Aarden van receiver, beste manier?

Pagina: 1
Acties:

• High on Life
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-05 11:09
Hallo,

Laatst vroeg ik of iemand goede ideeën had om audio draadloos naar de receiver te sturen zonder al teveel vertraging en kwaliteitsverlies, dat is uiteindelijk niet gelukt, maar geeft niet, want heb nu gewoon de laptop op de TV aangesloten met HDMI, die TV weer met HDMI eARC met de receiver. En dan gewoon een draadloos toetsenbord + muis, werkt misschien wel beter dan met de laptop op schoot 🤣

Nu viel het mij laatst op dat op luid volume er best behoorlijk wat ruis te horen was (white noise), dus toen ben ik op het idee gekomen om de receiver op de aarde van het huis aan te sluiten, die heeft namelijk een losse connectie voor de aarde, dit heeft wel degelijk veel geholpen, maar de ruis is niet volledig weg.
Ik heb eigenlijk geen zin om te gaan onderzoeken waar het probleem zou kunnen liggen, dus vroeg ik mij af of het niet gewoon mogelijk is om in de tuin een metalen pen de aarde in te slaan en daar de aarde van de receiver op aan te sluiten? Ik heb hier in de muur namelijk toch al een opening naar de tuin toe... Ik dacht als die dan niet op het huis is aangesloten, maar zijn eigen aarde heeft, zou dat een betere oplossing zijn? En heb ik behalve een lange pen in de aarde nog iets anders hiervoor nodig?

Groetjes :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:29
Weet je zeker dat die "losse connectie voor de aarde" niet voor een platenspeler aardkabel is?
Ik heb eigenlijk geen zin om te gaan onderzoeken waar het probleem zou kunnen liggen
Dikke kans dat dit komt door je schakelvoeding van je laptop.

• High on Life
greentea schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:19:
Weet je zeker dat die "losse connectie voor de aarde" niet voor een platenspeler aardkabel is?

[...]

Dikke kans dat dit komt door je schakelvoeding van je laptop.
Ik zal je heel eerlijk zeggen, nee dat weet ik niet zeker, maar ik kan je ook heel eerlijk zeggen dat de ruis echt voor 70-80% minder werd toen ik de aarde uit het stopcontact daarop aansloot.

Maar de aansluit stekker/kabel heeft in ieder geval geen eigen aarde, zijn maar 2 contacten, dus ik vermoed dat deze losse aansluiting echt voor een aparte aarde bedoeld is.

Het gaat om een Denon AVC-X3800H

[ Voor 17% gewijzigd door High on Life op 15-02-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 19:04
greentea schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:19:
Dat is inderdaad de aarde voor de platenspeler. Deze zit ook naast de Phono ingang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 19:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFZujtGfTyPjRaP9TR1kezwB7F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61DkMUAfegpy6ELqx69USusc.jpg?f=fotoalbum_large

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
Ik had zelf ook geen randaarde. Wel in huis, want was aarde in de badkamer, dus hoefde geen aardpen geslagen te worden. Vanwege het aantal bochten was het niet mogelijk om de randaarde vanuit de badkamer in de woonkamer te krijgen. Dus bleef er nog maar 1 oplossing over: via de kruipruimte. Er loopt nu een elektriciteitskabel onder de vloer van een nieuw aangelegde wandcontactdoos naar een aparte groep in de meterkast. Omdat ik geen groep meer over had in de meterkast en toch bezig was, meteen een nieuwe meterkast erin gedaan met nog 2 extra groepen om voorbereid te zijn op gasloos en hier een eventuele inductie kookplaat op aan te sluiten.

Uiteraard wel meteen goede audiofiele spulletjes gebruikt. Al met al was ik iets van 1600 euro kwijt, voor de elektriciteitskabel, meterkast, zekering, wandcontactdoos en voor de persoon die het heeft geïnstalleerd. Qua sound ben ik er met sprongen op vooruit gegaan. Top investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:32
De aarde van de draaitafel aansluiting is toch gewoon een algemene "aarde" van de hele versterker en dus als zodanig te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:40
Ik denk dat die alleen aard tussen phono en versterker. Verder gaat die aarde niet. Maar ben geen expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:28
Roderiktweaker schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:57:
De aarde van de draaitafel aansluiting is toch gewoon een algemene "aarde" van de hele versterker en dus als zodanig te gebruiken?
Klopt, aarde=aarde.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zit er toevallig een coax kabel van de kabel antenne (direct of indirect via een TV) aangesloten? Zoja, wat gebeurt er als je die los haalt?

Of anders bij de bouwmarkt een losse stekker kopen met wat geel/groene draad. In de stekker maak je de draad vast aan de aard pin, aan de andere kant vast maken aan je eerder genoemde aansluiting naast je LP speler connector. Vervolgens je stekker in een geaard stopcontact steken.

