• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:08
Ik heb intussen al zo'n 14 jaar tot volle tevredenheid een logitech harmony voor mijn htpc/tv/audio.

Alleen de laatste tijd is ie behoorlijk aan het opspelen en ik kan er met mn hoofd niet helemaal bij wat er nu precies aan de hand is.

Een maand of zo geleden wilde mn htpc niet meer reageren op de afstandsbediening, tenzij je hem zon beetje tegen de ontvanger aan hield. De andere apparaten reageerden nog wel vanaf een normale afstand.

Ik was al een beetje bang dat er misschien wat mis was met mn htpc (de originele afstandsbediening is al jaaaren geleden versleten en kon ik niet meer vinden om te testen of het aan de zendende of de ontvangende kant lag).

Mijn eerste idee was dat de batterij ws zo oud was (7 jaar) dat het signaal misschien niet sterk genoeg was, maar in de tijd dat ik op een nieuwe wachtte was het probleem op magische manier weer opgelost.

Toch maar die nieuwe batterijen erin gedaan, en nu is sinds een paar dagen de tv aan de beurt...
Die reageert nu alleen maar betrouwbaar als je hem minder dan 5 cm ervan afhoudt.
Soms ook wel op grotere afstand, maar dat is maar heel sporadisch, en bij lange na niet voldoende om een goede UX te waarborgen.
De afstandsbediening van de tv zelf werkt wel netjes.

Nu weet ik dat het een oude afstandsbediening is maar
1: Ik heb nog niet een goede vervanger gevonden
en 2: Ik kan er als techneut niet zo heel goed tegen om apparaten af te danken zonder dat ik weet wat het issue is.

Bij mijn weten zijn er toch maar weinig slijtbare dingen aan een afstandsbediening (behalve de knopjes zelf natuurlijk)
Ook google heeft me nog niet kunnen helpen hiermee...
Ik heb zelf geen apparatuur om de signalen van de tv afstandsbediening goed te kunnen vergelijken met wat er nu uit de logitech komt.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Mogelijke tips over andere goede MCE-compatible universele afstandsbedieningen (wel met extra programmeerbare knopjes met eigen text) zijn natuurlijk ook welkom!

Paul

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:01
Klinkt alsof de IR led van de AB door de leeftijd mogelijk minder fel geworden is en nu een beetje een grens bereikt dat ie bijna niet meer goed te ontvangen is?
Misschien een nieuwe IR led op de AB solderen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:08
Is dat inderdaad een mogelijkheid? Dan zou dat toch wel een serieus verschil (op 2 meter werken, of alleen <5cm) zijn...

En dan afhankelijk van mij nog onbekende factoren soms het ene apparaat en soms het andere niet werkend?

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen