Overname hostingbedrijf met abnormale prijsstijgingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ShakiFanatico
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-03-2024
Goedemorgen,

Ik heb een aantal jaren geleden een e-mailpakketje genomen bij Mihos.net, een hostingbedrijf, van 21 euro per jaar. Dat e-mailpakketje was voor één domein en was semi-zakelijk / zzp. Ik heb er uiteindelijk nooit gebruik van gemaakt.

Nu blijkt Mihos.net ergens in 2022 te zijn overgenomen door Savvii. Ze hebben me (blijkbaar) half 2022 een mail gestuurd met info over de overname en prijswijzigingen. Die mail heb ik nooit onder ogen gehad. Mijn laatste factuur van Mihos.net zelf dateert van 5 januari 2023, met het gewende tarief, dus er gingen geen alarmbellen af.

Afgelopen maand kreeg ik echter mijn eerste factuur van Savvii. Mijn e-mailpakket is gewijzigd van het niet meer bestaande "Mail Only (10GB)" naar "Plesk Flavour - Email Start" 145 euro per jaar. Een stijging van 690%(!).

Kan/mag dit zomaar? Ik heb natuurlijk gereageerd en uiteindelijk wilden ze een "voorstel doen" van 50% crediteren en na een half jaar opzeggen. Dat verandert dus eigenlijk niks aan het tarief, alleen de uiteindelijke uitgave.

Ik zou graag meningen willen horen en of dit juridisch zomaar kan.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ShakiFanatico op 15-02-2024 17:02)

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Dat is de normaalste gang van zaken in de hostingwereld. En zelfs zonder overname kan dit gebeuren. Yourhosting heeft bijvoorbeeld een paar jaar geleden hun abonnementsstructuur helemaal overhoop gehaald. Wij hadden een goedkoop abonnementje met 2 domeinnamen. Dat werden zomaar opeens 2 dure "PREMIUM" abonnementen met extra support 😳 even gebeld en meteen weer om laten zetten naar iets goedkopers. Was geen enkel probleem. Maar moet je wel ff doen.

Euhm... \n ...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je bent ruim van tevoren geïnformeerd over de te komen prijsstijgingen, alleen heb je daar niets mee gedaan. Ik neem aan dat je het pakket ook nog eens als bedrijf hebt afgesloten, dus aan consumentenrecht heb je ook niets.

Dus om jouw vraag te beantwoorden, mag dit zomaar? Het is niet zomaar. Je hebt een aankondiging gehad en besloten om daar niets mee te doen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Ik snap niet zo goed waarom dit juridisch niet zou mogen.

Tijd om je verlies te nemen en te verhuizen naar een andere partij.

• ShakiFanatico
alex3305 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:40:
Je bent ruim van tevoren geïnformeerd over de te komen prijsstijgingen, alleen heb je daar niets mee gedaan. Ik neem aan dat je het pakket ook nog eens als bedrijf hebt afgesloten, dus aan consumentenrecht heb je ook niets.

Dus om jouw vraag te beantwoorden, mag dit zomaar? Het is niet zomaar. Je hebt een aankondiging gehad en besloten om daar niets mee te doen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Ik snap niet zo goed waarom dit juridisch niet zou mogen.

Tijd om je verlies te nemen en te verhuizen naar een andere partij.
Het is niet dat ik heb besloten om daar niks mee te doen en ik vind het wel wat raar dat je dat zo stelt terwijl ik had aangegeven dat ik de mail niet onder ogen heb gehad.

Ik heb hun mail niet gelezen en/of ontvangen. E-mail is per definitie geen medium dat een volledige ontvangstgarantie geeft, om diverse redenen. Daarnaast ben ik dus zonder tegenreactie op een ander pakket gezet. Stel, je least een Suzuki Swift, en het leasebedrijf stuurt je een simpele e-mail dat ze die niet meer hebben en dat het voortaan een dure BMW wordt, met de prijsstijging die daar aan hangt. Die mail is jou echter om welke reden dan ook ontgaan en jij zit nu aan een buitenproportioneel leasecontract van minstens een jaar. Niet raar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
Dat is de normaalste gang van zaken in de hostingwereld. En zelfs zonder overname kan dit gebeuren. Yourhosting heeft bijvoorbeeld een paar jaar geleden hun abonnementsstructuur helemaal overhoop gehaald. Wij hadden een goedkoop abonnementje met 2 domeinnamen. Dat werden zomaar opeens 2 dure "PREMIUM" abonnementen met extra support 😳 even gebeld en meteen weer om laten zetten naar iets goedkopers. Was geen enkel probleem. Maar moet je wel ff doen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
@ShakiFanatico @Nickname55 Mihos.net = Savvii = Yourhosting

En helaas is dit inderdaad de "normaalste gang van zaken in de hostingwereld".

Met betrekking tot het niet hebben gelezen van de e-mail: Hebben ze bevestigd naar welk e-mail adres de informatieve e-mail gestuurd is?

Bereken je warmteverlies

• Nickname55
Ow, dat wist ik niet. Maar ik kijk er niet raar van op.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 23:47
Je schrijft
Ze hebben me (blijkbaar) half 2022 een mail gestuurd met info over de overname en prijswijzigingen. Die mail heb ik nooit onder ogen gehad
en
Ik heb hun mail niet gelezen en/of ontvangen.
Heb je hem niet ontvangen, of niet (of te laat) gelezen?
dat maakt nogal verschil in de argumenten die je kunt maken naar de hostingpartij.

• ShakiFanatico
Nickname55 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:08:
Wow, ik vind dat eigenlijk wel bizar. Ik weet niet of ze een goedkoper abonnement hebben, aangezien het al 'Start' in de naam heeft. Maar ik zal eens vragen. Het ziet er naar uit dat meerdere mensen last hebben van deze partij, want op Trustpilot is het niet mals.

• ShakiFanatico
Spykie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:13:
@ShakiFanatico @Nickname55 Mihos.net = Savvii = Yourhosting

En helaas is dit inderdaad de "normaalste gang van zaken in de hostingwereld".

Met betrekking tot het niet hebben gelezen van de e-mail: Hebben ze bevestigd naar welk e-mail adres de informatieve e-mail gestuurd is?
dragoncry schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:19:
Je schrijft

[...]

en

[...]

Heb je hem niet ontvangen, of niet (of te laat) gelezen?
dat maakt nogal verschil in de argumenten die je kunt maken naar de hostingpartij.
Ze hebben het correcte e-mailadres genoemd, maar voor de aflevering van een e-mail zegt dat niet alles. Ik heb de mail in ieder geval niet gelezen. En wat betreft het daadwerkelijk ontvangen: ik bewaar mijn mail doorgaans (slechte eigenschap, uitpuilende mailbox enzo) en ik heb alles doorgespit tot de betreffende periode en niks kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:01
ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Wow, ik vind dat eigenlijk wel bizar. Ik weet niet of ze een goedkoper abonnement hebben, aangezien het al 'Start' in de naam heeft. Maar ik zal eens vragen. Het ziet er naar uit dat meerdere mensen last hebben van deze partij, want op Trustpilot is het niet mals.
Het is inderdaad bijzonder bizar. Er stappen ook enorme aantallen klanten over naar alternatieven.

Bereken je warmteverlies

• alex3305
  • Nu online
ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Het is niet dat ik heb besloten om daar niks mee te doen en ik vind het wel wat raar dat je dat zo stelt terwijl ik had aangegeven dat ik de mail niet onder ogen heb gehad.

