter S6-GR1P3.6K 2 strings”, dus ik denk 1 fase?

• RobertV70
Ja, 1 fase. Zou veel mooier zijn met een 3 fase, mits daar per string 6 panelen op komen.

[ Voor 79% gewijzigd door RobertV70 op 16-02-2024 15:04 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke oost-west

mijn dak met een mooie zonnige dag als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit was 6430Wp op een 4000W omvormer.
tja oost in de ochtend zijn top en west in de middag zijn top.
dat maakt dat je een flink kleinere omvormer kunt gebruiken.
(is goedkoper, maar ook kleinere groep en kabel nodig wat aardig mee tikt in het geheel.)
dus tussen de 5-5,5kWp aan panelen dan kan een 3kW omvormer wel. (als je perse wil een 3,6kW omvormer ook op een 16A groep.)

probleempje wat ik nu zie:
een gewone string omvormer (goedkoopst aan te leggen) met 2x mpp (1 mpp per richting is aan te raden).
die hebben liever geen 4 panelen per mpp.
dus je hebt liever 6 panelen oost en 6 panelen west (op een grofweg 3,6kW omvormer.)
aan gezien er 2 panelen op het platte dak liggen en je geen 3x mpp hebt, moet je over naar optimizers/micro's etc etc, dat is duurder en wil je graag voorkomen.
dus mijn tip: is probeer 2x6x440Wp te doen, dus nog wat schuiven met panelen (of pijpen verleggen).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
migjes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:17:
oke oost-west

mijn dak met een mooie zonnige dag als voorbeeld:
[Afbeelding]
dit was 6430Wp op een 4000W omvormer.
tja oost in de ochtend zijn top en west in de middag zijn top.
dat maakt dat je een flink kleinere omvormer kunt gebruiken.
(is goedkoper, maar ook kleinere groep en kabel nodig wat aardig mee tikt in het geheel.)
dus tussen de 5-5,5kWp aan panelen dan kan een 3kW omvormer wel. (als je perse wil een 3,6kW omvormer ook op een 16A groep.)

probleempje wat ik nu zie:
een gewone string omvormer (goedkoopst aan te leggen) met 2x mpp (1 mpp per richting is aan te raden).
die hebben liever geen 4 panelen per mpp.
dus je hebt liever 6 panelen oost en 6 panelen west (op een grofweg 3,6kW omvormer.)
aan gezien er 2 panelen op het platte dak liggen en je geen 3x mpp hebt, moet je over naar optimizers/micro's etc etc, dat is duurder en wil je graag voorkomen.
dus mijn tip: is probeer 2x6x440Wp te doen, dus nog wat schuiven met panelen (of pijpen verleggen).
Dit is een beetje onzin als je het mij vraagt, 4 panelen leveren doorgaans ruim 120 volt, een beetje 1 fase omvormer vraagt een mppt spanning van 80 volt, dus dat kan gewoon.

• RobertV70
En, lollig om overal echt letterlijk een paar tientjes op te gaan besparen, maar op termijn leg je het af.

• mrwiggs
Dank voor de reacties.

Zojuist een offerte gekregen waarbij elk paneel (7 oost, 7 west en 3 zuid op platdak) een eigen Enphase IQ8MC krijgt. Reden was schaduw door enkele schoorsteenpijpjes op het dak. Is dat een valide reden om hiervoor te gaan? Het is zeker een stuk duurder.

• migjes
mrwiggs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:50:
Dank voor de reacties.

Zojuist een offerte gekregen waarbij elk paneel (7 oost, 7 west en 3 zuid op platdak) een eigen Enphase IQ8MC krijgt. Reden was schaduw door enkele schoorsteenpijpjes op het dak. Is dat een valide reden om hiervoor te gaan? Het is zeker een stuk duurder.
op het moment dat je 7 oost, 7 west en 3 zuid, dan moet je een micro/optimizer gebruiken.
gewone TL omvormers hebben geen 3x mpp (max is 2).

oplossing kan zijn:
7 oost, 7 west op TL omvormer en schaduw koppen +3x micro er naast.
(of 1 a 2 panelen minder en zo geen last te hebben van schaduw.)
of het verplaatsen van de pijpjes.
(gasketel pijp is best duur die te vervangen, ventilatiepijp is stuk goedkoper.)

