• DoeMaarDuurzaam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-03-2024
Voordat ik in deze vreemde situatie belandde, even een stukje context:

In 2021 kocht ik een twee-onder-een-kapwoning van 170m2 met het plan deze volledig te verduurzamen. De vorige eigenaar had een jaarlijks gasverbruik van 3500m3 en zag niets in verduurzaming. Mijn eerste stap was het verbeteren van de isolatie: nieuw dakisolatie, HR++ glas, vloerisolatie en op bepaalde plekken vloerverwarming. Dit had effect; binnen een jaar was het gasverbruik gereduceerd tot 1045m3. Ik maak graag gebruik van SlimmemeterPortal om mijn verbruik te monitoren.

In de kelder trof ik een Nefit EcomLine HR ketel uit 2001 aan, die klonk als een opstijgende Boeing 747 telkens wanneer hij aansloeg. Als eerste maatregel verlaagde ik de verwarmingstemperatuur van 90 naar 60 graden, en verder leek de ketel nog goed te functioneren.

Echter, vanwege drie redenen besloot ik de oude ketel te vervangen:

1. Het idee van een dergelijk oude ketel in huis te hebben net voor de winter vond ik zorgwekkend.
2. Ik was nog aan het nadenken over een passende duurzame langetermijnoplossing voor mijn huis, gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied (water-water warmtepomp)
3. Ik vermoedde dat een moderne ketel waarschijnlijk nog efficiënter zou zijn dat het oude bakbeest.

Na wat berekeningen koos ik voor de Intergas Xtreme 36. Deze werd netjes waterzijdig ingeregeld en de installatie was binnen een dag voltooid.

Maar nu het vreemde deel: In de eerste maand na installatie lag het verbruik 40% hoger, ondanks dat het buiten warmer was, en in de tweede maand zelfs 50% hoger, wederom bij een hogere buitentemperatuur. Ik heb het installatiebedrijf gebeld, en zij stuurden iemand langs om naar de instellingen te kijken. Er waren echter weinig instellingen om aan te passen; ik had de watertemperatuur al verlaagd en de eco-stand ingeschakeld. Hun conclusie: er was niets meer dat ze konden doen.

Uit wanhoop heb ik de thermostaat lager gezet ('s avonds op 18.5 en overdag op 17 graden, waar dit voorheen 21 en overdag 18.5 graden was), maar mijn verbruik blijft hoger, terwijl het in huis merkbaar kouder is.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem? Mijn creativiteit is op }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05
Klopte je oude gasverbruik wel?1000m3 voor 170 m2 bij 21 graden lijkt erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
De Xtreme 36 is een monster. Je kan beginnen met het vermogen te verlagen naar 50 of 25%.
Ik geloof service code P010. Ik heb hem op 50% staan en dat gaat in mijn geval prima met douchen en de vloerverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 15-02-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 09:08
Helaas ben je niet de enige.
Bij ons lijkt de oude ketel van 20 jaar geleden ook zuiniger dan onze nieuwe intergas.

Ik vermoed 2 oorzaken, de oude ketel had een flinke boiler en behoorlijk overcapaciteit om de ruimte binnen erg korte tijd te verwarmen naar een specifieke temperatuur, de intergas lijkt hier veel langer over te doen.
Als dan de gewenste temperatuur bereikt is lijkt onze intergas thermostaat constant aan te slaan als de temperatuur 0,1 onder de ingestelde waarde komt. Het lijkt mij veel efficienter om pas aan te gaan nadat de temperatuur 0,5 is gezakt ipv elke keer het hele systeem warmstoken voor 0,1 graad. Ik wil dus nog een andere slimme thermostaat gaan proberen.

Ook zijn er verschillende versies met verschillende capaciteiten van de intergas welke heb je aangeschaft en past deze bij je huis?

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 14:18
Johan Bogle schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:09:
Klopte je oude gasverbruik wel?1000m3 voor 170 m2 bij 21 graden lijkt erg onwaarschijnlijk.
Dit klinkt inderdaad wel als heel weinig. Als je daadwerkelijk 1000m3 per jaar nodig hebt, dan is de Extreme 36 waarschijnlijk te groot en gaat deze vaak pendelen.