Ik heb hun mail niet gelezen en/of ontvangen. E-mail is per definitie geen medium dat een volledige ontvangstgarantie geeft, om diverse redenen. Daarnaast ben ik dus zonder tegenreactie op een ander pakket gezet. Stel, je least een Suzuki Swift, en het leasebedrijf stuurt je een simpele e-mail dat ze die niet meer hebben en dat het voortaan een dure BMW wordt, met de prijsstijging die daar aan hangt. Die mail is jou echter om welke reden dan ook ontgaan en jij zit nu aan een buitenproportioneel leasecontract van minstens een jaar. Niet raar?
Dit is appels en peren vergelijken. Jij hebt als bedrijf een overeenkomst met een ander bedrijf, in dit geval de hoster. De hoster stelt jou op de hoogte van een pakket- en prijswijziging op het door jouw gekozen e-mailadres. Het is aan jouw om deze communicatievoorkeur actueel te houden. Het er maar op gooien dat e-mail een onbetrouwbaar medium is nogal makkelijk. Wat had de hoster dan moeten doen? Jouw pakket én domeinnaam opschorten omdat je niet hebt gereageerd? En dan, dat een domeinsquatter er mee aan de haal gaat en jij zonder zit? Dat wil je ook niet.

Ik heb even nagezocht hoe mijn hosters dit doen en die doen dit overigens op dezelfde manier. Bedrijf stuurt ergens in het jaar dat producten X gaan kosten en bij verlenging krijg ik netjes een factuur.

Maar buiten dat alles had je gewoon je administratie zelf, actief, op orde moeten houden. Al helemaal als bedrijf. Er maar vanuit gaan dat een pakket altijd maar verlengd wordt voor dezelfde prijs en voorwaarden vind ik echt veel te naïef.

• ShakiFanatico
alex3305 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Dit is appels en peren vergelijken. Jij hebt als bedrijf een overeenkomst met een ander bedrijf, in dit geval de hoster.
Nou, oke, dan maken we er business lease van. Een bedrijf met een overeenkomst met een ander bedrijf. Leasebedrijf stuurt één mailtje, die om welke reden dan ook niet is gelezen danwel ontvangen, en het leasepakket wordt zonder verdere toelichting omhoog geschakeld. Zo, zijn het weer appels en appels.
[...]

Het er maar op gooien dat e-mail een onbetrouwbaar medium is nogal makkelijk. Wat had de hoster dan moeten doen? Jouw pakket én domeinnaam opschorten omdat je niet hebt gereageerd?
Ehm, als het om een ander pakket gaat waarbij de prijs met bijna 700% omhoog gaat, misschien even een follow-up mailtje of even de telefoon pakken?
[...]

Maar buiten dat alles had je gewoon je administratie zelf, actief, op orde moeten houden. Al helemaal als bedrijf. Er maar vanuit gaan dat een pakket altijd maar verlengd wordt voor dezelfde prijs en voorwaarden vind ik echt veel te naïef.
Mijn administratie? Dat een mailtje niet aankomt heeft niks met administratie te maken. Bovendien komt dat vaak ook door misconfiguratie van de verzendende partij (bijvoorbeeld omdat zij de security zaken niet op orde hebben (DKIM / DNS), waardoor ie bijvoorbeeld in de spam belandt). Vandaar dat een follow-up of telefoontje geen overbodige luxe is met zo'n grote wijziging.

En nee, ik ben niet naïef. Ik weet heus wel dat voorwaarden kunnen veranderen. Maar ik verwacht wel een redelijke communicatie in zo'n geval. Of moet ik elke dag zelf op hun site gaan kijken of er wat gaat veranderen?

Laten we het er maar inderdaad op houden dat zoiets "normaal" is in de hostingwereld, zoals eerder gezegd. Dan heb je gelijk in dat geval, en kunnen we het misschien eens worden over het feit dat de hostingwereld over het algemeen cash graaiers zijn. Want buiten de hostingwereld is het geen normale gang van zaken. Zéker niet business to business.

• alex3305
  • Nu online
ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:48:
Nou, oke, dan maken we er business lease van. Een bedrijf met een overeenkomst met een ander bedrijf. Leasebedrijf stuurt één mailtje, die om welke reden dan ook niet is gelezen danwel ontvangen, en het leasepakket wordt zonder verdere toelichting omhoog geschakeld. Zo, zijn het weer appels en appels.
Kom op zeg. Ik snap dat je boos bent, maar dit is doodnormaal. Zelfs bij consumenten. Als bijvoorbeeld mijn glasvezelverbinding duurder wordt krijg ik ook gewoon een mailtje met de nieuwe tarieven. Dan gaat de glasvezelboer mij echt niet bellen of ik het er wel mee eens ben 8)7. Daarnaast heb ik dan de mogelijkheid om op te zeggen of stilzwijgend te verlengen.

En wat verwacht je dan? Dat de hoster, bij gebrek aan antwoord, de boel maar laat verlopen? Want dan zit jij zonder e-mail en domein. Wat je ook niet wilt. Of wachten tot de klant reageert, maar je kunt niet verwachten dat een hoster deze kosten (van een domeinnaam) dan maar opeet.
Mijn administratie? Dat een mailtje niet aankomt heeft niks met administratie te maken. [...] Vandaar dat een follow-up of telefoontje geen overbodige luxe is met zo'n grote wijziging.

En nee, ik ben niet naïef. Ik weet heus wel dat voorwaarden kunnen veranderen. Maar ik verwacht wel een redelijke communicatie in zo'n geval. Of moet ik elke dag zelf op hun site gaan kijken of er wat gaat veranderen?
Het is misschien niet chique om er maar één mail aan te wijden. Maar zo raar is dit niet. Tevens ligt het ook aan jou om jouw contracten / abonnementen / leaseconstructies te onderhouden. Helemaal als ondernemer. De hoster kan er alleen maar vanuit gaan dat jij de dienstverlening wilt voortzetten bij gebrek aan reactie. Daarnaast weet jij van wanneer tot wanneer het contract loopt en je kunt voor verlenging de voorwaarden voor verlenging controleren. Dat nalaten is weldegelijk naïef, want dan ga je ervanuit dat het hetzelfde blijft. En je hoeft echt niet elke dag te kijken, anderhalve maand van te voren is voldoende.
[...] Want buiten de hostingwereld is het geen normale gang van zaken. Zéker niet business to business.
Zeker wel. Juist bij B2B, want dan geldt de consumentenbescherming niet en verwacht de wetgever dat je als bedrijf toch wat beter oplet.

Bij veel van onze verenigingscontracten (ook B2B) moet ik bijvoorbeeld één maand voor verlenging opzeggen, anders wordt er gewoon een nieuw jaar in rekening gebracht. Dat staat gewoon netjes in de AV van zo'n partij.

Edit, dat staat dus ook in de AV van Savvii:
Artikel 27. Duur en opzegging
27.2 Indien Klant geen Consument is, zal de Overeenkomst na afloop telkens automatisch en stilzwijgend worden verlengd met additionele periodes die gelijk zijn aan de aanvankelijke duur, tenzij een Partij minstens een (1) maand voor afloop door de andere Partij schriftelijk op de hoogte wordt gesteld van diens wens om de Overeenkomst niet te verlengen.
Edit2: en ook in de AV van Mihos:
Artikel 27. Duur en einde van de Overeenkomst
27.1. De Overeenkomst heeft een initiële looptijd van twaalf maanden, tenzij Partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Indien de Overeenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd, zal deze aan het einde van de looptijd steeds stilzwijgend worden verlengd met de duur van de initiële looptijd.
27.2. Indien de Overeenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd, kan de Overeenkomst steeds worden opgezegd tegen het einde van de looptijd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

[ Voor 18% gewijzigd door alex3305 op 15-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShakiFanatico
alex3305 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Kom op zeg. Ik snap dat je boos bent, maar dit is doodnormaal. Zelfs bij consumenten. Als bijvoorbeeld mijn glasvezelverbinding duurder wordt krijg ik ook gewoon een mailtje met de nieuwe tarieven. Dan gaat de glasvezelboer mij echt niet bellen of ik het er wel mee eens ben 8)7. Daarnaast heb ik dan de mogelijkheid om op te zeggen of stilzwijgend te verlengen.

