aparte stroomgroep mobiel laden PHEV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucsonNlinePHEV
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-04-2024
Mijn vraag

Ik heb een 3 fase aansluiting met 3 x 25 A. Kun je een aparte groep toevoegen in de meterkast naar een apart stopcontact puur om de auto te laden middels een mobiele lader die op 3,7 Kwh kan laden ? zodat de auto binnen een uur of 4 ( 14 Kw ) geladen is ?
Ik blijf maar twijfelen tussen een wallbox en een mobiele lader. Mijn auto kan maar op 1 fase laden met max 3,7 Kwh .

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:16
Ja je kunt prima een laadbox monteren. Let op of je load balancing nodig hebt zodat je hoofdzekering niet klapt.

Een phev laad vaak maar 1 fase, dus max 5kw.

• TucsonNlinePHEV
Ja, dat ik een laadbox kan monteren begrijp ik maar de vraag is dan meer of ik middels een aparte stroomgroep en de juiste mobiele lader mijn PHEV ook binnen 4 uur kan laden want sneller kan toch niet daar de auto maar op 1 fase kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43

Reinier

\o/

TucsonNlinePHEV schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:19:
Mijn auto kan maar op 1 fase laden met max 3,7 Kwh .
3,7 kW :)

• TucsonNlinePHEV
excuus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:54
Dat kan zeker met een apart stopcontact. Maar let erop welke op fase je deze zet?
Want 16A laden en een oven bijvoorbeeld op dezelfde fase kan zorgen voor meer dan 25A en dan gaat je hoofdzekering er alsnog door.

• TucsonNlinePHEV
Ah ok. Ik ben duidelijk geen elektricien maar waarom kan een muurlader dan wel met meer KW laden dan een mobiele lader ? Die zit toch ook op een bepaalde fase aangesloten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:51
TucsonNlinePHEV schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:18:
Ah ok. Ik ben duidelijk geen elektricien maar waarom kan een muurlader dan wel met meer KW laden dan een mobiele lader ? Die zit toch ook op een bepaalde fase aangesloten ?
Een mobiele lader wordt meestal tot 12A beperkt om het stopcontact te beschermen. 12A x 230v = 2600W = 2,6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05

Croga

The Unreasonable Man

TucsonNlinePHEV schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:18:
De meeste muurladers zijn uitgerust met een loadbalancer. Die kijkt op de P1 poort van je meter hoeveel er verbruikt wordt en past de laadstroom aan zodat de zekeringen er niet uit klappen.

Ofwel: Je auto staat met 16A te laden. Je oven pakt 12A uit het stopcontact. De loadbalancer ziet dat en past de laadstroom naar de auto aan naar 13A (of iets minder indien zo ingesteld).

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 23:54
wortelsoft schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Een mobiele lader wordt meestal tot 12A beperkt om het stopcontact te beschermen. 12A x 230v = 2600W = 2,6kW
10A is vrij gangbaar als maximum belasting via een wcd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
@TucsonNlinePHEV
Volgens mij is de belangrijkste overweging in deze, ga jezelf iets aanleggen of laat je het doen?
Een wallbox laten de meeste mensen door een bedrijf installeren. Als er toch een electricien is, laat hem dan direct extra groepen aanleggen in je groepenkast en sluit daarop de wallbox aan. Ga dan direct voor de zwaarste optie (11kW vaak), want dan kan je een EV ook opladen in de toekomst. Ook wordt het dan mogelijk om slim op te laden met een dynamisch contract als je de juiste wallbox kiest.

Wil je goedkoop en simpel, een mobiele lader is vaak beperkt tot 10/12A en kan je dus bijna in elk stopcontact in het huis prikken waar geen grootverbruiker op zit.
Pagina: 1