Wake on lan werkt op laptop soms wel soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Seo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 11:41
ik heb een vreemde situatie bij mijn laptop waar ik hulp bij nodig heb. Ik heb wake on lan bij mijn nieuwe laptop werkend, maar soms reageert hij niet om wakker te worden. bijna een knipperlicht relatie :) mijn laptop draait op windows 11 pro. de netwerk adapter is een Realtek PCIe GbE Family Controller

ik heb in het bios wake on lan op enabled
in windows de snelle opstart mode uit staan
bij netwerk adapter de twee "wake on magic packet" en "wake on pattern match" opties beide op enable staan
In mijn router heb ik het mac adres staan in de wake on lan lijst.
Allemaal volgens de richtkijnen om WOL werkend te krijgen.

Ik heb een tijdje bij gehouden wanneer hij wel en niet reageert, denk misschien een patroon? ik zie het in ieder geval niet :(
als ik klaar ben zet ik mijn laptop elke keer gewoon uit.

zaterdag 3 feb 10:46 wel
zondag 4 feb 11:00 wel
savonds om 17:30 niet
maandag 5 feb 8:50 niet
dinsdag 6 feb 12:24 niet
woensdag 7 feb 9:30 niet Afgesloten in hibernate
woensdag savonds uit hibernate niet daarna pc weer normaal afgesloten/ uit gezet
donderdag 8 feb 8:20 wel
instelling "wake on magic packet for systeem" op enable gezet
smiddags 16:30 wel
vrijdag 9 feb 10:45 wel
zaterdag 10 feb eerst heeft vriendin gebruikt en afgesloten daarna ik om 11:20 niet
smiddags 16:30 wel
zondag 11 feb 10:30 wel
savonds 17:49 niet
maandag 12 feb 9:50 niet
dinsdag 13 feb 8:23 wel
woensdag 14 feb 9:00 wel
donderdag 15 feb 8:30 niet

Ik wil graag WOL werkend hebben omdat ik door mijn handicap niet zelf mijn laptop aan kan zetten. Dus als de WOL app op mijn telefoon niet reageert moet ik iemand vragen, maar ik heb niet altijd iemand in de buurt. Niet ideaal voor mij dus.

Heeft iemand suggesties hoe ik de WOL van mijn laptop in kan regelen zodat deze altijd werkt?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
@Seo Ik heb ook wel eens wisselende ervaring met wel en niet werken van wol op pc's. Ik zie een verband met het niet of wel de stekker uittrekken. Misschien is dat het ?

• Seo
de stekker blijft er altijd in zitten. Dus stroom gaat er niet vanaf. anders schijnt wol niet te werken op laptops had ik gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Seo op 15-02-2024 10:47 ]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:37
WOL blijft UDP, dan is het hopen op het beste en zal er niet gebeuren als het magic packet niet aankomt :)
wellicht dat windows de NIC in de verkeerde powerstatus terugzet na afsluiten.
Je kan het enigszins contoleren door naar het lampje op de NIC te kijken of deze knippert op het moment dat het magic packet verstuurd wordt, maar dan weet je eigenlijk nog niets...

• Seo
voor zover ik kan zien heeft deze laptop helaas geen lampje bij de utp poort :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Heb je gecontroleerd of de netwerk adapter actief blijft in sleep mode en of hij de PC uit sleep mode mag halen.
Als dat niet het geval is gaat de adapter helemaal uit na een tijdje en werkt ook wol niet mee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Seo
Wat ik net al aangaf, ik kan helaas niet zien of mijn netwerk adapter actief is als ik mijn laptop afsluit, geen lampje. de keer dat ik sleep heb geprobeerd reageerde hij wel op mijn wol signaal. Maar deze sleep is raar, de monitor ging uit maar de pc bleef nog wel geluid maken bij de ventilator. Dus deze sleep mode vertrouw ik niet echt

• Seo
ik zie nu wel dat de opties "energy efficient ethernet" en "green ethernet" op enable staan bij de adapter settings. Zou het helpen als die uitstaan?

• Ben(V)
Proberen zou ik zeggen want waarschijnlijk schakelen die optie de adapter volkomen uit.

Verder moet je kijken bij "Power Mangement" daar staan bij mij zaken als:
  1. Allow the computer to turn off this device to save power
  2. Allow this device to wake the computer
  3. Allow magic packet to wake this computer

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Seo
die opties ga ik proberen idd. het zal mischien wel even duren voordat ik weet of het wel of niet werkt

Die power management tab heeft mijn Netwerk adapter niet. dus al die opties heb ik niet. ja dat vond ik ook vreemd. en ik weet dat ik echt goed heb gezocht :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seo op 15-02-2024 13:22 ]

• Ben(V)
Tja wat instelbaar is, is afhankelijk van de driver en dus van het type netwerkkaart.
Ik heb heb een intel nic en jij zult wel iets anders hebben.
Je kunt nog kijken of er een nieuwere driver voor jouw nic beschikbaar is.

• W1ck1e
Ben(V) schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:36:
Tja wat instelbaar is, is afhankelijk van de driver en dus van het type netwerkkaart.
Ik heb heb een intel nic en jij zult wel iets anders hebben.
...
Dat heeft @Seo zeker:
mijn laptop draait op windows 11 pro. de netwerk adapter is een Realtek PCIe GbE Family Controller
Als @Seo nog even het precieze type van de laptop vermeldt dan is er misschien meer hulp mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seo
natuurlijk, type laptop is Acer Travelmate p214 tmp214-55-73yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seo
Sinds ik de Windows 11 update van 24H2 heb gedaan werkt de Wol continu op mijn laptop. Ik heb er dus geen problemen meer mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Seo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:06:
Sinds ik de Windows 11 update van 24H2 heb gedaan werkt de Wol continu op mijn laptop. Ik heb er dus geen problemen meer mee :)
Toch mooi dat microsoft ook op tweakers zit en na het lezen van jouw berichtje met het precieze type van je laptop het gefixed heeft. ;)
Pagina: 1