En wat verwacht je dan? Dat de hoster, bij gebrek aan antwoord, de boel maar laat verlopen? Want dan zit jij zonder e-mail en domein. Wat je ook niet wilt. Of wachten tot de klant reageert, maar je kunt niet verwachten dat een hoster deze kosten (van een domeinnaam) dan maar opeet.

[...]

Het is misschien niet chique om er maar één mail aan te wijden. Maar zo raar is dit niet. Tevens ligt het ook aan jou om jouw contracten / abonnementen / leaseconstructies te onderhouden. Helemaal als ondernemer. De hoster kan er alleen maar vanuit gaan dat jij de dienstverlening wilt voortzetten bij gebrek aan reactie. Daarnaast weet jij van wanneer tot wanneer het contract loopt en je kunt voor verlenging de voorwaarden voor verlenging controleren. Dat nalaten is weldegelijk naïef, want dan ga je ervanuit dat het hetzelfde blijft. En je hoeft echt niet elke dag te kijken, anderhalve maand van te voren is voldoende.

[...]

Zeker wel. Juist bij B2B, want dan geldt de consumentenbescherming niet en verwacht de wetgever dat je als bedrijf toch wat beter oplet.

Bij veel van onze verenigingscontracten (ook B2B) moet ik bijvoorbeeld één maand voor verlenging opzeggen, anders wordt er gewoon een nieuw jaar in rekening gebracht. Dat staat gewoon netjes in de AV van zo'n partij.

Edit, dat staat dus ook in de AV van Savvii:

[...]

Edit2: en ook in de AV van Mihos:

[...]
Ik heb geen probleem met contractduur, opzegtermijnen en automatische verlengingen. Dat is volstrekt normaal. Ook beperkte prijsstijgingen en/of inflatiecorrecties zijn prima, en ook als daar maar één mailtje voor wordt gestuurd.

Waar ik wel problemen mee heb is dat ik, zonder mijn toestemming, aan een zogenaamd ander pakket wordt gekoppeld die 7x zo duur is. Ik denk ook niet dat de glasvezelboer ermee wegkomt als ie zonder jouw toestemming (omdat je niet op één mail hebt gereageerd), jouw Standard pakket van 50 euro, van naam veranderd naar Gemiddeld pakket, en er dan 350 euro van maakt.

Ik snap je punt, maar de combinatie van ongevraagd een ander pakket en maar liefst 7x zo duur, gaat bij mij er echt niet in. Of het nou hosting, auto's, glasvezelverbinding of ballonnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ik snap je punt, maar de combinatie van ongevraagd een ander pakket en maar liefst 7x zo duur, gaat bij mij er echt niet in. Of het nou hosting, auto's, glasvezelverbinding of ballonnen zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar het is gewoon hoe het werkt. Je hebt een aankondiging gehad, niets mee gedaan en nu krijg je weer een keuze.

Jouw mening hoe het zou moeten werken is niet zo relevant. Voor beiden blijft er direct de keuze over om het verder te laten escaleren

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 15-02-2024 14:54 ]

• ShakiFanatico
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar het is gewoon hoe het werkt. Je hebt een aankondiging gehad, niets mee gedaan en nu krijg je weer een keuze.

Jouw mening hoe het zou moeten werken is niet zo relevant. Voor beiden blijft er direct de keuze over om het verder te laten escaleren
Feitelijk gezien heb ik geen aankondiging gehad. Dat is misschien flauw om te zeggen, maar aangezien hier steeds op gehamerd blijft worden, kan ik dat ook. Technisch gezien is er geen aankondiging geweest tenzij zij kunnen aantonen dat die mail daadwerkelijk mijn mailserver heeft bereikt. Ik betwijfel dat zij dat kunnen. Nu dan, is een pakket- en forse prijswijziging zónder aankondiging juridisch aanvaardbaar?

Het is *niet* normaal. Het is wellicht genormaliseerd omdat klanten zulke praktijken zich laten welgevallen, zoals blijkt uit sommige reacties hier. Dat is wel iets anders. Nee, mijn mening zal niks uitmaken, maar het moge duidelijk zijn dat ik voor meer klantvriendelijkheid ben, consument of B2B. Daar valt iets voor te zeggen en wordt niemand minder van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Moet zeggen voor 21 euro per jaar zou ik het ook niet kunnen bedenken hoe je dat nog kan aanbieden tegenwoordig. Dus je kan het ook niet onder onredelijk gooien.

50% korting op 127 euro is 63 euro, dat is nog steeds duurder maar alles behalve een gekke prijs.

• alex3305
  • Nu online
ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Feitelijk gezien heb ik geen aankondiging gehad. Dat is misschien flauw om te zeggen, maar aangezien hier steeds op gehamerd blijft worden, kan ik dat ook. Technisch gezien is er geen aankondiging geweest tenzij zij kunnen aantonen dat die mail daadwerkelijk mijn mailserver heeft bereikt. Ik betwijfel dat zij dat kunnen. Nu dan, is een pakket- en forse prijswijziging zónder aankondiging juridisch aanvaardbaar?
Ok. Prima. De mail is bij jou nooit aangekomen. Wat dan nog? Je wist dat de overeenkomst eindigde op datum X en dat deze stilzwijgend verlengd ging worden. En dat Mihos/Savvii volgens, de door jouw geaccepteerde algemene voorwaarden, de prijs mag wijzigen voor de nieuwe overeenkomst. Het is dan jouw verantwoordelijkheid (als ondernemer) om dit te controleren.

Mihos/Savvii zal echter gewoon zeggen dat ze de mail naar alle (ex-)klanten van Mihos hebben verzonden en dat er mensen op gereageerd hebben. Het is dus ook aan jou om zorg te dragen dat jouw communicatievoorkeuren werken en actueel zijn. Anders haal ik morgen mijn brievenbus nog weg, dan hoef ik ook niets meer te betalen, want ik kan de rekeningen niet ontvangen 8)7.

• ShakiFanatico
graceful schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:15:
Moet zeggen voor 21 euro per jaar zou ik het ook niet kunnen bedenken hoe je dat nog kan aanbieden tegenwoordig. Dus je kan het ook niet onder onredelijk gooien.

50% korting op 127 euro is 63 euro, dat is nog steeds duurder maar alles behalve een gekke prijs.
Dat ben ik met je eens. 21 euro is ook heel goedkoop. Maar 145 euro daarentegen is volgens mij weer buiten proporties voor e-mail only. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@ShakiFanatico

Je mening is duidelijk. Waarom zit je hier dan nog te posten? Schakel een advocaat in en pak ze aan.

Het lijkt er meer op dat je gewoon gaat betalen, maar hier wil horen dat je gelijk hebt en dat ze niet eerlijk zijn. Alleen dat gebeurt blijkbaar niet en eindigen we in een topic dat nergens over gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShakiFanatico
jeroenkb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:51:
@ShakiFanatico

Je mening is duidelijk. Waarom zit je hier dan nog te posten? Schakel een advocaat in en pak ze aan.

