Is de asus rt-ax86s te gebruiken als eigen modem via kpn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milado
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-03 02:12
Goedenavond!

Ik heb een vraag over mijn router. Ik ben van plan om maar glasvezel(kpn) over te stappen en vroeg me af of mijn router in te stellen is als eigen ‘modem’ via kpn. Ik heb research gedaan wat je handmatig zelf moet instellen, en dat was voor mij ingewikkeld. Nu heb ik snel gekeken naar de instellen van mijn router via het kopje lan>iptv en kwam daar een instelling tegen genaamd isp profiel selecteren, en daar zat kpn ook onder. Is het zo door kpn te selecteren onder de eerder genoemde kop(isp profiel selecteren) dat de voor mij ingewikkelde instellingen uit zichzelf zijn ingesteld? Of is dat te mooi om waar te zijn?

Dank alvast!

Ps: heb een screenshot gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQxkbUfH3JqcMST2nvcuHnd_kxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XF4OaAFHTnm1nwDFE9kelO8o.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een modem vereist hardware om te moduleren en demoduleren. Dat heeft jouw router niet, dus nee, het kan geen modem zijn.

Dat staat los van routerinstellingen die je noemt. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor het gebruik van deze router achter een KPN modem of ONT (NTU). Het is inderdaad een stuk eenvoudiger om een eigen router achter modem/ONT van je provider te hangen dan die modem/ONT zelf te vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Milado
dion_b schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:31:
Een modem vereist hardware om te moduleren en demoduleren. Dat heeft jouw router niet, dus nee, het kan geen modem zijn.

Dat staat los van routerinstellingen die je noemt. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor het gebruik van deze router achter een KPN modem of ONT (NTU). Het is inderdaad een stuk eenvoudiger om een eigen router achter modem/ONT van je provider te hangen dan die modem/ONT zelf te vervangen.
Dat bedoelde ik ook! Achter de ONT van glasvezel, dus zonder de bijgekregen kpn modem. Misschien heb ik het niet duidelijk gezegd, maar bedoelde of mijn asus router alleen kan functioneren zonder de kpn modem.

[ Voor 17% gewijzigd door Milado op 15-02-2024 14:53 ]

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:40
Is een Topic over het gebruik van eigen modem in combinatie met KPN
Staat heel veel informatie op.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709

• Milado
@Amok

Bedankt voor meedenken, uit de link die je gestuurd heb kan ik uitmaken dat mijn router niet de benodigde merlin firmware heeft. Maar zoals eerder gezegd ben ik geen held in dit soort dingen.

Heb een research gedaan en kwam deze link tegen: https://www.asuswrt-merlin.net/ , daar staat dat mijn router wel gesteund word door de merlin firmware..

Uit eigen ervaring weet ik dat ik eerder glasvezel heb gehad via t-mobile, en dat de instellingen makkelijker waren in te stellen om je eigen router te hebben zonder de t-mobile modem.

Is het nog steeds zo dat de instellingen van t-mobile anders/makkelijker in te stellen als die van kpn? En voldoet deze router (Asus ax86s) wel aan de t-mobile instellingen?

• Daisy_D
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-02 21:14
De belangrijkste vraag is of je van plan bent dat ding alleen voor internet te gebruiken, of ook voor itv. In het geval van alleen internet is hij heel simpel in te stellen:

Ga naar het kopje WAN onder geavanceerde instellingen en pas de volgende instellingen aan:
Wan connection type: PPPoE
Username: kpn
Password: kpn
(of vul iets anders in; als je maar iets invult :) )

Als je ook tv wilt kijken wordt het ingewikkelder, en ben je inderdaad van merlin software afhankelijk

• Milado
Daisy_D schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:59:
De belangrijkste vraag is of je van plan bent dat ding alleen voor internet te gebruiken, of ook voor itv. In het geval van alleen internet is hij heel simpel in te stellen:

Ga naar het kopje WAN onder geavanceerde instellingen en pas de volgende instellingen aan:
Wan connection type: PPPoE
Username: kpn
Password: kpn
(of vul iets anders in; als je maar iets invult :) )

Als je ook tv wilt kijken wordt het ingewikkelder, en ben je inderdaad van merlin software afhankelijk
@Daisy_D

Ook jij bedankt voor het meedenken… Ik ben van plan om zowel internet als tv te kijken…

Mijn vraag is waarmee ik de topic begon, worden de instellingen automatisch ingesteld op het moment in het kopje(screenshot) ik kpn selecteer. Of is dat te simpel gedacht?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Milado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:47:
[...]

@Daisy_D

Ook jij bedankt voor het meedenken… Ik ben van plan om zowel internet als tv te kijken…

Mijn vraag is waarmee ik de topic begon, worden de instellingen automatisch ingesteld op het moment in het kopje(screenshot) ik kpn selecteer. Of is dat te simpel gedacht?
In het topic staat een stap voor stap handleiding. Ik heb die ook gebruikt, zowel voor TV als voor inet, en dat werkt perfect.. heb je dat al geprobeerd?

• Milado
ID-College schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:53:
[...]

In het topic staat een stap voor stap handleiding. Ik heb die ook gebruikt, zowel voor TV als voor inet, en dat werkt perfect.. heb je dat al geprobeerd?
Klopt… Maar zoals eerder gezegd ik ben geen held in het uitzoeken van dit soort dingen, het meeste wat er staat begrijp ik niet…

Ik zou het ook niet kunnen uittesten omdat ik nog een glasvezel abonnement moet afsluiten.