jep een IQ8MC kost al gouw 115€ en dan nog speciale kabel er bij van 15€.
dit tegen over een paneel wat maar 80-130€ kost, is het een flinke hap.
als je dat 14x moet doen zit je al snel op 1,8k€ dit tegen over een <500€ voor een gewone TL omvormer.

ander nadeel, je kunt met micro/optimizer geen gebruik maken van het oost-west voordeel.
waar een gewone TL omvormer met 7 oost + 7 west je af kunt met 3,6kW omvormer.
heb je dan voor elk paneel een micro/optimizer nodig. (14x330VA=4,6kW )

nog een nadeel: de IQ8MC doet maar 330VA, dus je paneel kan nooit meer leveren als 330W hoeveel Wp hij ook heeft.
(dit is een niet te groot nadeel als het lijkt, het aantal uren in Nederland dat een paneel ook echt het aantal W als Wp levert is erg beperkt, dus verliezen zijn minimaal. normaal reken ik met 30% meer Wp als VA omvormer nog als niet te groot probleem. alleen dit punt is persoonlijk en wisselt per gebruiker.)

dus ja keuzes te maken, lastig kan het wel zijn. ;)

(er is een tussen vorm, denk dan aan TIGO, maar ik zie het minder en minder in de prijslijsten, dus leverbaarheid ik weet het niet?
dan neem je een gewone TL omvormer, met 7 panelen op mpp1.
op mpp2 hang je TIGO+panelen tot max +/-12 stuks.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-02-2024 13:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mrwiggs
Dank

IQ8MC max. 330 Watt, hoe vaak red een 435 Wp paneel 330 watt? Ik kan daar niet echt cijfers/grafieken van vinden. Het enige dat ik vond is dat MPP (NOCT) ongeveer 75% is dus dat zou net passen?

[ Voor 25% gewijzigd door mrwiggs op 20-02-2024 22:43 ]

• migjes
mrwiggs schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
Dank

IQ8MC max. 330 Watt, hoe vaak red een 435 Wp paneel 330 watt? Ik kan daar niet echt cijfers/grafieken van vinden. Het enige dat ik vond is dat MPP (NOCT) ongeveer 75% is dus dat zou net passen?
lastig te zeggen, maar tweakers is geen tweakers als dat niet "even" berekend word.

antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

grofweg: de temperatuur van de cellen is een grote factor.
jep als iets in de zon licht/ligt word het warm.
de meer warmte de minder opbrengst en dit kan oplopen tot een 30% minder opbrengst.
maar ook: zonnepanelen is niet de juiste naam, ook bij bewolking leveren panelen iets op.
ja dan is het maar 1/6 tot 1/8 van het aantal Wp, maar die uren heb je veel meer als perfecte zon uren die maar een uur per dag recht op de panelen schijnen.
je kunt ook grofweg NOCT gebruiken ipv STC(WP).

en eigenlijk betekend: meer Wp is meer opbrengst, maar als het te veel Wp(VS omvormer) word dan stijgt het niet meer lineair mee omhoog.
dus zelf 200 tot 300% het aantal Wp VS W omvormer, levert voor die omvormer ook nog steeds meer kWh op.
het is alleen op een gegeven moment niet leuk meer om te zien dat de omvormer aftopt. ;)

(pas wel op, als je dicht bij de kust zit, dan heb je als het warm is ook vaak een koudere zee wind.
dit helpt natuurlijk de temperatuur lager te krijgen.)

(voor oost-west reken ik dat je ook voor oost en west 30% kunt nemen zonder problemen.
dan heb je al 60% extra en dan het oost-west deel nog er op grofweg 40%, dus een 3kW omvormer kan best 6000Wp hebben zonder al te gek verlies.(maar meeste mensen kiezen dan een 3,6kW omvormer, niet onverstandig, dat is maar 50€ extra kosten en kan ook nog steeds op een 16A groep dus daar geen extra kosten.)
je krijgt geen normale parabool opbrengst, maar eerder een tiet vorm.
als je daar de tepel van aftopt, dan verlies je niet heel veel. (niks vrouw onvriendelijks, is maar beeld spraak.)
zo als mijn boven staande voorbeeld, als de omvormer 2500W was geweest, dan had ik nog maar 1 kWh verloren die dag tegen over een 20-25kWh winst.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 21-02-2024 11:44 ]

Pagina: 1