Vreemde problemen - Patchkast aarden?

Pagina: 1
Acties:

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59
Goedemiddag!

Ik ben onlangs verhuisd en heb daar tijdens de verbouwing nieuwe netwerkbekabeling aangelegd. Dit kan ik via mijn werk bestellen waarbij CAt7 net zo duur was als CAT6a kabel, beide S/FTP kabel. Ik ben dus gegaan voor het nieuwere, de CAT7 kabels.

Nu is dit verre van de eerste keer dat ik netwerkkabels leg in thuis situaties maar wel de eerste keer waar ik (zowel zakelijk als privé) zoveel gezeur heb met het stabiel krijgen van het netwerk :+ . Een vriend wees me al op het feit dat de kabels die ik had gevoelig waren voor de aarde, ik heb dus extra opgelet bij het aansluiten van de keystones dat bij het testen de "ground" check ook goed was. Maar helaas blijven de problemen.

Ondertussen ben ik er al achter dat ik beter CAT6a had kunnen halen en dat CAT7 kabels met een handleiding komen, dus voordat ik alles vervang wil ik checken of mijn gedachten klopt en of ik een andere oplossing kan vinden.

Ik zal hieronder eerst even de huidige situatie schetsen, daarna kort de vreemde problemen en mogelijke oplossingen.

Huidige situatie
  • CAT7 S/FTP stugge kabels gebruikt in de muren, van walloutlet naar patchpanel
  • CAT7 S/FTP kabels gebruikt in patchkast van patchpaneel naar switches
  • CAT7 S/FTP kabels gebruikt van wandoutlet naar PC en overige apparaten
  • Op de keuken en badkamer na is geen enkel stopcontact voorzien van aarde en dat gaat voorlopig ook nog niet gebeuren
  • Patchkast is geheel van staal
  • Ik heb twee nieuwe Aruba Instanton switches gekocht (normale en PoE), types Aruba Instant On 1830 24G 2SFP 24-poorts Smart Managed Switch en Aruba Instant On 1930 8G 2SFP 8-poorts Managed L2 PoE+ Switch (124W)
  • In de muren zitten Duvenbeck wantcontactdozen voor UTP, op patchpanel dus CAT7 keystones
Problemen
Dan de problemen, daar kan ik vrij kort over zijn. Het is samen te vatten als onstabiel, wegvallen van verbindingen, traag (80mbit ipv 500) netwerk. Op modem is de snelheid altijd goed, de kabel vanaf het modem naar patchkast meestal ook maar niet altijd, en dat geld ook voor de rest. Dus de ene keer is tot en met de switch goed en gaat het fout vanaf switch naar de werkplek, maar soms is het op de switch zelf al traag.

Met andere woorden, het verschilt per dag en per situatie. Wifi werkte lange tijd prima maar gisteren ineens weer niet, ga je testen en herstarten van vanalles werkt het ineens weer. Volgende dag kan er een andere werkplek kuren hebben.

Voor mijn werk heb ik heel wat netwerken van basisscholen en kleine bedrijven doorgelicht dus ik weet hoe ik het moet testen en dingen moet uitsluiten, maar omdat de oorzaak hier zo vaak iets anders is ben ik het spoor bijster. Ik heb stekkers vervangen, kabels opnieuw getrokken maar los je het ene op begint het andere weer en op een gegeven moment ben je weer terug bij het begin. :(

Mogelijke oplossingen
Ik weet niet meer wat maar iets wees mij in de richting van het aarden van je patchkast. Na een zoektocht kwam ik onder ander eeen aantal Tweakers topics tegen waarop duidelijk naar voren komt dat het aarden van de patchkast eigenlijk wel nodig is. Maar nog belangrijker, dat CAT7 kabels die aarde dus ook echt nodig hebben om goed te werken.

Dus volgens mij heb ik twee opties:
1) KAbels vervangen voor CAT6a
2) Patchkast aarden

Nu heb ik weinig zin om alle kabels weer te vervangen, los van de kosten was het ook een rotklus namelijk. Dus wil ik de patchkast aarden. Maar ik lees daarover ook dat he tniet een kwestie is van een aarde kabel trekken van meterkast naar patchkast en die op het staal vast maken. Klopt dat? Komt er meer bij kijken?