Ik kan het niet hard maken met cijfers, maar de Intergas is ook minder minder efficient dan ketels die wel een 3wegklep hebben. Intergas fans en installateurs gaan er altijd heel goed op dat de Intergas ketels geen 3wegklep hebben en dat deze dan ook niet stuk kunnen. Dat klopt.

Maar wat de Intergas wel heeft is een relatief kleine warmtewisselaar die ook nog eens maar voor de helft benut wordt. Want in CV stand doet het deel dat SWW bevat niets en in SWW stand vice versa. Dit gaat gewoon te koste van het rendement.

Maar dit mag geen 40 of zelfs 50% verschil opleveren met de oude EcomLine.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

AppieK schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Dit klinkt inderdaad wel als heel weinig. Als je daadwerkelijk 1000m3 per jaar nodig hebt, dan is de Extreme 36 waarschijnlijk te groot en gaat deze vaak pendelen.

Ik kan het niet hard maken met cijfers, maar de Intergas is ook minder minder efficient dan ketels die wel een 3wegklep hebben. Intergas fans en installateurs gaan er altijd heel goed op dat de Intergas ketels geen 3wegklep hebben en dat deze dan ook niet stuk kunnen. Dat klopt.

Maar wat de Intergas wel heeft is een relatief kleine warmtewisselaar die ook nog eens maar voor de helft benut wordt. Want in CV stand doet het deel dat SWW bevat niets en in SWW stand vice versa. Dit gaat gewoon te koste van het rendement.

Maar dit mag geen 40 of zelfs 50% verschil opleveren met de oude EcomLine.
De Extreme is juist één van de ketels met het laagste minimumvermogen dat je op dit moment kan krijgen. Hij kan terug tot iets van 4 kW ofzo, waar de meeste ketels minimaal 6 of 7 doen. Dus juist als je huis weinig warmte nodig heeft, kun je beter een Extreme hebben, en zelfs dan is pendelen niet per se slecht voor je rendement ofzo.

@DoeMaarDuurzaam Je schrijft dat je vloerverwarming hebt. Heb je daarbij een externe pomp? De intergas heeft geen driewegklep. Als je externe pomp continu staat te draaien, kan het zijn dat je eigenlijk gewoon veel warmte in die vloerverwarming aan het pompen bent, bijvoorbeeld elke keer dat je staat te douchen o.i.d.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
Cardinal schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:15:
De Xtreme 36 is een monster. Je kan beginnen met het vermogen te verlagen naar 50 of 25%.
Ik geloof service code P010. Ik heb hem op 50% staan en dat gaat in mijn geval prima met douchen en de vloerverwarming.
https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

@DoeMaarDuurzaam
En misschien anti-pendel naar tien minuten zetten? Maar dan nog, 40-50% meer verbruik?

Hoe warm had je het CV water met de oude ketel? Ik kan me nog voorstellen dat het verschil maakt of je eerst met 45 graden water stookte bijvoorbeeld en nu met 60.

• DoeMaarDuurzaam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE-mslUI34GATRjSARleTj88LDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJcNCkXId9npbFIClcVqqhGf.png?f=fotoalbum_large

• DoeMaarDuurzaam
Cardinal schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:15:
Goede tip, ga ik vanavond proberen!
JDV808 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:16:
Helaas ben je niet de enige.
Bij ons lijkt de oude ketel van 20 jaar geleden ook zuiniger dan onze nieuwe intergas.

Ik vermoed 2 oorzaken, de oude ketel had een flinke boiler en behoorlijk overcapaciteit om de ruimte binnen erg korte tijd te verwarmen naar een specifieke temperatuur, de intergas lijkt hier veel langer over te doen.
Als dan de gewenste temperatuur bereikt is lijkt onze intergas thermostaat constant aan te slaan als de temperatuur 0,1 onder de ingestelde waarde komt. Het lijkt mij veel efficienter om pas aan te gaan nadat de temperatuur 0,5 is gezakt ipv elke keer het hele systeem warmstoken voor 0,1 graad. Ik wil dus nog een andere slimme thermostaat gaan proberen.

