Verschillende manieren van 8P8C bedraden?

Pagina: 1
Acties:

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:53
Sinds jaar en dag gebruik ik T568B als ik een 8P8C connector bedraad. Dus, oranje links, bruin rechts, blauw in het midden en groen "om blauw heen". Daarbij is het wit-kleur gestreept op alle oneven pinnen en enkelkleurig op alle even pinnen.

Ik heb dit eigenlijk altijd al raar gevonden. De belangrijkste eigenschap van twisted pair kabels is precies dat: de getwiste paren. Om bovenstaande aansluiting te realiseren moet het groene paar altijd verder uiteengerafeld worden dan alle andere paren.

Gezien met de steeds hogere snelheden er steeds hogere eisen aan de kabels worden gesteld vroeg ik me af: zijn er ook mensen die 'simpeler' aansluiten, dus gewoon 4 paar naast elkaar? Oranje, dan groen, dan blauw, dan bruin? Ik kan er online weinig over vinden, maar behalve wanneer PoE gebruikt wordt schijnt dit gewoon te kunnen met hedendaagse hardware?

Graag hoor ik wat andere tweakers hiervan denken. Misschien kan die 1 centimeter minder twists per patchkabel (aan elke kant een halve centimeter) geen kwaad?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien de hardware er van uitgaat dat de middelste vier pinnen (groen en blauw) op die manier aangesloten zijn, nee dat kan niet.

Op heel korte afstanden gaat dat op een andere manier wel werken en er is niks inherent aan de techniek die vereist dat het gedaan wordt op de manier dat we het doen (dwz, het is hoe het is omwille van legacy redenen: compatibiliteit met connectors die alleen de middelste twee pinnen gebruiken).

Maar het is wel degelijk belangrijk om de aderparen bij elkaar te houden: het gebruik van twee aders voor één signaal (en dat dus x4) is om electromagnetische storing zowel van buitenaf (buiten de kabel) als van binnen (andere aderparen) er zo goed mogelijk uit te kunnen filteren.

Als je ze aansluit zoals jij beschrijft heb je bij het groene paar op 1 ader het signaal van aderpaar 2, en op de andere het signaal van aderpaar 3, en bij het blauwe paar idem maar andersom. Dat maakt dat de ruisverwijdering minder goed werkt en vanaf een bepaald moment (meestal kabellengte, enigszins afhankelijk van externe storingsbronnen) gaat dat leiden tot signaalverlies en dus een slechte verbinding.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2024 13:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Tja... het zijn twisted pairs, omdat er gebruik wordt gemaakt van differential signalling.
Het is dus heel belangrijk om de pairs bij elkaar te houden om hiermee te integriteit van het signaal te behouden.
Bij afspraak zijn die paren: 1-2, 3-6, 4-5 en 7-8.
Ik vermoed dat dit uit de legacy komt, toen we nog maar 4 aders hadden (RJ11).

Met de steeds hogere eisen en hogere snelheden, denk ik dat koper twisted pairs straks hun einde bereiken.
Persoonlijk maak ik vanaf 10G de overstap naar glas.

Voor koper heb ik niets sneller dan 1G.
Ik werk ook met keystones, WCDs en patchpanels. Dan zie je vaak wel dat de paren bij elkaar blijven

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
ktf schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:14:
Sinds jaar en dag gebruik ik T568B als ik een 8P8C connector bedraad. Dus, oranje links, bruin rechts, blauw in het midden en groen "om blauw heen".
De reden daarvoor is backward compatibility met oude analoge telefoonlijnen, zie Wikipedia: ANSI/TIA-568.
Het eerste paar zit namelijk in het midden, zie Wikipedia: Registered jack

[ Voor 14% gewijzigd door Puch-Maxi op 15-02-2024 13:45 . Reden: Linkjes ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

ktf schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:14:
Sinds jaar en dag gebruik ik T568B als ik een 8P8C connector bedraad. Dus, oranje links, bruin rechts, blauw in het midden en groen "om blauw heen". Daarbij is het wit-kleur gestreept op alle oneven pinnen en enkelkleurig op alle even pinnen.
Ook wel bekend als een "landschap" opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu4nDgsDHmdpyifmXdVXzv4tzaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xz6ukbixurBxxTf8YgbZ4KmA.jpg?f=user_large

Begin met een half kleur of wit gestreept, de volgende is volkleur, dan halfkleur, volkleur,...
Ik heb dit eigenlijk altijd al raar gevonden. De belangrijkste eigenschap van twisted pair kabels is precies dat: de getwiste paren. Om bovenstaande aansluiting te realiseren moet het groene paar altijd verder uiteengerafeld worden dan alle andere paren.
Het twisten van paren heeft pas zin als de juiste paren tussen de juiste pinnen twisted zijn. Anders wordt het twisten ongedaan gemaakt.
Gezien met de steeds hogere snelheden er steeds hogere eisen aan de kabels worden gesteld vroeg ik me af: zijn er ook mensen die 'simpeler' aansluiten, dus gewoon 4 paar naast elkaar? Oranje, dan groen, dan blauw, dan bruin? Ik kan er online weinig over vinden, maar behalve wanneer PoE gebruikt wordt schijnt dit gewoon te kunnen met hedendaagse hardware?
4 paren naast elkaar of aan de beide kanten dezelfde kleurvolgorde is een plaag als elektriciens niet gewend aan het knijpen van RJ's zijn.

Dan gaan switchpoorten down en ik moet van remote regelmatig poort settings togglen om de poorten weer een tijdje up te krijgen en de onderaannemers vertikken om de cabling te corrigeren. Of autonegotiation naar 100 half moeten forceren om een poort weer up te krijgen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

GarBaGe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:33:

Met de steeds hogere eisen en hogere snelheden, denk ik dat koper twisted pairs straks hun einde bereiken.
Persoonlijk maak ik vanaf 10G de overstap naar glas.
Dit inderdaad. Er zijn mensen die Cat7/8 kabels in huis leggen om >10Gbit over koper te doen, maar die techniek is uiteindelijk vele malen kostbaarder dan glas en veel moeilijker betrouwbaar te behalen. Switches met 10G SFP+ poorten zijn ook goedkoper dan switches met 10G RJ45 en de SFP+ modules kosten ook verhoudingsgewijs geen drol.

nelizmastr moet bij een volgende woning ook maar verdulleme eens glas gaan trekken :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:53
Oke, ik heb me bijzonder vergist blijkt nu. Denkfout.

Ik had het volgende gelezen in Wikipedia: Medium-dependent interface:
The physical medium attachment sublayer (PMA) provides identification of each pair and usually continues to work over crossover cables as well, even if the pairs are unusually swapped, crossed, or if the polarity of a pair is unexpectedly inverted.
Ik had dat doorgetrokken en dacht dat hardware dus wel even kon identificeren welke aders bij welk paar horen. Dat is wensdenken natuurlijk, er is geen fatsoenlijke manier om te bepalen welke aders samen een paar vormen. De enige manier om dat te doen is signaal-ruisverhouding meten, en dat werkt alleen als er genoeg ruis is om verschil te kunnen zien. Dat is dus niet betrouwbaar automatisch te doen.

Dus, als paren zijn verwisseld of als de aders van een paar verwisseld zijn aangesloten komt het systeem er wel uit, maar dat betekend dat er nog steeds wel echt één paar op pin 1-2, één paar op 3-6, één paar op 4-5 en één paar op 7-8 moet zitten.

Weer wat geleerd O-)
Pagina: 1