[TUXEDO/KDE]Desktop zwart, geen widgets, wel functionaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:26

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn tuxedo installatie gaf aan een aantal update te hebben en ik heb deze geinstalleerd. Dan blijken opeens mijn audio devices verdwenen :S Ik denk, dat komt door die updates, dus ik reboot hem een keer, echter bij herstart blijkt opeens de theming van mijn login weg te zijn. Ik krijg een, naar ik vermoed, een default sddm uiterlijk voor mijn neus met de mededeling dat het tuxedo theme van sddm niet meer gevonden kon worden.
Wat zoeken op internet stelt voor om plasma-addons te herinstalleren omdat de WallpaperFader (deze stond in de foutmelding) ontbrak.
Herstart, sddm theming is weer in orde, maar login duurt langer dan normaal en opeens is mijn hele desktop zwart, geen balken of startmenu meer te zien, maar wel kan ik nog gebruik maken van de omgeving.
Alt-space start de krunner en ik kan de browser of enige andere applicatie wel netjes starten.
Systeem lijkt tot op zekere hoogte dus gewoon te werken... 8)7
Echter, hoe krijg ik mijn normale omgeving nu weer terug?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TuxedoOS laatste versie
Mijn setup is hier te vinden

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Tuxedo WebFAI repair geprobeerd en die loopt er zonder noemenswaardige foutmeldingen doorheen, maar er veranderd niets op de desktop. Filesystem checks en zo leveren ook niets op, er lijkt niets fysiek corrupt te zijn. Er zijn, denk ik, door de update alleen instellingen corrupt geraakt waardoor de boel niet meer goed functioneerd.
Ik ben op dit moment een reinstall aan het doen van alle geinstalleerde packages en daar is hij nog druk doende mee. Als het echt moet ben ik niet bang voor een reinstall van de PC, maar ik heb wel betere dingen te doen. Heeft iemand dit ooit aan de hand gehad? Zijn er snellere manieren om bijvoorbeeld alleen Plasma te herinstalleren? Ik vermoed dat vooral daar de fout in is geslopen.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een beetje package manager logt wat het doet, dus ga daar als eerste in kijken. Je updates zou mogelijk wat hebben verwijdert, zoals je zelf al merkte met je sddm thema.

Start een terminal en ga de logs bekijken. Je kan in de terminal ook 'plasmashell' uitvoeren om te zien wat er gebeurt als dat zou starten. Als je een x11 sessie start ipv wayland zou ook het een en ander te vinden moeten zijn in $HOME/.xsession-errors.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hmmmm, een reinstall had niet geholpen, maar door in de logs te kijken vond ik wel een aantal referenties naar plasma desktop packages. Daartussen stond onder andere de tuxedoos-desktop. Deze maar eens een reinstall gegeven en nu is in ieder geval mijn desktop weer terug. Nog wel met een behoorlijk aantal zaken die een default terug hebben gekregen, lijkt, maar ik heb in ieder geval weer beeld. Eens kijken welke packages ik nog meer moet repareren. I'll keep this post updated.

Het starten van de plasmashell vanuit een console prompt werkte in ieder geval inderdaad niet, want een Qt plugin deed zijn werk niet goed? Die had ik ook al een reinstall gegeven (nog voor de tuxedoos-desktop reinstall), maar daarmee was het probleem nog niet verholpen.

Kan dit vaker voorkomen dat een update zo veel packages stuk maakt? Is dat iets wat ik kan voorkomen?
Nog iets wat ik verder nog kan checken?

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Kan ik nu toch nog redelijk gerust gaan slapen.

--UPDATE--
Een herinstallatie van de tuxedo-theme-plasma geeft alles weer een vetrouwd jasje! 8)
Eerst dus even goed beschouwen wat er allemaal aangeboden wordt voor update...
Bedankt Tuxedo... :/

Nu dan echt pitten.. O-)

[ Voor 26% gewijzigd door ElCondor op 15-02-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is altijd belangrijk om te doen: controleren wat een update gaat doen. Blind rammen op "ja doe maar" is vragen om problemen. Want voor je het weet wordt er gevraagd of je "I know what I am doing" in te typen om door te gaan en is je hele systeem stuk omdat vitale packages zijn verwijdert door conflicten.

Ik ben niet bekend met Tuxedo Linux, maar ik ken wel Debian Unstable/Sid en daar zijn wel eens transities van bepaalde libraries. Tijdens zo'n fase zijn er packages die tijdelijk 'stuk' gaan en dan moet je even een paar dagen wachten voordat je updates gaat toepassen. Doe je dat niet, dan moet je niet gek staan te kijken als je GUI opeens weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
ElCondor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:45:
Kan dit vaker voorkomen dat een update zo veel packages stuk maakt? Is dat iets wat ik kan voorkomen?
Nog iets wat ik verder nog kan checken?
Hoe heb je de updates geinstalleerd ... met full-upgrade of dist-upgrade toevallig?
$ man apt
[..]
       full-upgrade (apt-get(8))
           full-upgrade performs the function of upgrade but will remove
           currently installed packages if this is needed to upgrade the
           system as a whole.

