Gedeelte waterleiding vervangen 12mm > 15mm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hallo medeklussers,

Om een grotere douchekop te kunnen gebruiken wil ik de aanvoerleiding wijzigen van 12mm naar 15mm. Dit omdat dan de aanvoer -theoretich- ~1,5 zo groot is en de druk geliik zou blijven.

Mijn huis is een appartement op de 1ste verdieping en verbreding zou nagenoeg zonder echte bochten direct naar de douche gaan. De bochten wil ik maken met flexibele leiding om zoveel min mogelijk weerstand te creeren.

De oude aanvoer blijft om mn wasbak en wasmachine van water te voorzien. In eerste instantie wou ik de aansluiting direct na de meter maken, maar die is zo onhandig ingebouwd dat ik er nagenoeg niet bijkan. Wat rest is de aansluiting maken bij de eerste mogelijkheid en dat is na ongeveer 1 meter 12mm :-(

Heeft dit dan nog zin of krijg ik problemen op de aanvoer? Volgens mij zou ik een tijdelijke druk verlaging krijgen, maar dat is enkel tijden het opwarmen van het water. Of dat goed is voor mijn ketel :?

Wat zouden jullie doen?

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
@Mx7733
Hoeveel warm water kan je ketel leveren? Zou zomaar kunnen dat deze eerder een beperking zal geven. Verder heb je echt een stevige leiding nodig voor een goede regendouche. Lees dat ze 22mm adviseren en 3.5Bar druk.
In een appartement is dat zo goed als niet haalbaar.
Zou lekker een normale douchekop kopen en gewoon wat langer onder de douche gaan staan.

PS; al wel een gekeken wat het kost om met zo veel warm water te douchen?

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
De ketel levert 7,5 l/min bij een temperatuur van 60c.

Deze ketel zal inderdaad de bottleneck zijn. 12mm levert al iets van 10 l/min. Dus ik zou een andere ketel moeten.

Dan resteerd wel de vraag; wat gebeurd er als ik van 12mm > 15mm ga?

Omdat ik nu mn vloer deels open heb, loont het de moeite om de leiding "vast" aan te leggen..

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:53
Mijn boerenverstand zegt: niets. Stel je stopt ergens in je leiding een obstakel met een gaatje van 1mm. Daar ga je simpelweg niet meer water doorheen krijgen als het daarna ineens weer groter is toch?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Je kan ook een douche WTW overwegen.
Door warmte uit de afvoer in het koude aanvoer water te stoppen, kan je effectief douchen met minder warm water uit de ketel
Wellicht is dat genoeg om hetzelfde te bereiken als je leiding te verruimen van 12 naar 15mm.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
GarBaGe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
Je kan ook een douche WTW overwegen.
Door warmte uit de afvoer in het koude aanvoer water te stoppen, kan je effectief douchen met minder warm water uit de ketel
Wellicht is dat genoeg om hetzelfde te bereiken als je leiding te verruimen van 12 naar 15mm.
Dit ^. Warm water is meestal de bottleneck (lange leiding naar ketel, vernauwing in de ketel, lange leiding terug naar badkamer), dus hoe minder je daarvan nodig hebt hoe meer debiet en druk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1