Vandaar mijn vraag… Mocht het voor mij te ingewikkeld zijn dan zit ik aan het abonnement vast van kpn. Uit ervaring was het mij tmobile(nu natuurlijk odido) makkelijk in te stellen. Nu zal men denken dan ga je toch voor odido, mijn voorkeur heeft toch kpn…

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Amok schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:15:
Is een Topic over het gebruik van eigen modem in combinatie met KPN
Staat heel veel informatie op.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709
Nee, dat gaat over gebruik eigen router. Groot deel van de reden waarom dit verwarrend is, is de spraakverwarring van TS (en jij) over modem vs router.

Eigen router: betrekkelijk simpel, vooral als je geen TV nodig hebt.
Eigen modem of ONT: maak je borst maar nat...
Milado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Dat bedoelde ik ook! Achter de ONT van glasvezel, dus zonder de bijgekregen kpn modem. Misschien heb ik het niet duidelijk gezegd, maar bedoelde of mijn asus router alleen kan functioneren zonder de kpn modem.
Die Experiabox is helemaal geen modem als het achter een ONT hangt, maar een router.

Nu, om terug te gaan naar je vraag: wil je KPN ITV kijken? Zo nee is het vrij simpel, zo ja komt er meer bij kijken (zie bovenstaande link).

Lijkt dat te hoog gegrepen? Misschien handig om aan te geven waarom je liever deze (verder niet heel bijzondere) router gebruikt dan wat je van KPN krijgt. Mogelijk schiet je er toch niet veel mee op, of kun je wat je wilt bereiken op andere manier bereiken.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 15-02-2024 17:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:20
Aangezien je kunt kiezen voor een kpn-profiel, ligt het dan niet voor de hand dat asus inmiddels de nodige aanpassingen aan de firmware heeft doorgevoerd om iptv mogelijk te maken?

• ID-College
Milado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Klopt… Maar zoals eerder gezegd ik ben geen held in het uitzoeken van dit soort dingen, het meeste wat er staat begrijp ik niet…

Ik zou het ook niet kunnen uittesten omdat ik nog een glasvezel abonnement moet afsluiten.

Vandaar mijn vraag… Mocht het voor mij te ingewikkeld zijn dan zit ik aan het abonnement vast van kpn. Uit ervaring was het mij tmobile(nu natuurlijk odido) makkelijk in te stellen. Nu zal men denken dan ga je toch voor odido, mijn voorkeur heeft toch kpn…
Tja, als dit al te ingewikkeld is dan zou ik t erbij laten. Als je deze route bewandelt en er werkt iets niet kan je ook niet bij KPN aankloppen. Die helpen je dan niet, omdat je hun modem niet gebruikt. Je staat er dus altijd zelf voor.. als je nu al twijfelt, hoe ga je het dan oplossen?

Ik zou het idee dan laten varen.. het KPN modem is prima.. ook omdat je TV wilt kijken brengt IPTV toch iets meer met zich mee dan b.v. Ziggo. Daarnaast is enige netwerkkennis wel handig, want je zal ook je interne netwerken moeten optuigen. Niet spannend allemaal, maar als die basis ontbreekt dan kan het wel lastig worden.. Dan is de simpele interface van t KPN kastje best prima..

• Milado
hcQd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:29:
Aangezien je kunt kiezen voor een kpn-profiel, ligt het dan niet voor de hand dat asus inmiddels de nodige aanpassingen aan de firmware heeft doorgevoerd om iptv mogelijk te maken?
Dat is dus ook mijn gedachten.. vandaar mijn vraag of men er meer van af weet

• Milado
@ID-College @dion_b

De reden waarom ik dit Asus router wil gaan gebruiken, waar ik best veel geld voor heb betaald, omdat het voordelen heeft wat gamen betreft… En de wifi is ook nog prima niet wetende hoe goed de wifi van de kpn box 12 is…

• Milado
ID-College schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:58:
[...]

Tja, als dit al te ingewikkeld is dan zou ik t erbij laten. Als je deze route bewandelt en er werkt iets niet kan je ook niet bij KPN aankloppen. Die helpen je dan niet, omdat je hun modem niet gebruikt. Je staat er dus altijd zelf voor.. als je nu al twijfelt, hoe ga je het dan oplossen?

Ik zou het idee dan laten varen.. het KPN modem is prima.. ook omdat je TV wilt kijken brengt IPTV toch iets meer met zich mee dan b.v. Ziggo. Daarnaast is enige netwerkkennis wel handig, want je zal ook je interne netwerken moeten optuigen. Niet spannend allemaal, maar als die basis ontbreekt dan kan het wel lastig worden.. Dan is de simpele interface van t KPN kastje best prima..
Vandaar mijn vraag waarmee ik de topic opende… Mocht de instellingen geregeld worden door middel van 1 instelling(zie screenshot bovenaan) dan is het prima te doen?

• ID-College
Milado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Vandaar mijn vraag waarmee ik de topic opende… Mocht de instellingen geregeld worden door middel van 1 instelling(zie screenshot bovenaan) dan is het prima te doen?
Dat weet ik niet helaas, ik heb de handleiding gevolgd.. je zou t moeten testen of vragen in dat topic? Maar stel dat er alsnog hickups zijn, hoe ga je ze zelf verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 15-02-2024 18:59 ]

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:55
Als je er echt geen handigheid in hebt dan zou ik het niet doen. Het is echt niet te ingewikkeld, maar je moet wel een bepaald aantal basisvaardigheden hebben om Merlin software te installeren, vervolgens ook wat scripts draaien en de router nog wat configureren.
Pagina: 1