Overstappen naar variabel of laten op vast contract?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 21:10

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ik ben gisteren opgebeld door de Nederlandse Leverancier Vergelijker. Normaal geen probleem om telefonisch abonnementen aan te gaan, heeft me al wat bespaard op energie en internet/TV in het verleden, maar nu ben ik niet helemaal mee of dit wel zo interessant is als dat men zegt. Ik heb momenteel een vast contract bij Energiedirect.

Verder heb ik 8 zonnepanelen.
Huidig verbruik
Mijn verbruik volgens Gaslicht (via iDIN ingelezen):
Afname Stroom
  • Normaaltarief: 955 kWh
  • Daltarief: 997 kWh
Teruglevering Stroom
  • Normaaltarief: 1518 kWh
  • Daltarief: 658 kWh
Afname Gas
  • 1804 m3
Gewoon Energie
Volgens de belofte van de NLV kan ik flink besparen via Gewoon Energie. Volgens het nieuwe variabele contract (waar overigens geen rekening met normaal- en daltarief is gehouden (en welke ik binnen 14 dagen kan ontbinden)), kom ik op de volgende kosten uit:

Afname Stroom (alle kosten incl.)
  • Normaaltarief: 0,32724 euro per kWh
Teruglevering Stroom (alle kosten incl.)
Hier heb ik niets over terug kunnen vinden

Gas (alle kosten incl.)
  • 1,36314 euro per m3
Verder moet ik geloven dat alle vaste kosten gelijk zijn, dus dat de kosten per kWh en m3 direct met elkaar vergeleken moeten kunnen worden.
Energiedirect
Mijn huidige kosten volgens het Energiedirect contract (5 jaar vast, november 2021):
Afname Stroom (alle kosten incl.)
  • Normaaltarief: 0,25759 euro per kWh volgens afgesloten contract / in 'Mijn energiedirect' staat er 0,23885 euro per kWh
  • Daltarief: 0,23743 euro per kWh volgens afgesloten contract / in 'Mijn energiedirect' staat er 0,21870 euro per kWh
Teruglevering Stroom (alle kosten incl.)
Hier heb ik niets over terug kunnen vinden

Gas (alle kosten incl.)
  • 0,91690 euro per m3 volgens afgesloten contract / in 'Mijn energiedirect' staat er 1,09762 euro per m3
De opzegvergoeding is 250 euro bij Energiedirect en volgens de AV wordt dit ook niet door Gewoon Energie vergoed.
Mijn vragen
  • Het lijkt erop dat de prijzen voor stroom inmiddels - ondanks een vast contract - zijn gedaald en voor gas zijn gestegen. Kan dat zomaar?
  • Hoe zit het met de voordelen van Gewoon Energie? Mij lijkt dat dit nogal tegenvalt, of mis ik iets? Ik denk dat voor mij voornamelijk de gasprijs van toepassing is, aangezien ik met de zonnepanelen een overcapaciteit heb.
  • En hoe zit het met terugleverkosten in mijn geval? Zijn er kosten die ik over het hoofd zie die Energiedirect mij (gaat) aanrekenen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou eerst even googlen naar die club voor je overweegt daar zaken mee te doen: https://nl.trustpilot.com/review/nederlandse-vergelijker.nl

Sowieso zou ik je aanraden nooit clubs te vertrouwen die je ongevraagd bellen. Hoe groot zal de kans zijn dat zij echt met een deal komen die je niet zelf af kunt sluiten via een site als gaslicht.com of via collectieven zoals de consumentenbond? De kachel moet ook roken bij die clubs.

[ Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 15-02-2024 17:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:11:
Ik zou eerst even googlen naar die club voor je overweegt daar zaken mee te doen: https://nl.trustpilot.com/review/nederlandse-vergelijker.nl
Komt vaker voor dat je hiermee wel prima deals kunt krijgen, omdat zij bepaalde contacten kunnen afdwingen. Zij zijn slechts tussenpartij, dus mocht de prijs verder in orde zijn, dan heb je er verder ook niks mee van doen.

Maar ik begrijp je punt.

Nu, los van NLV, lijkt het dus dat het niet correct is en ik beter niet overstap?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je stroom komt ruwweg op 0 uit, dus prijs maakt weinig, en je gas gaat veel duurder worden. Leveringskosten kunnen nog een ding zijn, maar met hoeveel gas duurder wordt, gaat overstappen je geen geld opleveren.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

HetGezegde schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Komt vaker voor dat je hiermee wel prima deals kunt krijgen, omdat zij bepaalde contacten kunnen afdwingen. Zij zijn slechts tussenpartij, dus mocht de prijs verder in orde zijn, dan heb je er verder ook niks mee van doen.

Maar ik begrijp je punt.

Nu, los van NLV, lijkt het dus dat het niet correct is en ik beter niet overstap?
Ach nee joh zijn kunnen niets afdwingen, zij maken puur sales en bij 3 sales krijgen ze 100 euro bol.kadom en de bounty.

Hoi!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 20:25
Ligt het aan mij of is het 'nieuwe contract' veel duurder?
Je oude contract spreek je van 1,09762 euro per m3, de nieuwe zou: 1,36314 euro per m3 zijn.

Dan lijkt het mij toch vrij simpel, je oude contract is vele malen goedkoper.
Ook moet je zelf de boete gaan ophoesten voor het overstappen, lijkt mij een no-brainer.