$ man apt-get
[..]
       dist-upgrade
           dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade,
           also intelligently handles changing dependencies with new versions
           of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and
           it will attempt to upgrade the most important packages at the
           expense of less important ones if necessary. The dist-upgrade
           command may therefore remove some packages. The
           /etc/apt/sources.list file contains a list of locations from which
           to retrieve desired package files. See also apt_preferences(5) for
           a mechanism for overriding the general settings for individual
           packages.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Thx voor het meedenken, peeps,

Ja, package conflicten heb ik wel van gehoord, maar nog niet aan de hand gehad, dus nu weet ik waar ik voor uit moet kijken. Nu is Tuxedo wel een nette samengestelde distro die goed lijkt te letten op het afstemmen van de onderdelen aan elkaar, dus vandaar verbaast het me ook dat zo'n set aan updates losgelaten wordt. Je zou denken dat updates losgelaten worden als alle dependencies goed op elkaar afgestemd zijn qua compatibiliteit.

Updates worden in de DE aangeboden via Dolphin Discover. Hoe deze de updates op de achtergrond uitvoert, durf ik niet te zeggen. Ik ben hiernaast ook bezig om een systeem te bouwen met alleen een console (ultra light-weight op een oude Core2Duo, Thinkpad T61). Daarnaast gebruik ik ook een non-essentiele laptop waar ik ook Tuxedo op heb draaien. Wellicht voortaan eerst de update daarop installeren en vanuit de cli, ipv via de DE/GUI.
Kun je uit de informatie over de patches die te installeren zijn ook opmaken waar ze invloed op hebben? Waar moet je op letten. Zoiets als omgekeerde dependencies? Dus niet waar de package zelf afhankelijk van is, maar welke packages juist leunen op de package die geupdate wordt?
deHakkelaar schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Hoe heb je de updates geinstalleerd ... met full-upgrade of dist-upgrade toevallig?
[...]
Ter aanvulling, in principe voer ik alleen de apt update en apt upgrade uit. Ik weet dat full-upgrade en dist-upgrade spaarzaam gebruikt moeten worden. Alleen als je held-back packages wilt forceren, meen ik?

[ Voor 15% gewijzigd door ElCondor op 22-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
ElCondor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:07:
Alleen als je held-back packages wilt forceren, meen ik?
Juist of als je een major versie update uitvoert bv van Debian Bullseye naar Bookworm.
Voor normale updates volstaat apt upgrade.
ElCondor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:07:
Zoiets als omgekeerde dependencies? Dus niet waar de package zelf afhankelijk van is, maar welke packages juist leunen op de package die geupdate wordt?
Onder argumenten kun je ook toepassen voor het apt commando:
$ man apt-cache
[..]
       depends pkg...
           depends shows a listing of each dependency a package has and all
           the possible other packages that can fulfill that dependency.
[..]
       rdepends pkg...
           rdepends shows a listing of each reverse dependency a package has.

Bv:
$ apt --installed rdepends systemd
systemd
Reverse Depends:
  Breaks: systemd-timesyncd (<< 245.4-2~)
  Replaces: systemd-timesyncd (<< 245.4-2~)
  Depends: libpam-systemd (= 252.17-1~deb12u1)
  Depends: systemd-timesyncd
  PreDepends: systemd-sysv
  Breaks: systemd-timesyncd (<< 245.4-2~)
  Replaces: systemd-timesyncd (<< 245.4-2~)
  Depends: systemd-timesyncd
  PreDepends: systemd-sysv
  Depends: libpam-systemd (= 252.19-1~deb12u1)
 |Recommends: sysstat
  Breaks: ifupdown (<< 228-3~)
  Replaces: ifupdown (<< 228-3~)
  Depends: dbus-user-session

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ah, wow, nooit geweten...

Dank daarvoor, weer meer tools voor de kit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dolphin is trouwens een file manager, het zal geen updates tonen noch uitvoeren. Daar is Plasma Discover dan weer voor.

Persoonlijk ben ik een enorme fan van Aptitude. Dit is een alternatief voor apt en bied een curses interface als je het zonder argumenten start. Met 'd' zie je dependencies van een package en met 'r' de reverse dependencies, dus wat er afhankelijk van is.

Aptitude geeft ook bij het markeren van updates aan als er iets stuk is en bied verschillende opties om het op te lossen. Het toont tevens standaard een overzicht van wat het zou gaan doen qua updates, removes en nieuwe package installaties voordat je doorgaat met toepassen van de wijzigingen in je packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Whoops, Discover.... Poteetoo, Potaato :P

Pagina: 1