Het lijkt er meer op dat je gewoon gaat betalen, maar hier wil horen dat je gelijk hebt en dat ze niet eerlijk zijn. Alleen dat gebeurt blijkbaar niet en eindigen we in een topic dat nergens over gaat
Ik heb dit topic aangemaakt met als doel erachter te komen of zoiets gebruikelijk is en of het juridisch verantwoord is. Op basis van de meeste reacties hier, kan worden gezegd dat zoiets veelvuldig voorkomt bij hostingbedrijven en dat het lastig is om er juridisch een punt van te maken. Daarmee is mijn vraag beantwoord en daar wil ik iedereen voor bedanken. Sommige andere reacties zijn verleidelijk om dieper in te gaan op meningen, maar inderdaad, dat haalt niks uit, dus bij deze is het topic voor mij gesloten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 18:15
Lijkt er meer op dat je het topic hebt aangemaakt in de hoop een bak reacties te ontvangen met mensen die het helemaal met je eens zijn, maar nu dat niet gebeurt begin je een beetje te stampvoeten.

Ironisch dat je met een mail-only pakket (zoals jij aangeeft 'm te gebruiken iig) je mail niet op orde hebt overigens :)

Prijswijzigingen worden in 99% van de gevallen per mail aangekondigd. Jij hebt de mail blijkbaar gemist. Neem je 6 tientjes verlies, verhuis de boel en ga verder met je leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShakiFanatico
Justin schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:25:
Lijkt er meer op dat je het topic hebt aangemaakt in de hoop een bak reacties te ontvangen met mensen die het helemaal met je eens zijn, maar nu dat niet gebeurt begin je een beetje te stampvoeten.

Ironisch dat je met een mail-only pakket (zoals jij aangeeft 'm te gebruiken iig) je mail niet op orde hebt overigens :)

Prijswijzigingen worden in 99% van de gevallen per mail aangekondigd. Jij hebt de mail blijkbaar gemist. Neem je 6 tientjes verlies, verhuis de boel en ga verder met je leven.
Het zijn juist de reacties als de jouwe die dit topic eindeloos door laten gaan. Ook volstrekt onnodig denk ik, na mijn laatste reactie. Maar ik denk dat ik zelf het beste weet waarom ik een topic aanmaak en dit tevens in een afsluitende reactie uitleg. Anderen hoeven geen beweegredenen voor mij te bedenken.

Je hebt mijn eerste post ook niet goed gelezen denk ik, want ik zei namelijk dat ik dat email-only pakket eigenlijk niet eens heb gebruikt. Met andere woorden, mijn reguliere mail verliep niet via hun e-mailservice. Dus voortaan toch even wat beter lezen voordat je tegen iemand zegt dat ie iets niet op orde heeft.

Ter info, na wat heen en weer te hebben gemaild, zijn zij akkoord gegaan om mijn jaarcontract om te zetten in een kwartaalcontract. Oftewel, dan betaal ik 36,25 euro en wordt de dienst (die ik toch al niet gebruikte) na drie maanden stopgezet. Dat is een verschil van 7,6%. Dat vind ik meer dan acceptabel en zij vinden dat acceptabel na mijn contact met hun. Behalve sommige gebruikers in dit forum, die vinden mijn verhaal overtrokken. Na ja, het zij zo. Eind goed, al goed. Hierbij wat mij betreft (echt) het topic gesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:49

DataGhost

iPL dev

graceful schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:15:

Bullshit. E-mailhosting is echt geen rocket science en al helemaal niet als je je infrastructuur al hebt opgezet. TransIP (zeker niet de goedkoopste) rekent er 60 euro per jaar voor, dat is al ruim minder dan de helft van dit nieuwe bedrag. Bij Strato vragen ze slechts 36 euro per jaar. En hier staan er zat die rond of onder de 21 euro per jaar zitten. Maar ook zelf beunend heb je voor vijf tientjes per jaar zomaar ergens een volledige VPS waar je met het grootste gemak 50-100 klanten/domeinen in de "start" categorie mee kan bedienen. Als je die 21 euro per jaar aanrekent gaat jouw winst makkelijk tientallen keren over de kop. Dan is dat voor een hoster nog makkelijker aangezien ze die apparatuur zelf hebben tegen kostprijs.

Ook kan je niet vorig jaar wel 21 euro rekenen voor e-mail en dat nu opeens zo'n onredelijk bedrag vinden dat er 140+ moet worden neergelegd, vorig jaar was het kennelijk nog wel redelijk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
ShakiFanatico schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:11:
Anderen hoeven geen beweegredenen voor mij te bedenken.
Wie de bal kaatst...
Behalve sommige gebruikers in dit forum, die vinden mijn verhaal overtrokken. Na ja, het zij zo.
We hebben nooit gezegd jouw verhaal overtrokken te vinden. Elke prijsstijging is er in de regel een te veel. Maar jouw initiële vraag was hoe dit juridisch zat en dat is beantwoord. Je bent namelijk geïnformeerd en hebt daar ogenschijnlijk niets mee gedaan. Jouw stelling dat je de mail niet ontvangen hebt is best wel zwak. Het is een welles-nietes verhaal en de hoster zal genoeg reacties op de prijsstijgingen hebben ontvangen dat er vanuit gegaan mag worden dat jij de mail ook hebt ontvangen. Daarbij komt nog dat het aan jou is om de contactgegevens actueel te houden.

En naast de aankondiging heb je simpelweg verzaakt om jouw abonnement bij de hoster tijdig te controleren en daar een actie aan te verbinden. Je had moeten weten dat de overeenkomst op een bepaald moment afliep, inclusief de maand opzegtermijn. Daar ben je mee akkoord gegaan bij het accepteren van de overeenkomst.
Ter info, na wat heen en weer te hebben gemaild, zijn zij akkoord gegaan om mijn jaarcontract om te zetten in een kwartaalcontract. Oftewel, dan betaal ik 36,25 euro en wordt de dienst (die ik toch al niet gebruikte) na drie maanden stopgezet. Dat is een verschil van 7,6%. Dat vind ik meer dan acceptabel en zij vinden dat acceptabel na mijn contact met hun.
Fijn dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310184

ShakiFanatico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb dit topic aangemaakt met als doel erachter te komen of zoiets gebruikelijk is en of het juridisch verantwoord is. Op basis van de meeste reacties hier, kan worden gezegd dat zoiets veelvuldig voorkomt bij hostingbedrijven en dat het lastig is om er juridisch een punt van te maken. Daarmee is mijn vraag beantwoord en daar wil ik iedereen voor bedanken. Sommige andere reacties zijn verleidelijk om dieper in te gaan op meningen, maar inderdaad, dat haalt niks uit, dus bij deze is het topic voor mij gesloten. :)
Ik ben het met je eens en loop tegen hetzelfde probleem van een absurde prijsverhoging aan in de nieuwe hosting factuur.

Ik heb ook eind vorig jaar een mail ontvangen van Yourhosting waar in stond dat de tarieven gaan wijzigen (omhoog, OK dat snap ik vanwege inflatie). Maar er stond helemaal niet in wat het dan gaat kosten of dat je zonder overleg een heel ander en veel duurder contract zou krijgen. Zelfs als ik nu op hun website kijk moet je raden wat de wijziging financieel betekent, uitgaande van het oorspronkelijke contract. Voor hetzelfde geld zetten ze je om naar een 1000x duurder abonnement en dat zou dan ook juridisch OK zijn? Ik geloof er helemaal niks van.

Een verhoging die vele malen meer is dan de inflatie en die niet vooraf duidelijk gespecificeerd wordt is m.i. absurd zeker voor particuliere klanten. Ik vind het merkwaardig dat sommigen hier dat "volkomen normaal" vinden, vermoedelijk werknemers van hosting firma's die op dezelfde manier geld verdienen?