Hoe moet ik in mijn situatie dan wel een patchkast juist van aarde voorzien?

Ook las ik dat ik andere patchkabels kan gebruiken vanwege aarde lussen (ben nog niet helemaal bekend met dit begrip), zou dat in mijn situatie ook helpen?

Lang verhaal maar hopelijk kan iemand helpen voordat ik doordraai :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daisy_D
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-02 21:14
Voordat je alle kabels definitief gaat vervangen, zou je wellicht kunnen overwegen om je vaste kabels even buiten werk te stellen en met tijdelijke cat6a of desnoods cat5e kabels te werken? Dus iig vanaf je meterkast naar de patchkast, en van daaruit naar je werkplek. Als je verbinding daar dan nog steeds dramatisch is, heb je jezelf een hoop werk bespaart

• Michel
Dat is wat lastig omdat de kast diep in de kelder staat. Wel heb ik een wifi access point enige tijd via het trapgat op een cat6 kabel gehad en nu je het zegt bedenk ik me dat de wifi toen veel stabieler was.

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Het zou heel goed kunnen dat je last hebt van Ground loops. Ik zou proberen om de korte patchkabels in cat6a uit te voeren om te zien of dat het probleem oplost.
Een ander probleem zou nog slechte terminatie kunnen zijn. Je kan overwegen om een goede netwerkkabel tester te huren die ook niet alleen de juiste verbindingen meet maar ook snelheid, reflectie, verlies e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Allereerst moet ik even kwijt dat afgeschermde netwerk kabels altijd potentieel ellende veroorzaken.
Door ze verkeerd aan te sluiten kun je last krijgen van aardlussen en/of common mode spanningen.
Het beste is altijd gewoon stugge cat 6 UTP te gebruiken(dus beslist geen afscherming) al het andere is zinloos en kan potentieel ellende veroorzaken.

Nu wat je kunt doen.

Zorg ervoor dat je op maar op een plek aard, dus altijd op het patchpaneel, dit om aardlussen te voorkomen.
Verder moet je alle vaste bekabeling op een wcd af monteren en ervoor te zorgen dat de afscherming alleen bij het patchpaneel aan aarde komt te liggen.
Dus ook geen contact met een muur laten maken of een raamwerk van een wcd.

En je moet alle apparatuur met patchkabels aansluiten die geen afscherming hebben anders loop je de kans via die apparatuur weer een aardlus te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Michel
Ben(V) schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:29:
Allereerst moet ik even kwijt dat afgeschermde netwerk kabels altijd potentieel ellende veroorzaken.
Door ze verkeerd aan te sluiten kun je last krijgen van aardlussen en/of common mode spanningen.
Het beste is altijd gewoon stugge cat 6 UTP te gebruiken(dus beslist geen afscherming) al het andere is zinloos en kan potentieel ellende veroorzaken.

Nu wat je kunt doen.

Zorg ervoor dat je op maar op een plek aard, dus altijd op het patchpaneel, dit om aardlussen te voorkomen.
Verder moet je alle vaste bekabeling op een wcd af monteren en ervoor te zorgen dat de afscherming alleen bij het patchpaneel aan aarde komt te liggen.
Dus ook geen contact met een muur laten maken of een raamwerk van een wcd.

En je moet alle apparatuur met patchkabels aansluiten die geen afscherming hebben anders loop je de kans via die apparatuur weer een aardlus te maken.
Die les heb ik ondertussen wel geleerd ja, voortaan gewoon weer Cat6 gebruiken zoals in voorgaande huizen (niet dat ik snel weer verhuis maar toch). Thanks!

Begrijp ik je goed als ik zeg dat ik dus een aarde draad van meterkast naar patchpaneel moet trekken en dat dat dan zorgt voor de aardepunt voor de kast?

