Vraag

• Thom12
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 13:03
Mijn vraag
Ben opzoek naar een airco om de woonkamer (5 kw) en de slaapkamer (2.5 kw) te koelen. Het gaat voornamelijk om koelen aangezien we al een NIBE warmtepomp hebben om het huis te verwarmen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als goedkoopste optie kom ik AUX tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Ook kijkend naar geluid en resonantie van buitenunit. Qua stroomverbruik heeft dit veel effect vergelijkend met andere merken.
Andere duurdere opties zijn Haier, LG of Mitsubishi.
Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden of eventuele no go’s?

Alle reacties

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:20
Hoe kom je op de vermogens uit? Hoe groot zijn de ruimtes? En wat is je budget?

• Thom12
2,5 is vaak laagste optie (soms nog 2,0 of 1,5). Kamer zelf is 11,5m2 en 29m2. Qua indeling van eerste verdieping is het helaas niet optimaal om andere ruimtes te koelen (zou wel ideaal zijn).

5 is gebaseerd op oppervlakte van ongeveer 50m2 en 125-130m3 aaneengesloten ruimten.

Budget tussen 2000 en 3500, het hoogste alleen als er grote verschillen zijn natuurlijk/ daadwerkelijk meerwaarde heeft.
We hadden een offerte van 2100 euro incl btw en montage omtrent 2 single split 2,5 en 5,0 van het merk AUX. Scheelt wel aanzienlijk met andere merken (alleen al 1000 met bijv een LG), vandaar de vraag.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Thom12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 01:03:
Mijn vraag
Als goedkoopste optie kom ik AUX tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Ook kijkend naar geluid en resonantie van buitenunit.
Ja, ik heb een warmtepomp van AUX, die produceert een hoop herrie. Zou ik niet aanraden tenzij niemand last kan hebben van het geluid.

Haier maakt iets minder geluid (1U35S2SM1FA hier). Mitsubishi Electric (MXZ-2HA40VF hier) nagenoeg onhoorbaar hier (ook een airco). Is alleen niet zo zuinig op zijn zachtst gezegd.. :X

Maar je noemt geen specifieke types..

LG ben ik overigens geen fan van. Roestbakken :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 09:41
Als je kan koelen met je warmtepomp, maar het afgifte systeem is niet geschikt, kun je misschien een fancoil toevoegen aan je installatie. Zie ook het fancoil topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114

• Thom12
Bij de aux zou het om de J-smart serie gaan.
Bij de LG om de standard plus.
Pagina: 1