1 of 2 pijp systeem cv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-08 14:55
Mijn vraag
omdat ik nieuwe thermostaat ventielen van danfoss wilt toepassen moet ik een 2 pijpssysteem hebben, nu vraag ik mij af welk systeem dit is

er staat 1 radiator altijd uit, bij het verwarmen van andere radiatoren worden de aanvoer en retour leiding niet warm. mijn vermoeden is een 2 pijp systeem.
wat denken jullie?

Alle reacties

• sergeleeuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thvkS2llF3MA6eLBgCutX1Ny7RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MLS1fzP0OOMtd2AxZSUGdvt.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1 of 2 pijps maakt in principe niet eens zo heel veel uit. Vervelender is dat hier geen (instelbaar) voetventiel op lijkt te zitten.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

1 pijpsystemen komen in Nederland bijna niet meer voor, dat wil zeggen dat alle radiatoren hydraulisch in serie staan met elkaar. Het kan wel 'perongeluk' ontstaan als iemand een extra radiator bij maakt en die in serie zet met een distributieleiding.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• sergeleeuw
ik kan er wel vanuit gaan dat mijn huis 1999 uitgerust is met een 2 pijpssysteem? hebben ze dan in mijn vloer t-stukken gebruikt voor de aftakkingen? een verdeler kan ik niet vinden op mijn bovenverdieping. mijn beneden verdieping zit wel een verdeler

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ja waarschijnlijk T-stukken vanaf de distributieleiding (kost het minste buis). Een beter systeem tegenwoordig is met een verdeler.

Ik denk eerder dat de retour temperatuur te heet wordt op de CV en dat je daarom een minimaal aantal radiatoren open moet hebben. Soms deden ze in het verleden een bypass plaatsen om dit te voorkomen maar dit is qua rendement dramatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Klopt, bij een eenpijps systeem zou bij een dichtgedraaid radiator de aanvoer en retour wel warm worden.
Als je thermostaatkranen plaatst, steek dan ook een bypass (een overdrukklep die open gaat als al je radiatoren dicht staan), dit beschermt de pomp van je CV en kost geen rendement.
En kies voorinstelbare kranen (RA-N bij Danfoss), dan heb je onder de thermostatisch kop nog een stelwieltje om waterzijdig in te regelen (alternatief voor voetventiel wat @MikeyMan zegt; er bestaan er zelfs die op debiet in te stellen zijn maar dat lijkt me persoonlijk overkill).
@LauPro jij hebt het wellicht over luie installateur die geen zin heeft om een bypass te plaatsen, en dan maat een kleine radiator altijd open laat staan, dat keldert je rendement maar is geen bypass.
En die opmerking over retourtemperatuur, waar komt die vandaan? Ander topic mss?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als de retourtemperatuur te hoog wordt naar de CV (dus alle radiatoren staan dicht met een geopende bypass, of er staat maar 1 radiator open) dan gaat de CV uit op te hoge retourtemperatuur. De CV wordt gekoeld door kouder retourwater.

Pagina: 1