Ik heb tot nu toe geen redelijk compromis kunnen bereiken (in tegenstelling tot wat iemand anders hierboven stelt). Het gaat om een super simpele niet-zakelijke website die minder dan 5 euro per maand kan kosten. En inderdaad, yourhosting heeft zelf ook goedkopere hosting opties op de website staan die zouden voldoen. Maar dan moet je blijkbaar eerst het contract opzeggen en je als nieuwe klant aanmelden (met als gevolg een website die een tijd uit de lucht is etc en wellicht over een jaar een vergelijkbare grap).

Iemand nog tips? Hoe kan ik de domeinnaam overzetten naar een andere provider als ik het contract opzeg? In dit geval gaat de hosting vermoedelijk naar het buitenland omdat ik de website beheer voor familie daar die het dan voortaan zelf mag regelen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 12:12
@Anoniem: 310184 bij welke provider ben je nu uitgekomen?

Gisteren een email gehad van Savvii dat mijn email hosting gaat wijzigen naar premium. In plaats van 8 euro exclusief btw gaat de prijs naar 19 euro excl btw per maand.

Bizar slechte communicatie. Letterlijk 1 email met kilometer lange tekst over waarom email over gaat naar ander pakket en midden in nieuwe tarief verstopt. Zonder vergelijking met oude tarief zodat het niet meteen duidelijk is dat er sprake is van een prijsverhoging van 280%! Mega arrogant gewoon. En veel te duur voor hosting van 2 emailadressen van een particulier.

Kortom ik ga ook op zoek naar een andere aanbieder en raadt iedereen aan ver uit de buurt van Savvii te blijven.

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:14

jurroen

Security en privacy geek

madcon schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:25:

Gisteren een email gehad van Savvii dat mijn email hosting gaat wijzigen naar premium. In plaats van 8 euro exclusief btw gaat de prijs naar 19 euro excl btw per maand.

Bizar slechte communicatie. Letterlijk 1 email met kilometer lange tekst over waarom email over gaat naar ander pakket en midden in nieuwe tarief verstopt. Zonder vergelijking met oude tarief zodat het niet meteen duidelijk is dat er sprake is van een prijsverhoging van 280%! Mega arrogant gewoon. En veel te duur voor hosting van 2 emailadressen van een particulier.

Kortom ik ga ook op zoek naar een andere aanbieder en raadt iedereen aan ver uit de buurt van Savvii te blijven.
Dan moest je wel even lezen, als het letterlijk één e-mail was met een kilometer aan tekst. Of lagen de woorden verspreid over elke honderd meter? :+

Maar vervelend. Savvii is ook onderdeel van dezelfde boeven (TWS/YourOnline). Voordat je overstapt, check hier even of je niet uitkomt bij een ander label van deze club.

Je kunt ook een VPSje pakken en 'm inrichten met een eigen stack, of een toolkit als WordOps gebruiken - mits je geen mail nodig hebt op de VPS.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310184

madcon schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:25:
Ik heb het aanbod gekregen om het contract nog een jaar voort te zetten voor de prijs van vorig jaar en dat dan maar geaccepteerd als tijdelijke oplossing. Ik beheer de site voor iemand anders die in het buitenland woont en het eigenlijk zelf moet gaan doen. Waarschijnlijk wordt het overstappen naar een provider buiten Nederland want de hosting is daar vast veel goedkoper.

Hoe absurd de prijsstijgingen ook zijn, voor zakelijke klanten zullen de kosten van overstappen (werktijd tegen normaal uurtarief) op korte termijn vaak zwaarder wegen dan de prijsverhoging en dan komt de provider er voorlopig mee weg.

Triest dat je niet eens kunt overstappen naar een goedkoper contract van dezelfde provider. Ik snap wel dat als een bedrijf steeds andere hosting bedrijfjes met wisselende infrastructuur overneemt het niet allemaal zo uitwisselbaar is maar toch ... Je krijgt de indruk dat zulke providers er van uit gaan dat bestaande klanten weinig waard zijn omdat er toch wel voldoende nieuwe klanten binnen blijven komen en bestaande klanten die snel heel groot worden zullen vermoedelijk niet wakker liggen van een stijgende webhosting rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guldenberg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb hier speciaal op Tweakers geregistreerd om even in te haken op dit topic.
Ook ik ben namelijk gedupeerd door de malafide praktijken van Savvii.

Ik had 2 email abbonementen bij Mihos.net voor samen E 91,96 per jaar.
Bij de overname door Savvi werd ik plots verrast met een prijswijziging naar E 355,42 per jaar.
Mijn inziens is dat een absurde prijsstijging.
Dat zou geen enkel probleem zijn indien er vooraf een duidelijke offerte wordt gestuurd.
Savvii probeert echter op alle mogelijke manieren om deze prijzen zo goed mogelijk geheim/verborgen te houden. Het is helemaal niet ingewikkeld om vooraf een offerte te sturen. Dan kan Savvi echter niet voldoende klanten duperen, dus doen ze dit blijkbaar liever niet.

Vervolgens krijg ik op 15 maart een email van Savvii waarin ze een lang verhaal schrijven dat ze hun email dienst gaan verbeteren. Om die reden worden de abbonementen welke ik nu bij hen afneem per 15 april omgezet in een nieuw abbonement van betere kwaliteit.Er wordt niets geschreven over andere prijzen.
So far zo goed. Verbetering van je diensten is natuurlijk altijd goed. En dat mag ook wel met dat soort absurde prijzen.

Op 15 april ontvang ik echter plots een email met een factuur. Of ik even E 181,44 wil bijbetalen.
Ik heb direct gereageerd het hier niet eens mee te zijn. Ik ben immers helemaal niet op de hoogte gesteld over een prijsverhoging. Indien het omzetten van het abbonement mij extra kost dan wens ik hier helemaal geen gebruik van te maken.

Ik heb bezwaar gemaakt, echter heb ik geen oplossingen aangeboden gekregen zoals anderen die hier in de topic hebben geschreven. Er wordt slechts met incasso etc gedreigd.

De prijs van mijn 2 email pakketten is verhoogd van E 91,96 naar E 536,86 per jaar.
Is dat redelijk te noemen?

Mijn inziens kan dit in het Nederlands consumentenrecht helemaal niet.
1. Een provider moet vooraf een (duidelijke) notificatie sturen over de prijswijziging. Dat is niet gebeurd.
2. Daarnaast moet er duidelijk geinformeerde worden dat ik ook de dienst kan stopzetten als ik het niet eens ben met de prijswijziging. Dat is niet gebeurd.
3. Er moet duidelijk worden aangegeven hoe ik de dienst moet stopzetten als ik dat wil. Dat is niet gebeurd.

Kortom, Savvii probeert consumenten te bestelen en overtreedt hierbij ook nog eens de Nederlandse wet.

Zijn er meer mensen hier die zo opgelicht zijn door Savvii ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:14

jurroen

Security en privacy geek

guldenberg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:05:

1. Een provider moet vooraf een (duidelijke) notificatie sturen over de prijswijziging. Dat is niet gebeurd.
2. Daarnaast moet er duidelijk geinformeerde worden dat ik ook de dienst kan stopzetten als ik het niet eens ben met de prijswijziging. Dat is niet gebeurd.
3. Er moet duidelijk worden aangegeven hoe ik de dienst moet stopzetten als ik dat wil. Dat is niet gebeurd.

Kortom, Savvii probeert consumenten te bestelen en overtreedt hierbij ook nog eens de Nederlandse wet.

De vraag is even of het consumentenrecht van toepassing is. Als jij de overeenkomt zakelijk bent aangegaan, is dat (helaas) een ander verhaal.