Ook zijn er verschillende versies met verschillende capaciteiten van de intergas welke heb je aangeschaft en past deze bij je huis?
Ik denk dat ik hetzelde probleem het als jij, het slaat steeds aan wanneer de temperatuur 0,1 graad zakt. Ik heb zo'n standaard honeywell chronotherm touch...
Aardedraadje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:26:
[...]

De Extreme is juist één van de ketels met het laagste minimumvermogen dat je op dit moment kan krijgen. Hij kan terug tot iets van 4 kW ofzo, waar de meeste ketels minimaal 6 of 7 doen. Dus juist als je huis weinig warmte nodig heeft, kun je beter een Extreme hebben, en zelfs dan is pendelen niet per se slecht voor je rendement ofzo.

@DoeMaarDuurzaam Je schrijft dat je vloerverwarming hebt. Heb je daarbij een externe pomp? De intergas heeft geen driewegklep. Als je externe pomp continu staat te draaien, kan het zijn dat je eigenlijk gewoon veel warmte in die vloerverwarming aan het pompen bent, bijvoorbeeld elke keer dat je staat te douchen o.i.d.
Ik heb inderdaad voor de keuken (12m2) vloerverwarming. De pomp laat ik afslaan met een thermometer (als ie lager gaat dan 25 graden op de leiding)
b_g_e schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:45:
[...]

https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

@DoeMaarDuurzaam
En misschien anti-pendel naar tien minuten zetten? Maar dan nog, 40-50% meer verbruik?

Hoe warm had je het CV water met de oude ketel? Ik kan me nog voorstellen dat het verschil maakt of je eerst met 45 graden water stookte bijvoorbeeld en nu met 60.
Bij de oude ketel op 60, nu weer op 60

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

DoeMaarDuurzaam schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:09:

Ik heb inderdaad voor de keuken (12m2) vloerverwarming. De pomp laat ik afslaan met een thermometer (als ie lager gaat dan 25 graden op de leiding)
Heb je op de intergas toevallig tapwater op comfort staan? Dan zou het theoretisch kunnen dat de ketel dus het WW altijd op 60 probeert te houden, waardoor de leiding dus ook nooit afkoelt, en de vloerverwarming ook niet meer afslaat.

Maar, ik neem aan dat het geen sauna in de keuken in en dit mechanisme gewoon werkt? :)

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
Aha, ook 60 graden. Ik heb een oude Bosch HR ketel, daar kan ik de CV tot een graad of 30 knijpen, al duurt het opwarmen dan te lang. Dus misschien inderdaad je vermogen begrenzen. En ik kom met de pendeltijd, omdat ik meen dat je vorige ketel die af fabriek op 10 minuten had staan en deze op 5.

Weet er verder weinig van, interesse wegens het nog hebben van een ouderwetse CV.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is de vloerverwarming wel hydraulisch neutraal?
Als de vloerverwarming warmte uit de ketel onttrekt bij gebruik warm water of comfort stand.

Please state the nature of the technical emergency

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:34
Je verbruik met die Nefit kan ik wel geloven, zelf heb ik een twee-onder-een-kap van 150m2 uit 1996, welke ik niet extra heb geïsoleerd, dus wel dubbelglas maar geen HR++ enz. Jouw woning is beter geïsoleerd ga ik vanuit.
Afgelopen jaar zat ik met een Nefit uit 2003 op een verbruik van 1112m3 gas.
Dit is overdag op 17.5 a 18 graden en ‘s avonds 20. Het is wel zo dat afgelopen jaar geen koud jaar was.
//EDIT: Screenshot toegevoegd
//EDIT2: Dan wordt er ook nog veel en best lang gedoucht en veel gebruik gemaakt van een bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIy-s8cR0p0WEVhS2D22A4SYZNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrT5GDFnfwaw04FWhqMVKO00.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door BernardV op 15-02-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:12
Is al vaker op het forum geplaatst,
een stukje info over welke instellingen er zijn en hoe je er bij komt.

Hier hangt ook een Xtreme 36, die heeft hier wel tot besparingen geleid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbDL-bMvxEXiI2iXlGTjS6yO4Pw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwwyycrNZx4K5f7R9CpIE3VT.png?f=fotoalbum_large

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

Aardedraadje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:26:
[...]