[ Voor 50% gewijzigd door tjanssen op 15-02-2024 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Receivers zijn bewust niet geaard, om aardlussen te voorkomen. Als je meer dan één geaard apparaat op de receiver aansluit, kan je die krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 16-02-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:57:
Ja, dat is de aarde van de behuizing. Ik heb mijn versterker ook geaard via een groen-geel draadje naar een randaarde stekkerdoos maar dat was voornamelijk omdat er ook een schakelende stand-by voeding inzit en ik niet hou van tintelende dingen die onder spanning staan.
De oorspronkelijke bedoeling van de aarde aansluiting is om het zwakke phono signaal af te schermen tegen invloeden van buitenaf door het aardscherm van de kabel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High on Life
Ok, ik heb dus inderdaad al mijn receiver met enkel een aardedraad aan een stekker in het stopcontact aangesloten, dit heeft al gezorgd voor een drastische vermindering van de white noise (ik gok ongeveer dat het na het aansluiten van de aarde 70-80% vermindert was, maar er blijft lichtelijk white noise te horen, heb de laptop nu direct op de receiver gezet met hdmi, dit maakt alleen geen verschil voor het white noise, vraag me eigenlijk wel af of het uit mijn laptop komt, zoals iemand hierboven ook zei), ik vroeg me dus af of ik de ruis wellicht geheel weg kon krijgen, door in de tuin een aarde pen in de grond te slaan, en daar de aarde van de receiver op aan te sluiten (geen idee waarvoor precies de aarde intern in de receiver gebruikt wordt, maar die aansluiten op stopcontact aarde heeft dus al best veel geholpen), die mogelijkheid is er in ieder geval, heb eigenlijk niet getest of er op de andere bronnen van de receiver ook noise te horen was, ga ik morgen even checken als ik het niet vergeet.

Moet ook zeggen het is nu alleen echt hoorbaar op zeer hoog volume, wanneer er geen andere audio verstuurd wordt, als je iets afspeelt, hoor je het eigenlijk al niet meer, maar het feit dat er white noise hoorbaar is bij geen audio, stoort mij eigenlijk al, heb voor het eerst wat grotere speakers uitgezocht voor de receiver (5.1 set van Teufel, bij de kleinere speakers hoefde ik niet eens te proberen de receiver hard te zetten, want die speakers waren vrij waardeloos en het geluid klonk gewoon niet leuk met die speakers)

[ Voor 28% gewijzigd door High on Life op 16-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je moet goed begrijpen dat er altijd ruis is.
Waar je even goed naar moet kijken is of je wel met genoeg volume die receiver ingaat. Als je bijvoorbeeld het signaal in je laptop afzwakt en dan vervolgens in je receiver het volume weer moet oppompen dan zul je onnodig veel ruis gaan horen. Of, gezien het een versterker is met veel features, mischien dat de kanalen IN de versterker nog zachter gemaakt worden voordat het naar de einstrap gaat.

Tenzij er iets mis is met je receiver zou aarden geen of minimaal invloed moeten hebben op de ruis. De aarde aansluiting is niet bedoelt om je versterker mee te aarden maar om het virtueel aardpunt die in de versterker wordt gecreeerd over te brengen naar een platenspelen zodat daar geen verschil in zit (vandaar datie naast de phono ingang zit). Dit helpt tegen brommen en niet tegen ruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Begin eens met het lostrekken van alle aangesloten bronnen en kijk of de ruis verdwijnt. Op die manier kun je de ruisbron isoleren.
Let op, een phono ingang ruist altijd een beetje omdat de versterking veel groter is ten opzichte van de andere bronnen.
Hoor je dus ruis op de phono ingang bij hoog volume dan is dat normaal.
Een aard probleem geeft vaak brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High on Life
@koelpasta & @ikbentochniegek
Hartelijk dank voor de reacties!

In eerst instantie ben ik het gaan testen met mijn laptop via de audio jack uitgang, die aangesloten was op mijn versterker, die zat op een AUX aansluiting (2 tulpjes), hierbij kreeg ik dus best veel ruis, en de aarde draad heeft daar een hele zooi ruis vanaf gehaald.

Nu gebruik ik mijn laptop via HDMI die naar de receiver loopt, ik weet eigenlijk niet zeker of de aarde draad ook invloed heeft op deze bron, dat zou ik eens kunnen testen, maar als ik het goed begrijp is dat dus niet nodig omdat dat dan geen verschil zou maken.
Wel hoor ik een beetje ruis als het volume echt flink open staat maar er geen audio is, maar het is eigenlijk niet echt storend, als dit normaal is, dan moet ik dat maar accepteren, ik had ergens gelezen dat ruis de accuraatheid van het geluid kan beïnvloedden, maar daar merk ik eigenlijk niets van.
Dus dan laat ik het wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Nu gebruik ik mijn laptop via HDMI die naar de receiver loopt.
Dat is in elk geval beter dan de analoge output van je laptop. Nu gebruik je de betere dac in je receiver.
Wel hoor ik een beetje ruis als het volume echt flink open staat maar er geen audio is, maar het is eigenlijk niet echt storend, als dit normaal is, dan moet ik dat maar accepteren, ik had ergens gelezen dat ruis de accuraatheid van het geluid kan beïnvloedden, maar daar merk ik eigenlijk niets van.
Dus dan laat ik het wel zo.
Als je het volume open draait totdat je ruis hoort, hoe ver staat deze dan open? Waarschijnlijk is muziek draaien op dat niveau al erg luid.
Ruis beïnvloed de accuraatheid van de muziek niet. Er bestaat niet zoiets al accuraatheid in muziek, alhoewel, je zou een signaal met geen harmonische vervorming en een frequentiebereik dat je gehele gehoor bestrijkt accuraat kunnen noemen.
Muziek in een versterker is gewoon een elektrisch signaal. Eigenschappen zijn bijvoorbeeld frequentie bereik of harmonische vervorming. Een andere eigenschap is signaal / ruis verhouding. Deze eigenschappen zijn allemaal gewoon meetbaar.
Waar elektronica is, daar is altijd ruis. De microfoon waarmee wordt opgenomen wordt ruist, het mengpaneel ruist etc. Tijdens de muziekproductie tellen al deze ruisbronnen op. Daarom neemt men het liefst digitaal op. Zelfs 16 bit audio heeft al een lagere ruisvloer dan de duurste analoge reel to reel.
Ik zou me een beetje ruis niet druk maken.
Pagina: 1