Advies gevraagd mbt zonnepanelen en verwarm voor woning 1980

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 09:57
Sinds kort ben ik de eigenaar van een woning uit 1980.
De isolatie is op orde, nu wil ik gaan denken aan het verduurzamen door middel van zonnepanelen en een aantal airco's om te koelen en verwarmen. Op deze manier wil ik graag op de energierekening besparen en een aangenamer klimaat creëren binnenshuis.

Op dit moment woon ik er alleen, huidig gebruik is onbekend, maar ik verwacht dat ik er niet altijd alleen blijf wonen.

Er zit bijna een nieuwe meterkast in de woning, dat is ook al in gang gezet.

Voor zonnepanelen:
Ik heb een schuin dak (ca 30 graden) op het zuiden van 5x5 meter zonder onderbrekingen en obstakels waar zonnepanelen op kunnen.

Voor airco:
Ik heb het idee dat een warmtepomp financieel niet per se interessant is, en het budget laat dat ook niet toe. ik hoef ook niet van het gas af voorlopig.
De woning heeft een open constructie waarbij de keuken, hal en woonkamer (samen ca 70m2) een geheel vormen. De slaapkamer is een aparte ruimte (15m2). Er zijn ook enkele andere ruimtes die weinig gebruikt worden zoals de tweede en derde slaapkamer en twee badkamers. Daar zit ik te denken aan twee of drie airco's om de woning te verwarmen en waar nodig de CV gebruiken.

Wat ik concreet zoek:
- Is een dergelijke constructie aan te bevelen? Zo niet, wat kan ik beter anders doen?
- Ik zou graag in de juiste richting gestuurd worden welke zonnepanelen en airco's handig zijn
- Wat is ongeveer realistisch is om als budget te reserveren

Ik heb al het een en ander rondgevraagd en opgezocht op google en fora doorgelezen, maar ik ben een beetje ondergesneeuwd met informatie.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
1) nl of be?
2) in badkamer zou ik geen airco doen, maar voor de rest is airco prima als bij-verwarming.
Volledig van gas af is vrij prijzig. Voor die 70 m2 kan je met een buiten en 2 binnenunits toekomen.

Heb je 1 of 3 fase aansluiting?
Heb je vloerverwarming of radiatoren?
Heb je een plattegrondje?
Wat voor isolatie heeft je huis? Vrijstaand of rij?

Ps, 2 badkamers op 120m2... Wat moet je ermee?

Qua panelen, er passen 8 panelen (2 rijen van 4) netjes op. Wil je het lelijk maken kan je er nog 2 onder plaatsen, kwartslag gedraaid.

Ps, is dak 5x5 of is hij horizontaal 5x5, dus 6,35x5.5 (dan passen 12 panelen)

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 14-02-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Ik woon in Nederland.
Er zit een aansluiting van 3x25A in de meterkast
Ik heb hoge temperatuur radiatoren.
Het gaat om een rijtjeshuis met aan beide kanten buren. Gevels zijn na-geisoleerd, glas is HR++

Het plattergrondje: https://imgur.com/a/CdW6lO1
Het is een split-level woning dus effectief 5 etages. De garage is 'koud'.

2 badkamers zijn een kleine badkamer met douche op 1e verdieping en bij de slaapkamer een en-suite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hmmm plattegrond maakt het niet veel makkelijker, maar woonkamer moet prima te doen zijn met airco, 1x 7 kW zoals https://www.airco-ropa.be...itsubishi-mlz-ka50va.html (niet letterlijk deze pakken).

Keuken is minder handig, dat geeft veel vetdruppeltjes die gaan rondvliegen. Daar zijn de filters van airco niet op gemaakt. (Het is geen afzuigkap).

Als ik het goed heb ligt keuken schuin onder/naast woonkamer.
Recht onder woonkamer is berging.
Recht boven keuken is slaapkamer.

Klopt dat? - zou handig zijn, want keuken hoeft minder warm dan woonkamer. Slaapkamers moet je dan nog een kleine unit in hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 14-02-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Klopt, van onder naar boven:
Garage
2x slaapkamer + douche
Keuken
Woonkamer
1x slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je aan de buitenmuur mogelijkheid om goten voor airco aan te leggen + buitenunit op te hangen?
Zitten de slaapkamers aan de voor of achterzijde?
Waar zou je buitenunit op willen hangen? Handigste is dat je niet teveel buizen door je huis hoeft te leggen.

*Overkapping slaapkamer 1 en 2, is dat een dakterras of kan daar een airco? Want lijkt een deur heen te zijn dus terras? Dan is airco niet zo mooi.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 14-02-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Het dak loopt niet in een punt, maar verspringt.
Het dak aan de voorkant loopt hoger dan het dak achter

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mGNU9FG.png

Het verticale gedeelte zou wat mij betreft een mooie plaats zijn voor de airco, zowel naar binnen als naar buiten.

DIt is de voorgevel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WAI5pZY.jpeg

Achtergevel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZjO1iIt.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nadeel van dak is dat het waarschijnlijk wel heel erg opvalt, dan is op het dak van het schuurtje / de patio handiger, dan zie je het niet vanaf tuin/straat. Nadeel is wel meer geluid in je tuin.

Welke ruimtes wil je graag koelen? (Hou even nummering van je plattegrond aan, al heb je daar volgens mij paar verwisseld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Ik wou graag de slaapkamer en de woonkamer/keuken verwarmen en koelen. Dat zijn de bovenste drie woonlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan is beetje de keuze;
- elke slaapkamer eigen airco + sterke airco in woonkamer.
- 1 airco op gang voor ingang slaapkamers/badkamer, 1 airco in woonkamer, misschien een airco in keuken, maar dan met speciale filters.

Moet je even uitstellen of je 3 aircos op 1 buitenunit, normaal gesproken niet echt, maar de verdieping met slaapkamer is maar 25m2, dus kan met relatief kleine airco, als je keuken en woonkamer ook eigen airco geeft kunnen het 3 kleine airco's zijn.
Pagina: 1