De Extreme is juist één van de ketels met het laagste minimumvermogen dat je op dit moment kan krijgen. Hij kan terug tot iets van 4 kW ofzo, waar de meeste ketels minimaal 6 of 7 doen.
Dat lage vermogen is in theorie haalbaar en soms ook in de praktijk. Daarvoor moet je dan wel precies de juiste bijgeleverde thermostaat hebben en er zijn nog wat voorwaarden. Dus in de praktijk is het vaak rond de 6 a 7 kW. Wel lijkt het me aannemelijk dat dit het probleem veroorzaakt.

Mijn tip voor de TS is om eens te lijken naar een moderne aan / uit thermostaat. Deze zijn eigelijk geschikter voor goed geisoleerde woningen in het voor en najaar. Voorwaarde is dat je aanvoertemperatuur laag is: bijvoorbeeld om en nabij de 40 graden. Wegens de lage temperatuur wordt er veel gecondenseerd wat resulteert in een hoog rendement.

Bovendien heeft aan/uit minder last van het vermogen niet kwijt kunnen en bijbehorend ineffectief stookgedrag. Zo'n thermostaat heeft tijdsmodulatie. Maar: dit alleen doen als je een even lage temperatuur kunt halen als bij Opentherm.

[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 19-02-2024 23:13 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Thermostaat al gecontroleerd? Standaard staan die vaak op 6 schakelingen per uur. VV is trage verwarming en dan is 3x per uur meer dan genoeg. Krijg je langere runs tegen een lagere aanvoer = hogere condensatie= zuiniger. Aanvoer naar je VV op max 35 graden zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Want? Ik deed 1200m3 per jaar op 140m2 in in huis uit 1978. Kwestie van goed inregelen en isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 09:08
Weet iemand hoe je het aantal schakelmomenten van de intergas thermostaat kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
tcw82 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:23:
Is al vaker op het forum geplaatst,
een stukje info over welke instellingen er zijn en hoe je er bij komt.

Hier hangt ook een Xtreme 36, die heeft hier wel tot besparingen geleid.

[Afbeelding]
Welke instellingen heb je uiteindelijk allemaal toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:50:
Thermostaat al gecontroleerd? Standaard staan die vaak op 6 schakelingen per uur. VV is trage verwarming en dan is 3x per uur meer dan genoeg. Krijg je langere runs tegen een lagere aanvoer = hogere condensatie= zuiniger. Aanvoer naar je VV op max 35 graden zetten.
Er is maar 12m2 vvw. Zou dat de boel zo ontregelen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

DoeMaarDuurzaam schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:05:
In 2021 kocht ik een twee-onder-een-kapwoning van 170m2 met het plan deze volledig te verduurzamen.
Je moet zelf waarschijnlijk ook wel een beetje lachen om de ironie in je verhaal…

Een nietszeggend stukje over duurzaamheid en dan ga je een nog goed werkende cv-ketel op de vuilstort laten belanden en eindig je ook nog met een hoger verbruik van dat vreselijke fossiele gas :-).

Maar het is al gezegd. Die Nefit was al zuinig (en was gewoon prima te onderhouden nog, alle onderdelen zijn gewoon leverbaar) dus daar zit geen winst. Je hogere verbruik nu is vast na wat tunen flink terug te brengen tot het oude niveau.

Resultaat, een flink hogere milieubelasting door die oude ketel op de vuilstort en de productiekosten van een nieuwe… en nog steeds net zoveel gasgebruik, of zelfs meer….lekker duurzaam bezig :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2024 08:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:23

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Je moet zelf waarschijnlijk ook wel een beetje lachen om de ironie in je verhaal…

Een nietszeggend stukje over duurzaamheid en dan ga je een nog goed werkende cv-ketel op de vuilstort laten belanden en eindig je ook nog met een hoger verbruik van dat vreselijke fossiele gas :-).

Maar het is al gezegd. Die Nefit was al zuinig (en was gewoon prima te onderhouden nog, alle onderdelen zijn gewoon leverbaar) dus daar zit geen winst. Je hogere verbruik nu is vast na wat tunen flink terug te brengen tot het oude niveau.