Als jij het wel op persoonlijke titel bent aangegaan heb je gelijk. Ook is de Wet van Dam dan van toepassing en moet het maandelijks op te zeggen zijn na de eerste contractperiode.

Los van de juridische context: ik zou aanraden om sowieso zo snel mogelijk te verhuizen. Savvii valt onder YourOnline (wat voorheen TWS was) en dat is de meest rampzalige. Hier vind je een handig overzicht. Keer op keer heeft deze investeerder laten zien wat er gebeurd als zij een hoster overnemen. Wegwezen terwijl je nog kunt.

Je kunt de inhoud van de mailboxen verplaatsen met een handige tool als imapsync. Bij "wanbetaling" (let wel, ik zeg niet dat dit van toepassing is) kan het zijn dat Savvii de diensten blokkeert.

Heb je .nl domeinnamen? Dan is Savvii verplicht om de verhuiscode aan jou te overhandigen als je daarom verzoekt. Ook als er nog onbetaalde facturen zijn. Als ze daar niet aan meewerken kun je naar SIDN stappen, die kunnen Savvii dwingen.

De bottomline: ik zou persoonlijk alles eerst migreren naar een andere partij (mijn.host is bijvoorbeeld onafhankelijk, hebben DirectAdmin en ik geloof ook een grafische inapsync) - en vervolgens de factuur aanvechten. Als de overeenkomst particulier is aangegaan maak je een goede kans, op basis van wat je aangeeft. Als dat zakelijk is, kan dat een ander verhaal zijn, met als potentiele consequentie dat je moet betalen (alternatief van rechtszaak is duurder en tijdsrovend).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guldenberg
@jurroen , bedankt voor je goede adviezen. De contracten zijn privé aangegaan.
Op de dag dat ik de extra factuur ontving van Savvii heb ik direct actie ondernomen. De domeinen en email boxen zijn direct verhuisd/verplaatst en ondergebracht bij een bevriend bedrijf.

Ik wacht even af wat Savvi nu gaat doen. Ze geven vooralsnog aan in hun woorden 'achter hun besluit te staan'. Ik vertaal dat naar het innen van de openstaande factuur.

Een van mijn redenen om hier op dit topic in te haken was om mede gedupeerden te verzamelen. Zodat zij in een eventueel juridisch proces ook een claim tot terugbetaling kunnen indienen.

Nog een opmerkelijk detail van de beide prijsverhogingen, is dat ze beiden binnen het tijdsbestek van 2,5 maand zijn doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
@guldenberg Kun je ons een gedetailleerde tijdlijn geven met communicatie en prijsstijgingen die je hebt gehad van Savvii? En ook eventuele mails met Savvii?

Voor consumenten mag dit vziw niet zomaar. Niet zonder dat je niet kunt ontbinden. Ik twijfel verder niet aan jouw verhaal, maar weet je 100% zeker dat het als consument is afgesloten?

[ Voor 47% gewijzigd door alex3305 op 03-05-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guldenberg
@alex3305 Ik heb natuurlijk nooit een contract afgesloten met Savvii, maar met Mihos. Ik heb helaas geen informatie meer van dat contract.
Ik weet verder niet hoe ik kan zien of Savvi mijn contract als zakelijk of prive beschouwt.
De facturen staan op mijn persoonlijke naam, op mn huisadres, en zijn altijd betaald met mn privé bankrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat zijn toch geen bedragen meer voor een e-maildienstje.... Waar hebben we het nou helemaal over.
Moet zeggen dat de kosten voor domeinen en wat simpele hosting de afgelopen jaren overal wel fors gestegen zijn hoor. Maar je moet vooral opletten dat ze je niet langzaam in een Ferrari proberen te duwen, terwijl jij eigenlijk gewoon op zoek bent naar een Dacia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
@Anoniem: 39993 Eens, maar als het zakelijk is, is het (helaas) toegestaan. @guldenberg zegt wel dat alles privé en persoonlijk is, maar heeft daar helaas nog niets van laten zien. Ik ben enorm benieuwd welke communicatie hij met Savvii daadwerkelijk heeft gehad. En daarnaast kan hij in zijn huidige control panel natuurlijk inzien wat voor contracttype hij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guldenberg
@alex3305 ik denk dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. Het is niet Savvii die bepaalt of een contract zakelijk is of niet. Zij hebben daarvoor een KVK nummer nodig en het daarbij horende bedrijfsnaam met correct adres.
Bij dat betreffende bedrijf moet er ook nog eens getekend zijn door een bevoegd persoon. Is dit niet gebeurd dan is een contract niet geldig.

Daarnaast suggereer je dat wanneer het een zakelijk contract is, een partij als Savvii op elk willekeurig moment hun afgesproken prijs van 50 euro per jaar naar 500.000 euro per jaar mag veranderen, zonder dat de wederpartij daar iets aan kan doen en dit gewoon moet gaat betalen.
Ik ben geen expert op dit contracts-gebied, maar dit lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk.

Je vraagt mij om communicatie en bewijzen te laten zien. Ik denk dat een openbaar forum daarvoor niet geschikt is, en daarnaast voegt dat niets toe aan de discussie en de functie van deze Thread.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:49

DataGhost

iPL dev

guldenberg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:18:
Je vraagt mij om communicatie en bewijzen te laten zien. Ik denk dat een openbaar forum daarvoor niet geschikt is, en daarnaast voegt dat niets toe aan de discussie en de functie van deze Thread.
Zomaar willekeurig prijzen verhogen kan doorgaans inderdaad niet nee. Maar het overnemen van bestaande contracten bij de overname van een bedrijf is wel gangbaar, net als het aankondigen en doorvoeren van prijsverhogingen. Daarbij is de communicatie wel degelijk van belang. Als het daarin heeft gestaan sta je een stuk minder sterk namelijk. Dus in dat opzicht is dat wel nuttig en volgens mij kan dat prima openbaar, al dan niet met je privégegevens geanonimiseerd. Neemt niet weg dat je als consument ondertussen gewoon per maand op zou moeten kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guldenberg
Blijkbaar heeft Savvi zo veel klachten en discussies met zijn klanten teweeg gebracht dat zij de verstuurde email waarin zij aankondigen hun dienst te verbeteren (om te zetten) ook online hebben gezet.

https://support.savvii.nl...nkondiging-premium-e-mail

In die betreffende email wordt geen woord geschreven over, of een suggestie gewekt tot, een verhoging van de afgesproken prijs.

Deze email verstuurde Savvii precies 1 maand voordat zij de omzetting uitvoeren. Dat geeft een klant 1 dag de tijd om te reageren en/of tijdig een contract op te zeggen.
Ook dit is mijn inziens niet redelijk te noemen. En zal in een juridisch proces wederom tot nadeel werken bij Savvii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
@alex3305 ik denk dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. Het is niet Savvii die bepaalt of een contract zakelijk is of niet. Zij hebben daarvoor een KVK nummer nodig en het daarbij horende bedrijfsnaam met correct adres.
Jij claimt dat het een consumentencontract betreft. Bij TS ging het weldegelijk om een zakelijk contract, dat vervolgens beperkt / niet zakelijk werd gebruikt. Daar zit weldegelijk een groot verschil in. Tevens weet je zelf niet eens of het om een zakelijk- of consumenten-dienst gaat:
guldenberg schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:23:
Ik weet verder niet hoe ik kan zien of Savvi mijn contract als zakelijk of prive beschouwt.
Dat lijkt mij nogal evident voor jouw claim dat ze de boel bedonderen:
guldenberg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:05:
De prijs van mijn 2 email pakketten is verhoogd van E 91,96 naar E 536,86 per jaar.
Is dat redelijk te noemen?