De wandcontactdozen zijn eigenlijk niet zonder contact te maken, er zit zoveel metaal in dat ik de kabel niet met sleeve naar de aansluitpunten krijg.

Ik ga testen met cat6 kabels in de patchkast, kan dat niet voldoende zijn of zeg je hoe dan ook aarden? En wat met de kabels van wandcontactdoos naar apparaat? Kan ik die dan wel gewoon laten voor wat het is?

[ Voor 3% gewijzigd door Michel op 15-02-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Gewoon de afscherming helemaal wegknippen van de kabel in de wcd.
En zoals ik al schreef zeker geen afgeschermde kabel gebruiken tussen apparatuur en wcd.

En je kunt het patchpaneel gewoon aarden via de aard van een netspanning wcd.

[ Voor 63% gewijzigd door Ben(V) op 15-02-2024 17:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Ik heb patchkabels en kabels van muur naar apparatuur vervangen door niet afgeschermde kabels maar nog weinig verschil, het aarden van de patchkast is dus de volgende stap.

Er zitten hier nergens geaarde stopcontacten dus ik moet een draad gaan trekken vanuit de meterkast, gaat gemakkelijk hier omdat de kelderruimte waar de patchkast staat tevens de opening naar de kruipruimte bevat.

Is het dan voldoende om een aarde draad te trekken en deze in de meterkast aan te sluiten op het aarde punt en in de patchkast op het patchpaneel? Of kan ik hem beter aansluiten op de rails van de patchkast ivm de switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een patchkast moet je aarden om verschillende redenen:
  • Equipotentiaal verbinding. Alle grote stukken metalen dat de mensen kunnen aanraken, kunnen weleens onder spanning staan en het aarden zorgt ervoor dat het gelijk met de aarde getrokken worden. In de praktijk kan 110V op een patchkast staan dankzij de netfilter in een voeding dat zoals een spanningsdeler werkt en de helft van 220 à 230 V op de behuizing/patchkast zet. Daarvan schrikken IT'ers, worden brillen bij patchkasten gebroken (op de kosten van de werkgever een nieuwe bril halen), hoofd tegen iets stoten,... en arbeidsongevallen zorgen ervoor dat er advies over een helm gebruiken gegeven wordt.
  • Met afgeschermde kabels kan je de spanning dat van de aarde afwijkt, naar de devices aan de andere kant van de kabels brengen en raar gedrag veroorzaken.
  • Aardlussen wil je ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
rapture schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:
Een patchkast moet je aarden om verschillende redenen:
  • Equipotentiaal verbinding. Alle grote stukken metalen dat de mensen kunnen aanraken, kunnen weleens onder spanning staan en het aarden zorgt ervoor dat het gelijk met de aarde getrokken worden. In de praktijk kan 110V op een patchkast staan dankzij de netfilter in een voeding dat zoals een spanningsdeler werkt en de helft van 220 à 230 V op de behuizing/patchkast zet. Daarvan schrikken IT'ers, worden brillen bij patchkasten gebroken (op de kosten van de werkgever een nieuwe bril halen), hoofd tegen iets stoten,... en arbeidsongevallen zorgen ervoor dat er advies over een helm gebruiken gegeven wordt.
  • Met afgeschermde kabels kan je de spanning dat van de aarde afwijkt, naar de devices aan de andere kant van de kabels brengen en raar gedrag veroorzaken.
  • Aardlussen wil je ook niet hebben.
Ik proef hier een stukje praktijk ervaring geloof ik :P

Bednkat voor de heldere uitleg!