Resultaat, een flink hogere milieubelasting door die oude ketel op de vuilstort en de productiekosten van een nieuwe… en nog steeds net zoveel gasgebruik, of zelfs meer….lekker duurzaam bezig :-).
Je gaat er lekker hard in, maar ik twijfel niet dat TS een lager gasverbruik voor ogen had. Als brave consumenten is ons door marketing geleerd dat elk jaar een product een upgrade krijgt die "sneller, beter, zuiniger" is dan de vorige. Dat die verwachting er dan ook is met andere apparatuur als CV ketels is logisch.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Je gaat er lekker hard in, maar ik twijfel niet dat TS een lager gasverbruik voor ogen had
Ik ga er helemaal niet “hard in”.

Ik zie alleen de ironie in de duurzaamheidsprietpraat waarbij je niet alleen een berg afval en productiekosten hebt door de vervanging van een nog prima werkend apparaat. En dan de keuze maken om nog tig jaar te verwarmen met het zo verdoemde aardgas en als resultaat eindigen met een hoger verbruik….

Je moet het toch met me eens zijn dat dit gewoon het tegenovergestelde van duurzaam is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@Verwijderd Volgens mij was er maar 1 duurzame oplossing. Oude ketel eruit en over op een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48

In 2021 kocht ik een twee-onder-een-kapwoning van 170m2 met het plan deze volledig te verduurzamen. De vorige eigenaar had een jaarlijks gasverbruik van 3500m3 en zag niets in verduurzaming. Mijn eerste stap was het verbeteren van de isolatie: nieuw dakisolatie, HR++ glas, vloerisolatie en op bepaalde plekken vloerverwarming. Dit had effect; binnen een jaar was het gasverbruik gereduceerd tot 1045m3. Ik maak graag gebruik van SlimmemeterPortal om mijn verbruik te monitoren.

In de kelder trof ik een Nefit EcomLine HR ketel uit 2001 aan, die klonk als een opstijgende Boeing 747 telkens wanneer hij aansloeg. Als eerste maatregel verlaagde ik de verwarmingstemperatuur van 90 naar 60 graden, en verder leek de ketel nog goed te functioneren.

1. Het idee van een dergelijk oude ketel in huis te hebben net voor de winter vond ik zorgwekkend.
2. Ik was nog aan het nadenken over een passende duurzame langetermijnoplossing voor mijn huis, gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied (water-water warmtepomp)
3. Ik vermoedde dat een moderne ketel waarschijnlijk nog efficiënter zou zijn dat het oude bakbeest.

Na wat berekeningen koos ik voor de Intergas Xtreme 36. Deze werd netjes waterzijdig ingeregeld en de installatie was binnen een dag voltooid.

Maar nu het vreemde deel: In de eerste maand na installatie lag het verbruik 40% hoger, ondanks dat het buiten warmer was, en in de tweede maand zelfs 50% hoger, wederom bij een hogere buitentemperatuur. Ik heb het installatiebedrijf gebeld, en zij stuurden iemand langs om naar de instellingen te kijken. Er waren echter weinig instellingen om aan te passen; ik had de watertemperatuur al verlaagd en de eco-stand ingeschakeld. Hun conclusie: er was niets meer dat ze konden doen.

Uit wanhoop heb ik de thermostaat lager gezet ('s avonds op 18.5 en overdag op 17 graden, waar dit voorheen 21 en overdag 18.5 graden was), maar mijn verbruik blijft hoger, terwijl het in huis merkbaar kouder is.

Best kans dat bv. de ketel goed gemonteerd is maar verkeerd is aangesloten. Mijn schoonouders hadden iets vergelijkbaars waarbij het warme water van de vloerverwarming meteen werd afgevoerd (resulterend in dat de nieuwe ketel de hele dag vol aan het stoken was om de boel warm te houden :+ . Gelukkig kwam mijn schoonvader er tijdig achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