[...]

[...]

Het zijn namelijk nogal claims dat ze mogelijk de Nederlandse wet overtreden, oplichters zijn en van jou stelen.
Daarnaast suggereer je dat wanneer het een zakelijk contract is, een partij als Savvii op elk willekeurig moment hun afgesproken prijs van 50 euro per jaar naar 500.000 euro per jaar mag veranderen, zonder dat de wederpartij daar iets aan kan doen en dit gewoon moet gaat betalen.
Ik ben geen expert op dit contracts-gebied, maar dit lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk.
Dit is natuurlijk onzin en dat weet je zelf ook :X. Maar van 50 euro naar 195 euro per jaar zou wat mij betreft prima binnen het redelijke kunnen vallen. Dan kost het uiteindelijk nog steeds maar €16,25 per maand. Dat is wellicht wat duur, maar misschien helemaal niet gek voor een bedrijf.
Ik denk dat (gefingeerde) communicatie enorm veel kan toevoegen aan deze discussie. Jij schreeuwt moord en brand over Savvii (zie boven), maar komt vervolgens niet over de brug met bewijzen voor jouw claims.
guldenberg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:31:
Blijkbaar heeft Savvi zo veel klachten en discussies met zijn klanten teweeg gebracht dat zij de verstuurde email waarin zij aankondigen hun dienst te verbeteren (om te zetten) ook online hebben gezet.

https://support.savvii.nl...nkondiging-premium-e-mail
En dit gaat wederom compleet over een zakelijk pakket. Weet je echt zeker dat je geen zakelijk pakket bij ze hebt afgesloten? Want ik kan mij niet voorstellen dat Savvii je niet tegemoet komt als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guldenberg
@alex3305 ik geef toch aan dat het om een consumentencontract gaat? Ik voel mij helemaal niet genoodzaakt om me hier over te verantwoorden tegenover jou. Wat is mijn voordeel daarin?

Naast deze twee email boxen heb ik nog een 10tal andere domeinen en mailboxen bij een andere leverancier die wel onder een zakelijk contract lopen. Juist om privé en zakelijk gescheiden te houden heb ik voor mij privé (en voor mijn moeder) de email boxen bij Mihos.net aangemaakt. De contracten staan dan ook onder persoonlijke naam, op mijn huisadres. Daarop wordt nu ook gefactureerd door Savvii.

Ik run zelf wel degelijk ondernemingen. (dat zijn BV's en geregistreerd op een ander adres dan waarop Savvii factureert) Indien je een onderneming runt dan geeft dat uiteraard ook altijd de mogelijkheid om zowel consumenten klanten als andere bedrijven financieel te benadelen. Toch doe je dat als onderneming juist niet. Het is je morele plicht als onderneming in de maatschappij correct en reeël te behandelen. Klanten kunnen indien ze met een bedrijf zaken doen nooit alle risico's die zij op financieel gebied lopen vermijden. Daar als bedrijf op slinkse wijze misbruik van maken hoort gewoon niet.
Mede om die reden zal een rechter naast wat er in principe toegestaan is, of wat er in je algemene voorwaarden staat, ook kijken of er naar redelijkheid wordt gehandeld.
Prijzen van diensten veranderen zonder dit duidelijk vooraf aan te kondigen is in mijn beleving gewoon nooit redelijk. Of het nu een zakelijk of consumenten contract betreft.
En al helemaal niet indien de prijstoename van E 91,96 naar E 536,86 per jaar is. Dit is een toename boven het oorspronkelijke bedrag van bijna 500% ! Dat is wat anders dan 5% of 10%.

Waarom gaat het bij de email die Savvii online heeft gezet om een zakelijk contract? Ik denk dat jij verschillende termen door elkaar haalt. Het gaat daar om een zakelijk email. Dat is wat anders dan een zakelijk contract.

Zakelijk email:
Wat is een zakelijk e-mailadres? Een zakelijk e-mailadres is een e-mailadres dat de domeinnaam van je bedrijf bevat (bijvoorbeeld naam@bedrijfsnaam.com). Een aangepast, zakelijk e-mailadres helpt om betrouwbaarheid te creëren, vertrouwen op te bouwen en je merk te promoten.
https://www.microsoft.com...ss/business-email-address
https://workspace.google.com/intl/nl/products/gmail/

Zakelijke email kan je dus ook prima als particulier afsluiten (met een consumenten contract)
De naam of titel van je product is hierin niet leidend.

Voor het afsluiten van een zakelijk contract heb je als verkoper of aanbieder een KVK nummer van de andere partij (klant) nodig, de juiste bedrijfsnaam en het daarbij horende adres. Tevens moet je controleren of diegene waarmee je zaken doet wel tekenbevoegd is. Het risico in dat laatste ligt bij de verkoper.

Even een voetnoot:
Ik heb mij geregistreerd op Tweakers om in dit topic meer gedupeerden van Savvii aan te spreken. Het staat online op diverse fora en review sites helemaal vol met klanten die zich gedupeerd voelen door Savvii.
Het is helemaal niet mijn intentie om hier een wellis-nietes discussie met iemand te voeren die helemaal geen partij is in deze kwestie.
Goede adviezen zijn daarintegen meer dan welkom en worden zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
@guldenberg Als het al om consumentenrecht gaat, je onder de overeenkomst uit kunt. Want die mag niet zomaar stilzwijgend een jaar verlengd worden. Dat maakt weldegelijk iets uit. Dat zei @jurroen ook al, maar daar ging je ook niet echt op in.

Daarom is het ook handig als je wat communicatie deelt, want daaruit blijkt misschien dat je toch stiekem een zakelijk contract hebt bijvoorbeeld. Je hebt dan namelijk als consument een herroepingsrecht van 14 dagen, staat ook in de AV, en bij een doorlopend contract kun je er met een maand onderuit. Want ik kan mij niet voorstellen dat Savvii zich tegen jou niet aan de wet én hun eigen algemene voorwaarden houdt. Dat is die paar honderd euro helemaal niet waard 8)7.

Mijn vermoeden blijft bestaan dat jij op de een of andere manier - al is het per abuis - een zakelijk contract bij Savvii hebt. Want anders kan deze situatie niet. Daarom is het delen van (gedeeltes van) communicatie zo belangrijk. Of dat je in ieder geval actief opzoekt of het gaat om een zakelijk contract. En dan hoef je niet wederom te schermen met KVK nummers en bevoegde personen, want dan moet je ze simpelweg voor de rechter dagen.

Uiteindelijk hoef je het niet zo op de man te spelen hè ;). Ik probeer jou ook alleen maar in mijn vrije tijd te helpen. Dat je dat wellicht niet zo ziet is enorm jammer. Maar 1 tip: met deze gesloten houding kom je hier niet verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je haalt nu wel veel dingen door elkaar. Voor consumentenbescherming gaat het om de vraag of iemand handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, en een KvK-nummer of bedrijfsnaam zijn daarvoor geen doorslaggevende criteria. Zie hoofdstuk 2 in B.B. Duivenvoorde, Consument of handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf? Het Bundesgerichtshof doet uitspraak, Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken, p. 176-180, 2010, en overweging 3.4.2 in HR 28 september 2018, ECLI:NL:HR:2018:1800.