Klopt het dan wat ik zeg? Aarde kabel vanuit meterkast naar de kast trekken en daar op de rails aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Ik heb een kleine patchkast (10 inch) in mijn meterkast hangen.
Deze is ook van metaal.
Ik heb hem geaard via een aarde draad uit het geaarde stekkerblok.
Dus er zit een geaard stopcontact in mijn meterkast.
Hierin zit een stekker met kabel die loopt naar een stekkerdoos onderin mijn patchkast.
Deze voorziet alle apparaten in de patchkast van stroom.
Er zit ook een dummy stekker in, waarin ik alleen de aarde draad heb aangesloten en deze gebruik ik om mijn patchkast te aarden.
Misschien niet de mooiste oplossing, maar hierdoor heeft mijn patchkast dezelfde aarde als AL mijn stopcontacten in mijn huis

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
GarBaGe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:28:
Ik heb een kleine patchkast (10 inch) in mijn meterkast hangen.
Deze is ook van metaal.
Ik heb hem geaard via een aarde draad uit het geaarde stekkerblok.
Dus er zit een geaard stopcontact in mijn meterkast.
Hierin zit een stekker met kabel die loopt naar een stekkerdoos onderin mijn patchkast.
Deze voorziet alle apparaten in de patchkast van stroom.
Er zit ook een dummy stekker in, waarin ik alleen de aarde draad heb aangesloten en deze gebruik ik om mijn patchkast te aarden.
Misschien niet de mooiste oplossing, maar hierdoor heeft mijn patchkast dezelfde aarde als AL mijn stopcontacten in mijn huis
Dat zou inderdaad een prima oplossing zijn, maar ik heb helaas geen geaarde stopcontacten in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Michel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Dat zou inderdaad een prima oplossing zijn, maar ik heb helaas geen geaarde stopcontacten in de buurt.
Dan trek je een aardingsdraad vanuit de patchkast naar de aardingsonderbreker bij de aardingslus of aardingspen in het gebouw.

Als het gebouw geen aarding heeft, dan heb ik een aantal koperen staven in de grond geslagen om een nieuwe aarding te maken. Afhankelijk van hoe nat of droog de grond in de straat is, ga je meer of minder koperen staven in de grond moeten slaan.

In NEN 1010:2015 zijn er regels voor het aarden van patchkasten toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://www.sbkopleidingen.nl/media/30130/aarden-1.jpg
Het 'aarden' van deze kasten is een zogheten FUNCTIONELE aarding. Het is bedoeld om storingen te voorkomen. Het is dus geen 'Veiligheidsaarding'.
Moderne elektrische installaties bevatten veel hoogfrequente stoorstromen die met een goede EMC-aarding kunnen worden teruggedrongen.
EMC staat voor ElectroMagnetische Compatibiliteit. Dit houdt in dat er maatregelen worden getroffen zodat elektrische apparaten elkaar onderling niet meer storen.
https://www.sbkopleidinge...genwoordig-worden-geaard/
Afbeeldingslocatie: https://www.sbkopleidingen.nl/media/30131/aarden-2.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 16-02-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Hier ook meegemaakt met een office setup waarbij de hele keten S/FTP is en op 1x Ubiquity AP de boel ging trippen en dan doorzakte naar +/- 150Mbit.

De laatste meter patchkabel van AP naar een keystone (>patchpanel) vervangen met een normale patchkabel en probleem was verholpen.

Nevermind, zie dat je dit al hebt geprobeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 16-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
heiyu schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:53:
Hier ook meegemaakt met een office setup waarbij de hele keten S/FTP is en op 1x Ubiquity AP de boel ging trippen en dan doorzakte naar +/- 150Mbit.

De laatste meter patchkabel van AP naar een keystone (>patchpanel) vervangen met een normale patchkabel en probleem was verholpen.

Nevermind, zie dat je dit al hebt geprobeerd.
Helaas wel ja, heb nu het volgende al gedaan: Van switch naar keystone is cat5e of cat6 kabel (had beiden nog liggen), keystone naar wall outlet is dan die CAT7, en van walloutlet naar PC is weer een Cat5e of CAT6 kabel. Heb met biede situaties getest en veranderd eigenlijk niets voor bekabelde hardware.

Enige verschil merkte ik wel bij de access points, deze meten nu daadwerkelijk een hogere snelheid.

Na wat gespard te hebben met collega's ga ik een geaard stopcontact leggen naar de kelder, daarmee los ik hopelijk al een heel deel op in plaats van moeilijk te gaan doen met alleen een aarde kabel en stroom ergens anders aftappen.
Pagina: 1