Je hebt trouwens wel een gigantisch gasverbruik, woon je in een heel oud huis?

De stijging van je gasprijs heeft trouwens de maken met de belasting, die is weer een tikkeltje omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Mafs op 15-02-2024 20:19 ]

• EWK
  • Niet online

EWK

Mafs schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:17:
Je oude contract spreek je van 1,09762 euro per m3, de nieuwe zou: 1,36314 euro per m3 zijn.

Ook moet je zelf de boete gaan ophoesten voor het overstappen, lijkt mij een no-brainer.
Ik denk dat TS deze bedragen uit zijn contract heeft, die bedragen zijn dan nu flink anders door aangepaste belastingen. @HetGezegde kun je hier wat over zeggen?

Hoi!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Mafs schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:17:

Je hebt trouwens wel een gigantisch gasverbruik, woon je in een heel oud huis?
Ja dat leek me dus ook, vandaar dat ik het niet begreep. Ik dacht dit is simpel cijfertjes vergelijken, maar de verkoper gaf aan van niet. Ik weet genoeg.

En ja, huis is 120 jaar oud. Beneden en in de badkamer vloerverwarming en slecht (denk ik) geïsoleerd, maar zo gelukkig ook veel zuurstof binnen 😛. Staat nog op de planning. Hierdoor kwamen we helaas ook boven het plafond dat door de overheid was ingesteld.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
EWK schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Ik denk dat TS deze bedragen uit zijn contract heeft, die bedragen zijn dan nu flink anders door aangepaste belastingen. @HetGezegde kun je hier wat over zeggen?
Beide bedragen heb ik opgelijst. Was een van mijn vragen, maar dat is dus de belasting die is veranderd. Origineel is 0,91690 (contract) en is huidig 1,09762 (via ‘Mijn energiedirect’).

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

HetGezegde schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Beide bedragen heb ik opgelijst. Was een van mijn vragen, maar dat is dus de belasting die is veranderd. Origineel is 0,91690 (contract) en is huidig 1,09762 (via ‘Mijn energiedirect’).

Bedankt!
Yes en dat kan dus zomaar. Je zet de energietarieven vast, niet de belasting.

Hoi!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03
HetGezegde schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:21:
[...]
en slecht (denk ik) geïsoleerd, maar zo gelukkig ook veel zuurstof binnen 😛. Staat nog op de planning.
Isoleren is echt wel iets anders dan ventileren.

Daarnaast met een zo hoog elektro gebruik, met zonnepanelen op het dak en zulke hoge gaskosten zou ik eerst daarop gaan inzetten. Dat zet enorm veel zoden aan de dijk.

En op bijvoorbeeld gaslicht en independer etc. kun je eenvoudig zien wat er voordelig is. Je kunt niet alleen de kwh en m3 prijzen nemen. Elke leverancier heeft andere leveringskosten per maand. Vaak hebben de aanbieders met een laag kwh/m3 tarief hogere leveringskosten. Wat voordeliger is moet je helemaal naast elkaar zitten en je niet doodstaren op de kale prijzen. Zeker als er ook nog welkomstkortingen bij komen.

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 20:25
HetGezegde schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Ja dat leek me dus ook, vandaar dat ik het niet begreep. Ik dacht dit is simpel cijfertjes vergelijken, maar de verkoper gaf aan van niet. Ik weet genoeg.

En ja, huis is 120 jaar oud. Beneden en in de badkamer vloerverwarming en slecht (denk ik) geïsoleerd, maar zo gelukkig ook veel zuurstof binnen 😛. Staat nog op de planning. Hierdoor kwamen we helaas ook boven het plafond dat door de overheid was ingesteld.
Het is inderdaad gewoon simpel cijfertjes vergelijken, niks meer niks minder.
Maar die lui zijn zo getraind dat ze je laten twijfelen om toch over te stappen.

Zo heb ik eens een half uur durende discussie gehad terwijl ik terugreed van m'n werk naar huis. Hele aardige jongen hoor, maar hij probeerde mij wijs te maken dat ik bij hun goedkoper uit zou zijn ondanks dat de kWh prijs en m³ prijs bij hun toch echt hoger lag. 'Ja maar meneer, bij ons betaald u maar 100 euro per maand'.

Zelfde gezeur gehad aan de deur met een verkoper van Ziggo. Deze was nog erger want hij beweerde toch echt een gigabit verbinding (up EN down wel te verstaan) voor maar 30 euro per maand. Dus mee akkoord gegaan, kreeg ik een mailtje nadat de beste man weg was, klopte natuurlijk van geen kanten, was maar een 100mbps lijntje (met 30 up) en bijna 50% duurder dan hij beweerde. Meteen weer telefonisch geannuleerd natuurlijk.

Lang verhaal kort, ik doe geen zaken meer met mensen die mij bellen, of iets aan de deur verkopen. Tegenwoordig kun je zoveel vergelijken online..

En succes met je gasverbruik, das wel een stevige, maar gelukkig ook veel ruimte voor verbetering!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

HetGezegde schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:06:
Ik ben gisteren opgebeld door de Nederlandse Leverancier Vergelijker.
Gestopt met lezen, geen zaken mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben een stuk wijzer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:34
Stond ooit iemand voor de deur bij mij die zei dat ze stroom en gas tegen kostprijs konden leveren. Ik vroeg waar betalen ze jou dan van? Ging ie naar de buren. Mafkees.
Pagina: 1