Ik zou dus toch even controleren of je echt als consument hebt gehandeld. Je zegt dat je de overeenkomst met je eigen naam en je privéadres bent aangegaan, maar dat is onvoldoende. Als Marcel Boekhoorn op deze manier hema.nl vastlegt, handelt hij nog steeds zakelijk.
Bij dat betreffende bedrijf moet er ook nog eens getekend zijn door een bevoegd persoon. Is dit niet gebeurd dan is een contract niet geldig.
Dat is de hoofdregel maar daarop bestaan uitzonderingen. Als er al sprake was van onbevoegde vertegenwoordiging, is de overeenkomst inmiddels wel bekrachtigd doordat die gedurende lange tijd is nageleefd (art. 3:69 BW).
Een provider moet vooraf een (duidelijke) notificatie sturen over de prijswijziging. Dat is niet gebeurd.
Dat hangt af van of de overeenkomst wordt gewijzigd. Als er in de overeenkomst staat dat de provider jaarlijks mag indexeren op basis van het CPI, dan is een dergelijke prijswijziging geen wijziging van de overeenkomst, en hoeft daar geen melding over te worden gestuurd (tenzij anders overeengekomen).

In de voorwaarden van Mihos staan de volgende bepalingen:
6.3 Communicatie over bestaande of via MyMihos.net gewijzigde of nieuw gesloten Overeenkomsten, wordt verstuurd naar het aan het Account gekoppelde e-mailadres. Klant verklaart dat het bij Mihos.net opgegeven e-mailadres geschikt is voor deze communicatie en uitsluitend onder controle van Klant staat. Klant is verplicht om een eventuele verandering van e-mailadres of andere relevante gegevens (zoals naam, adres of rekeningnummer) direct door te geven via MyMihos.net.
(...)
29.1 Mihos.net mag de overeengekomen prijzen op ieder moment verhogen vanwege verhoogde tarieven van toeleveranciers van Mihos.net die naar rato aan Klant worden doorberekend. Denk hierbij aan de tarieven voor stroom, software en (public) cloudoplossingen. Mihos.net mag de overeengekomen prijzen daarnaast eens per jaar (in de maand januari) verhogen met maximaal 5 procent.
29.2 (...)
29.3. Voor andere prijswijzigingen dan beschreven in artikel 29.1 en 29.1 (sic) geldt de procedure zoals beschreven in artikel 30.
(...)
30.1. Mihos.net heeft het recht om de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. Mihos.net zal de wijziging of aanvulling ten minste 30 dagen vóór inwerkingtreding aankondigen bij Klant.
30.2. Als Klant de wijzigingen of aanvullingen niet wenst te accepteren, kan Klant binnen 14 dagen na bekendmaking gemotiveerd bezwaar maken, waarna Mihos.net de aanpassing of aanvulling zal heroverwegen. Als Mihos.net besluit om vast te houden aan de wijziging of aanvulling, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging in werking treedt.
Deze wijziging heeft plaatsgevonden volgens artikel 30.1. Het is de vraag of de wijziging is aangekondigd (ook als je zakelijk handelt). Een aankondiging per e-mail is geldig (artikel 6.3) maar het moet wel om een aankondiging gaan.
Als je als consument handelt, is het de vraag of het wijzigingsbeding niet onredelijk bezwarend is. Je hebt immers maar 16 dagen om je spullen te verhuizen. Dat is voor een particulier wel erg kort, je zult maar net op vakantie zijn. Als je het wijzigingsbeding om deze reden vernietigt, kan de prijs alleen nog worden verhoogd langs de weg van artikel 29.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Misschien om naar de kern te gaan? Wat willen jullie nu eigenlijk bereiken?

Het praktisch nut om tussen verschillende Tweakers overeenstemming te krijgen is namelijk nihil. En stel dat het dan zo uitpakt dat er een consensus komt van "ja dat mag niet" - wil je ze daar dan mee slaan? :)

Als ik het een beetje mag samenvatten;
- Wat toko in kwestie doet, is enigszins te beargumenteren als moreel verwerpelijk.
- Of het nou wel/niet mag, ook al sta je in je recht, etc. zie het maar te krijgen. Dus ik zou zeggen; maak er dan een procedure van als het je dermate stoort en/of waard is (en objectief gezien geef ik je prima kans van slagen als particulier, maar voor die 200 euro zou ik het ook wel weten. Wat nou exact het punt is voor de toko in kwestie :) )
- Niet om nou de vervelendste persoon uit te hangen, maar ongeacht wat je er van vindt, bepaalde uitingen hier zijn domweg smaad en laster. Dat moet je zelf weten, maar het is helemaal niet bewezen of het nu oplichting is of niet. Enfin, ik snap het wel, maar je schiet jezelf eigenlijk in je voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooncalf
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Al een bedacht dat Alex gewoon een medewerker is van Savvii ?

Ik er ervaar dezelfde shit. Werd eerst geconfronteerd met een verhoging van ruim 120 % . Natuurlijk pas na de verlengdstum.
Mijn mailhistorie leerde me dat ik alleen een nieuwsbrief had gehad met aankondiging van prijsverhoging. In die nieuwsbrief geen enkele prijs te vinden, alleen verwijzing naar website.
Dat is niet rechtsgeldig in Nederland. Ja normale inflatie correctie of kleine stijging maar daar doet ook niemand moeilijk over.
Zomaar meer dan verdubbelen dan zou er een berekening gemaakt moeten zijn en een duidelijke aanbieding met het nieuwe tarief en een ruime tijd van tevoren. Dan nog, als je reclameert zou men het aan moeten passen.
Maar nee . Savvii niet.
Ik wilde weg, had alleen ff druk. Dus gevraagd naar maandelijkse facturering. Nee dat kon niet. Ik moest een jaar voorruit betalen. Volgens consumentenrecht kan en mag dat niet.
Maar zo’n bedrag was het niet en ik had belangrijkere zaken aan mijn hoofd.
Wat denk je ? 6 maanden later kondigen ze aan me om te zetten naar ander abonnement. Wel ff prijzen gekeken. Weer meer dan verdubbeling binnen 6 maanden. Bezwaar gemaakt.
Wordt gewoon genegeerd. Wordt omgezet en ze maken gewoon credit van een half jaar en debit van meer dan het dubbele voor tweede half jaar..
Dus zelfs bij bezwaar gaan ze gewoon door en sturen aanmaningen en dreigen je af te sluiten.

Het is meer dan schandalig en nee dit is niet de standaard in hosting.

Zelfs bij microsoft waar je meer storage hebt en licenties voor Office etc betaal je niet de prijzen waar ze je in willen dwingen.

Nl domein ? Dan snel verhuizen. Tip.. haal je verhuiscode op ook als je geen .nl domein hebt voor ze je de toegang tot admin paneel ontnomen.
Bij nl domein moeten ze binnnen 5 dagen verhuiscode leveren. Anders meteen melden bij sidn.
En dit is nog maar e-mail. Lees de recensies van mensen die webhosting hebben en niet zomaar zelf de boel kunnen verhuizen. Machtsmisbruik dus allemaal abuse melden.

En wie nog overweegt om naar Savvii te gaan voor welke vorm van hosting dan ook. En je leest dit soort berichten. Je bent gewaarschuwd!

Succes met wegwezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
Mooncalf schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 02:40:
Al een bedacht dat Alex gewoon een medewerker is van Savvii ?

[rant over Savvii]
Hahaha. Nee joh. Bij Savii hebben ze geen budget voor mijn kennis en kunde :).

Overigens heb jij het ineens over een consumenten abonnement. Dat is iets anders dan de TS, daar ging het over een zakelijk abonnement. Ten opzichte van consumenten vind ik dit ook zeker wanpraktijken en mag een partij dit niet zomaar doen. Dan moet een consument duidelijk en ondubbelzinnig geïnformeerd worden. Dit staat ook in hun voorwaarden.
Pagina: 1