Overlappende Bouwtekeningen aan elkaar "plakken"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gebbetje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-02-2024
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar software waarmee ik foto's van bouwtekeningen aan elkaar kan plakken. De foto's overlappen elkaar ten dele.

Ik heb het internet al afgezocht en kom daar wel software tegen om reguliere foto's aan elkaar te plakken (bijvoorbeeld Hugin), maar die gaan er vanuit dat je vanuit een vaste plek foto's neemt van bijvoorbeeld een paleis of iets dergelijks. Bij het samenvoegen van de foto's vervormd de software (daarom) de foto's.

Voorbeeld van 2 van de foto's van de bouwtekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlhI1RFnuoFW1Cg18e9nKd6lehw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/agVkHtPf1ENT4o81u5ap5FDF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geoeR8wdxaoOd8x2eAdXxh528GY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wHcVR9Ce7cP9SEri3V1HARqj.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Gebbetje op 22-02-2024 21:17)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Photoshop, the gimp, de betere foto bewerkingstools waarmee je met layers kunt werken.

Kan je 1 tekening per laag er in zetten en ze onafhankelijk van elkaar verschalen totdat ze allemaal bij elkaar passen.
Dit doe je dan allemaal in 1 grote lege canvas. Het is wel een beetje puzzelen op deze manier.

Van klussen krijg je grijze haren

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:33
Hoeveel zijn het er? En zijn ze dezelfde schaal?
Dan kun je toch creatief met paint zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

begin met een groter formaat leeg canvas in willekeurig plaatjes programma, knip en plak de foto's dan daarin.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40

pietje63

RTFM

PowerPoint werkt ook om plaatjes naast elkaar te zetten. Wit doorzichtig maken

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan je de foto's niet opnieuw nemen, ik neem ze altijd van 1 onderdeel (plattegrond, doorsnede, gevel etc) Er is eigenlijk geen meerwaarde om zover in te zoemen en dan te gaan plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-02-2024 19:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Photoshop, the gimp, de betere foto bewerkingstools waarmee je met layers kunt werken.

Kan je 1 tekening per laag er in zetten en ze onafhankelijk van elkaar verschalen totdat ze allemaal bij elkaar passen.
Dit doe je dan allemaal in 1 grote lege canvas. Het is wel een beetje puzzelen op deze manier.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
je zoekt panorama software ofwel stitch software. Dergelijke software plakt 'naast en boven elkaar' foto's aan elkaar zodat je 1 grote krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

emielbf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:38:
je zoekt panorama software ofwel stitch software. Dergelijke software plakt 'naast en boven elkaar' foto's aan elkaar zodat je 1 grote krijgt.
Bijvoorbeeld PTGui, maar is niet gratis.
https://ptgui.com/

Ik zou, zoals eerder geopperd, gewoon met Paint aan de slag gaan :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
Paint.dotnet 1x canvas met correcte grote.
En per afbeelding een laag maken,
Canvas achtergrond wit, lagen wit transparant. Een schuiven maar.
Alles naar wens dan export maken naar nieuwe afbeelding

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:26
Zorg ervoor dat er een overlap in de foto's zit. Dan kan je ze makkelijker schalen en op elkaar schuiven. Als je geen overlap hebt wordt het al wat moeilijker. Met andere software zoals CAD-software kan je dan mogelijk wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 13:31
pietje63 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:21:
PowerPoint werkt ook om plaatjes naast elkaar te zetten. Wit doorzichtig maken
idd beginnen met een powerpoint van a2 of a1 of a0 en dan alles netjes over elkaar.

Of een student bouwkunde 50-100 euro geven om het na te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
The-Source schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:31:
Paint.dotnet 1x canvas met correcte grote.
En per afbeelding een laag maken,
Canvas achtergrond wit, lagen wit transparant. Een schuiven maar.
Alles naar wens dan export maken naar nieuwe afbeelding
is gebruiksvriendelijk en nota bene ook gratis

• Gebbetje
twain4me schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:33:
Kan je de foto's niet opnieuw nemen, ik neem ze altijd van 1 onderdeel (plattegrond, doorsnede, gevel etc) Er is eigenlijk geen meerwaarde om zover in te zoemen en dan te gaan plakken.
Ik heb de brontekeningen helaas niet.

• Gebbetje
S-te-fan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:44:
Hoeveel zijn het er? En zijn ze dezelfde schaal?
Dan kun je toch creatief met paint zijn?
2 bouwtekeningen met respectievelijk 11 en 10 (png) plaatjes.
Paint, I'm sorry to say, werkt niet.

• Gebbetje
emielbf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:38:
Heb ik naar gekeken (zoals vermeld in m'n post), maar de programma's die ik tegen kwam vertekenen de plaatjes, omdat ze uitgaan van het maken van foto's van bijvoorbeeld een paleis/kasteel/uitzicht of iets dergelijks vanuit een vast punt. PTGui lijkt ook onder deze categorie software te vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gebbetje op 22-02-2024 12:42 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 20:02
Gebbetje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:20:
[...]

2 bouwtekeningen met respectievelijk 11 en 10 (png) plaatjes.
Paint, I'm sorry to say, werkt niet.
Dit is dus ook niet Microsoft paint, maar paint.net, dat is een tool met veel meer functies zoals de genoemde lagen/transparantie.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gebbetje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb de brontekeningen helaas niet.
Heeft de gemeente hem ook niet?

• Gebbetje
sjaakwortel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Dit is dus ook niet Microsoft paint, maar paint.net, dat is een tool met veel meer functies zoals de genoemde lagen/transparantie.
In latere reacties op mijn post wordt (idd) gesproken over paint.net. De eerdere overigens niet. Mijn opmerking gaat over Paint. Paint.net zojuist gedownload. Ga er naar kijken.

• Gebbetje
Nee, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:33
Ohja als het meerdere afbeeldingen zijn is paint niet handig. Maar dat bleek niet uit je startpost.

Ik heb wel eens een grote Google maps route samengesteld met Gimp.

Daarbij had ik een lange route in korte kleinere (ingezoomde) onderdelen gescreenshot uit Google maps en dat allemaal aan elkaar/over elkaar geplakt met behulp van lagen.

Het is even prutsen en kost wat tijd, maar als het een eenmalige klus is dan prima te doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebbetje
Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen te antwoorden op mijn vraag. De input van meerderen hebben tot het gewenste eindresultaat geleid.

Het is uiteindelijk Gimp geworden met 1 grote lege canvas met een witte achtergrond. Daarin 1 afbeelding per laag, lagen transparant en de afbeeldingen zodanig gepositioneerd (herschalen is gelukkig nauwelijks nodig geweest) totdat ze de totale bouwtekening vormden. Daarna volgorde van lagen bepalen (welke laag licht bovenop, zeg maar) en de lagen weer een witte achtergrond geven. Dit omdat sommige afbeeldingen een betere kwaliteit hebben dan andere. (Of alternatief is de afbeeldingen bijsnijden voor het deel waarvoor ze overlappen.)

[ Voor 24% gewijzigd door Gebbetje op 22-02-2024 21:42 ]

Pagina: 1