Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen met ultra settings op een 27 inch 1440p, 165hz scherm. Daarnaast heb ik een 4k, 120hz OLED tv van LG waar ik het systeem ook soms op wil aansluiten. Het is OK als niet alle games daar op de hoogste settings kunnen.
Ik heb gekozen voor mATX omdat ik de pc dus soms van mijn werkkamer (op zolder) naar de woonkamer zal verplaatsen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2.000 euro. Goedkoper is uiteraard fijn, maar ik heb ruimte in mijn budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van BBG en andere forum topics heb ik de volgende lijst samengesteld
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alleen voorkeur voor kwaliteit boven prijsvechter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb gekozen voor mATX omdat het me een mooie middenmaat lijkt. Als het (sterk) ten koste gaat van geluidsproductie en/of temperaturen dan kan ik de keuze heroverwegen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben een absolute beginner dus ik maak mezelf geen illusies.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen:
Ik wil gamen met ultra settings op een 27 inch 1440p, 165hz scherm. Daarnaast heb ik een 4k, 120hz OLED tv van LG waar ik het systeem ook soms op wil aansluiten. Het is OK als niet alle games daar op de hoogste settings kunnen.
Ik heb gekozen voor mATX omdat ik de pc dus soms van mijn werkkamer (op zolder) naar de woonkamer zal verplaatsen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2.000 euro. Goedkoper is uiteraard fijn, maar ik heb ruimte in mijn budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Monitors | MSI Optix MAG274QRF-QD Zwart | € 354,99 | € 354,99 |
| 1 | Televisies | LG OLED55G1RLA Zwart | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 354,99 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van BBG en andere forum topics heb ik de volgende lijst samengesteld
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M AORUS ELITE AX (rev 1.0) | € 213,64 | € 213,64 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 786,03 | € 786,03 |
| 1 | Behuizingen | Jonsbo D30 | € 93,52 | € 93,52 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 96,50 | € 96,50 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 114,89 | € 114,89 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 249,- | € 249,- |
| Totaal | € 2.032,48 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alleen voorkeur voor kwaliteit boven prijsvechter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb gekozen voor mATX omdat het me een mooie middenmaat lijkt. Als het (sterk) ten koste gaat van geluidsproductie en/of temperaturen dan kan ik de keuze heroverwegen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben een absolute beginner dus ik maak mezelf geen illusies.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen:
- Is het verstandig om voor mATX te gaan?
- Zijn er andere mATX cases die jullie aanraden? Ik vind het leuk als hij een mooi maar simpel design heeft (zoals bijvoorbeeld de fractal north cases).
- Ik twijfel tussen de 4070 super en de 7900 XT. Uiteindelijk voor AMD gegaan door de 20gb videogeheugen. Raytracing vind ik leuk, maar ik ben liever toekomstbestendig. Hoe groot is het verschil in toekomstbestendigheid tussen de twee?
- Zullen deze componenten goed samenwerken?
- Mis ik nog iets om het systeem beter te maken (bijvoorbeeld extra fans)?
- Hebben jullie suggesties voor betere onderdelen dan degene die ik heb gekozen?

/f/image/Q1KxUexr4PAcM53NR1rlykcR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EKsCOunJtiXQTQvUiQtEL5Rt.png?f=fotoalbum_large)