bert pit schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Dat lage vermogen is theorie in haalbaar en soms ook in de praktijk. Daarvoor moet je dan wel precies de juiste bijgeleverde thermostaat hebben en er zijn nog wat voorwaarden. Dus in de praktijk is het vaak rond de 6 a 7 kW. Wel lijkt het me aannemelijk dat dit het probleem veroorzaakt.
De ecomline heeft minimaal 7,5 kW mocht het de kleine zijn. In de tijd dat de ketel werd opgehangen werd op 170m² het grotere model gehangen met een minimum van 10kW. Dus daar zie ik niet direct het probleem.
Mijn tip voor de TS is om eens te lijken naar een moderne aan / uit thermostaat. Deze zijn eigelijk geschikter voor goed geisoleerde woningen in het voor en najaar. Voorwaarde is dat je aanvoertemperatuur laag is: bijvoorbeeld om en nabij de 40 graden. Wegens de lage temperatuur wordt er veel gecondenseerd wat resulteert in een hoog rendement.
lage retour is belangrijk.!!!!!!
Bovendien heeft aan/uit minder last van het vermogen niet kwijt kunnen en bijbehorend ineffectief stookgedrag. Zo'n thermostaat heeft tijdsmodulatie. Maar: dit alleen doen als je een even lage temperatuur kunt halen als bij Opentherm.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Waarom geen mindergas? Dan heb je graaddagen. Dit is zeker niet heilig, maar zonder graaddagen vergelijken is echt helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

angst is een slechte raadgever. ;)
Hr107 tegen 110? Warmwater is wel een mega verschil in rendement.
Hebben ze een bypass geplaatst?
Door waterzijdig inregelen gaat je comfort omhoog en dan ook je gasverbruik soms. De intergas is zo ingesteld dat deze alle water vragen van de thermostaat onder de 40 graden negeert? Om onnodig aanslaan te voorkomen.
Let op Lees goed de gebruiks aanwijzing van intergas betreffende comfort warmwater. De benaming is onlogisch.

Zo wieso had je iets met graaddagen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:12
@Cardinal ik heb er nu een hybride WP naast hangen.
Toen heb ik met name (aan de hand van een internet filmpje) het vermogen. Helemaal omlaag. (dus min naar min en max naar wat er voor het max als min geldt. snap je het nog :) )

Als het te laag is, merk je dat vanzelf. Door dat te doen ging (bij ons) de aanvoer temp omlaag naar ca. 30 graden.

Als je dan een hoge temperatuur vloerverwarmingsverdeler heb loop je daar weer op vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeMaarDuurzaam
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Het zou een beetje ironisch à la Alanis Morissette kunnen zijn, dus buiten de gebruikelijke definities om. Toch fijn dat één iemand om mijn situatie kan lachen.

Zoals eerder vermeld, ben ik bezig met een duurzame oplossing (water-water warmtepomp), maar op dit moment is de benodigde investering (die aanzienlijk is) voor mij niet haalbaar. Ik wil ook om LTV toevoegen om alles nog efficiënter te maken. Samen vormen deze oplossingen een forse uitgave (meer dan €50.000) die ik idealiter direct zou willen implementeren, maar waarvoor ik realistisch gezien nog enkele jaren moet sparen.

De oude boiler is her en der gerepareerd, en bij de laatste reparatie werd me verteld dat, hoewel hij momenteel nog goed functioneert, het onzeker is of hij nog een winter zou doorkomen. Dus misschien heb je gelijk en is de boiler een aantal maanden te vroeg heb weggedaan, maar na 23 jaar dienst vind ik dat toch een respectabele leeftijd.

Tot ik, zeg over ongeveer drie jaar, een water-water warmtepomp kan installeren, blijft de behoefte om het huis warm te houden bestaan. Het huren of leasen van een CV-ketel was ook mijn eerste idee, maar verhuurders staan niet te springen om een contract voor de korte termijn. Kortom, het installeren van een nieuwe ketel was geen gebbetje, het was een vervelende uitkomst door uitsluiting van mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ik zou een ketel van 23 jaar oud ook vervangen.
Mijn CV onderhoudsclub wil geen onderhoud meer doen op ketel van grofweg 15 jaar en ouder.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GarBaGe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:48:
Ik zou een ketel van 23 jaar oud ook vervangen.
Mijn CV onderhoudsclub wil geen onderhoud meer doen op ketel van grofweg 15 jaar en ouder.
Mooie incentive om een andere club te zoeken.
Pagina: 1